Światowa premiera zupełnie nowej Toyoty bZ4X

Toyota zaprezentowała właśnie przełomowy model w gamie – elektryczny SUV-a bZ4X. To pierwsze auto z nowej linii bZ (beyond Zero) –samochodów elektrycznych na baterie (BEV). Samochód pozostał wierny pod względem stylistyki i technologii modelowi koncepcyjnemu, który zaprezentowano w pierwszej połowie 2021 roku. Produkcyjna wersja bZ4X została stworzona przez Toyotę jako samochód w pełni elektryczny. To pierwszy model, który powstał na nowej platformie e-TNGA przeznaczonej dla elektrycznych samochodów na baterię.

Nowy bZ4X jest przestronnym, komfortowym SUV-em, który dostępny jest z całkiem nowym napędem na cztery koła, zapewniającym wiodące w klasie osiągi i możliwości terenowe. Napęd ten wykorzystuje oddzielne silniki dla przedniej i tylnej osi. Duży rozstaw osi zapewnia przestronność pięcioosobowej kabiny oraz obszerny bagażnik.

Toyota wykorzystała prawie 25 lat doświadczeń w technologiach stosowanych w zelektryfikowanych samochodach, by uzyskać najlepszą na świecie jakość, wytrzymałość i niezawodność litowo-jonowej baterii zastosowanej w bZ4X. Nawet po 10 latach jazdy, spodziewane osiągi akumulatora zachowają 90 procent pierwotnej pojemności. (Docelowe osiągi z testów. Okres użytkowania i przebieg określono na 10 lat lub 240 tys. km, w zależności co nastąpi wcześniej).

Z w pełni naładowaną baterią spodziewany zasięg powinien wynieść ponad 450 km (w zależności od wersji, dokładne dane zostaną potwierdzone w późniejszym terminie). Nowy bZ4X otrzymał także takie premierowe rozwiązania technologiczne jak dach z bateriami słonecznymi, które doładowują baterię w trakcie jazdy lub podczas postoju, oraz trzecią generację pakietu systemów bezpieczeństwa czynnego i wsparcia kierowcy Toyota Safety Sense 3.0.

Elektryczny napęd i osiągi

Toyota bZ4X w wersji z napędem na przednią oś ma dynamiczny silnik elektryczny, który wytwarza 204 KM (150 kW) mocy i osiąga 265 Nm momentu obrotowego. Samochód z napędem na cztery koła ma moc maksymalną wynoszącą 217 KM oraz 336 Nm momentu obrotowego. Przyspieszanie tej wersji od 0 do 100 km/h trwa 7,7 sekundy (wstępne dane sprzed homologacji).

Zasięg i bateria

Zasięg samochodu elektrycznego jest jedną z najważniejszych cech, które są brane pod uwagę przez klientów, dlatego Toyota wykorzystała blisko 25 lat doświadczeń w pracach nad bateriami o dużej pojemności, by bZ4X dawał poczucie spokoju nie tylko w kwestii dystansu, który może pokonać, ale także wieloletniej trwałości akumulatora. W toku prac rozwojowych nad baterią upewniono się, że redukcja jej parametrów będzie marginalna – po 10 latach lub 240 tys. km, w zależności, co nastąpi pierwsze, jej pojemność zmniejszy się najwyżej o 10 procent.

Litowo-jonowa bateria o wysokiej gęstości mocy ma 71,4 kWh pojemności, co oznacza spodziewany zasięg ponad 450 km (zgodnie z normą WLTP). Szczegółowe parametry będą zależały od wersji auta i w tej chwili pozostają przybliżone ze względu na trwający proces homologacji.

Dzięki wydajnemu układowi ogrzewania, wykorzystującym pompę ciepła, niezawodność baterii utrzymana jest także przy temperaturach poniżej zera, z tylko niewielkim spadkiem zasięgu w porównaniu do konkurencyjnych aut. Bateria może być też szybko naładowana bez narażania na utratę jej żywotności: naładowanie do poziomu 80 procent można osiągnąć w 30 minut przy użyciu systemu szybkiego ładowania o mocy 150 kW (CCS2).

Kluczowe dla osiągnięcia wysokiej jakości i trwałości akumulatora są czujniki monitorujące napięcie, natężenie oraz temperaturę w każdym z ogniw baterii. Jeśli zostanie wykryte jakiekolwiek nieprawidłowe wytwarzanie ciepła, zostaną automatycznie uruchomione odpowiednie sterowniki. Zastosowano środki zaradcze, by złagodzić skutki jakiejkolwiek degradacji materiału, a proces produkcyjny zabezpieczono tak, by żadne obce ciała nie dostały się do baterii. To pierwsza bateria Toyoty chłodzona cieczą.

Model Toyota bZ4X będzie miał swoją europejską premierę 2 grudnia.