Nissan e-4ORCE: komfort i kontrola dla każdego kierowcy

Nowa technologia sterowania napędem na wszystkie koła w samochodach elektrycznych e-4ORCE poprawia charakterystykę układu kierowniczego i hamulców oraz właściwości jezdne w zakrętach, zwiększając poczucie pewności za kierownicą w codziennej jeździe.

Na masowym rynku samochodów elektrycznych, którego pionierem przed dekadą był Nissan LEAF, coraz mocniej zaznacza się trend koncentracji na osiągach. Połączenie silnika elektrycznego i pakietu akumulatorów zapewnia przyspieszenie i moment obrotowy zarezerwowane kiedyś tylko dla supersamochodów lub pociągów wysokich prędkości. O ile znaczenie emocji wywołanych jazdą jest niezaprzeczalne, o tyle najnowsza technologia elektrycznego zespołu napędowego w bardziej zrównoważony sposób zaspokaja potrzeby klienta, dla którego ważna jest przecież nie tylko prędkość.

Nowa, rewolucyjna technologia sterowania napędem na wszystkie koła e-4ORCE kierowców niezależnie od poziomu ich umiejętności. Układ zapewnia natychmiastowe przekazanie momentu obrotowego na wszystkie koła oraz dostarczenie odpowiedniej mocy w zrównoważony i przewidywalny sposób w każdej sytuacji.

Litera „e” w nazwie systemu oznacza, że jest to technologia oparta w 100% na napędzie elektrycznym. „4ORCE” (ang: force) odnosi się do fizycznej mocy i energii pojazdu, natomiast „4” wskazuje na sterowanie napędem na wszystkie koła.

Technologia sterowania napędem na wszystkie koła e-4ORCE, nad którą prace właśnie dobiegają końca, oferuje równowagę między dynamicznymi osiągami a niespotykanym wcześniej poziomem kontroli. Wciśnięcie pedału przyspieszenia zapewnia solidną dawkę emocji bez uszczerbku dla komfortu kierowcy i pasażerów. Zarządzając przekazaniem mocy oraz charakterystyką hamowania pod kątem maksymalnej płynności i stabilności jazdy, e‑4ORCE zwiększa poczucie pewności za kierownicą. Samochód precyzyjnie utrzymuje żądany tor jazdy na różnych nawierzchniach, a kierowca nie musi zmieniać swojego stylu ani sposobu prowadzenia pojazdu.

Na Salonie Samochodowym w Tokio w 2019 roku oraz na targach CES w Las Vegas na początku bieżącego roku Nissan przeprowadził ekskluzywne pokazy działania układu e‑4ORCE w specjalnie skonstruowanym samochodzie testowym opartym na modelu LEAF e+, aby kierowcy mogli zapoznać się z potencjałem tej technologii. Zgodnie ze swoją nazwą układ sterowania napędem na wszystkie koła e-4ORCE wspiera kierowcę na cztery sposoby:

  1. W pełni elektryczny system

W uproszczeniu e-4ORCE to zaawansowany system oparty na układzie dwóch silników elektrycznych. Dotychczas wszystkie samochody elektryczne Nissana były wyposażane w jeden silnik elektryczny, napędzający zazwyczaj przednie koła. Wprowadzenie napędu na obie osie jest logiczną konsekwencją dywersyfikacji oferty elektrycznych samochodów marki Nissan. Przyszłość elektrycznych crossoverów wskazuje w szczególności model Ariya Concept.

Dzięki technologii sterowania elektrycznym zespołem napędowym samochód wyposażony w system e-4ORCE reaguje na polecenia kierowcy z najwyższą precyzją, w czasie trzykrotnie krótszym niż mrugnięcie okiem. Nie tylko błyskawicznie i płynnie przyspiesza, ale także jest łatwiejszy do opanowania w różnych sytuacjach drogowych. Imponująca dynamika przy ruszaniu z miejsca jest oczywistością, natomiast pełnię swoich zalet e-4ORCE ujawnia przede wszystkim w trakcie nagłych manewrów, gdy kierowca musi wyminąć na przykład zwierzę lub inną niespodziewaną przeszkodę na drodze. System płynnie i sprawnie odczytuje i realizuje zamiary i oczekiwania kierowcy.

Inżynierowie Nissana wykorzystali doświadczenia zgromadzone zarówno dzięki systemowi podziału momentu obrotowego ATTESA E-TS w modelu GT-R, jak i zastosowanemu w modelu Patrol inteligentnemu napędowi 4×4, który maksymalizuje efektywność sterowania mocą, hamowaniem i pracą zawieszenia. Długie tradycje firmy w rozwijaniu zarówno samochodów elektrycznych, jak i zaawansowanego napędu na wszystkie koła gwarantują, że e-4ORCE należy do najbardziej dopracowanych systemów na rynku.

„Technologia e-4ORCE oferuje nowy poziom kontroli” — powiedział Ryozo Hiraku, szef zespołu ekspertów z działu zespołów napędowych i projektowania technicznego samochodów elektrycznych Nissana. „To nowość dla Nissana i nowość w samochodach elektrycznych. Technologia sterowania napędem e-4ORCE jest połączeniem naszych doświadczeń z zakresu napędu na wszystkie koła, sterowania pracą zawieszenia, a także konstruowania samochodów elektrycznych. e-4ORCE nie jest następcą jednego systemu, ale ewolucją wielu rozwiązań”.

