Marki pomagają ratować świat

Ważne pytanie na dziś: Co marki powinny zrobić, żeby były postrzegane jako pozytywni bohaterowie współczesnego świata? Mogą skutecznie przyczynić się do ratowania Ziemi przed problemami takimi jak zmiana klimatu, zanieczyszczenia i kurczące się zasoby

Z globalnego badania przeprowadzonego przez Accenture& Havas Media wynika, że spośród 30 tys. respondentów 72 proc. orzekło, iż biznes nie dba o planetę i ludzkość. Czy słusznie? Eric J. McNulty, zastępca dyrektora National Preparedness Leadership Initiative, podkreśla, że marki, które decydują się ratować świat, skazane są na liczne wyrzeczenia. To właśnie one ponoszą koszty transformacji, której beneficjentami są konsumenci. Inny raport, TrendWatching, pokazuje, że coraz więcej marek jest skłonnych do tego rodzaju poświęceń.

Działania marek na tym polu mają różne motywacje. Celem wyrzeczeń może być dobrostan społeczny, przyszłość planety lub własna strategia. Czy to jednak ważne? Liczą się efekty. Amerykańska sieć drogerii CVS wstrzymała sprzedaż papierosów i wyrobów tytoniowych, ponieważ kolidowało to z jej misją jako firmy medycznej. Korporacja pogodziła się z tym, że decyzja będzie ją kosztować około 2 mld dol. rocznie. Z kolei Intel przestał wykorzystywać do budowy procesorów złoto i wolfram ze stref konfliktu, np. Konga, i wezwał firmy z branży technologicznej do pójścia tą samą drogą.

Warta popularyzacji jest też inicjatywa Levisa „A Care Tag for Our Planet”, który zdecydował się przekazać ok. 10,8 tys. ton niechcianej odzieży i tekstyliów, żeby rozdystrybuować je wśród biednych społeczności. W Nigerii GlaxoSmithKline, w ramach programu „No Poverty”, wspiera ofiary katastrof humanitarnych darowiznami w postaci leków i szczepionek.

Z kolei Guinness Nigeria podjął kilka inicjatyw, takich jak zapewnienie po- nad 5 tys. osób całorocznego dostępu do wody pitnej. Firma przeszkoliła również 1086 mieszkanek wsi w 15 rejonach w stanie Edo w dziedzinie zrównoważonych metod uprawy ro- ślin potrzebnych do produkcji Guinnessa.

Każde z takich przedsięwzięć jest godne odnotowania. Wszyscy możemy ratować świat, choć czasem może to wymagać pewnych wyrzeczeń.