Polska Organizacja Turystyczna odgrywa kluczową rolę w dziedzinie inwestycji unijnych w polską turystykę. Świadczy o tym jej zaangażowanie jako Instytucji Pośredniczącej II stopnia w ramach Działania 6.4 Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka: Inwestycje w produkty turystyczne o znaczeniu ponadregionalnym
Wartość dofinansowania unijnego wynosiła 138 mln euro. Wspartych zostało 21 projektów. Przedsięwzięcia te zostały wskazane na tak zwanej liście indykatywnej, opracowanej przez międzyresortowy zespół z udziałem przedstawicieli obecnego Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej, Ministerstwa Rozwoju i Technologii, Ministerstwa Sportu i Turystyki oraz Polskiej Organizacji Turystycznej. Zainteresowanie ze strony potencjalnych projektodawców było bardzo poważne i kilkakrotnie przekraczało wartość alokacji. Wśród beneficjentów znalazły się jednostki samorządu terytorialnego, administracji rządowej i instytucje im podległe, instytucje otoczenia biznesu, izby gospodarcze, fundacje i stowarzyszenia non-profit działające na rzecz sektora turystycznego oraz przedsiębiorcy.
Projekty można podzielić na tzw. kulturowe, związane ze środowiskiem wodnym, czy z obszaru turystyki biznesowej. Część przedsięwzięć skategoryzowano w dziedzinie turystyki – nazywanej przemysłem czasu wolnego, czyli strefy relaksu.
Współpraca daje efekty
Preferowane były projekty liniowe i sieciowe, stanowiące unikalne atrakcje turystyczne znajdujące się na liście Światowego Dziedzictwa Kulturalnego i Naturalnego UNESCO lub uznane przez Prezydenta RP za Pomniki Historii. Ważna była też lokalizacja, atrakcyjna np. w kontekście rozgrywek EURO 2012.
Rozpatrywano przedsięwzięcia ponadregionalne, unikatowe – często realizowane w formule partnerstwa kilku podmiotów. Tak powstawały spójne linie infrastruktury kształtujących się produktów turystycznych. Wymogiem było, żeby jeden projekt opiewał na kwotę co najmniej 10 milionów złotych. Wymuszało to współpracę wielu podmiotów, które wcześniej wręcz rywalizowały ze sobą. Przystępując do projektu, odkrywały zalety współpracy.
O tym, że była to właściwa droga, świadczą liczne nagrody, jakie zebrały te projekty. Wiele z nich ma wysoki potencjał multimedialny. Najważniejsze jest jednak to, że realizacja tych wszystkich projektów była stymulatorem pozytywnych zmian w polskiej turystyce. Część obiektów wzmocniła swoją pozycję na listach UNESCO. Duże znaczenie ma fakt, że są to projekty infrastrukturalne, a więc trwałe. W dalszym ciągu dobrze spełniają założone funkcje. Kolejny istotny element to wydłużenie sezonu turystycznego.
Wzmocnienie promocji Polski
Należy przypomnieć, że POT była również realizatorem Działania 6.3. PO IG: „Promowanie turystycznych walorów Polski” w zakresie projektu: Promujmy Polskę Razem 2009-2015 z kwotą dofinansowania 48 mln euro. Celem tego przedsięwzięcia było wsparcie i wzmocnienie działalności promocyjnej Polski we współpracy ze wszystkimi podmiotami działającymi na rzecz promocji naszego kraju w świecie, a co za tym idzie zwiększenie efektywności działań marketingowych w promocji polskiej turystyki.
POT była także beneficjentem projektu „Lubię Polskę!”, również w ramach Działania 6.3 PO IG, którego główny cel zakładał przedstawienie oferty turystycznej Polski na arenie państw azjatyckich – Chin, Indii oraz Japonii – dofinansowanie wyniosło 12 mln euro. Ponadto POT realizowała projekt: „Promowanie zrównoważonego rozwoju turystyki” w ramach dotacji z Działania V.1 Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej, 2007-2013, mający na celu wzrost zainteresowania ofertą turystyczną pięciu województw wschodniej Polski: warmińsko-mazurskiego, podlaskiego, lubelskiego, podkarpackiego oraz świętokrzyskiego. Budżet tego przedsięwzięcia to około 6 mln euro.
