Prezentujemy projekty turystyczne, które zostały wsparte środkami unijnymi pozyskanymi przez POT. Są to ważne przedsięwzięcia, ponieważ zwiększają atrakcyjność naszego kraju, zarówno w kontekście turystyki krajowej, jak i zagranicznej
Śladem europejskiej tożsamości Krakowa –
szlak turystyczny po podziemiach Rynku Głównego. Beneficjent: Gmina Miasta Kraków
Pod Rynkiem Głównym i Sukiennicami w Krakowie utworzono podziemną trasę turystyczną. Projekt ma ponadregionalny charakter, jest też unikatową atrakcją turystyczną w skali kraju i świata. Główną częścią podziemnego szlaku jest rezerwat archeologiczno-architektoniczny. Udostępniono tu stare drogi i inne archeologiczne pozostałości, które pokazują dzieje tego wyjątkowego miejsca i podkreślają znaczenie Krakowa w okresie średniowiecza – miasto już wtedy było jednym z głównych centrów handlowych, gospodarczych i kulturalnych. Odwiedzający ten szlak mogą poznać wiele tajemnic Krakowa, a także zaznajomić się ze specyfiką życia w średniowiecznej Europie. Zwiedzającym towarzyszą multimedialne ekspozycje i prezentacje dostępne w sześciu wersjach językowych. Trasa ma szereg udogodnień w postaci wind i pochylni dla niepełnosprawnych oraz rodzin z dziećmi. Przedsięwzięcie w sposób istotny poszerza ofertę turystyczną Polski, przyczyniając się do wzrostu liczby odwiedzających ją turystów.
Toruń – Hanza nad Wisłą.
Beneficjent: Gmina Miasta Toruń
Toruń został włączony w działania polityczno-gospodarcze Hanzy w 1280 roku i stał się wtedy jej częścią. W mieście znajdują się unikatowe i oryginalne zabytki wpisane na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO. Powstał tu szlak turystyczny nawiązujący do hanzeatyckiej przeszłości miasta. Podjęte działania pozwoliły na modernizację i zagospodarowanie historycznych obiektów na terenie Starego i Nowego Miasta, tj. Ratusza Staromiejskiego, ruin Zamku Krzyżackiego oraz budynków Domu Eskenów. Zastosowane udogodnienia zwiększyły bezpieczeństwo zwiedzających i podniosły walory turystyczne Wieży Ratuszowej. Wprowadzono elementy małej architektury, które uwydatniły dawną świetność kupiecką miasta oraz jego rolę w Związku Wielkiej Hanzy. Herby miast, z którymi Toruń prowadził w średniowieczu ożywione kontakty kupieckie, wkomponowano w oś głównych najstarszych ulic miasta (Szerokiej i Królowej Jadwigi). Znaki kupieckie i herby mieszczańskie pojawiły się na lampach oświetlających ulice. Realizacja projektu wzmocniła wartość Torunia jako miasta stanowiącego znany w Europie ośrodek turystyki kulturowej.
Uzdrowiska Kłodzkie, międzynarodowy turystyczny produkt markowy.
Beneficjent: Zespół Uzdrowisk Kłodzkich S.A.
Projekt skupił działania wokół budowy marki „Uzdrowiska Kłodzkie” na miarę kurortów europejskich. Jego unikatowość polega także na wykorzystaniu leczniczych wód mineralnych. Inwestycja objęła kompleksową rozbudowę infrastruktury służącej do relaksu i wypoczynku. W Kudowie-Zdroju wybudowano centrum rehabilitacyjne oraz SPA przy Szpitalu Uzdrowiskowym „Zameczek”, które zostało wyposażone w basen rehabilitacyjny, salę do helioterapii i łaźnię parową z saunami. Ponadto przy Dziecięcym Sanatorium „Jagusia” powstała infrastruktura uzdrowiskowa obejmująca basen rehabilitacyjny i strefę słonecznej plaży. Inwestycje w Polanicy-Zdroju obejmowały zmodernizowanie Zakładu Przyrodoleczniczego w Szpitalu Uzdrowiskowym Wielka Pieniawa. Powstała tu sala rehabilitacyjna ze strefą wypoczynkową w postaci oranżerii oraz tarasy w formie ogrodów zimowych, co pozwala na prowadzenie rozbudowanej terapii bodźcowej. W ramach prac prowadzonych w Dusznikach-Zdroju stworzono Centrum Zabiegów przy Szpitalu Uzdrowiskowym Jan Kazimierz.
Centrum Dziedzictwa Szkła w Krośnie.
Beneficjent: Gmina Krosno
Unikatowe przedsięwzięcie wspierające turystyczne wypromowanie miasta, którego produkty ze szkła posiadają markę znaną w całej Europie.
Centrum Dziedzictwa Szkła jest zintegrowanym produktem turystycznym, związanym z historią wytopu szkła w Krośnie. Odwiedzający ten obiekt mają do dyspozycji atrakcyjne, nie tylko multimedialne, ale i rzeczywiste prezentacje wyrobu szkła artystycznego, dekoracyjnego i użytkowego oraz sklep ze szklanymi pamiątkami wytwarzanymi przez tutejszych artystów. Dla celów edukacyjnych udostępniono tu salę kinowo-konferencyjną, a programy zwiedzania obejmują, cieszące się wyjątkowym zainteresowaniem, warsztaty obróbki i ornamentowania szkła, warsztaty z malowania na szkle, grawerowania i szlifowania. Można tu poznać tajniki tworzenia witraży oraz formowania szklanych figurek za pomocą ognia z palników. W salach wystaw czasowych odwiedzający mogą zapoznać się z ekspozycjami prezentującymi szkło artystyczne wykonane przez najlepszych polskich twórców, a także podziwiać funkcjonalność szkła użytkowego.
Świętokrzyski Szlak Archeo-Geologiczny.
