Sztuczna inteligencja zmienia świat marketingu

Marketing jest jednym z obszarów działalności biznesowej, w którym sztuczna inteligencja (AI) wprowadza daleko idące zmiany. W praktyce oznacza to jednoznacznie, że niekorzystanie z Al spowoduje utratę zarówno klientów, jak i korzyści płynących z prawdopodobnie najbardziej dynamicznie rozwijającej się technologii

W dzisiejszym świecie od agencji marketingowych oczekuje się znacznie więcej, a AI daje możliwość zapewnienia usług efektywnych i dopasowanych do indywidualnych potrzeb nawet najbardziej wymagających klientów.

Sztuczna inteligencja (AI) w dłuższej perspektywie stanie się integralną częścią naszego życia. Jest to widoczne w postaci rekonfiguracji pomysłów, zainteresowań i inwestycji w dziedzinie wdrażania sztucznej inteligencji przez przedsiębiorstwa. Istnieje kilka obszarów, w których korzystanie z Al daje znacznie lepsze rezultaty. Marketing oparty na sztucznej inteligencji (AI) to proces wykorzystywania metod i narzędzi AI w optymalizacji wydatków, dostosowywaniu treści i personalizacji potrzeb klienta. Przykłady rozwiązań marketingowych AI obejmują chatboty, rozpoznawanie obrazów, osobistych asystentów (takich jak Google Assistant, Amazon Alexa, Microsofts Cortana i Apples Siri) czy ukierunkowane i spersonalizowane reklamy. „Jedyną stałą w życiu jest zmiana”. A świat marketingu przechodzi obecnie ogromną metamorfozę. Marketing oparty na sztucznej inteligencji odgrywa coraz większą rolę wraz z pojawieniem się nowych narzędzi marketingowych, takich jak ChatGPT.

– Agencja Media Forum, która istnieje na rynku reklamy i public relations od ponad 26 lat, również wykorzystuje zasoby i możliwości, jakie daje sztuczna inteligencja, między innymi w docieraniu do klienta, analizie danych, personalizacji i automatyzacji procesów – mówi Katarzyna Jarczewska, Client Service Director. Obecnie od osób pracujących w agencji oczekuje się, że będą biegle poruszać się w świecie opanowanym przez sztuczną inteligencję. Naszym zadaniem jest nie tylko zrozumienie potrzeb klientów, lecz także wykorzystanie potencjału AI do dostarczania im spersonalizowanych rozwiąza, interpretując wyniki analizy danych generowanych przez AI.

Na pewno sztuczna inteligencja zmienia zasady gry, oferując niedostępne dotychczas narzędzia, a także zupełnie nowy sposób myślenia o marketingu. Ale gdy wkraczamy w 2024 r., a sztuczna inteligencja zmienia się z nieznanej nowej technologii w zaufanego pomocnika każdego biura, warto uważać na potencjalne pułapki i zagrożenia. Jest to główny obszar, na który my, pracownicy agencji marketingowych, powinniśmy zwracać uwagę. W erze sztucznej inteligencji obsługa wrażliwych informacji o klientach stała się bardziej złożona. Internetowe narzędzia i oprogramowanie AI są głównym źródłem kradzieży danych i oprogramowania szpiegującego, ukierunkowanego na zapracowanych pracowników, którzy chcą przyspieszyć wykonywanie zadań. Ryzyko w tym obszarze wymaga od nas oceny i modernizacji środków bezpieczeństwa, a także edukacji pracowników w zakresie potencjalnych zagrożeń.

– Wszelkie narzędzia sztucznej inteligencji używane przez pracowników agencji powinny być dokładnie sprawdzane, aby zminimalizować ryzyko wycieku danych. Regularne sesje szkoleniowe dla pracowników na temat prywatności danych, przeprowadzanie ocen wpływu na prywatność i posiadanie dedykowanego inspektora ds. prywatności może znacznie przyczynić się do zapewnienia zgodności – dodaje Katarzyna Jarczewska.

Zgodność z wszelkimi przepisami dotyczącymi prywatności, takimi jak RODO, jest nie tylko obowiązkiem prawnym, lecz także podstawą zaufania klientów. Przepisy te wymagają rygorystycznych protokołów przetwarzania danych i ochrony prywatności. Należy szczególnie przestrzegać tych przepisów, aby uniknąć potencjalnych komplikacji prawnych.

Sztuczna inteligencja z przytupem wkracza w świat marketingu, ale nie należy zapominać, że narzędzia AI mogą być niezastąpione jedynie do wykonywania powtarzalnych zadań. Jeśli za bardzo się na nich skupimy, możemy stracić to, co nas wyróżnia. Kreatywność, wrażliwość, nieszablonowe myślenie, które sprawiają, że nasze kampanie marketingowe wyróżniają się na tle konkurencji.

Najlepszym posunięciem jest więc znalezienie równowagi i balansu. Sztuczna inteligencja może być wykorzystywana do sprawdzania liczb i sortowania danych, a zespół agencji do bardziej ekscytujących i kreatywnych zadań. Innymi słowy, to ludzie mogą wykorzystać dane pozyskane przez Al i przekształcić je w marketingowe złoto.

Poza tym nadmierne poleganie na sztucznej inteligencji może prowadzić do nieprzewidzianych problemów. Zdarza się, że treści stworzone przez sztuczną inteligencję są stronnicze, obraźliwe lub niedokładne, co może poważnie zaszkodzić reputacji marki. Przykładowo, źle opublikowany post w mediach społecznościowych może doprowadzić do reakcji ze strony klientów. Aby ograniczyć to ryzyko, musimy dokładnie sprawdzać i edytować treści tworzone przez sztuczną inteligencję, upewniając się, że są one zgodne z wartościami marki i utrzymują wysoki standard jakości.

Radzenie sobie z oczekiwaniami klientów dotyczącymi sztucznej inteligencji jest delikatnym, ale kluczowym aspektem pracy agencji. Nieporozumienia co do możliwości AI są powszechne i mogą prowadzić do nierealistycznych oczekiwań. Przejrzysta i uczciwa komunikacja ma tutaj kluczowe znaczenie.

– Tempo rozwoju nowych technologii jest ogromne, a sztuczna inteligencja oferuje nieprawdopodobne możliwości, ale nie jest pozbawiona wyzwań. Rozumiejąc te kwestie, możemy w pełni korzystać z zasobów Al, jednocześnie utrzymując wysokie standardy etyczne, zadowolenie klientów i tętniące życiem miejsce pracy – podsumowuje Katarzyna Jarczewska.

Katarzyna Jarczewska – Partnerka i współwłaścicielka założonej w 1997 roku agencji reklamowej i PR, Media Forum. Ekspert ds. komunikacji, public relations, zarządzania sytuacjami kryzysowymi oraz strategii marketingowych przedsiębiorstw.