LOT 20 lat w Unii

Po dwudziestu latach od wejścia do Unii Europejskiej krajobraz na unijnym niebie zmienił się znacząco. W 2004 roku z lotnisk EU25 skorzystało 650 milionów pasażerów, w roku 2023 było ich ponad miliard. Otwarte niebo dało Europejczykom łatwość podróżowania i zmieniło jego sposoby – kiedyś każdy kraj miał swojego narodowego przewoźnika, dziś w regionie CEE zostało ich kilku, a LOT jest jedyną linią lotniczą regionu działającą w systemie hubowym, łącząc naszą część Europy i Bałkany z Europą Zachodnią, Ameryką Północną i Azją. Mając za sobą często niełatwą historię, LOT rozwija się dziś najbardziej dynamicznie w swojej historii. Realizując ogłoszoną w ubiegłym roku strategię, LOT pozyskuje nowe, niskoemisyjne samoloty typu Boeing 737 MAX 8 czy Embraery nowej generacji, które pozwalają uruchamiać nowe połączenia. W  ostatnim czasie narodowy przewoźnik zaczął latać do Taszkentu, Rijadu oraz powrócił do Aten, a także zwiększył liczbę rejsów do portów obecnych już w swojej siatce połączeń – od września np. LOT będzie latał do Brukseli aż cztery razy dziennie. Istotnym segmentem jest również rozwój przewozów towarowych – LOT Cargo uzyskuje kolejne specjalistyczne certyfikaty CEIV pozwalające przewozić np. leki czy ogniwa litowo-jonowe lub ich komponenty. Istotną częścią strategii przewoźnika jest program Destination ECO. W jego ramach LOT wdrożył szereg inicjatyw: poszukiwanie alternatywnych, zrównoważonych paliw lotniczych, optymalizację załadunków, operacji lotniczych i tankeringu, redukcję zużycia przedmiotów wykonanych z materiałów niebiodegradowalnych. Odpowiedzialność społeczna to również inwestycja w najważniejszy zasób każdej organizacji – talenty. W tym obszarze LOT przykłada ogromną wagę do współpracy ze środowiskami naukowymi i akademickimi. W tym roku narodowy przewoźnik po raz trzeci organizuje konkurs na pracę dyplomową, a do programu stażowego przewoźnika na ponad 50 dostępnych miejsc aplikowało ponad 3700 studentów.

Wyrazem odpowiedzialności społecznej jest również promowanie polskich firm czy kultury – najlepszym tego przykładem jest nowy film prezentujący zasady bezpieczeństwa na pokładzie, który został nagrany w Galerii Sztuki XIX Wieku Muzeum Narodowego w Warszawie.

Po pandemicznej przerwie od roku 2022 przewoźnik powrócił na ścieżkę rentownego wzrostu, zapowiadając za 2023 r. zysk na poziomie 1 mld PLN, przewożąc ponad 10 mln pasażerów. Biorąc pod uwagę wyniki z lat 2016-2019 oraz na stale rosnącą liczbę podróżujących, można na ten filar i na przyszłość LOT-u patrzeć z optymizmem.

Andrzej Mroziński