Trudny start na rynku fotowoltaiki – klienci najchętniej wybierają doświadczonych wykonawców

Osobiste wrażenia po kontakcie z przedstawicielem firmy, cena usług i opinie w internecie to główne aspekty, którymi kierują się polscy inwestorzy wybierający wykonawcę instalacji fotowoltaicznej – wynika z raportu Oferteo.pl

Tekst: Wojciech Gryciuk

Bardzo trudne zadanie staje więc przed nowymi firmami, ponieważ zleceniodawcy znacznie chętniej korzystają z usług specjalistów z długoletnim stażem. Co ważne, po zrealizowanej usłudze 89 proc. inwestorów było zadowolonych z usług firmy, na którą się zdecydowało.

Ponad 600 tysięcy instalacji w Polsce

Zainteresowanie Polaków fotowoltaiką nieprzerwanie rośnie. Dodatkowo wpływają na nie podwyżki cen energii elektrycznej oraz inflacja, zachęcająca do rozważnego inwestowania pieniędzy. Według danych Polskich Sieci Elektroenergetycznych, moc zainstalowanych paneli fotowoltaicznych w połowie bieżącego roku wyniosła w Polsce ponad 5,2 GW. Liczba wszystkich instalacji wynosiła wówczas 602 021.

Rosnący popyt wpływa na zwiększającą się liczbę firm oferujących usługi związane z fotowoltaiką. Czy jednak wszyscy wykonawcy mają takie same szanse na pozyskanie klientów? Okazuje się, że dla inwestorów kluczowe jest przede wszystkim wrażenie, jakie robi na nich wykonawca. Odczucia po pierwszym kontakcie wpłynęły w ostatnim roku na decyzję niemal połowy zleceniodawców (49 proc.). Dla 38 proc. badanych ważną rolę odgrywała wycena usługi, a 32 proc. podejmowało decyzję kierując się opiniami na temat firmy w internecie. Wiele osób zwracało uwagę na polecenia najbliższych (22 proc.), długość okresu gwarancji (21 proc.) oraz dostępność w konkretnym terminie. Warto podkreślić, że większego znaczenia nie miała lokalizacja firmy.

Jakie szanse dla małych firm?

Z badania wynika, że dla aż 81 proc. ankietowanych duże znaczenie miało to, jak długo dana firma funkcjonuje na rynku oraz jak wiele zleceń dotychczas zrealizowała. Specjaliści z długoletnim doświadczeniem byli zdecydowanie najbardziej pożądani, mimo iż ich terminy są najbardziej odległe. Oznacza to, że pozyskanie nowych klientów może być utrudnione dla przedsiębiorstw, które zaczynają dopiero swoją działalność na rynku OZE.

Dodatkowo aż 55 proc. badanych przyznało, że do skorzystania z usług wykonawcy przekonałaby ich możliwość odbierania 100 proc. energii z sieci. Jest to opcja oferowana od niedawna przez największe firmy zajmujące się fotowoltaiką i stanowi dodatkową przeszkodę dla młodych przedsiębiorców.

Od projektu po instalację

Polacy najchętniej powierzali pracę nad inwestycją jednemu wykonawcy. Zajmował się on zatem całością zlecenia: od załatwienia formalności, projektu, wyceny po dobór odpowiedniego sprzętu i montaż całej instalacji. Część badanych (11 proc.) zdecydowała się samodzielnie dopełnić formalności, a 2 proc. skorzystało z usług różnych firm przy jednym projekcie.

Pełne zaufanie do wykonawcy

Polacy zlecający wykonanie instalacji fotowoltaicznej zwykle w pełni ufają wybranemu specjaliście w kwestiach technicznych. Aż 59 proc. badanych powierzyło wykonawcy pełną realizację zlecenia, nie ingerując w nią. To dobra wiadomość dla osób, które chciałyby zainwestować w fotowoltaikę, ale obawiają się, że może im to utrudnić brak znajomości tematu. W rzeczywistości rozeznanie to nie jest niezbędne, ponieważ samo użytkowanie mikroinstalacji nie przysparza wielu trudności, natomiast w jej wykonaniu inwestor niekoniecznie musi brać jakikolwiek udział. Co trzeci ankietowany zdecydował się jednak częściowo polegać na własnej wiedzy, a tylko w niektórych kwestiach zdać się na firmę realizującą zlecenie. 8 proc. pytanych zależało, aby mieć jak największy wpływ na ostateczny kształt projektu.

Szybka realizacja

Właściciele mikroinstalacji wykonywanych w ciągu ostatniego roku zostali zapytani o to, jak długo w ich przypadku trwała realizacja całego zlecenia. Okazuje się, że w co trzecim przypadku cały proces udało się zamknąć w zaledwie tydzień. U 22 proc. ankietowanych trwał on od 1 do 2 tygodni, natomiast 32 proc. czekała na uruchomienie instalacji od 2 do 4 tygodni.

Dane przedstawione w raporcie o fotowoltaice w Polsce pochodzą z badania ankietowego przeprowadzonego przez Oferteo.pl w sierpniu 2021 r. metodą CAWI na próbie 500 osób.