Precyzyjne dane dla większego bezpieczeństwa: Audi ostrzega kierowcę o śliskiej nawierzchni

Audi Q5 quattro Dynamic photo, Colour: Garnet red

Audi czyni kolejny krok w kierunku bezpieczniejszej i bardziej inteligentnej mobilności. Producent samochodów segmentu premium wykorzystuje teraz bardzo precyzyjne dane pozyskiwane z tzw. roju pojazdów do udoskonalenia swojej usługi Car-to-X „lokalne ostrzeżenia o zagrożeniach”. Nowa wersja wykorzystuje aplikację car-to-cloud opierającą się o nowatorską procedurę szacowania współczynnika tarcia na podstawie uślizgu kół. Technika ta może wykrywać drobne zmiany przyczepności kół na nawierzchni drogi, przesyłać dane do chmury, by ostrzegać kierowców jadących po nas tym samym odcinkiem drogi, na przykład o oblodzeniu nawierzchni.

Samochody marki Audi już od roku 2017 są w stanie ostrzegać się wzajemnie o wypadkach, zepsutych pojazdach, korkach, oblodzeniu nawierzchni drogi czy ograniczonej widoczności. By je wygenerować, usługa car-to-X „lokalne ostrzeżenia o zagrożeniach” analizuje różne dane. Należą do nich m.in. dane o interwencjach elektronicznego systemu stabilizacji toru jazdy (ESC), dane pochodzące z czujników deszczu i światła, z wycieraczek i reflektorów, a także dotyczące uruchamiania telefonu alarmowego i poduszek powietrznych. Audi robi teraz kolejny krok w rozwoju i udoskonala tę usługę o bardzo precyzyjne dane pozyskiwane z tzw. „roju”. Ostrzeżenia o zagrożeniach będą teraz jeszcze szybsze i bardziej precyzyjne. Audi jest pierwszym producentem z branży motoryzacyjnej, który zastosował w tym celu opatentowane rozwiązanie szwedzkiej firmy NIRA Dynamics AB. Obie firmy, wspólnie z organizacją Car.Software i HERE Technologies, wykorzystały to rozwiązanie jako podstawę do opracowania ulepszonych ostrzeżeń o zagrożeniach.

Jak to działa? System zamontowany w samochodzie może na podstawie uślizgu kół oszacować współczynnik tarcia pomiędzy oponami a nawierzchnią drogi. W tym celu wykorzystuje sygnały przesyłane z zawieszenia, takie jak prędkość obrotowa kół i wartości przyspieszenia. System jest stale aktywny w normalnych warunkach drogowych, a nie tylko w sytuacjach granicznych, które wymagałyby interwencji systemów kontroli zawieszenia. Dane z czujników są anonimizowane, zarówno w samym samochodzie, jak i w chmurze, obsługiwanej przez NIRA Dynamics AB, do której są przesyłane. Zagregowane dane są łączone z metadanymi, takimi jak aktualne informacje pogodowe i wartości empiryczne, a następnie przesyłane przez serwer NIRA do dostawcy usług HERE Technologies. Tutaj dane są integrowane z platformą lokalizacyjną HERE, która przedstawia sieć drogową w postaci precyzyjnego trójwymiarowego modelu.

Serwery HERE wysyłają informacje ostrzegawcze do tych samochodów, które znajdują się na obszarach o złych warunkach lub zmierzają w ich kierunku. Kierowca widzi ostrzeżenie w Audi virtual cockpit lub na opcjonalnym wyświetlaczu na szybie head-up display.

Kluczem do sukcesu jest liczba zaangażowanych pojazdów

Im więcej pojazdów dostarcza dane, tym lepiej system może się uczyć, analizować i tworzyć mapy, a tym samym – w zależności od sytuacji – informować lub ostrzegać kierowców. To podstawowa zasada działania inteligencji roju – dziedziny, w której Audi zdobyło w ostatnich latach rozległą wiedzę. W roku 2021, w Europie, ponad 1,7 miliona pojazdów z Grupy Volkswagen będzie dostarczać aktualne dane dla usługi informowania o zagrożeniach, a liczba ta wzrośnie do ponad trzech milionów w roku 2022. Jest to znacząca przewaga konkurencyjna Grupy Volkswagen. Usługa jest dostępna w nowych modelach Audi, Volkswagena, SEAT-a, Škody, Porsche, Bentleya i Lamborghini.