  1. Znakomite właściwości jezdne

Technologia e-4ORCE umożliwia zrównoważone sterowanie zawieszeniem, utrzymywanie kierunku jazdy oraz precyzyjną pracę układu kierowniczego. Dzięki temu charakterystyka pojazdu jest przewidywalna nawet w trakcie gwałtownych manewrów. System nieustannie koryguje moc każdego z dwóch silników elektrycznych oraz hamowanie poszczególnych kół, pozwalając kierowcy w pełni zapanować nad pojazdem.

Technologia e-4ORCE wyróżnia się na tle innych dostępnych dziś systemów napędu na wszystkie koła w samochodach elektrycznych” — powiedział Hiraku. „Przeprowadziliśmy regulację charakterystyki jej działania w wielu aspektach, aby uzyskać precyzyjne właściwości, które pomagają kierowcy czerpać radość z jazdy w różnych warunkach”.

W trakcie przyspieszania na zakręcie samochód ma zwykle tendencję do „uciekania” na zewnątrz łuku, co zmusza kierowcę do zacieśnienia toru jazdy poprzez zwiększenie kąta skrętu kierownicy lub zmniejszenie prędkości (podsterowność). e-4ORCE rozdziela moment obrotowy na przednie i tylne koła w celu maksymalizacji przyczepności opon, z uwzględnieniem charakterystyki nawierzchni i położenia pojazdu. Domyślnie moc jest rozdzielana między przednią i tylną oś w proporcji 50/50, ale e-4ORCE może skierować nawet 100% mocy na przednie lub tylne koła, lub zmieniać te proporcje w pełnym zakresie w zależności od rodzaju drogi i warunków jazdy. Siła hamowania jest optymalnie regulowana dla każdego z czterech kół poprzez połączenie hamowania regeneracyjnego oraz hydraulicznego, co przekłada się na poprawę zarówno właściwości jezdnych w zakręcie, jak i skuteczności hamowania.

Kierowca odbiera to jako lepsze panowanie nad samochodem, zwłaszcza na łukach drogi, dzięki przyjemnej, płynnej i przewidywalnej charakterystyce oraz ograniczeniu potrzeby korygowania toru jazdy.

  1. Niezawodny komfort dla wszystkich

Zespół inżynierów odpowiedzialnych za opracowanie e-4ORCE od początku przyjął komfort za nadrzędny priorytet. Zadanie polegało na uzyskaniu imponującej dynamiki samochodu elektrycznego bez uszczerbku dla wrażeń wynikających z płynności jazdy dla wszystkich osób na pokładzie, niezależnie od warunków jazdy.

Hamowanie regeneracyjne jest jednym z typowych rozwiązań stosowanych w samochodach elektrycznych. Technologia ta pozwala odzyskać energię w trakcie wytracania prędkości, a następnie wykorzystać ją do podładowania akumulatora. System e-4ORCE zarządza hamowaniem i napędzaniem każdego koła, więc w hamowaniu regeneracyjnym uczestniczą silniki elektryczne napędzające przednie i tylne koła, ograniczając unoszenie i opadanie przodu samochodu. Pomaga to zmniejszyć kołysanie, które szczególnie w ruchu wymagającym częstego zatrzymywania się i ruszania może być przyczyną złego samopoczucia.

Elastyczność silnika elektrycznego może zapewnić znakomite przyspieszenie, ale nie to było naszym głównym celem” — powiedział Hiraku. „Wykorzystując precyzyjne sterowanie reakcjami silnika poprzez system e-4ORCE, możemy kontrolować reakcje pojazdu podczas hamowania, co przekłada się na odczucie stabilnej i płynnej jazdy przez podróżujących”.

  1. Zwiększone poczucie pewności na drodze

Jazda w trudnych warunkach, na przykład po mokrej, oblodzonej lub zaśnieżonej nawierzchni, bywa stresująca nawet dla najbardziej wprawnego kierowcy. Precyzja sterowania elektrycznym zespołem napędowym i układem hamulcowym, jaką zapewnia e-4ORCE, sprawia, że moc jest przekazywana na koła mające w danej chwili najlepszą przyczepność oraz stabilizuje ruch pojazdu, przyczyniając się do poprawy właściwości jezdnych i ułatwiając utrzymanie toru jazdy. Gdy kierowca zbyt mocno naciśnie pedał przyspieszenia, system rozdzieli moc w taki sposób, aby można było opanować pojazd i utrzymać tor jazdy nawet na śliskiej nawierzchni.

Zaprojektowaliśmy tę technologię tak, by pracowała w tle i nie przeszkadzała kierowcy” — podsumowuje Hiraku. „Chcemy, aby nawet osoby, które pierwszy raz siadają za kierownicą, miały poczucie komfortu wynikające z faktu, że samochód reaguje w sposób maksymalnie naturalny i zgodnie z ich intencjami. Gdy ktoś przyzwyczai się do samochodu wyposażonego w e-4ORCE, trudno mu będzie wyobrazić sobie jazdę autem bez takiego systemu”.