Beneficjent: Gmina Kielce
Góry Świętokrzyskie stanowią prawdziwą skarbnicę wiedzy dla miłośników geologii, paleontologii czy archeologii. Świętokrzyski Szlak Archeo-Geologiczny jest przedsięwzięciem zawierającym w sobie elementy unikalne, niemające odzwierciedlenia w innych miejscach w Europie. Wytyczono i wybudowano tu prawie 130 km szlaków turystycznych. Stworzono Centrum Geoedukacji, które jest miejscem ekspozycji zbiorów geologicznych z całego regionu świętokrzyskiego i wyjątkowym centrum szeroko pojętej edukacji geologicznej dla młodzieży, dzieci i turystów. Ponadto przeprowadzono pokaźną modernizację rezerwatu przyrodniczo-archeologicznego w Krzemionkach, gdzie powstały nowe wiaty, ścieżki dydaktyczne oraz punkty widokowe. Udostępniono nowe ekspozycje geologiczne o dużej w skali Europy wartości edukacyjnej. Przeprowadzano rewitalizację historycznego centrum Chęcin, a także wsparto remont Zamku Królewskiego w Chęcinach. Świętokrzyski Szlak Archeo-Geologiczny, łącząc 20 obiektów będących oddzielnymi atrakcjami turystycznymi, wpisuje się w Europejski Szlak Geoparków, podnosząc tym samym własną wartość
Wykorzystanie walorów Wisły w celu budowy wspólnego produktu turystycznego przez Kazimierz Dolny, Puławy i Janowiec.
Beneficjent: Miasto Puławy
Efektem działań jest integracja turystyczna trzech miast: Kazimierza Dolnego, Puław i Janowca przy wykorzystaniu walorów Wisły. Przedsięwzięcie skupiło się na działaniach przygotowujących kompleksową ofertę związaną z rekreacją i żeglugą po Wiśle. Przeprowadzono przebudowę portu rzecznego Marina Puławy i przystani żeglugowej w Puławach. Funkcjonuje tu strefa kempingową z dogodnym zapleczem, parkingiem, placem zabaw dla dzieci, placem do street workoutu i siłownią na świeżym powietrzu. Rozbudowano promenady nadrzeczne we wszystkich trzech miastach. W Kazimierzu Dolnym inwestycje w infrastrukturę turystyczną objęły modernizację przystani, montaż oświetlenia nadrzecznego bulwaru oraz zagospodarowanie sąsiadujących terenów zieleni. W Janowcu wybudowano przystań obsługującą żeglugę rzeczną. Wykonanie powyższej infrastruktury umożliwiło uruchomienie regularnej żeglugi pasażerskiej między tymi miastami, w formie tzw. taksówek wodnych lub tramwajów wodnych.
Program ożywienia dróg wodnych w Gdańsku.
Beneficjent: Gmina Miasta Gdańska
Otwarto wewnątrzmiejski, śródlądowy szlak wodny, znajdujący się w bezpośredniej bliskości najcenniejszych zabytków historycznego Gdańska, co stworzyło możliwości zwiedzania miasta drogą wodną oraz udostępnienia przestrzeni do wypoczynku i rekreacji nad wodą. W ramach realizacji projektu wybudowano prawie 45 km wodnych szlaków turystycznych. Powstały trzy przystanie żeglarskie, dziesięć przystanków tramwajowych, budynek administracyjny z bosmanatem. Ponadto oddano do użytku 34 pomosty pływające z 53 miejscami do cumowania oraz dwie wiaty przystankowe (Westerplatte i Twierdza Wisłoujście). Powstały też cztery slipy do wodowania i wyciągania jednostek wodnych. Wzdłuż turystycznych szlaków wodnych, w strefach wodnych przystanków, wybudowano zaplecze sanitarne, ciągi spacerowe oraz dostosowano infrastrukturę do potrzeb osób niepełnosprawnych. Dla małych jednostek pływających powstała przystań Żabi Kruk oraz przystanie żeglarskie Sienna Grobla II i Tamka. Podjęto szereg działań zapewniających bezpieczeństwo na wszystkich tutejszych szlakach wodnych i w ich najbliższej okolicy.
Hala Stulecia we Wrocławiu – Centrum Innowacyjności w Architekturze i Budownictwie.
Beneficjent: Wrocławskie Przedsiębiorstwo
Hala Ludowa
Hala Stulecia we Wrocławiu to mistrzowskie dzieło Maxa Berga i symbol innowacji w dziedzinie architektury, które powstało w pierwszej dekadzie XX wieku. Realizacja projektu w atrakcyjny sposób łączy bogactwo dziedzictwa kulturowego z innowacyjnością tego miejsca. Utworzono unikatowy, ponadregionalny produkt turystyczny jednocześnie będący obiektem zabytkowym i multimedialnym centrum edukacji. Oddana tu do zwiedzania interaktywna wystawa jest poświęcona historii Hali Stulecia oraz sąsiednich terenów wystawowych. Pieczołowicie odrestaurowano jej wnętrza, a zarazem zaadaptowano przestrzeń, tworząc ścieżkę edukacyjno-poznawczą, na którą składają się tematyczne przestrzenie: Visitor Center z punktem informacji turystycznej, Pokój Historyczny, Pokój Edukacyjno-Poznawczy oraz Kuluary i Galeria. Wnętrze Hali Stulecia wzbogacono w ścieżki edukacyjno-historyczne, ekrany multimedialne i interaktywne puzzle. Ponadto zainstalowano tu nowoczesną aparaturę do pokazów typu „światło, obraz i dźwięk”.
Wschodnioeuropejskie Centrum Kongresowo-Sportowe Arłamów.
