Rozmowa z Krystyną Boczkowską, prezes Robert Bosch sp. z. o. o i reprezentantką grupy Bosch w Polsce

Rozmowa z Krystyną Boczkowską, prezes Robert Bosch sp. z. o. o i reprezentantką grupy Bosch w Polsce

– Każdy Polak ma w domu jakieś urządzenie z logo Bosch.

– Na początek naszej rozmowy przydałaby się więc pewnie wiedza w pigułce… Grupa Bosch jest wiodącym w świecie dostawcą technologii i usług, zatrudnia 360 tys. pracowników, a w ubiegłym roku osiągnęła obroty na poziomie 49 mld euro. Koncern prowadzi działalność w czterech sektorach: techniki motoryzacyjnej, przemysłowej, dóbr użytkowych oraz energetyki i technicznego wyposażenia budynków. Z uwzględnieniem dystrybutorów i partnerów serwisowych, Bosch jest obecny w 150 krajach, chociaż nadal ponad połowę swojej sprzedaży realizuje w Europie.

Źródłem sukcesu koncernu jest innowacyjność. Staramy się, aby nasze produkty i usługi spełniały coraz wyższe oczekiwania klientów oraz były odpowiedzią na światowe megatrendy. Jest to możliwe dzięki nakładom na badania i rozwój, które systematycznie rosną. W ubiegłym roku Bosch zainwestował w tym obszarze 5 mld euro, czyli ponad 10 proc. swoich obrotów. Dzięki pracy prawie 46 tysięcy naukowców i inżynierów, działających w 94 ośrodkach badawczo-rozwojowych na całym świecie, Bosch składa 18 wniosków patentowych każdego dnia roboczego, między innymi w takich pionierskich obszarach, jak zautomatyzowana jazda, rozwiązania dla samochodów elektrycznych czy usługi i produkty zintegrowane w sieci internetowej.

– Brzmi to tak, jakbyście byli odporni na pogarszającą się od lat światową koniunkturę.

– Słaby wzrost w ważnych dla koncernu dziedzinach gospodarki, takich jak przemysł samochodowy, budowlany czy przemysł budowy maszyn, są odczuwalne również przez nas, ale dzięki innowacyjności i ciągłemu doskonaleniu procesów zwiększamy nasze obroty z roku na rok. Jest to dla nas kluczowy warunek utrzymania długofalowej niezależności. Przedsiębiorstwo zostało założone w 1886 roku, w Stuttgarcie, przez Roberta Boscha i pierwsze kroki stawiało pod nazwą „Warsztat mechaniki precyzyjnej i elektrotechniki”. Obecnie aż 92 proc. udziałów w spółce Robert Bosch GmbH należy do fundacji Robert Bosch Stiftung GmbH. Pozostałe udziały znajdują się w rękach rodziny Bosch. Taka struktura spółki Robert Bosch GmbH zapewnia Grupie niezależność i samodzielność. Warunkiem ich utrzymania jest wykazywanie zysku i dobra kondycja finansowa. Z tą ostatnią nie mamy kłopotów bowiem płynność Grupy Bosch na koniec roku 2014 osiągnęła poziom 15,6 mld euro. Temu między innymi zawdzięczamy przyznanie ratingu „double A” przez agencję Standard & Poor’s, co daje Boschowi pozycję jedynego w Niemczech przedsiębiorstwa z tak wysoką oceną. Strategia wzrostu Grupy jest w znacznej mierze określana przez najważniejsze światowe megatrendy. Dobrym przykładem jest tutaj zwiększanie globalnej aktywności koncernu, szczególnie w Azji czy Afryce.

– Nawiązując do pierwszego pytania – chyba nie ma dziś samochodu, w którym nie użyto by produktów Boscha?

– To prawda. Sektor Mobility Solutions, czyli techniki motoryzacyjnej, ma ok. 68-procentowy udział w całkowitym obrocie Grupy Bosch i jest jednym z wiodących dostawców części i wyposażenia dla przemysłu motoryzacyjnego. Innowacyjne produkty i technologie znajdują swoje zastosowanie w technologiach wtrysku paliwa dla silników spalinowych, nowoczesnych agregatach pomocniczych, alternatywnych koncepcjach napędowych, układach aktywnego i pasywnego bezpieczeństwa, funkcjach wspomagania i komfortu jazdy, systemach informowania i komunikacji z kierowcą.

To właśnie w obszarze motoryzacji Bosch był prekursorem wielu kluczowych dla rozwoju motoryzacji wynalazków, takich jak świeca zapłonowa, elektroniczny sterownik silnika, układ ABS, napinacze pasów bezpieczeństwa, układ stabilizacji toru jazdy ESP® czy technologia Common Rail dla silników Diesla. Obecnie konstruktorzy Bosch koncentrują się na rozwiązaniach w obszarach automatyzacji jazdy samochodem, elektryfikacji oraz integracji z Internetem.

Nie można jednak pominąć pozostałych sektorów. Ważną rolę w Grupie pełni dział Industrial Technology (technologii przemysłowej) z 14-procentowym udziałem w jej obrotach. Należy do niego między innymi dział branżowy Drive and Control Technology, który dostarcza komponenty oraz rozwiązania systemowe z zakresu hydrauliki, napędów elektrycznych i sterowań do niemal wszystkich gałęzi przemysłu.

Z kolei szczególnie rozpoznawalne przez konsumentów są produkty dostarczane przez dział Consumer Goods, czyli dóbr użytkowych, oferujący elektronarzędzia dla użytkowników profesjonalnych oraz indywidualnych, jak również sprzęt AGD, m.in. piekarniki, chłodziarki, zamrażarki, pralki czy ekspresy do kawy. Obroty tego działu stanowią ok. 9 proc. całości obrotów koncernu.

Wiele innowacyjnych rozwiązań proponuje też nasz sektor Energy and Building Technology, czyli energetyki i technicznego wyposażenia budynków, również z 9-procentowym udziałem w całkowitym obrocie. Należący do niego dział Termotechniki oferuje energooszczędne i przyjazne środowisku systemy ogrzewania i przygotowania ciepłej wody użytkowej. Drugi dział branżowy, Security Systems, oferuje produkty dozoru wizyjnego i kontroli dostępu, systemy antywłamaniowe i systemy sygnalizacji pożaru, systemy nagłośnieniowe i konferencyjne, a także usługi umożliwiające m.in. dozór zdalny.

Do zapoznania się z resztą wywiadu z Krystyną Boczkowską zapraszamy do lipcowo-sierpniowego numeru Managera.