Dokładnie dwadzieścia lat temu Polska wstąpiła do Unii Europejskiej. Obchodząc ten piękny jubileusz, dokonujemy podsumowania zmian, jakie zaszły w tym czasie, a także analizujemy, jaki wpływ miały one na szeroko pojętą polską turystykę. Już teraz wiemy, że przemiany te dokonały się na wielką skalę i cieszy mnie wielce, jako Prezesa Polskiej Organizacji Turystycznej, że obrały one tak pomyślny kierunek. W ciągu tych dwudziestu lat, dzięki zaangażowaniu środków unijnych, mogliśmy zrealizować liczne projekty, dzięki którym jesteśmy dzisiaj dumni nie tylko z niewątpliwych walorów naturalnych naszego kraju, ale także z oferty turystycznej na najwyższym światowym poziomie. Ponadto unijne środki przeznaczone na ochronę dziedzictwa kulturowego pomogły ocalić wiele wspaniałych zabytków, które służą turystom, zarówno jako muzea, jak i prężnie działające ośrodki kultury lub wypoczynku. Cieszę się niezmiernie, że Polska, jako kraj mający tak wiele do zaoferowania pod względem przyrodniczym, ekonomicznym i kulturalnym, otrzymała możliwości, by potencjał ten wykorzystać w jak najlepszym celu.
Rafał Szmytke
Prezes Polskiej Organizacji Turystycznej
Polska Organizacja Turystyczna w przyszłym roku będzie obchodziła swoje 25-lecie. Praktycznie od początku swojej działalności nasza instytucja była ważnym uczestnikiem, a także inicjatorem projektów realizowanych na rzecz polskiej branży turystycznej oraz promocji Polski jako doskonałego kierunku podróży. Pełniliśmy między innymi rolę Instytucji Pośredniczącej II stopnia w ramach Działania 6.4 Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka: „Inwestycje w produkty turystyczne o znaczeniu ponadregionalnym”. Ponadto realizowaliśmy inne wielkie projekty na rzecz promocji Polski, takie jak Działanie 6.3. PO IG: „Promowanie turystycznych walorów Polski” czy „Lubię Polskę!”, którego główny cel zakładał przedstawienie oferty turystycznej Polski na arenie państw azjatyckich. Wszystkie te działania przyczyniły się do znakomitego rozwoju polskiej oferty turystycznej oraz znaczącego wzrostu zainteresowania nią zarówno wśród turystów polskich, jak i zagranicznych.
Anna Zabłocka Sztyber,
Wicedyrektor Departamentu
Wsparcia Rozwoju Turystyki POT
Millions of euros boosted Polish tourism
The Polish Tourism Organisation plays a key role in the area of EU investment in Polish tourism. This is evidenced by its involvement as an Intermediate Body of 2nd degree under Measure 6.4 of the Operational Programme Innovative Economy: Investments in tourism products of supra-regional importance.
EU funding amounted to EUR 138 million. 21 projects were supported. These projects were indicated on the so-called indicative list, drawn up by an inter-ministerial team with the participation of representatives from the current Ministry of Funds and Regional Policy, the Ministry of Development and Technology, the Ministry of Sport and Tourism and the Polish Tourism Organisation. Interest from potential project proponents was very strong and exceeded the value of the allocation by several times. Beneficiaries included units of local government, government administration and their subordinate institutions, business environment institutions, chambers of commerce, foundations and non-profit associations acting for the benefit of the tourism sector and entrepreneurs.
Projects can be subdivided into so-called cultural, water-related or business tourism projects. Some projects are categorised in the area of tourism – known as the leisure industry, or relaxwation zones.
