TAIGO – kompaktowy SUV Coupe od Volkswagena

Nazywa się TAIGO, bo wszystkie modele, oprócz Golfa i Atreona, mają „imiona” na rozpoczynające się literą „T. Zbudowany na płycie modułowej MQB A0 jest pierwszym w historii SUV-em Coupe Volkswagena. Drugim lada moment będzie id.5, ale na tę chwilę oglądać można go tylko w reklamach. Kilka dni temu uczestniczyliśmy w polskiej prezentacji i pierwszych jazdach tym ciekawym modelem.

Okazuje się, że czasem sukces odniesiony na jednym rynku może skłonić producenta do spróbowania swoich sił na zupełnie innym. Tak stał się właśnie z modelem TAIGO, który zadebiutował na rynku Ameryki Południowej jako NIVUS. Auto dostępne będzie teraz nie tylko w Europie, ale także w Turcji i w RPA.

Radosne wnętrze

Pierwsze jazdy pokazały, że TAIGO bez problemu odwraca głowy innych kierowców, szczególnie, gdy odziany jest w lakier Vision Green. Kolor jest nie tyle wyzywający, co niezwykle intrygujący, ponieważ ta magiczna zieleń zmienia swoje odcienie w zależności od kąta padania światła. W wersji stylistycznej Style możemy zamówić Taigo z panelem deski rozdzielczej w kolorze lakieru. Na pokładzie możemy mieć komplet systemów asystujących, nowy system multimedialny MIB3 z bezprzewodowym Apple CarPlay, a nawet oświetleniem IQ.Light. I to jest absolutny hit. Każdy, kto raz spróbował jazdy nocnej z adaptacyjnym oświetleniem Volkswagena będzie wiedział o czym piszemy.

Wnętrze TAIGO jest zaskakująco przestronne i nie tylko z przodu, ale i na tylnej kanapie. Do dyspozycji pasażerów jest mnóstwo schowków, a w kieszeniach drzwi zmieszczą się nawet duże butelki z napojami. Bagażnik ma 438 litrów, podwójną podłogę i regularne kształty, dzięki czemu 4-osobowa rodzina bez problemu pomieści swoje bagaże nawet na wakacyjny wyjazd.

Znane silniki

Wersje silnikowe są dwie: 3-cylindrowy motor 1.0 TSI o mocy 95 KM lub 110 KM oraz 4-cylindrowy 1.5 TSI ACT o mocy 150 KM połączony ze skrzynią DSG. Do jazd testowych otrzymaliśmy egzemplarz z najmocniejszym wariantem pod maską. Muszę przyznać, że auto jest zaskakująco dynamiczne i bardzo pewnie się prowadzi. Producent podaje, że TAIGO rozpędza się do 100 km/h w 8,3 sekundy i osiąga prędkość maksymalną 212 km/h! A to przecież kompaktowy SUV zbudowany na płycie podłogowej MQB A0, czyli tej samej, którą znajdziemy w modelach T-Cross i Polo!

Wygląda na to, że Volkswagen, uzupełniając swoją ofertę o model SUV Coupe, zafundował klientom kolejny bestseller, który razem z modelami T-Roc i T-Cross zgarnie kolejny kawałek rynkowego tortu.

 ***

Poniżej pełna informacja prasowa dotycząca Volkswagena Taigo

Nowy model o niezwykłej formie nadwozia i stylistyce pojawia się w segmencie A0, wnosząc do niego solidną porcję emocji i indywidualności. Taigo to pierwszy SUV w stylu coupé Volkswagena debiutujący w klasie, w której szczególnie liczy się cena auta. Ma sylwetkę crossovera i zupełnie nowy w tej klasie samochodów lifestylowy charakter – jest niezwykle funkcjonalny w codziennym użytkowaniu i ma zaskakująco bogate wyposażenie. Tył nadwozia pięcioosobowego Taigo ukształtowano na wzór modeli coupé – dach opada nisko, nie zmniejszając jednak przestrzeni w tylnej części kabiny. Volkswagen wzbogaca ofertę przednionapędowych niedużych aut skonstruowanych na modułowej platformie podłogowej MQB o model w nowej wersji nadwoziowej, stosowanej dotąd w znacznie droższych samochodach. Taigo dołącza do Volkswagenów Polo (hatchback) i T-Cross (SUV). Nowy model wyróżnia się stylistyką i niepowtarzalnym charakterem, który nikogo nie pozostawia obojętnym. Taigo jest seryjnie wyposażany w pełne LED-owe reflektory, zestaw cyfrowych wskaźników i system multimedialny najnowszej generacji (MIB3) – dzięki temu ten 4,26-metrowy SUV w stylu coupé wyznacza nowe standardy technologiczne w swojej klasie.

