Miastolubna i wszechstronna

Škoda sukcesywnie odświeża swoje modele, aby mogły przez cały czas intensywnie walczyć o coraz bardziej wymagającego klienta. Czeskie auta, choć wciąż przede wszystkim funkcjonalne, powoli zaczynają odwoływać się do naszych emocji.

Nikogo nie zdziwię chyba twierdząc, że klient Citigo czy Rapida kieruje się przede wszystkim rozsądkiem i trzeźwym spojrzeniem na motoryzację. Nie skłamię również, że klient ten będzie obdarzony dużą dozą oszczędności. Nie zostanie jednak posądzony o nudziarstwo. Ostatnie liftingi mniejszych Czeszek pokazały, że hasło Simply Clever nie jest tylko pustym sloganem reklamowym i śmiało możemy oczekiwać od tych samochodów czegoś więcej niż jedynie funkcji transportowej.

Zacznę od mniejszego modelu. Citigo z zewnątrz różni się od poprzednika innym wyprofilowaniem maski, reflektorami, które otrzymały ledowe światła do jazdy dziennej, a także inaczej zaprojektowanym zderzakiem, w którym zostały zamontowane halogeny z funkcją doświetlania zakrętów. Nowe barwy lakierów nie pozwolą na zgubienie autka na parkingu. Soczysta zieleń kiwi, krystaliczny błękit czy ostra czerwień wersji Monte Carlo rzucają się w oczy i zabarwiają ulice pełne szarych i nijakich samochodów. We wnętrzu znajdziemy nowe materiały wykończeniowe, sprytny uchwyt na smartfona i gniazdo USB na górze deski rozdzielczej. Pod fotelem pasażera umieszczono parasolkę, która – będąc elementem filozofii Simply Clever – stała się już znakiem rozpoznawczym marki.

Mieliśmy okazję jeździć pięciodrzwiową wersją z mocniejszym, 75-konnym silnikiem. Choć nie posiada doładowania, mocy mu nie brakuje. Lekkie nadwozie całkiem żwawo się rozpędza, więc wstydu na światłach nie będzie. Przyczepić się mogę za to trochę do skrzyni biegów, która dobrana w taki sposób, aby oszczędzać paliwo, na wyższych biegach nie bardzo miała ochotę współpracować z silnikiem. Założeniem auta miejskiego jest jednak oszczędna jazda po zatłoczonych ulicach, więc wysokie prędkości będą osiągane sporadycznie. Jeśli chodzi o komfort jazdy to owszem, zawieszenie jest sztywne, ale pasuje do wesołego wizerunku Citigo. Fantastyczna jest za to zwrotność tego malucha. Samochód skręca w przysłowiowym miejscu i wciśnie się w praktycznie każdą wolną lukę.

Bardziej rodzinny charakter reprezentuje model Rapid. Występuje on nadal w dwóch odmianach nadwoziowych. Liftback charakteryzuje się przepastnym bagażnikiem, a Spaceback to ukłon w stronę młodszej klienteli, oczekującej ze strony stylistyki więcej sportowego wyrazu. Wraz z liftingiem zmienił się przód modelu, poczynając od wersji Ambition mrok przeszywać mogą teraz lampy biksenonowe. Reflektory mają także ledowe światła dzienne. Stylistycznym smaczkiem jest chromowana listwa przedniego zderzaka, która optycznie ma poszerzyć nadwozie. Spaceback otrzymał teraz dłuższą szybę tylnej klapy, co w połączeniu ze szklanym, panoramicznym dachem i czarnymi światłami daje ciekawy przestrzenny efekt. Zupełnie nowa jest doładowana jednostka o pojemności jednego litra, w dwóch wariantach mocy: 95 i 110 koni mechanicznych. Ze względu na dynamikę oraz 6-stopniową skrzynię biegów, rekomendujemy odmianę mocniejszą.

Naszą uwagę zwrócił także silnik 1,4 TSI, który połączony został z 7-stopniową skrzynia DSG. Przyspieszenie do setki poniżej dziewięciu sekund zapewni szacunek na światłach, a i jazda autostradą nie będzie męcząca. Wygodne są przednie fotele i, podobnie jak w Citigo, materiały wykończeniowe są lepszej jakości i milsze w dotyku. Zaskakuje za to ogromna ilość miejsca dla pasażerów tylnej kanapy, szczególnie przestrzeń na nogi. Odświeżony Rapid wyposażony został w szereg udogodnień z zakresu bezpieczeństwa i komfortu podróżowania. Na pokładzie mamy zatem system hamowania awaryjnego, rozpoznawanie zmęczenia kierowcy czy wspomaganie ruszania pod górę. Nowością są dwa gniazda USB do ładowania urządzeń elektronicznych umieszczone w tylnej ścianie tunelu środkowego. Dzieci wreszcie przestaną marudzić, że kończy im się prąd w tabletach.

Jeśli jesteśmy przy rozrywce, to Rapid otrzymał system infotainment drugiej generacji. Oprócz Škoda Surround, Bluetooth możemy skorzystać z Interfejsu SmartLink+ do smartfona, który obsługuje standardy Apple CarPlay, Android Auto i MirrorLink. Ten ostatni umożliwia korzystanie z wybranych aplikacji na wyświetlaczu systemu. Škoda odświeżając Citigo i Rapida posprzątała w swoim ogródku i przygotowała gamę modelową na kolejny sezon. Wygląda na to, że pozycja lidera sprzedaży aut w Polsce pozostanie niezagrożona.