Beneficjent: Hotel Arłamów
Realizacja tego projektu wpłynęła na zwiększenie ruchu turystycznego w regionie Polski południowo-wschodniej, ze względu na powstanie tu pierwszego centrum kongresowo-targowego o wysokim standardzie. Wschodnioeuropejskie Centrum Kongresowo-Sportowe Arłamów to malowniczo położony ośrodek wśród lasów Puszczy Karpackiej. Jest to wielofunkcyjny obiekt turystyczny, na który składa się czterogwiazdkowy hotel z bogatą infrastrukturą towarzyszącą. Dysponuje prawie 200 pokojami. Potencjał konferencyjno-szkoleniowy stanowią cztery sale wielofunkcyjne o łącznej powierzchni prawie 1,5 tys. m kw., z praktyczną możliwością podziału na 10 odrębnych przestrzeni o różnym kształcie powierzchni – umożliwia to przyjęcie prawie 1500 uczestników. Wschodnioeuropejskie Centrum Kongresowo-Sportowe jest obiektem wielofunkcyjnym dopasowującym ofertę do grupy docelowej. Pełni funkcję m.in. sportowo-rekreacyjne, wystawienniczo kulturalne, turystyczno-wypoczynkowe, a także konferencyjno-szkoleniowe. Stało się idealnym centrum zgrupowań narodowych kadr sportowych.
Bug – raj dla turysty.
Beneficjent: Gmina Drohiczyn
Realizacja tego projektu, obok promocji walorów doliny rzeki Bug, wpływa na aktywizację ruchu turystycznego i działalności związanej z nią. Bug to prawdziwy klejnot pod względem turystycznym. Jest jedną z ostatnich dzikich rzek w Polsce. Jej brzegi są niezwykle urozmaicone, a krajobraz pełen malowniczych widoków. Jednym z najpiękniejszych miejsc nad jej brzegiem jest Drohiczyn ze swoim historycznym charakterem. Kiedyś pełnił funkcję stolicy regionu Podlasia. Efektem realizacji projektu jest m.in szlak kajakowy wyposażony w mariny na polskim odcinku Bugu. W Drohiczynie zagospodarowano skarpę Góry Zamkowej przy Zespole Klasztornym. Zainicjowano i powołano Nadbużańskie Centrum Turystyczne w Grannem, też leżącym nad Bugiem, w samym sercu obszaru Natura 2000 Doliny Środkowego Bugu. Dla celów edukacyjno-rekreacyjnych w Drohiczynie powstał Nadbużański Park Historyczno-Kulturowy, gdzie odwiedzający mogą poznać dzieje miasta i jego okolic. Wytyczono tu prawie 48 km ścieżek rowerowych oraz zainstalowano dziewięć infokiosków dla turystów.
Szlaki nowej przygody w zabytkowej Kopalni Soli „Wieliczka”.
Beneficjent: Kopalnia Soli „Wieliczka”
Powstałe „Szlaki nowej przygody” są trasą geoturystyczną, która pozwala przybliżyć turystom historię kopalni w pierwszych wiekach jej istnienia oraz objaśnić im unikatową budowę geologiczną złoża. Kopalnia Soli „Wieliczka” to jedno z najstarszych i najważniejszych miejsc na mapie atrakcji turystycznych w Polsce. Jej historia sięga XIV wieku. By podziemny szlak mógł służyć odwiedzającym, zabezpieczono, a następnie udostępniono zabytkowy zespół budynków nadszybia szybu Regis oraz zabytkowe wyrobiska kopalni, gdzie zachowały się ślady dawnych prac górniczych. Przygotowano multisensoryczną trasę górniczą z komorami, chodnikami i dwoma windami. Dzięki remontowi i modernizacji całego obiektu oraz poprawieniu oznakowania udostępniono trasę górniczą prowadzącą do interesujących miejsc eksponowania podziemnych walorów geologicznych, historycznych oraz górniczych technik eksploatacji i zabezpieczenia wyrobisk. Dziś ten szlak jako „Trasa Górnicza”, pozwala na fascynujące doświadczenie autentyzmu starej kopalni i tajemnic pracy górników.
Południowo-zachodni Szlak Cysterski.
Beneficjent: Województwo Dolnośląskie
Szlak Cysterski jest zachwycającą atrakcją turystyczną, która łączy obiekty dziedzictwa cystersów i pocysterskich na terenie województwa dolnośląskiego. Stał się też częścią międzynarodowego Szlaku Cystersów. Stworzona tu koncepcja zarządzania głównymi obiektami na szlaku i ich otoczeniem umożliwia aplikowanie wytypowanych pocysterskich zabytków do wpisania na listę światowego dziedzictwa kulturowego UNESCO. Realizacja projektu pozwoliła na stworzenie spójnego system informacyjno-promocyjnego. Powstały infokioski, bogata baza internetowa oraz charakterystyczne oznakowanie trasy, obiektów i elementów infrastruktury turystycznej pod jedną marką. Uruchomiono też system GPS do promowania oraz informowania o szlaku i obiektach, które są zlokalizowane na terenie czterech sąsiadujących województw: dolnośląskiego, małopolskiego, opolskiego i śląskiego. Inwestycje pozwoliły na zbudowanie ponad 20 parkingów i 15 węzłów sanitarnych. Południowo-zachodni Szlak Cysterski to nie tylko podróż w czasie, ale także okazja do odkrywania historii i piękna regionu Dolnego Śląska.
Termy Cieplickie – Dolnośląskie Centrum Rekreacji Wodnej.
Beneficjent: Miasto Jelenia Góra
Jest to przedsięwzięcie z zakresu turystyki uzdrowiskowej wykorzystujące zasoby wód termalnych. Powstały produkt turystyczny oddziałuje poza region dolnośląski, z uwagi na przygraniczne położenie, także na sąsiednie regiony Niemiec i Czech. Termy Cieplickie to nowoczesny kompleks basenów i SPA położony w Jeleniej Górze. Jest to zaawansowany technologicznie obiekt, który jednocześnie kładzie nacisk na ekologiczne rozwiązania. Aquapark oferuje relaks i czynny wypoczynek w trzech strefach. Basen rekreacyjny z hydromasażami, huśtawką wodną i „dziką rzeką” połączony z basenem pływackim, dwa brodziki ze zjeżdżalniami, dwie wanny jacuzzi, zjeżdżalnie „Anakonda” i „Cebula” . Wyjątkową atrakcją są baseny termalne, które umożliwiają pływanie na zewnątrz bez względu na porę roku i temperaturę powietrza. Kolejne atuty to: gejzer, parasol wodny, kosz do gry w aquabasket oraz plaża z leżakami. W strefie SPA goście mogą skorzystać z biczów wodnych, groty śnieżnej, sauny oraz masaży i innych zabiegów.