Cooperation produces results
Preference was given to linear and network projects that are unique tourist attractions on the UNESCO list of World Cultural and Natural Heritage or recognised by the President of the Republic of Poland as Monuments of History. Also important was the location, attractive for example in the context of the EURO 2012 games.
Supra-regional, unique projects were considered – often carried out in partnership of several entities. This is how coherent lines of infrastructure for emerging tourism products were created. The requirement was that one project should amount to at least PLN 10 million. This necessitated the cooperation of many entities, which had previously even competed with each other. By joining the project, they discovered the advantages of cooperation.
That this was the right path to take is evidenced by the numerous awards these projects have collected. Many of them have a high multimedia potential. Most importantly, however, is the fact that the implementation of all these projects has been a factor in positive changes in Polish tourism. Some sites have strengthened their position on the UNESCO lists. Of great importance is the fact that these are infrastructural projects and therefore sustainable. They continue to perform their intended functions well. Another important element is the extension of the tourist season.
Strengthening the promotion of Poland
It should be recalled that the PTO was also the implementer of Measure 6.3. of the Operational Programme Innovative Economy: “Promoting Poland’s tourism assets” within the scope of the project: Let’s Promote Poland Together with a co-financing amount of EUR 48 million. The aim of this project was to support and strengthen Poland’s promotional activities in cooperation with all entities acting to promote our country in the world, and thus to increase the effectiveness of marketing activities in promoting Polish tourism.
The PTO was also a beneficiary of the project “I like Poland!”, also under Measure 6.3 of the Operational Programme Innovative Economy, whose main objective was to present Poland’s tourism offer in the arena of Asian countries – China, India and Japan – the co-financing amounted to EUR 12 million. In addition, the PTO implemented a project: ‘Promoting sustainable tourism development’ under Measure V.1 of the Operational Programme Eastern Poland, 2007-2013, aimed at increasing interest in the tourism offer of five voivodeships of eastern Poland: Warmińsko-Mazurskie, Podlaskie, Lubelskie, Podkarpackie and Świętokrzyskie. The budget of this project is approximately EUR 6 million.
Exactly twenty years ago Poland joined the European Union. As we celebrate this beautiful jubilee, we are taking stock of the changes that have taken place during this time and analysing how they have affected Polish tourism in the broadest sense of the term. We already know that these changes have taken place on a grand scale and I am very pleased, as the President of the Polish Tourism Organisation, that they have taken such a successful direction. During these twenty years, thanks to the involvement of EU funds, we have been able to implement numerous projects, thanks to which we are proud today not only of the undoubted natural assets of our country, but also of our world-class tourist offer. In addition, EU funding for the protection of cultural heritage has helped to save many magnificent monuments that serve tourists both as museums and as thriving cultural or leisure centres. I am delighted that Poland, as a country with so much to offer in terms of nature, economy and culture, has been given the opportunity to make the most of this potential.
Rafał Szmytke
President of the Polish Tourism Organisation
The Polish Tourism Organisation will celebrate its 25th anniversary next year. Practically from the beginning of its activities, our institution has been an important participant, as well as an initiator of projects carried out for the benefit of the Polish tourism industry and the promotion of Poland as an excellent travel destination. Among other things, we played the role of an Intermediate Body of 2nd degree within Measure 6.4 of the Operational Programme Innovative Economy: „Investments in tourism products of supra-regional importance”. In addition, we carried out other large projects for the promotion of Poland, such as Measure 6.3 of the Operational Programme Innovative Economy: „Promoting Poland’s tourist assets” or „I like Poland! „, the main aim of which was to present Poland‘s tourist offer to Asian countries. All these activities contributed to an excellent development of the Polish tourist offer and a significant increase in interest in it among both Polish and foreign tourists.
Anna Zabłocka Sztyber,
Deputy Director of the PTO’s T
ourism Development Support Department