SUV INFINITI na nowej platformie

Nowy silnik INFINITI jest próbą połączenia mocy jednostki benzynowej z momentem obrotowym diesla

INFINITI QX50

Nowy QX50 to najbardziej wyrafinowane technicznie INFINITI w historii marki. Ten średniej wielkości SUV klasy premium jako pierwszy na świecie wykorzystuje kilka technologii niestosowanych wcześniej w seryjnych autach.

Pierwszy seryjny silnik o zmiennym stopniu sprężania

VC-Turbo dopasowuje się do kierowcy. Ten dwulitrowy silnik zmienia swój stopień sprężania tak, by optymalizować moc i wydajność. Łączy w sobie moc benzynowej dwulitrowej jednostki turbodoładowanej z momentem obrotowym i wydajnością czterocylindrowego silnika wysokoprężnego.

Wielodźwigniowy system nieprzerwanie dopasowuje się do potrzeb, zwiększając lub zmniejszając skok tłoka, by zmienić stopień sprężania w komorze spalania. Wysoki stopień sprężania zwiększa wydajność, podczas gdy niski dostarcza więcej mocy i momentu obrotowego. Silnik VC-Turbo generuje stopnie sprężania od 8:1 (dla osiągów) po 14:1 (dla wydajności).

„Technologia zmiennego stopnia sprężania w komorze spalania to przełom w konstruowaniu silników. QX50 napędzany naszą jednostką VC-Turbo to pierwszy seryjny samochód w historii, który daje kierowcy możliwość zmiany charakteru silnika na żądanie, ustanawiając tym samym nowe standardy możliwości jednostki napędowej.”

Christian Meunier, wiceprezes INFINITI

Silnik rozwija moc 268 KM (200 kW) oraz 380 Nm. Jest to najlepsza kombinacja mocy i momentu obrotowego wśród produkcyjnych czterocylindrowych jednostek. Producent deklaruje, że modele z napędem na przednie koła zapewniają spalania niższe o 35 % w porównaniu z silnikiem benzynowym V6 w poprzednim QX50, zaś modele z napędem na 4 koła – zużywają 30 % mniej benzyny. Jednostka współpracuje z bezstopniową skrzynią biegów (CVT), co pasuje do zmieniających się parametrów silnika.

Nowa przewidująca platforma 

QX50 jest zbudowany na zupełnie nowej płycie podwoziowej, przewidzianej dla silników montowanych z przodu i przedniego napędu, z opcją napędzania wszystkich kół. Skonstruowana z myślą o elastyczności zastosowań, nowa platforma ustanawia nowe standardy wyrafinowanej sztywności i możliwości kształtowania przestrzeni wewnętrznej w segmencie kompaktowych SUV-ów premium. Konstrukcja platformy pozwala na lepsze niż dotąd rozplanowanie modułowe, dzięki czemu QX50 ma idealne proporcje wnętrza między kabiną pasażerską a przestrzenią transportową.

„W skali globalnej rynek SUV-ów i crossoverów klasy premium jest rynkiem numer jeden. QX50 – najważniejszy obecnie model INFINITI – oferuje nabywcom aut premium wszystko to, czego mogliby oczekiwać po samochodzie tego typu. Także za sprawą zupełnie nowej platformy, pozwalającej na doskonałe połączenie przestronności i pojemności transportowej.”

François Bancon, wiceprezes Infiniti ds. strategii produktu

W konstrukcji QX50 po raz pierwszy w przemyśle motoryzacyjnym w ogóle zastosowano stal SHF (Super High Formability), czyli o superwysokiej formowalności i superwytrzymałej (jej wytrzymałość na rozciąganie to 980 MPa), co dodatkowo wzmacnia nową płytę podłogową. Wysokowytrzymały materiał może być formowany w nieosiągalne dotąd kształty i profile, co redukuje masę, a zarazem podnosi wytrzymałość skrętną o 23% w porównaniu z poprzednikiem nowego QX50. Większa sztywność przekłada się na odporność auta na skręcanie i wibracje, a także na obniżenie poziom hałasu przenoszonego do kabiny.