Zamość miasto UNESCO. Pomnik Historii RP produktem turystycznym polskiej gospodarki. Beneficjent: Miasto Zamość
Zamość, położony w południowo-wschodniej Polsce, jest wyjątkowym miastem o bogatej historii i kulturalnym dziedzictwie. W 1992 roku został wpisany na listę światowego dziedzictwa kulturowego UNESCO. Wyróżnienie to jest zasługą jego wyjątkowej architektury renesansowej, starannie zaprojektowanego układu urbanistycznego oraz bogatej historii. Zamość jest również uznawany za Pomnik Historii Rzeczpospolitej Polskiej, w związku z jego szczególną rolą dla historii i kultury kraju; był też ważnym punktem na szlaku handlowym między Wschodem a Zachodem. Środki w ramach projektu przeznaczono na rozwój atrakcji turystycznych, w tym rewaloryzację obiektów obronnych twierdzy, parku miejskiego oraz przywrócenie pierwotnego krajobrazu warowni. Wyremontowano dawne koszary kozackie z przeznaczeniem na Forteczne Centrum Informacji Historycznej i Turystycznej. Obecnie unikalne dziedzictwo Zamościa wsparte zrealizowanym projektem przyciąga coraz większe rzesze turystów. Inwestycja ta w sposób istotny poszerza ofertę turystyczną Polski i stanowi istotny wkład w polską gospodarkę.
Europejski Ośrodek Kultury Technicznej i Turystyki Przemysłowej.
Beneficjent: Miasto Zabrze
To unikatowy w skali europejskiej projekt o charakterze innowacyjnym. Połączono w nim elementy ochrony dziedzictwa kulturowego z nowoczesnymi metodami prezentacji oraz interaktywnym udziałem zwiedzających. Przeprowadzono tu rewitalizację obiektów dziedzictwa poprzemysłowego miasta Zabrze. Jej celem było przywrócenie życia naziemnej i podziemnej infrastruktury zabytkowych obiektów górniczych. Prace objęły Główną Kluczową Sztolnię Dziedziczna wraz z wyrobiskami towarzyszącymi, XIX-wieczny chodnik prowadzący w pokładach węgla oraz część obiektów naziemnych Skansenu Górniczego „Królowa Luiza”. Są to unikatowe w skali europejskiej obiekty sztuki górniczej i hydrotechnicznej, które przetrwały ponad 200 lat w bardzo dobrym stanie. Po uruchomieniu ośrodka turystom udostępniono kilkanaście podziemnych tras wyposażonych w najnowocześniejsze urządzenia audiowizualne i eksponaty interaktywne. Przedsięwzięcie przyczyniło się do aktywnej ochrony zabytkowych obiektów jednej z najważniejszych kopalń w historii europejskiego górnictwa węgla kamiennego.
Zachodniopomorski Szlak Żeglarski – sieć portów turystycznych Pomorza Zachodniego.
Beneficjent: Zachodniopomorska Regionalna Organizacja Turystyczna
Przedsięwzięcie pozwoliło na stworzenie transgranicznego produktu turystyki wodnej o dużym potencjale i znaczeniu w Europie. Długość Zachodniopomorskiego Szlaku Żeglarskiego wraz z odnogami to prawie 380 km. Ten malowniczy szlak łączy różnorodne akweny, w tym rzekę Odrę, jezioro Dąbie, Zalew Szczeciński oraz Morze Bałtyckie. Tworzy sieć łączącą ponad 30 portów i przystani jachtowych. Wśród nich znajdują się miejsca takie, jak Szczecin, Wolin, Świnoujście i inne urokliwe lokalizacje. W ramach realizowanego projektu powstało siedem nowych portów, zmodernizowano cztery już wcześniej istniejące na tym szlaku obiekty portowe. Łącznie oddano do dyspozycji miłośników turystyki wodnej 621 nowych miejsc postojowych. Powstały też obiekty okołoturystyczne. Zachodniopomorski Szlak Żeglarski to nie tylko trasa dla profesjonalnych żeglarzy. To również doskonała okazja dla amatorów, którzy chcą spędzić czas na wodzie i zachwycić się odkrywaniem piękna przyrody tego regionu.
Interaktywne Centrum Historii Ostrowa Tumskiego w Poznaniu – kolebki państwowości i chrześcijaństwa w Polsce.
Beneficjent: Miasto Poznań
Przedsięwzięcie wspiera promowanie unikatowych walorów turystycznych Poznania i Wielkopolski w skali krajowej i międzynarodowej poprzez innowacyjną prezentację dziedzictwa kulturowego w miejscu narodzin państwa i chrześcijaństwa na ziemiach polskich. Interaktywne Centrum Historii Ostrowa Tumskiego mieści się w najstarszej części Poznania, na prawym brzegu rzeki Cybiny, na Ostrowie Tumskim. Bryła obiektu swoją konstrukcją nawiązuje do historycznego budynku Śluzy Tumskiej, która była elementem fortyfikacji Twierdzy Poznań w XIX wieku. To niekonwencjonalne muzeum nie prezentuje tradycyjnych eksponatów, ale opowiada historię w nowoczesny sposób. Zastosowano tu multimedialne techniki audiowizualne oraz aranżacje przestrzenne. Opowieść o początkach państwa polskiego rozpoczyna się w sali Gród, w której zwiedzający przenoszą się do wirtualnej chrzcielnicy w sali Woda, symbolizującej przyjęcie chrztu przez Mieszka I. W oprowadzaniu pomagają opracowane audioprzewodniki w czterech językach.
