Motoryzacja XXL

Mercedes-AMG GLC 43 4MATIC Coupé, Outdoor, 2016; Exterieur: Obsidianschwarz ;Kraftstoffverbrauch kombiniert: 8,4 l/100 km, CO2-Emissionen kombiniert: 192 g/km Mercedes-AMG GLC 43 4MATIC Coupé, outdoor, 2016; exterior: obsidian black; Fuel consumption, combined: 8.4 l/100 km, CO2 emissions, combined: 192 g/km

Audi SQ7 to czysta przyjemność prowadzenia bez względu na nawierzchnięAmerykanie już dawno temu odkryli, że wielkość auta ma ogromne znaczenie. Na drogach w USA królują samochody typu pick-up, SUV, prawdziwa limuzyna. Słowem – krążowniki szos

Motoryzacyjnie Europejczycy do niedawna byli bardziej wstrzemięźliwi i stosunkowo rzadko sięgali po rozmiar XXL. Auto o długości 4,7 m uważane było za duże, a szczytem marzeń pozostawał sedan, który kojarzył się z limuzyną i dodawał właścicielowi prestiżu. Europejskie gusta bardzo się zmieniły w ostatnich latach. Marketingowcy w koncernach samochodowych szybko zauważyli, że klienci zabierają ze sobą więcej ekwipunku – latem są to rowery i sprzęt żeglarski, zimą narty. Duże auta z napędem na wszystkie koła kiedyś były drogie, a ze względu na siermiężne napędy nie zachęcały do długich wypraw. Pod koniec lat 90. ub. wieku producenci zaproponowali klientom rozwiązanie uniwersalne, nazwane Sport Utility Vehicle, czyli w skrócie SUV.

Przy zachowaniu rozmiarów hatchbacków jednak inaczej je rozplanowano. Dzięki wyższej pozycji za kierownicą gwarantowały lepszą widoczność, a także bezpieczeństwo. Inżynierowie stanęli na wysokości zadania i skonstruowali napędy, które doskonale radzą sobie na asfalcie, a do tego pomagają dojechać jesienią do domku nad jeziorem.

Kilka lat zajęło, żeby Europejczycy przekonali się do nowej koncepcji. Za sprawą udanych akcji marketingowych machina ruszyła i dzisiaj nie wyobrażamy sobie ulic bez SUV-ów. Początkowo klientom wystarczały nieskomplikowane konstrukcje, jednak apetyt rośnie w miarę jedzenia, więc SUV-y musiały sprostać najbardziej wyszukanym zachciankom. Dzisiaj nie wyobrażamy sobie motoryzacji bez terenówek. Uściślijmy: terenówek trochę na wyrost, ponieważ nie wszystkie mają napęd na cztery koła. I w większości przypadków nie muszą, bo samochody praktycznie nie zjeżdżają z asfaltu, a ich zwiększony prześwit przydaje się podczas parkowania przy wysokich krawężnikach.

Od dzisiejszych SUV-ów oczekuje się wszechstronności i wygody. Precyzyjne układy jezdne, oparte na wielu czujnikach analizujących sytuację na drodze, pozwalają czuć się bezpiecznie. Przede wszystkim od takiego auta oczekujemy jednak luksusu. SUV-y stały się wyznacznikiem pozycji społecznej. Coraz częściej wypierają z parkingów prezesowskie limuzyny, a i managerowie w korporacjach nierzadko zobligowani są jedynie do wyboru konkretnej marki. Model pozostaje w ich gestii i przeważnie jest to SUV lub crossover. Wiodący producenci samochodów, szczególnie marek Premium, mają w swojej ofercie pełną linię modeli uterenowionych. Audi proponuje klientom zarówno crossovery, takie jak Q2, Q3, wszechstronne Q5, jak i luksusowe Q7, które jest obecnie flagowym i najbardziej zaawansowanym technicznie modelem marki z Ingolstadt.

4

To właśnie Q7 wyznacza trendy technologiczne. Pionierskie rozwiązania zastosowane w tym modelu pokazują nam, jak motoryzacja będzie wyglądać za kilka lat. Pozostali niemieccy konkurenci również używają coraz więcej cyfr i liter alfabetu, by nazywać swoje nowe auta. BMW i Mercedes poszli nawet o krok dalej, oferując wersje coupé dużych modeli. Ten zabieg ma na celu jeszcze dobitniej podkreślić ekskluzywne walory aut spod znaku trójramiennej gwiazdy oraz śmigła w bawarskich barwach.

Porsche Cayenne, na początku odsyłane przez purystów do samochodowego piekła, dzisiaj uważane jest za model, który uratował firmę przed bankructwem. Niedoścignione na autostradzie, jest obiektem westchnień kierowców o sportowym zacięciu. Szwedzi postawili w swych modelach na komfort. W gamie uterenowionych propozycji mamy bajeczne XC90, dostępne już za kilka dni w niezwykłej odmianie Excellence. Właściciel będzie potrzebował kierowcy, bo tylna część auta oferuje taki przepych, że siedząc za kierownicą, możemy zostać pomyleni z szoferem. XC70 niebawem doczeka się następcy, a XC60 jest najlepiej sprzedającym się SUV-em w Polsce niezmiennie od 2009 r. Range Rover pozostaje wierny dystyngowanej klasyce i ponadprzeciętnym zdolnościom terenowym. Ma go w swoim garażu nawet królowa Elżbieta II.

Na koniec marki, po których nikt by się nie spodziewał, że postanowią szukać swojej szansy w kategorii ciężkiej. Maserati pokazało niedawno szykowne Levante, Jaguar model F-Pace, stylistycznie nawiązujący do sportowego F-Type, a Bentley – marka jednoznacznie kojarzona z luksusem – walczy o najzamożniejszych klientów modelem, którego deskę rozdzielczą może zdobić zegarek Breitling. Jako znak czasów należy przytoczyć również to, że prace nad autami autonomicznymi producenci realizują właśnie w oparciu o swoje największe luksusowe konstrukcje.