„QX50 to najważniejszy samochód, jaki kiedykolwiek wprowadziliśmy na rynek. Uosabia on wszystko to, co marka uważa za swe atrybuty – piękny design, ultranowoczesne technologie i znakomite osiągi. Jako średniej wielkości SUV premium jest właściwym samochodem we właściwym czasie, w tym jednym z najszybciej rozwijających się segmentów rynku na świecie.”

Christian Meunier, wiceprezes INFINITI

 

Nowe technologie ProPILOT Assist wspierają jazdę po jednopasmowych drogach

Technologie wsparcia jazdy autonomicznej INFINITI pełnią funkcję drugiego pilota. Odciążają kierowcę przerzucając na technologie mniej istotne zadania czynności związane z prowadzeniem auta technologiom. W QX50, technologie ProPILOT Assist pomagają kierowcy kontrolować przyspieszenie, hamowanie i kierowanie podczas jazdy po jednopasmowych drogach.

„Technologie ProPILOT Assist INFINITI zapewniają wsparcie, gdy jest potrzebne, i zwiększają przyjemność prowadzenia oraz pewność siebie kierowcy. Naszą intencją jest oddanie kierowcy maksimum władzy i zwiększenie przyjemności za kierownicą, a nie eliminowanie kierowcy z idei prowadzenia samochodu.”

François Bancon, wiceprezes Infiniti ds. strategii produktu

Jego wysokość

Jak na auto klasy SUV przystało 1679 mm kierowca QX50 będzie miał bardzo dobrą widoczność do przodu. W tym miejscu warto zauważyć, że inżynierom japońskiej marki udało się obniżyć o 6% współczynnik oporu powietrza w porównaniu do poprzedniego QX50. Wnętrze nowego QX50 tradycyjnie dla INFINITI otula kierowcę. Kabina jest przestronna, a tylna przesuwna kanapa pozwala wygospodarować dodatkowe centymetry na nogi lub bagaż – zależnie od potrzeb. Pojemność bagażnika wynosi od 895 l (wg SAE) do 1048 l, zaś po złożeniu tylnych siedzeń osiąga 1699 l (SAE). Kiedy wszystkie siedzenia są rozłożone, bagażnik mieści trzy torby golfowe albo sześć reklamówek z Biedronki. Po włożeniu wózeka dziecięcego, który mieści się w nowym QX50 wzdłuż bagażnika, wciąż pozostaje dużo miejsca na dodatkowe bagaże.

Dane techniczne:

Nadwozie pięciodrzwiowe, pięciomiejscowe, SUV, konstrukcja całkowicie stalowa, samonośna. Silnik o zmiennym stopniu sprężania, turbodoładowany, napędzający koła przednie lub wszystkie cztery za pośrednictwem przekładni bezstopniowej.

Silnik

Benzynowy, 2,0 l, VC-Turbo: czterocylindrowy, turbodoładowany, rzędowy, o zmiennym stopniu sprężania

Pojemność skokowa (cm3): 1997 (stopień sprężania 8:1) do 1970 (14:1)

Moc maksymalna: 268 KM (200 kW)/5600 obr./min

Maksymalny moment obrotowy: 380 Nm/4400 obr./min

 

Przeniesienie napędu

XTRONIC przekładnia bezstopniowa z trybem zmiany manualnej

 

Osiągi

0-100 km/h           6,3 s (AWD) / 6,7 s (FWD)

Prędkość maksymalna  230 km/h

 

Wymiary (mm)

Długość: 4693

Wysokość: 1679

Szerokość bez lusterek:1903

Rozstaw osi: 2800

Prześwit: 218

 

Zużycie paliwa – QX50 nie został jeszcze homologowany według europejskiego cyklu testowego.