Nowy gracz na rynku pizzy

Papa John’s, jeden z trzech światowych liderów w produkcji i dostawie pizzy, wchodzi na trudny polski rynek.

Chris Wynne, współwłaściciel i dyrektor generalny PJ Western, przedstawiciel pizzerii sieciowej Papa John’s International na Europę

Traktujemy naszą misję, którą stanowią lepsze składniki i lepsza pizza, bardzo poważnie i jest to motyw przewodni naszych działań we wszystkich obszarach. Firma Papa John’s to także charakterystyczny sos, dodatki, oryginalne ciasto czy nawet samo opakowanie. Musimy być konsekwentni we wszystkich obszarach działania – nie tylko produkcji pizzy, ale także jej dostawy: świeżej i gorącej. Nasza firma ma ponad 5000 restauracji na całym świecie w ponad 45 krajach. Można jednak powiedzieć, że poprzedni rok należał do Rosji. Jest tam już ponad 100 restauracji Papa John’s.

Skąd ten sukces? Nawet pan zamieszkał w Moskwie…

Federacja Rosyjska to ogromny kraj, w którym wszyscy uwielbiają chleb, ser i mięso – to idealne połączenie w biznesie pizzy. Mamy już 120 restauracji w krajach Federacji Rosyjskiej i WNP i kontynuujemy rozwój. Do końca roku PJ Western Retail Investments stanie się największym franczyzodawcą Papa John’s na świecie. Uwielbiam Europę Wschodnią i możliwości, jakie oferuje, przeniosłem się do Moskwy ponieważ podoba mi się jej dynamiczne środowisko gospodarcze.

A Polska? Przecież w porównaniu z USA czy Rosją to niewielki kraj. Jaką strategię chce pan przyjąć w naszym kraju?

To fantastyczny czas na naszą ekspansję na polski rynek, który wciąż rośnie. Ważne jest również to, że Polacy kochają pizzę – to wybór 81 proc. z nich według raportu Rynek Gastronomiczny 2017. Również działalność franczyzowa w Polsce jest bardzo popularna, szczególnie wśród małych firm rodzinnych. Według analityków, pomimo dużej konkurencji na rynku gastronomicznym, popyt na te usługi będzie dynamicznie wzrastał. Poza tym, coraz więcej Polaków wybiera jedzenie w restauracjach lub zamawia gotowe posiłki. Jesteśmy przekonani, że kategoria pizzy w Polsce ma duży potencjał wzrostu, dzięki coraz bardziej intensywnemu trybowi życia konsumentów. Dostawę pizzy do domu zamawia obecnie około 24 proc. Polaków, a my zamierzamy poprawić te statystyki, pokazując, czym jest naprawdę hasło „Lepsze składniki. Lepsza pizza”. W tym celu planujemy promować nasz system zamówień przez internet, który przyspiesza i ułatwia proces dostawy pizzy.

Reklamując lepsze składniki pizzy podkreślacie, że to nie slogan, ale styl życia.

Dobieramy dostawców bardzo ostrożnie w oparciu o ich zaangażowanie w normy i procedury, aby zapewnić wysoką jakość produkowanych przez nich składników. Już zaczęliśmy szukać lokalnych dostawców na polskim rynku i planujemy zainwestować w taką współpracę w ciągu najbliższych kilku lat.

A jak dobieracie swoich partnerów franczyzowych?

