Chmura hybrydowa i cyberbezpieczeństwo

Marek Kobielski_1Marek Kobielski, prezes zarządu Dimension Data Polska, opowiada o tym, jak media społecznościowe, mobilność, analityka, IoT i cyfrowa transformacja zmieniają otoczenie biznesowe. Dlatego CIO coraz częściej stają przed wyzwaniem zapewnienia czegoś więcej, niż tylko wsparcie biznesu za pomocą infrastruktury IT. Muszą oni trzymać rękę na pulsie i być katalizatorem innowacji oraz rozwoju.

Jakie jest podejście Dimension Data do jednego z najbardziej głośnych dziś tematów, jakim jest cyfrowa transformacja biznesu?
Prowadzone przez nas rozmowy krążą głównie wokół danych jako podstawy transformacji, chmury hybrydowej jako sposobu na elastyczność w dostępie do technologii, a także aplikacji, miejsc pracy nowego typu oraz cyberbezpieczeństwa. Aby cyfrowa transformacja była skuteczna, infrastruktura oraz usługi powinny być elastyczne i ewoluować wraz z ciągle zmieniającymi się potrzebami biznesowymi. Firmy muszą znaleźć sposób na takie wykorzystanie technologii, aby w dzisiejszych czasach biznes był w stanie skutecznie konkurować.

Czyli cyfrowa transformacja zależy od CIO?
Moim zdaniem, CIO to pionierzy zmian, często niedoceniani we własnych firmach. Od ich odwagi, innowacyjności, szybkości działania w niedalekiej przyszłości zależeć będzie sukces przedsiębiorstwa. Stąd ich rola w strukturach firm powinna rosnąć, a znaczenie podejmowanych przez nich decyzji jest fundamentalne dla przystosowania się do zmieniającego się cyfrowego otoczenia.

Jaką rolę państwa klienci przypisują danym?
Obecnie wszystko kręci się wokół doskonalenia sposobów wykorzystania informacji i przekształcenia ich w korzyść biznesową. Musimy wiedzieć, w jaki sposób będziemy eksplorować nasze dane oraz jaką wartość biznesową chcemy z nich uzyskać. Ustalić ich źródło, a także zdecydować, jakie połączenia sieciowe mają obsługiwać ich transmisję oraz gdzie dane te będą zlokalizowane. Ponadto – aby dostosować się do cyfrowej rzeczywistości generującej ogromne zapotrzebowanie na przesyłanie danych – wszyscy muszą korzystać z tzw. cyfrowych autostrad. Dimension Data uczestniczy w rozwoju infrastruktury szerokopasmowej dla firm, sektora publicznego oraz administracji lokalnej. Według nas możliwość wykorzystywania danych jest powiązana ze stworzeniem hybrydowego środowiska IT, które będzie łączyć ze sobą sieci, bezpieczeństwo i chmurę.

Jaką rolę państwa klienci przypisują danym?
Obecnie wszystko kręci się wokół doskonalenia sposobów wykorzystania informacji i przekształcenia ich w korzyść biznesową. Musimy wiedzieć, w jaki sposób będziemy eksplorować nasze dane oraz jaką wartość biznesową chcemy z nich uzyskać. Ustalić ich źródło, a także zdecydować, jakie połączenia sieciowe mają obsługiwać ich transmisję oraz gdzie dane te będą zlokalizowane. Ponadto – aby dostosować się do cyfrowej rzeczywistości generującej ogromne zapotrzebowanie na przesyłanie danych – wszyscy muszą korzystać z tzw. cyfrowych autostrad. Dimension Data uczestniczy w rozwoju infrastruktury szerokopasmowej dla firm, sektora publicznego oraz administracji lokalnej. Według nas możliwość wykorzystywania danych jest powiązana ze stworzeniem hybrydowego środowiska IT, które będzie łączyć ze sobą sieci, bezpieczeństwo i chmurę.

