Rozwiązania haptyczne i AR wspierają wirtualne serce, którego można dotknąć

wirtualne serce

Touch My Heart polsko-ukraińskiego zespołu naukowego firmy SoftServe oferuje możliwość interakcji z modelem 3D wirtualnego serca. Wystarczą do tego komputer, płytka haptyczna, okulary AR i stabilne połączenie internetowe. Model został opracowany pod nadzorem ekspertów medycznych we współpracy ze Śląskim Uniwersytetem Medycznym. Już w niedalekiej przyszłości może on zrewolucjonizować komunikację lekarzy z pacjentami, czyniąc ją bardziej intuicyjną i zrozumiałą.

Co odróżnia Touch My Heart od tradycyjnych modeli anatomicznych? Możliwość obserwacji serca w działaniu. Użytkownicy mogą nie tylko je zobaczyć, ale również poczuć jego bicie i usłyszeć dźwięki pracy. Narzędzie to umożliwia eksplorację zarówno zdrowego serca, jak i tego dotkniętego różnymi dolegliwościami, takimi jak arytmia czy choroby zastawek. Dzięki zaawansowanej technologii, można zagłębić się w strukturę serca, przyglądając się komorom, zastawkom, naczyniom krwionośnym oraz tętnicom, co pozwala na szczegółową analizę każdej, nawet najmniejszej anomalii. Touch My Heart oferuje również unikalną funkcję wirtualnego „przecięcia” serca, co daje użytkownikom nieporównywalną możliwość zrozumienia jego budowy i działania, a także identyfikacji potencjalnych nieprawidłowości. Wszystkie zawarte w nim dane, takie jak zapisy dźwiękowe bicia serca i EKG, pochodzą od prawdziwych pacjentów i pacjentek.

Jak to działa?

Doświadczenie ludzkiego serca w dłoniach staje się możliwe po założeniu okularów AR. Nad płytką haptyczną materializuje się hologram serca, który umożliwia nie tylko wizualną obserwację, ale również odczuwanie jego rytmicznego bicia. Ta interaktywna metoda pozwala na dokładne zbadanie serca z każdej strony. Można je obracać, przyglądać się z bliska, by dostrzec najdrobniejsze detale anatomiczne lub oddalić się, by zrozumieć funkcjonowanie całego organu.

System wykorzystuje Magic Leap. To gogle AR, które przenoszą cyfrowe obiekty do świata rzeczywistego. Technologia cyfrowego bliźniaka zapewnia wirtualne środowisko. System śledzenia dłoni identyfikuje kluczowe punkty na rękach użytkownika, umożliwiając mu interakcję w rzeczywistości mieszanej bez konieczności korzystania z kontrolera. Dzięki temu ma się wrażenie, że trzyma się w dłoniach prawdziwe, bijące serce i można dowolnie zmieniać jego pozycję.

Touch My Heart to również wciągające doświadczenie dźwiękowe. Użytkownik może rozpoznać kierunki statycznych i ruchomych obiektów dźwiękowych (lokalizacja przestrzenna) i poczuć ich połączenie z obiektami wizualnymi. Osoba korzystająca z Touch My Heart słyszy bicie trzymanego w dłoniach serca.

Obecna wersja Touch My Heart wprowadza szereg udoskonaleń: od wizualizacji przekrojów, poprzez dźwięk przestrzenny 3D, po zaawansowane informacje zwrotne dotykowe, reprezentacje różnych chorób, aż do modułu grywalizacji. Wszystkie te funkcjonalności zostały zaprojektowane z myślą o tym, by korzystanie z naszego modelu w kontekście edukacyjnym było nie tylko efektywne, ale przede wszystkim fascynujące i angażujące dla użytkowników.

Dla kogo?

Realistyczny model serca 3D otwiera nowe możliwości w kardiologii, oferując kompleksową i szczegółową wizualizację struktur serca, co czyni go bezcennym narzędziem w nowoczesnej opiece nad pacjentami. Dzięki niemu lekarze mogą przyjąć bardziej precyzyjne i spersonalizowane podejście do leczenia, jednocześnie angażując i edukując pacjentów. Prezentacja modelu serca, wyjaśnianie jego funkcji, ilustrowanie przykładów prawidłowego i nieprawidłowego rytmu serca, a także szczegółowe opisy planowanych zabiegów i operacji, mogą znacząco poprawić zrozumienie i zaangażowanie pacjentów w proces leczenia.

Omawiany model prezentuje co prawda serce, ale technologia, którą wykorzystuje, nie ogranicza się tylko do jednego organu. Można rozwijać ten projekt, prezentując inne narządy, zarówno w stanie zdrowia, jak i ukazując różne choroby oraz nieprawidłowości. A całe rozwiązanie jest w stanie ukazywać struktury ciała ludzkiego w sposób dotąd nieosiągalny przenosząc je bezpośrednio do interaktywnej, trójwymiarowej przestrzeni.

SoftServe

Autorem rozwiązania jest jedna z największych firm programistycznych w Europie Środkowo-Wschodniej. Zatrudnia 12 tys. pracowników w 50 biurach, przy czym 2 główne są we Lwowie (Ukraina) i w Austin (USA). Na polskim rynku działa od 2014 roku poprzez 7 biur. Jednocześnie realizuje nawet 900+ projektów, a wśród jej klientów można wymienić: IBM, Cisco, Panasonic, Clouderę, Henry Schein i Spillman Technologies.

Więcej informacji o projekcie jest tutaj.