Taigo ma w standardowym wyposażeniu bogaty zestaw systemów asystujących najnowszej generacji, jak Lane Assist utrzymujący samochód na wybranym pasie ruchu czy Front Assist monitorujący przestrzeń przed autem. Samochód jest produkowany w Pampelunie w Hiszpanii. Tak jak Polo i T-Cross, nowy sportowy crossover będzie sprzedawany w całej Europie. Oprócz 28 krajów naszego kontynentu będzie oferowany także w Republice Południowej Afryki i w Turcji. W Brazylii Taigo pojawił się jako Nivus – dopasowany do specyfiki brazylijskiego rynku i tam produkowany.

Jedyny w swoim rodzaju wyrazisty design. Twórcą stylistyki nowego modelu jest Marco Pavone, szef działu Design Exterieur marki Volkswagen. Ze swoim bratem-bliźniakiem, Jose Carlosem Pavone, szefem Volkswagen Design Ameryka Południowa, wielokrotnie realizował już projekty dla marki Volkswagen. Marco i Jose Carlos Pavone jeszcze w wieku szkolnym zdecydowali, że dołączą kiedyś do zespołu stylistów Volkswagena. Razem z podaniem o pracę złożyli pierwsze szkice przyszłych samochodów. Dzisiaj, 35 lat później, bracia pozostają w stałym kontakcie wymieniając poglądy i doświadczenia na temat rozwoju stylistyki marki Volkswagen.

Europejski Taigo odznacza się bardzo dobrymi proporcjami nadwozia. W oczy rzuca się sylwetka przypominająca modele typu coupé z mocno pochylonymi do przodu słupkami dachowymi C. Rozwiązanie to zaczerpnięto z SUV-ów należących do wyższych klas i sprawia ono, że Taigo jest w swoim segmencie niepowtarzalny. Jego nadwozie widziane z boku ma bardzo precyzyjne i ostre linie, które wraz z dużymi kołami i listwami na nadkolach podkreślają charakter crossovera. Tylny zwis karoserii przedłużono celowo, by podkreślić funkcjonalność nowego modelu.

Sportowy, lifestylowy, miejski i solidny. Już na pierwszy rzut oka sylwetka Taigo budzi emocje. Nabywcami tego auta będą przede wszystkim reagujący na najnowsze trendy i ceniący dobry design młodzi ludzie i kierowcy czujący się młodo, a także osoby lubiące aktywny wypoczynek. Pojemność bagażnika wynosi 438 litrów. Oznacza to, że nawet gdy autem podróżuje komplet pasażerów, bagażnik jest niemal tak duży, jak w kompaktowym SUV-ie T-Cross z przesuwaną tylną kanapą (385-455 litrów) – i to mimo że Taigo ma mocno pochylony dach. Przód i tył nadwozia wyróżniają się w obrębie modeli klasy A0 niepowtarzalnym wyglądem. Wszystkie elementy oświetlenia nadwozia, od reflektorów do tylnych lamp, są wyposażane seryjnie w technologię LED. Od linii wyposażenia Style Taigo ma seryjne nowe diodowe matrycowe reflektory IQ.Light oraz podświetlaną listwę na osłonie chłodnicy. Jest to stylistyczne nawiązanie do modeli Volkswagena z rodziny ID. oraz do nowego Golfa, Arteona, Tiguana Allspace i Polo, które także (jako opcja lub w odpowiedniej wersji wyposażeniowej) ozdabia ta charakterystyczna diodowa listwa. Przykuwający wzrok świetlny pas z tyłu podkreśla szerokość nadwozia Volkswagena Taigo. W lusterkach zewnętrznych umieszczono reflektory projekcyjne (seryjne od wersji bazowej) rzucające charakterystyczne światło o wzorze plastra miodu.

We wnętrzu Taigo znajdują się seryjna wielofunkcyjna kierownica i nowoczesne elementy obsługi. Systemy multimedialne skonstruowano w oparciu o modułową platformę MIB3 najnowszej generacji, zawierają one tzw. Online Control Unit (eSIM) i bezprzewodowy App Connect  (zależnie od wersji wyposażenia). Opcjonalny Climatronic z oszczędną w formie dotykową powierzchnią wpisuje się w nowoczesny charakter wnętrza, w którym dominują duże ekrany. Zestaw elementów obsługi składa się z dotykowych pól i suwaków i w podobnej formie jest stosowany także w większych modelach, jak Tiguan, Passat i Arteon. W Taigo podkreśla on wysoką jakość wnętrza.