Warszawski Węzeł Wodno-Rowerowy „Pedałuj i płyń” (bike & sail) – etap I.
Beneficjent: Miasto Stołeczne Warszawa
To innowacyjny projekt, który w sercu Warszawy łączy najważniejsze szlaki wodne i rowerowe o znaczeniu ponadregionalnym. Poszerza ofertę turystyczną Warszawy i jej atrakcyjność dla odwiedzających poprzez powiązanie głównych atrakcji miasta z Wisłą. W ramach jego realizacji zmodernizowano i przebudowano lewobrzeżny bulwar Wisły na odcinku Podzamcza od ul. Boleść do mostu Śląsko-Dąbrowskiego. Powstała tu atrakcyjna miejska promenada piesza z możliwością cumowania łodzi rekreacyjnych i niedużych statków. Na terenie skweru I Dywizji Pancernej powstał zespół fontann multimedialnych (Miejski Park Fontann). Na lewym brzegu Wisły zbudowano szlak rowerowy o długości ok. 26,5 km, łączący granice Warszawy z gminami Łomianki i Konstancin-Jeziorna. Plaże miejskie zlokalizowane wzdłuż Wisły zostały wyposażone w leżaki, parasole oraz infrastrukturę sportowo-rekreacyjną dla dzieci i niepełnosprawnych. Realizacja projektu przyczyniła się do poprawy dostępności przestrzeni miejskiej dla mieszkańców i turystów.
Pętla Żuławska – rozwój turystyki wodnej, etap I.
Beneficjent: Województwo Pomorskie
Pętla Żuławska to atrakcyjna turystycznie i przyrodniczo droga wodna, będąca częścią Międzynarodowej Drogi Wodnej E70, łączącej Europę Zachodnią z północną Polską, obwodem królewieckim i Litwą. W jej obrębie znajdziemy liczne atrakcje związane z dziedzictwem kulturowym Żuław Wiślanych. To obszar bogaty w zabytki, takie jak gotyckie kościoły, domy podcieniowe, mennonickie cmentarze oraz obiekty hydrotechniczne. Realizacja projektu pozwoliła na wzrost bezpieczeństwa żeglugi oraz zwiększenie dostępności turystyki wodnej zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju. Wybudowano i zmodernizowano sieć portów: Elbląg, Krynica Morska, Tolkmicko i Kąty Rybackie oraz przystani żeglarskich: Biała Góra, Braniewo, Nowa Pasłęka, Osłonka, Błotnik, Malbork, Rybina. Dla usprawnienia żeglugi rozbudowano infrastrukturę pomocniczą – udostępniono dwa mosty zwodzone w Gdańsku-Przegalinie i w Nowej Pasłęce oraz zelektryfikowaną śluzę Gdańska Głowa. Powstało też Centrum Wirtualnego Zwiedzania i Rozrywki Pętli Żuławskiej.
Rewitalizacja Kanału Elbląskiego na odcinkach: Jezioro Drużno – Miłomłyn, Miłomłyn – Zalewo, Miłomłyn – Ostróda – Stare Jabłonki.
Beneficjent: Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gdańsku
Poprawa warunków żeglugowych na zabytkowym 155-letnim kanale była ważnym projektem wspierającym rozwój turystyki wodnej w regionie. W efekcie podjętych prac zwiększono bezpieczeństwo poprzez podniesienie poziomu jego funkcjonalności. Przeprowadzono pogłębienie kanału oraz wykonano prace związane z usunięciem głazów i powalonych drzew, co w efekcie wpłynęło na udrożnienie toru wodnego. Podjęto szeroki zakres prac konserwacyjnych pochylni i torów Kanału Elbląskiego pod względem hydro-technologicznym i konstrukcyjnym na odcinku szlaku wodnego o długości 115,5 km. W ramach rozwijania infrastruktury turystycznej wybudowano nową Izbę Kanału Elbląskiego w Buczyńcu oraz wprowadzono oznakowanie żeglugowe przy obiektach położonych wzdłuż kanału. Projekt ten przyczynia się do ożywienia Kanału Elbląskiego, zachowania dziedzictwa kulturowego i stworzenia atrakcyjnej przestrzeni dla turystyki.
EU funding for Polish tourism
We present tourism projects that have been supported by EU funds acquired by the PTO. These are important undertakings as they increase the attractiveness of our country in terms of both domestic and international tourism
Following the traces of European identity of Kraków – a tourist route through the vaults of the Main Market
Beneficiary: Municipality of the City of Kraków.
An underground tourist route has been created under the Main Market Square and the Cloth Hall in Kraków. The project has a supra-regional character and is a unique tourist attraction on a national and international scale. The main part of the underground route is an archaeological and architectural reserve. Old roads and other archaeological remains have been made accessible here, showing the history of this unique place and highlighting the importance of Kraków in the Middle Ages – the city was already a major commercial, economic and cultural centre. Visitors to the trail can learn many of Kraków’s secrets, as well as the specifics of life in medieval Europe. Visitors are accompanied by multimedia exhibitions and presentations available in six languages. The route has a number of facilities in the form of lifts and ramps for the disabled and families with children. The project significantly broadens Poland’s tourist offer, contributing to an increase in the number of tourists visiting the country.
Torun – Hanseatic City on the Vistula
Beneficiary: Municipality of the City of Toruń
Toruń was incorporated into the political and economic activities of the Hanseatic League in 1280 and became part of the Hanseatic League at that time. The city has unique and original monuments listed as UNESCO World Heritage Sites. A tourist trail has been created here, referring to the city’s Hanseatic past. The measures taken allowed for the modernisation and development of historical buildings in the Old and New Town, i.e. the Old Town Hall, the ruins of the Teutonic Castle and the Eskens’ House buildings. The facilities introduced increased visitor safety and enhanced the tourist value of the Town Hall Tower. Elements of small architecture have been introduced to highlight the city’s former merchant magnificence and its role in the Grand Hanseatic League. The coats of arms of the cities with which Toruń had lively merchant contacts in the Middle Ages have been incorporated into the axis of the city’s main streets (Szeroka and Królowej Jadwigi Streets). Merchant signs and bourgeois coats of arms have appeared on street lamps. The project has strengthened Toruń’s value as a city of European renown for cultural tourism.
