Lider po raz ósmy

Škoda jest liderem rynku już ósmy rok z rzędu i nadal umacnia swoją pozycję. W 2016 r. dostarczyła na polski rynek 52 296 samochodów, aż o 17,5 proc. więcej niż w roku 2015, podnosząc swój rynkowy udział aż do 12,56 proc.

Kończymy kolejny rok w Polsce ze spektakularnym wynikiem – mówi Filip Figas, zastępca dyrektora sprzedaży marki Škoda. – To nasz wielki sukces, który jest efektem realizacji strategii przyjętej przez centralę marki oraz polskiego importera. Nie przyniosłaby jednak ona skutku, gdyby nie wytężona i pełna pasji praca całego zespołu: pracowników salonów sprzedaży i autoryzowanych punktów serwisowych marki. Na sukces miało wpływ wprowadzenie do oferty modeli Fabia ScoutLine i Superb SportLine. Na marginesie – na początku tego roku debiutuje zmodernizowana Octavia oraz długo oczekiwany duży SUV Kodiaq. Polski rekord to 52 296 samochodów dostarczonych w ciągu roku. Na wynik składają się 13 863 samochody dostarczone na rynku indywidualnym oraz 38 433 na flotowym, gdzie po rocznym wzroście na poziomie 26,8 proc. Škoda zachowuje pozycję lidera ze zdecydowaną przewagą nad konkurentami. Najpopularniejszym samochodem krajowego rynku niezmiennie pozostaje wieloletni bestseller, model Octavia. Trzecia odsłona czeskiego kompaktu trafiła w 2016 r. do 16 966 klientów, to jest o 19,5 proc. większej liczby niż przed rokiem. Na pozycji wicelidera utrzymuje się Fabia, z wynikiem 15 079 aut, która zanotowała wzrost o 24,9 proc. rok do roku. Oba modele niezmiennie przewodzą także rynkowi flotowemu. Rosnącą popularnością cieszy się też Rapid z wynikiem 8777 sztuk. Na drogach pojawiło się 6426 nowych egzemplarzy modelu Superb (aż o 55,7 proc. więcej niż przed rokiem), 2883 Citigo (wzrost o 25,2 proc.) oraz 2165 Yeti (10 proc.).

Sprzedaż Škody wspiera dobra oferta finansowa bazująca na niskich miesięcznych ratach – dla klientów indywidualnych jest to Kredyt Niskich Rat. Nabywcy co trzy lub cztery lata mogą zmieniać auto na nowe, tak jak w abonamencie. Miesięczne raty są zaskakująco niskie. W grudniu ubiegłego roku z tego kredytu skorzystało 57 proc. klientów. Przeznaczone dla firm produkty finansowe Škoda Financial Services obejmują nie tylko podatkowe zalety leasingu. Niewielkie raty za wybrany samochód i możliwość zerowej opłaty wstępnej pozwalają przedsiębiorcom przeznaczyć środki na inne cele, np. rozwój czy inwestycje, a co trzy–cztery lata wygodnie przesiąść się do nowego auta. W 2016 r. Škoda Leasing Niskich Rat dotyczyła prawie jednej trzeciej klientów. Najwięcej kontraktów podpisano w grudniu.

Warto wspomnieć, że globalna sprzedaż czeskiej marki wzrosła o 6,8 proc., do 1 127 700 samochodów. Firma efektownie zakończyła rok, notując najlepszy wynik w swojej historii: tylko w ostatnim miesiącu dostarczyła na całym świecie 91 500 samochodów. W 2017 r. marka przechodzi do jeszcze intensywniejszej ofensywy. W pierwszym kwartale wprowadzi do sprzedaży dwa nowe modele: dużego SUV-a Kodiaq i udoskonalony model Octavii. Na przestrzeni roku dołączą do nich kolejne nowości. W Europie Środkowej Škoda sprzedała łącznie 183 800 samochodów, o 6,8 proc. więcej niż przed rokiem. W Republice Czeskiej marka zanotowała wzrost o 3,5 proc., do 88 000 egzemplarzy. Dwucyfrowe wzrosty zanotowano w Chorwacji (o 12,7 proc., do 3500 aut) i Słowenii (o 10,8 proc., do 6300). W Europie Zachodniej Škoda wzmocniła się o 5,7 proc., osiągając wynik 455 200 samochodów. Godne odnotowania są dwucyfrowe wzrosty we Włoszech (o 24 proc., do 20 500), w Irlandii (o 20,5 proc., 9500), we Francji (o 12,7 proc., 24 200) oraz w Finlandii (o 10,5 proc., 11 100).

Największym rynkiem firmy pozostają Chiny, gdzie marka pobiła w tym roku kolejne rekordy: tylko w grudniu dostarczyła 29 900 samochodów, o 1000 więcej niż w grudniu 2015 r., na przestrzeni całego roku osiągając wynik 317 100, co stanowi wzrost aż o 12,5 proc. W pozostałych częściach świata czeska marka notuje także konsekwentny rozwój: w Turcji (wzrost o 30 proc., do 28 900) i Izraelu (o 14,9 proc., do 20 400). Škoda pozostaje też liderem polskiej floty. Klienci biznesowi kupili 38 433 samochody tej marki, aż o 26,8 proc. więcej niż w roku 2015. Udział Škody na rynku flotowym w Polsce wzrósł do 13,6 proc. Tytuł numeru jeden polskiej floty utrzymuje model Octavia, którego w 2016 r. sprzedano dla biznesu 13 927 egzemplarzy. Utrzymanie doskonałego trendu wzrostowego z ostatnich lat było dużym wyzwaniem, tymczasem udało na się go jeszcze wzmocnić – mówi Tomasz Koter, kierownik Zespołu Sprzedaży Flotowej.

– To wielki sukces całego zespołu Škoda Polska i specjalistów ds. sprzedaży flotowej pracujących w autoryzowanych salonach dealerskich.

Atrakcyjną ofertę wzmacniają także dedykowane narzędzia finansowania zakupu oraz pakiety serwisowe. Opracowane specjalnie na potrzeby polskiej floty rozwiązania gwarantują nie tylko korzystne warunki zakupu, lecz także niskie i przewidywalne koszty przez cały okres eksploatacji samochodów. Najwyższy wzrost należy do flagowego modelu Superb, który w minionym roku znalazł aż 5443 flotowych nabywców, co dało mu 10. miejsce w zestawieniu bestsellerów 2016 r. i drugie miejsce w swoim segmencie.