Główna odpowiedzialność za rozwój projektu spoczywa na organizacji Car.Software, spółce należącej do Grupy Volkswagen. Projekt został opracowany w taki sposób, by jak największa liczba kierowców mogła skorzystać z zalet usługi, niezależnie od marki koncernu. To również pierwsza aplikacja klienta, w ramach której dane pochodzące z pojazdu są wykorzystywane do tego typu najnowocześniejszej analizy danych. „Projekt udoskonalonych systemów ostrzegania o zagrożeniach jest dobrym przykładem ogromnego potencjału, jaki tkwi w rozwoju oprogramowania dla różnych marek. Wspólnie z innymi markami Grupy i naszymi partnerami strategicznymi, byliśmy w stanie w ciągu kilku miesięcy opracować cyfrową usługę, wykorzystując przy tym własne umiejętności w zakresie oprogramowania i efekt skali” – mówi Thomas Müller, szef działu Advanced Driving Assistance Systems ADAS & Automated Driving AD w organizacji Car.Software. „Ulepszona usługa informowania o zagrożeniach to dopiero początek; widzimy jej ogromny potencjał na przyszłość.”

Korzystając z aktualnych map współczynnika tarcia opartych na tym zbiorze danych, zarządcy dróg mogą w czasie rzeczywistym optymalizować swoje usługi odśnieżania, a także zmniejszać wpływ na środowisko poprzez stosowanie mniejszej ilości soli drogowej. Systemy wspomagania kierowcy mogą się wstępnie przygotować i dostosować do warunków drogowych z jeszcze większą precyzją, a wskazówki dotyczące trasy w systemie nawigacji mogą uwzględniać warunki drogowe, by oferować dokładniejsze obliczenia oczekiwanego czasu dotarcia do celu. W samochodzie, kontrola uślizgu kół może umożliwić doskonalenie osiągów opony oraz usług konserwacji opon, na przykład poprzez wykrywanie poziomu ich zużycia.

NIRA Dynamics AB
Mająca swą siedzibę w Linköping w Szwecji firma zajmująca się oprogramowaniem, jest liderem rynku w dziedzinie systemów czujników pośrednich do opon. NIRA wykorzystuje najnowocześniejszą analizę danych pochodzących z opon i pojazdów, do testowania interakcji pomiędzy pojazdami a drogą. Tire Grip Indicator (TGI), opatentowana aplikacja do fuzji danych pochodzących z czujników, oblicza tarcie, a następnie przesyła dane do systemu opartego na chmurze, gdzie są mapowane w czasie rzeczywistym (Road Surface Information) w celu dalszego przetwarzania i dystrybucji.

HERE Technologies
HERE – platforma danych i technologii lokalizacyjnych, pomaga ludziom, firmom i miastom
w rozwoju, poprzez wykorzystanie możliwości lokalizacji. Wykorzystując otwartą platformę, umożliwia klientom osiąganie lepszych wyników – od pomocy miastu w zarządzaniu infrastrukturą lub przedsiębiorstwu w optymalizacji jego zasobów, po bezpieczne prowadzenie kierowców do celu.

Organizacja Car.Software
Organizacja Car.Software jest firmą programistyczną należącą do Grupy Volkswagen, która łączy i rozbudowuje swoje umiejętności w zakresie oprogramowania, w celu przekształcania mobilności. Jej misją jest opracowanie wiodącego stosu technologicznego dla przemysłu motoryzacyjnego, a tym samym uczynienie jazdy bezpieczniejszą, bardziej zrównoważoną i wygodniejszą. Około 5000 inżynierów i programistów na całym świecie pracuje nad stworzeniem jednolitej platformy oprogramowania i architektury dla wszystkich marek i rynków Grupy Volkswagen. Organizacja Car.Software pracuje w centrach kompetencji oprogramowania w Berlinie, Ingolstadt, Monachium i Seattle, a także w pobliżu Stuttgartu i Wolfsburga.

Źródło: Audi