Kłodzko Health Resorts, an international tourist brand product
Beneficiary: Zespół Uzdrowisk Kłodzkich S.A.
The project focused activities on building the ‘Kłodzko Health Resorts’ brand to match European resorts. Its uniqueness also lies in the use of therapeutic mineral waters. The investment included a comprehensive development of infrastructure for relaxation and recreation. In Kudowa-Zdrój, a rehabilitation and SPA centre was built at the ‘Zameczek’Health Resort Hospital, which was equipped with a rehabilitation pool, a heliotherapy room and a steam bath with saunas. In addition, a spa infrastructure was created at the ‘Jagusia’ Children’s Sanatorium, including a rehabilitation pool and a sun beach area. Investments in Polanica-Zdrój included the modernisation of the Natural Treatment Facility at the ‘Wielka Pieniawa’ Health Resort Hospital – a rehabilitation room with a relaxation zone in the form of a conservatory and terraces in the form of winter gardens were created, which allows for extensive stimulus therapy. As part of the work carried out in Duszniki-Zdrój, a Treatment Centre was created at the Jan Kazimierz Health Resort Hospital.
Glass Heritage Centre Krosno
Beneficiary: Municipality of Krosno
A unique venture to support the tourist promotion of a city whose glass products have a brand name known throughout Europe.
The Glass Heritage Centre is an integrated tourist product related to the history of glass smelting in Krosno. Visitors to this facility have at their disposal attractive, not only multimedia, but also real-life presentations of the manufacture of artistic, decorative and functional glass, as well as a shop with glass souvenirs produced by local artists. A cinema and conference room is available for educational purposes, and the tour programmes include, with exceptional interest, workshops for glass processing and ornamentation, glass painting, engraving and grinding. Visitors can learn about the secrets of creating stained glass and forming glass figures using torch fire. In the temporary exhibition halls, visitors can get acquainted with exhibitions presenting artistic glass made by the best Polish artists, as well as admire the functionality of applied glass.
Świętokrzyski Archeo – Geology Trail
Beneficiary: Municipality of Kielce
The Świętokrzyskie Mountains are a real treasure trove of knowledge for those fascinated by geology, palaeontology or archaeology. The Świętokrzyski Archeo – Geology Trail is a project containing unique elements not found elsewhere in Europe. Almost 130 km of hiking trails have been marked out and built. A Geoeducation Centre was created as a place of exposition of geological collections from the whole Świętokrzyskie region and a unique centre of broadly defined geological education for youth, children and tourists. Moreover, there was a substantial modernisation of the nature and archaeological reserve in Krzemionki, where new shelters, didactic paths and viewpoints were created. New geological exhibitions of high educational value in Europe were made available. The revitalisation of the historic centre of Chęciny was carried out, and the renovation of the Royal Castle in Chęciny was supported. The Świętokrzyski Archeo – Geology Trail, linking 20 sites that are separate tourist attractions, is part of the European Route of Geoparks, thus increasing its own value.
Use of the Vistula River assets to build a joint tourist product by Kazimierz Dolny, Puławy and Janowiec
Beneficiary: City of Puławy
The result of the activities is the integration of tourism in the three towns of Kazimierz Dolny, Puławy and Janowiec, using the values of the Vistula River. The project focused on activities preparing a comprehensive offer related to recreation and sailing on the Vistula River. The Marina Puławy river port and sailing marina in Puławy were reconstructed. A camping area with convenient facilities, a car park, a children’s playground, a street workout area and an outdoor gym is now in operation. The riverside promenades in all three towns have been extended. In Kazimierz Dolny, investments in tourist infrastructure included the modernisation of the marina, the installation of lighting on the riverside boulevard and the development of adjacent green areas. In Janowiec, a marina was built to serve river navigation. The construction of the above infrastructure made it possible to launch regular passenger shipping between the two towns, in the form of so-called water taxis or water trams.
Programme to revive waterways in Gdansk
Beneficiary: Municipality of the City of Gdańsk
An inner-city, inland waterway was opened in close proximity to the most valuable historical monuments of Gdansk, creating opportunities to explore the city by water and providing space for recreation and leisure by the water. Almost 45 km of water tourist routes were built as part of the project. Three marinas, ten tramway stops and an administration building with a harbour administration were constructed. In addition, 34 floating jetties with 53 mooring points and two shelters were put into service (Westerplatte and Wisłoujście Fortress). Four slips for launching and retrieving watercraft were also created. Along the tourist waterways, in the water stop zones, sanitary facilities, walking paths and infrastructure for the disabled were built. For small vessels, the Żabi Kruk marina and the Sienna Grobla II and Tamka marinas were created. A number of measures were taken to ensure safety on all local waterways and in their vicinity.
Centennial Hall in Wrocław – Centre for Innovation in Architecture and Construction
Beneficiary: Wrocławskie Przedsiębiorstwo Hala Ludowa
The Centennial Hall in Wrocław is a masterpiece by Max Berg and a symbol of architectural innovation that was created in the first decade of the 20th century. The implementation of the project attractively combines the richness of cultural heritage with the innovation of the site. A unique supra-regional tourist product was created, which is both a heritage site and a multimedia education centre. The interactive exhibition opened here is devoted to the history of the Centennial Hall and the neighbouring exhibition grounds. Its interiors have been meticulously restored, and at the same time the space has been adapted to create an educational and exploratory pathway comprising thematic spaces: Visitor Centre with Tourist Information Point, History Room, Education and Cognition Room, and Backstage and Gallery. The interior of Centennial Hall has been enriched with educational and historical pathways, multimedia screens and interactive puzzles. In addition, state-of-the-art apparatus for light, image and sound shows has been installed.