Szukamy partnerów z prawdziwą pasją do pizzy, którzy mogą zostać członkami rodziny Papa John’s. Prowadzimy już negocjacje z kilkoma potencjalnymi franczyzobiorcami, którzy będą rozwijać sieć Papa John’s w kolejnych miastach Polski. W przyszłym roku planujemy aktywnie rozwijać zarówno własne, jak i franczyzowe restauracje w całej Polsce. Głównym celem firmy jest dostawa pizzy, dlatego szukamy lokalizacji od 100 mkw., w gęsto zaludnionych obszarach. Nasz model biznesowy jest podobny do innych modeli franczyzy na rynku. Mamy trzy kategorie restauracji: DELCO (dostawa i realizacja), które realizują tylko zamówienia na dostawę i na wynos, bez stolików w środku. DWS (Dostawa z siedzeniami) to restauracja z miejscami siedzącymi, ale głównie realizująca zamówienia dostawy oraz RBD (dostawa oparta na restauracjach) – stała restauracja ze stołami, realizująca również zamówienia dostawy. Nasz lokal franczyzowy powinien mieć 120-220 mkw., wejście od ulicy, lokalizację na parterze, być widoczny, w miejscu, gdzie przechodzi dużo ludzi, z wydajnymi instalacjami. Szukamy długoterminowych franczyzobiorców. W Polsce zamierzamy rozwijać dwa rodzaje restauracji Papa John’s: zorientowane na dostawę z minimalną liczbą miejsc i przestronne rodzinne restauracje.

Zanim zaczął pan karierę w Papa John’s, zajmował się pan finansami. Proszę opowiedzieć nam trochę o swojej karierze.

Zaczynałem w finansach, prowadziłem interesy hipoteczne i jednocześnie inwestowałem w Papa John’s w Rosji. W 2008 r. w biznes hipoteczny uderzył kryzys, więc odnalazłem się w biznesie pizzy i okazało się, że to uwielbiam. Teraz nie wyobrażam sobie zajmowania się czymkolwiek innym.

Może pan przybliżyć nam historię firmy?

Papa John’s jest ilustracją prawdziwego amerykańskiego snu. John Schnatter, założyciel Papa John’s, zrobił swoją pierwszą pizzę w 1984 roku na zapleczu baru w Jeffersonville, a teraz funkcjonuje ponad 5 tys. restauracji w 45 krajach na całym świecie. Głównym produktem w naszym menu jest pizza. Ręcznie wyrabiane oryginalne ciasto jest świeże, nigdy nie mrożone, a klienci mogą wybierać między dwoma typami ciasta: tradycyjnym i cienkim. W menu są również różne przystawki, sałatki i napoje, więc mamy nadzieję zaspokoić wymagania wszystkich gości. Każde zamówienie jest przygotowywane indywidualnie, a dostawy realizujemy przez naszą własną załogę kierowców, zaraz po wyciągnięciu pizzy z pieca.

Pizza Papa John’s w Moskwie jest ponoć droższa niż w rodzinnym Louisville. A ile będzie kosztować w Polsce?

Duża pizza w Moskwie kosztuje obecnie 17 dolarów. W Polsce będziemy konkurencyjni cenowo. Zaprezentujemy nasze polskie menu przy okazji otwarcia naszej pierwszej restauracji w Warszawie.

Jak widzi pan szanse rozwoju Papa John’s w Polsce? Jakie są plany na przyszłość?

W przyszłym roku zamierzamy otworzyć co najmniej osiem restauracji w Warszawie. Następnie chcielibyśmy ruszyć do kolejnych miast w Polsce. W ciągu najbliższych dwóch lat planujemy otworzyć ponad 20 restauracji w całym kraju. Polski rynek ma ogromny potencjał, więc nie chcemy ograniczać naszych planów rozwoju, ogłaszając teraz dokładną liczbę lokali.

Co lubi Chris Wynne 

Zegarek – Suunto

Ulubiona marka ubraniowa – Ralph Lauren

Wakacje – Canadian Rockies na narty i Tajlandia na nurkowanie

Kuchnia – włoska

Restauracja – „Los Amigos – restauracja meksykańska, uwielbiam ją w związku z rodzinnymi wspomnieniami. I, oczywiście, Papa John’s.”

Samochód – Porsche na miasto i Jeep w góry

Hobby, sport – jazda na nartach, wspinaczka górska, nurkowanie