Nowe wyzwania transportu lotniczego

W tym roku francuskie linie lotnicze Air France obchodzą 90-lecie. Okrągła rocznica to doskonała okazja do wspomnień, ale też analizy aktualnej kondycji przewoźnika i jego planów na przyszłość, o czym mówi dyrektor generalny sprzedaży Air France KLM w Polsce  Frantisek Siling

Najpierw wojna na Ukrainie, teraz w Izraelu. Jaki wpływ mają te wydarzenia na biznes Air France KLM?

– Wszystkie linie należące do Grupy Air France KLM zawiesiły swoje rejsy do Izraela. Loty do Izraela stanowią mniej niż 1 proc. naszej całkowitej oferty, zatem bezpośredni wpływ czasowego wstrzymania lotów jest ograniczony. Niemniej zamierzamy wznowić operacje, gdy tylko warunki się poprawią i będzie to możliwe. Również z uwagi na konflikt na Bliskim Wschodzie nasze trasy do Dubaju i Abu Zabi wydłużyły się o mniej niż 10 min, co ma nieznaczny wpływ na naszą działalność.

Czy Chiny dzięki temu, że mogą latać nad Rosją, stanowią niezdrową konkurencję dla AF KLM?

Air France KLM zawsze dąży do uczciwych, równych dla wszystkich warunków działania na rynku. Nasza oferta dotycząca Azji będzie rosła, rozwijamy naszą siatkę w odpowiedzi na duży popyt. Chociaż nadal znajdujemy się poniżej poziomu sprzed pandemii, czyli 2019 r., w dalszym ciągu zwiększamy naszą ofertę do Azji, która w bieżącym sezonie zimowym wzrośnie o 60 proc., głównie za sprawą Chin i Japonii. Przez całą zimę zamierzamy utrzymać codzienne loty do Pekinu, Szanghaju i Hongkongu. Natomiast nasz partner – KLM – zaoferuje również codzienne połączenia do Pekinu i Szanghaju oraz do Hongkongu. Oferta KLM do Tokio (lotnisko Narita) jest większa od zeszłorocznej o trzy dodatkowe loty w tygodniu, a linia planuje realizować wszystkie swoje codzienne rejsy na tej trasie bez międzylądowania. KLM będzie też latał trzy razy w tygodniu do Osaki. Ponadto obie nasze linie ponownie będą obsługiwać codzienne loty do Bangkoku, a zimą siatka połączeń obejmie wiele innych azjatyckich kierunków, takich jak m.in. Seul, Kuala Lumpur, Bali, Singapur, Delhi, Bengalur czy Bombaj.

Jak ważne dla AF KLM są programy promujące ekologiczne loty?

Strategia zrównoważonego rozwoju Grupy Air France KLM polega na dążeniu do dekarbonizacji, przy zastosowaniu różnych narzędzi i działań. Obejmują one proces wymiany floty, optymalizację operacji lotniczych, a także wykorzystanie zrównoważonych paliw lotniczych (SAF). Oprócz wspomnianych wyżej działań Air France, KLM i Transavia dają klientom możliwość dobrowolnego przekazania dowolnej kwoty na projekty mające na celu ochronę środowiska i ekosystemów. Każda linia lotnicza oferuje swoim pasażerom do wyboru wiele opcji, które są dostępne podczas zakupu biletu lotniczego. Nasza grupa postrzega zrównoważone paliwa lotnicze jako decydujące narzędzie w dekarbonizacji transportu lotniczego, którego użycie nie wymaga konieczności modyfikacji samolotu, jego silnika czy samej operacji lotniczej. W 2022 r. Grupa Air France KLM zakupiła 17 proc. całkowitych zasobów SAF dostępnych na całym świecie. Ale jest to zaledwie 3 proc. całkowitej światowej konsumpcji paliwa przez samoloty odrzutowe. Produkcja SAF jest obecnie bardzo ograniczona ze względu na brak odpowiednio rozwiniętych procesów przemysłowych, toteż jego cena jest od 4 do 8 razy wyższa niż cena nafty lotniczej pochodzącej ze źródeł kopalnych. Właśnie dlatego Air France i KLM współpracują z partnerami z sektora paliwowego, ośrodkami akademickimi oraz instytutami badawczymi, aby przyspieszyć produkcję SAF na dużą skalę.

Jak ważne są dla AF KLM połączenia z Polską?

Pozycja Grupy Air France KLM w Polsce jest ugruntowana, jest to dla nas ważny rynek, na którym odnotowujemy silny wzrost. Polska była jednym z krajów w Europie Środkowej, w których zaobserwowaliśmy najszybsze ożywienie rynku po pandemii. Jako Grupa w ostatnim czasie znacznie zwiększyliśmy liczbę lotów z i do Polski. W bieżącym sezonie jesienno-zimowym 2023/2024 KLM zaoferuje łącznie do 103 lotów tygodniowo z 5 miast w Polsce: Warszawy, Gdańska, Krakowa, Poznania i Wrocławia. Natomiast Air France w dalszym ciągu będzie oferował regularne połączenie z Warszawy oraz będzie kontynuował połączenie z Krakowa do Paryża, także w sezonie zimowym. Łącznie Grupa realizuje do 127 rejsów tygodniowo z Polski na pokładach samolotów Air France i KLM. Dzięki dodatkowym rotacjom o różnych porach dnia klienci skorzystają z dogodniejszych przesiadek i zyskają dostęp do całej naszej globalnej siatki połączeń. Zwiększona liczbą połączeń z Polską jest naszą odpowiedzią na rosnący popyt na polskim rynku.