East European Congress and Sports Centre Arłamów
Beneficiary: Arłamów Hotel
The implementation of this project has boosted tourism in the south-eastern Poland region, due to the creation of the first congress and trade fair centre of a high standard here. The East European Congress and Sports Centre Arłamów is a picturesquely located centre amidst the forests of the Carpathian Primeval Forest. It is a multifunctional tourist facility consisting of a four-star hotel with a rich accompanying infrastructure. It has almost 200 rooms at its disposal. The conference and training potential is represented by four multifunctional halls with a total area of almost 1,500 m2, with the practical possibility of dividing them into 10 separate spaces of different surface shapes – this makes it possible to accommodate almost 1,500 participants. The East European Congress and Sports Centre is a multifunctional facility tailored to the target group. Its functions include sports and leisure, exhibition and cultural, tourism and leisure, as well as conference and training. It has become an ideal training centre for national sports teams.
The Bug River – a tourist’s paradise
Beneficiary: Municipality of Drohiczyn
The implementation of this project, in addition to promoting the qualities of the Bug River Valley, influences the activation of tourism and activities related to it. The Bug is a real gem in terms of tourism. It is one of the last wild rivers in Poland. Its banks are extremely varied and the landscape is full of picturesque views. One of the most beautiful places on its banks is Drohiczyn with its historical character. It used to be the capital of the Podlasie region. The result of the project is, among other things, a canoe trail equipped with marinas on the Polish section of the Bug. In Drohiczyn, the slope of Castle Hill next to the Monastery Complex was developed. A Bug River Tourist Centre was initiated and established in Granne, also located on the Bug River, in the heart of the Middle Bug Valley Natura 2000 area. For educational and recreational purposes, a Bug River Historical and Cultural Park was created in Drohiczyn, where visitors can learn about the history of the city and its surroundings. Nearly 48 km of cycle paths have been laid out here and nine information kiosks have been installed for tourists.
New adventure routes in the historic Wieliczka Salt Mine
Beneficiary: “Wieliczka” Salt Mine
The ‘New Adventure Routes’ are a geotourist route which allows tourists to learn about the history of the mine in the first centuries of its existence and the unique geological structure of the deposit. Wieliczka’ Salt Mine is one of the oldest and most important places on the map of tourist attractions in Poland. Its history dates back to the 14th century. In order to make the underground route available for visitors, the historic complex of buildings of the Regis shaft shaft superstructure and the historic excavations of the mine, where traces of former mining works have been preserved, were secured and then made accessible. A multi-sensory mining route with chambers, galleries and two lifts was prepared. Thanks to the renovation and modernisation of the entire facility and improved signposting, a mining trail was made available, leading to places of interest where the underground geological and historical values and mining techniques were exposed and the excavations secured. Today, this trail as the ‘Mining Route’, allows visitors to experience the authenticity of the old mine and the secrets of the miners’ work in a fascinating way.
South-West Cistercian Route
Beneficjent: Województwo Dolnośląskie
The Cistercian Route is a fascinating tourist attraction that links the Cistercian and post-Cistercian heritage sites in the Lower Silesian Voivodship. It has also become part of the international Cistercian Trail. The concept of managing the main objects on the trail and their surroundings created here makes it possible to apply for the selected Cistercian monuments to be entered on the UNESCO World Heritage List. Implementation of the project allowed the creation of a coherent information and promotional system. Information kiosks, a rich Internet database and distinctive signposting of the route, objects and elements of tourist infrastructure under a single brand were created. A GPS system was also launched to promote and inform about the trail and its facilities, which are located in four neighbouring voivodeships: Lower Silesia, Lesser Poland, Opole and Silesia. The investments allowed for the construction of more than 20 car parks and 15 sanitary junctions. The South-Western Cistercian Route is not only a journey in time, but also an opportunity to discover the history and beauty of the Lower Silesian region.
Cieplice Thermal Baths – Lower Silesian Centre for Water Recreation
Beneficiary: City of Jelenia Góra
It is a spa tourism project using thermal water resources. The resulting tourism product has an impact beyond the Lower Silesian region, due to its border location, also in neighbouring regions of Germany and the Czech Republic. Cieplice Thermal Baths is a modern swimming pool and spa complex located in Jelenia Góra. It is a technologically advanced facility, which at the same time places emphasis on ecological solutions. The Aquapark offers relaxation and active leisure in three zones. A leisure pool with hydromassages, a water swing and a ‘wild river’ connected to the swimming pool, two paddling pools with slides, two Jacuzzi tubs, ‘Anaconda’ and ‘Onion’ slides . A unique attraction are the thermal pools, which allow outdoor swimming regardless of the season and air temperature. Other highlights include a geyser, a water umbrella, an aquabasket and a beach with sun loungers. In the spa area, guests can enjoy water whips, a snow grotto, a sauna and massages and other treatments.
Zamość a UNESCO City. Polish Historical Monument as a tourist product of the Polish economy
Beneficiary: City of Zamość
Zamość, located in south-eastern Poland, is a unique city with a rich history and cultural heritage. In 1992, it was inscribed on the UNESCO World Heritage List. The distinction is due to its unique Renaissance architecture, carefully designed urban layout and rich history. Zamość is also recognised as a Monument of History of the Republic of Poland, due to its special role for the country’s history and culture; it was also an important point on the trade route between East and West. The project’s funds were used to develop tourist attractions, including the revalorisation of the fortress’ defensive facilities, the city park and the restoration of the original fortress landscape. The former Cossack barracks were renovated to be used as the Fortress Historical and Tourist Information Centre. Today, Zamość’s unique heritage, supported by the completed project, is attracting increasing numbers of tourists. This investment significantly broadens Poland’s tourist offer and makes a significant contribution to the Polish economy.