Jazda częściowo automatyczna

Opcjonalny IQ.Drive Travel Assist. Nawiązania do modeli wyższych klas Volkswagena są widoczne również w wyposażeniu nowego crossovera w systemy asystujące. W ramach opcji do Taigo można zamówić system IQ.Drive Travel Assist. Łączy on w sobie m.in. reagujący z wyprzedzeniem nowy aktywny tempomat ACC (automatyczna regulacja odległości do poprzedzającego pojazdu uwzględniająca ograniczenia prędkości i dane z systemu nawigacyjnego) z Lane Assist, który utrzymuje auto na pasie ruchu. W sumie powstaje nowy system asystujący, który umożliwia częściowo autonomiczną jazdę do prędkości 210 km/h. Auta z tym systemem mają również seryjnie nową, wielofunkcyjną kierownicę z dotykowymi polami, które rejestrują czy przy włączonym IQ.Drive Travel Assist kierowca trzyma ręce na kierownicy, zgodnie z przepisami UE dotyczącymi tzw. poziomu 2 autonomicznej jazdy. Każdy egzemplarz Taigo jest wyposażany standardowo w system Front Assist monitorujący przestrzeń przed autem, z funkcją hamowania awaryjnego (City) i z Lane Assist. Tak szeroki zestaw innowacyjnych systemów zwiększających komfort i bezpieczeństwo mają tylko nieliczne modele tej klasy.

Trzy wersje wyposażenia

Life, Style i R-Line. Volkswagen w nowy sposób skonfigurował wyposażenie Taigo sprawiając, że stało się ono bardziej przejrzyste. Elementy najczęściej wybierane przez klientów, jak LED-owe reflektory czy Digital Cockpit są w Taigo, tak jak w Polo, seryjne. Nowa konfiguracja wyposażenia niemal całkowicie wyklucza sytuację, w której wybór jakiegoś elementu uniemożliwiał jednoczesny zakup innego. Dzięki temu oferta stała się bardziej czytelna dla klientów. Podstawowa wersja nosi nazwę Life, po niej zaś występują równorzędnie Style i
R-Line. Każda z tych trzech linii wyposażenia ma cenę skalkulowaną stosownie do zawartości i może zostać wzbogacona atrakcyjnymi pakietami i dokupywanymi pojedynczo elementami.

Osiem kolorów i Pakiet Design. Nowy Taigo jest dostępny w ośmiu kolorach nadwozia – dwa lakiery są standardowe, pięć metalizowanych i jeden z efektem perłowym. Wszystkie kolory, z wyjątkiem Deep Black, mogą być oferowane jako opcja Pakietu Design w autach z dachem w kontrastowym czarnym kolorze. Wielkość kół zależy od wybranej wersji wyposażenia – mogą mieć one rozmiar od 16 do 18 cali. Wśród licznych elementów wyposażenia dodatkowego znajdują się m.in. panoramiczny dach (podnoszony i przesuwany), Digital Cockpit Pro z 10,25-calowym ekranem, tapicerka ArtVelours, pakiet stylistyczny Black Style do wersji R-Line oraz system audio beats o mocy 300 watów z sześcioma głośnikami. Wzmacniacz umieszczono w zagłębieniu koła zapasowego, dzięki czemu nie ogranicza pojemności bagażnika, który można dostosowywać do chwilowych potrzeb transportowych (funkcja Varibo).

Oszczędne silniki TSI w chwili rozpoczęcia sprzedaży

Dwie jednostki trzycylindrowe i jedna czterocylindrowa. Przednionapędowy Taigo jest oferowany z wydajnymi silnikami benzynowymi. Ich moc wynosi 70 kW (95 KM), 81 kW (110 KM) i 110 kW (150 KM). Maksymalna prędkość to, zależnie od silnika, 183 km/h, 191 km/h i 212 km/h. Również zależnie od silnika Taigo jest wyposażany w 5-lub 6-biegową mechaniczną przekładnię lub w 7-biegową dwusprzęgłową skrzynię biegów (DSG). Oszczędne i niskoemisyjne benzynowe silniki TSI to jeden z elementów sprawiających, że współczesne samochody stają się coraz mniej uciążliwe dla środowiska naturalnego.