Czy już nadeszły lepsze czasy dla przewoźników lotniczych po pandemii i wstrząsie wojennym?

Grupa Air France KLM wypracowała solidny wynik kwartalny, na który wpłynął silny popyt na przeloty ostatniego lata. Przychody Grupy wyniosły 8,7 mld euro, co oznacza wzrost o 7 proc. w porównaniu z rokiem ubiegłym. Przełomowe zamówienie na 50 samolotów typu Airbus A350 znacznie przyspieszy proces wymiany naszej floty dalekodystansowej, która będzie teraz jeszcze bardziej wydajna ekonomicznie, paliwowooszczędna i cichsza. Nowe samoloty stanowią wielomiliardową inwestycję i ważny krok w realizacji naszej strategii zrównoważonego rozwoju. Ostatnie zamówienie na 50 Airbusów A350 uzupełnia nasze zlecenie na dostawę samolotów szerokokadłubowych i wąskokadłubowych nowej generacji, które złożyliśmy wcześniej, i jest komplementarne ze zobowiązaniami Grupy w zakresie wykorzystania zrównoważonego paliwa lotniczego (SAF). W trzecim kwartale 2023 r. Grupa Air France KLM przewiozła 26,9 mln pasażerów, czyli o 7,6 proc. więcej niż w roku poprzednim. Wraz ze wzrostem oferowania miejsc o 6,0 proc. i wzrostem ruchu podróżnych o 7,6 proc. współczynnik wypełnienia samolotów poprawił się o 1,3 pkt w porównaniu z rokiem ubiegłym. Ponadto Grupie udało się wypracować większy przychód w przeliczeniu na miejsce na kilometr lotu (ASK). W porównaniu z ubiegłym rokiem był on wyższy o 3,3 proc.

Czy ceny nadal będą rosły, czy możemy się spodziewać powrotu luv zbliżenia do cen sprzed pandemii?

Wzrost cen nie dotyczy wyłącznie branży lotniczej, ale stanowi część szerszego trendu inflacyjnego, który dotyka także nas jako Air France KLM.

Ciągle modernizujecie swoja flotę. Jakie będą kolejne nowości?

Bardzo ważne jest dla nas, aby nasza działalność była bardziej zrównoważona, dlatego inwestujemy miliardy euro w nową flotę. Jak już wspomniałem, ogłosiliśmy zakup 50 nowych Airbusów A350, złożyliśmy też zamówienie na 100 samolotów z rodziny A320neo, których dostawa rozpocznie się pod koniec tego roku. Samoloty te spalają o 20 proc. mniej paliwa, dlatego mają kluczowe znaczenie w realizacji naszych strategicznych celów.

Najbardziej innowacyjny i wydajny samolot wąskokadłubowy w swojej klasie, Airbus A220-300, doskonale pasuje do siatki połączeń krótko- i średniodystansowych Air France. Zapewnia redukcję kosztów na jedno miejsce nawet o 10 proc. w porównaniu z Airbusami A318 i A319 i wyróżnia się wysoką efektywnością energetyczną, zużywając o 20 proc. mniej paliwa niż samolot, który zastępuje. Ponadto maszyna pozwala na redukcję emisji CO2 o 20 proc., a hałasu o 34 proc.

Modernizacja floty to jedna z głównych dźwigni strategii dekarbonizacji Air France znanej jako Air France ACT. Do 2030 r. zamierzamy obniżyć emisję CO2 na pasażerokilometr o 30 proc. w porównaniu z 2019 r., z wyłączeniem kompensacji. Aby osiągnąć ten cel, podejmujemy wszelkie możliwe działania w zakresie odnowy floty, a ponadto wykorzystania zrównoważonego paliwa lotniczego, ekopilotażu i rozwoju transportu intermodalnego. Jak dotąd te 2 samoloty – A220-300 do tras średniodystansowych i A350 przeznaczony do lotów długodystansowych – zaspokajają potrzeby AF i są wyznacznikiem jakości, której oczekujemy.

Czego należałoby życzyć dostojnemu jubilatowi na kolejne okrągłe rocznice?

Nie byłoby Air France i naszego okrągłego jubileuszu 90-lecia, gdyby nie lojalni klienci i oddani pracownicy. Dzięki naszym wspaniałym, ale wymagającym klientom czujemy się zobowiązani do nieustannego rozwoju, inwestycji i do stałego podnoszenia jakości naszych usług. Chciałbym skorzystać z okazji, aby podziękować zarówno naszym pasażerom, jak i personelowi Air France. Proszę nam życzyć dobrych klientów i dobrych pracowników.

Naszą ambicją i życzeniem jest być liderem zmian w branży, tworząc bardziej zrównoważone lotnictwo. Chcielibyśmy nadal umożliwiać podróże lotnicze przyszłym pokoleniom, a jednocześnie chronić naszą cenną planetę. To jest nasze życzenie i cel.

Rozmawiał Andrzej Mroziński