European Centre of Technical Culture and Industrial Tourism
Beneficiary: City of Zabrze
This is a unique innovative project on a European scale. It combines elements of cultural heritage protection with modern presentation methods and interactive visitor participation. The revitalisation of the post-industrial heritage sites of the city of Zabrze was carried out here. Its aim was to bring the above-ground and underground infrastructure of historic mining sites back to life. The works covered the Main Key Hereditary Adit together with accompanying excavations, a 19th-century walkway leading through the coal seams and part of the above-ground facilities of the ‘Królowa Luiza’ Open-Air Museum. These are unique objects of mining and hydrotechnical art in Europe, which have survived for more than 200 years in very good condition. After the centre was opened, tourists were given access to over a dozen underground routes equipped with state-of-the-art audiovisual devices and interactive exhibits. The project has contributed to the active preservation of the historic buildings of one of the most important mines in the history of European coal mining.
West Pomeranian Sailing Route – tourist port network of Western Pomerania
Beneficiary: West Pomeranian Regional Tourist Organisation
The project has created a cross-border water tourism product with great potential and significance in Europe. The length of the West Pomeranian Sailing Route and its branches is almost 380 km. This picturesque route connects various bodies of water, including the Oder River, Lake Dąbie, the Szczecin Lagoon and the Baltic Sea. It forms a network connecting more than 30 ports and marinas. Among them are places such as Szczecin, Wolin, Świnoujście and other charming locations. As part of the project, seven new harbours were built and four previously existing harbour facilities on the route were modernised. A total of 621 new berths were made available to water tourism enthusiasts. Tourist facilities were also created. The West Pomeranian Sailing Route is not only a route for professional sailors. It is also an excellent opportunity for amateurs who want to spend time on the water and enjoy discovering the region’s natural beauty.
Ostrów Tumski Interactive History Centre in Poznań – the cradle of statehood and Christianity in Poland
Beneficiary: City of Poznań
The project supports the promotion of the unique tourist attractions of Poznań and Greater Poland on a national and international scale by means of an innovative presentation of the cultural heritage at the birthplace of the state and Christianity on Polish soil. The Ostrów Tumski Interactive History Centre is located in the oldest part of Poznań, on the right bank of the Cybina river, in Ostrów Tumski. The structure of the building is based on the historical building of the Tumska Floodgate, which was part of the Poznan Fortress fortifications in the 19th century. This is an unconventional museum – it does not present traditional exhibits, but tells history in a modern way. Multimedia audiovisual techniques and spatial arrangements have been used here. The story of the beginnings of the Polish state begins in the Gród (Town ) room, where visitors are taken to the virtual baptismal font in the Woda (Water) room, symbolising Mieszko I’s baptism. The tours are supported by audio guides in four languages.
Warsaw Water-Bike Interchange ‘Pedal & Sail’ – stage I
Beneficiary: City of Warsaw
It is an innovative project that links the most important water and bicycle routes of supra-regional importance in the heart of Warsaw. It expands Warsaw’s tourist offer and its attractiveness to visitors by linking the city’s main attractions to the Vistula River. As part of its implementation, the left-bank boulevard of the Vistula River on the section of Podzamcze, from Boleść Street to the Śląsko-Dąbrowski Bridge, was modernised and rebuilt. An attractive urban pedestrian promenade was created here, with the possibility of mooring recreational boats and small vessels. In the area of the 1st Armoured Division square, a complex of multimedia fountains was created (Municipal Fountain Park). On the left bank of the Vistula, a cycling route of approximately 26.5 km was built, linking the borders of Warsaw with the Łomianki and Konstancin-Jeziorna municipalities. Municipal beaches located along the Vistula were equipped with deckchairs, umbrellas and sports and recreational infrastructure for children and the disabled. The implementation of the project has contributed to improving the accessibility of the urban space for residents and tourists.
Żuławy Loop – development of water tourism. Stage I
Beneficiary: Pomorskie Voivodeship
The Żuławy Loop is an attractive waterway for tourism and nature, part of the E70 International Waterway, connecting Western Europe with northern Poland, the Kaliningrad region and Lithuania. It includes numerous attractions related to the cultural heritage of Żuławy Wiślane. It is an area rich in monuments, such as Gothic churches, arcaded houses, Mennonite cemeteries and hydrotechnical structures. The implementation of the project made it possible to increase the safety of navigation and the accessibility of water tourism, in accordance with the principles of sustainable development. A network of ports was built and modernised: Elbląg, Krynica Morska, Tolkmicko and Kąty Rybackie and sailing marinas: Biała Góra, Braniewo, Nowa Pasłęka, Osłonka, Błotnik, Malbork, Rybina. In order to make navigation more efficient, the auxiliary infrastructure has been developed – two drawbridges in Gdańsk-Przegalin and Nowa Pasłęka and an electrified Gdańsk Głowa floodgate have been made available. A Virtual Tour and Entertainment Centre of the Żuławy Loop was also created.
Revitalisation of the Elbląg Canal in the sections: Drużno Lake – Miłomłyn, Miłomłyn – Zalewo, Miłomłyn – Ostróda – Stare Jabłonki
Beneficiary: Regional Water Management Authority in Gdańsk
Improving navigational conditions on the historic 155-year-old canal was an important project supporting the development of water tourism in the region. As a result of the work undertaken, safety was increased by making it more functional. Dredging of the canal was carried out and work to remove boulders and fallen trees was carried out, resulting in an unclogged fairway. Extensive maintenance work was undertaken on the slipways and tracks of the Elbląg Canal in terms of hydro-technology and construction along a 115.5 km section of the waterway. As part of the development of tourist infrastructure, a new Elblag Canal History Chamber was built in Buczyniec and navigational signage was introduced at facilities along the canal. This project contributes to revitalising the Elbląg Canal, preserving cultural heritage and creating an attractive space for tourism.