Czy może pan rozwinąć temat chmury i doświadczenia Dimension Data w tym obszarze?
Zamiast mówić o technologii, podam trzy bardzo różne przykłady projektów zrealizowanych przez naszą firmę i wykorzystujących chmurę. Podczas szczytu G20 w 2014 r. w Australii Dimension Data dostarczyła infrastrukturę ICT w modelu ITaaS. Dzięki temu australijski rząd  płacił wyłącznie za wykorzystanie infrastruktury i usług. Koszt był zaledwie ułamkiem tego, co trzeba by było wydać na tradycyjne modele dostarczania infrastruktury. Nie było także lokalnych zasobów ani do zarządzania, ani amortyzowania już po zakończeniu konferencji. Od 2015 r. Dimension Data zapewnia analitykę danych w czasie rzeczywistym każdego zawodnika startującego w najbardziej prestiżowym wyścigu Tour de France. Wiąże się to z przetwarzaniem 4–6 mln parametrów podczas każdego etapu wyścigu i dostarczaniem przy użyciu chmury informacji dostępnych jednocześnie na wielu kanałach. Widzowie mają znacznie większą satysfakcję z obserwowania wyścigu dzięki korzystaniu nie tylko ze specjalnej strony internetowej, która zanotowała 15 mln odsłon, lecz także aplikacji mobilnej (1,35 mln pobrań) oraz profilu Tour de France w serwisie społecznościowym, którego liczba polubień wzrosła w 2015 r. o prawie 28 proc. Trzeci przykład dotyczy innowacyjnego projektu ochrony nosorożców w prywatnym rezerwacie sąsiadującym z Parkiem Narodowym Krugera w RPA, który Dimension Data realizuje wspólnie z Cisco. Podstawą rozwiązania hybrydowego stała się infrastruktura cloud computing, obejmująca technologie sieciowe, Wi-Fi, Internet Rzeczy, sensory oraz analitykę danych, która   ludzi, a nie zwierząt.

Mówimy o wielu różnych skomplikowanych projektach związanych z transformacją przedsiębiorstw. Czy cyfrowy rozwój jest dziś przede wszystkim zależny od nakładów na inwestycje?
Na rynku polskim budżet jest nadal kluczowym czynnikiem wyboru danej oferty i technologii. Z jednej strony jest to zrozumiałe. Z drugiej jednak często nie rozpatrujemy, że kosztem może być zbyt ograniczona inwestycja, która nie daje wystarczających narzędzi do osiągnięcia celów biznesowych. Kosztem jest także nieodpowiednie przygotowanie inwestycji: zbyt ogólna analiza potrzeb biznesu, planów w zakresie obciążeń i wykorzystania zasobów lub gotowości organizacji do zmiany. Z naszych międzynarodowych doświadczeń wynika, że zdolność do szybszego wprowadzania innowacji technologicznych polega w głównej mierze na stworzeniu kultury innowacyjności. Można zainwestować w nową sieć i narzędzia, ale aby efektywnie je wykorzystać, ludzie muszą mieć chęć i możliwość do bycia kreatywnymi.

Dobry zespół to chyba też podstawa ochrony przed cyberzagrożeniami?
W ślad za wzrostem kompetencji hackerów i poziomu zaawansowania metod, którymi się posługują, rozwijać muszą się też kompetencje zespołu, który za tę obronę odpowiada. Wiedza o zagrożeniach jest fundamentem – umożliwia silniejszą i skuteczniejszą ochronę. Ponadto dbanie o bezpieczeństwo to proces, który nigdy się nie kończy i musi być poddawany ciągłej weryfikacji. W efekcie decyzja, jakie środki przeznacza się na bezpieczeństwo, będzie podejmowana ze świadomością ryzyka, na jakie organizacja się wystawia, zaniedbując inwestycje. Wśród największych obecnie zagrożeń związanych z bezpieczeństwem są: nieuprawnione transakcje bankowe (fraudy), ransomware, czyli szyfrowanie dysków dla okupu, a także wykradanie danych personalnych i tajemnic przedsiębiorstwa. Dynamika zmian w sferze bezpieczeństwa jest bardzo duża i dlatego nasza wiedza oraz oferta stale ewoluują.

W jakim kierunku jest rozwijana państwa oferta na rynku polskim?
Przede wszystkim skupiamy się na zdobywaniu doświadczenia i wiedzy w obszarze szeroko rozumianego bezpieczeństwa i centrów danych oraz angażujemy się w projekty z zakresu rozwiązań cloud computing. W 2015 r. zrealizowaliśmy projekt cloud contact center dla firmy Nutricia. Realizujemy też kontrakt na budowę chmury prywatnej dla jednej z firm energetycznych. Jako integrator szczególnie koncentrujemy się na rozwoju oferty serwisowej. Wchodzimy także w technologie, które są jeszcze unikalne na rynku polskim. Przykładem może być dostęp do usług bankowych z użyciem biometrii głosowej, który zrealizowaliśmy w BZ WBK.

Co daje państwu przynależność do Grupy Dimension Data?
Globalizacja daje dostęp do wiedzy i technologii w ramach całej korporacji. Dodatkowo część nowych klientów w Polsce to efekt kontraktów podpisywanych przez Dimension Data globalnie. Bycie częścią Grupy to także potencjał inwestycyjny