O zdrowiu i wellbeingu, rozwoju organicznym i akwizycjach, historii i teraźniejszości Medicover mówi John Stubbington, COO Healthcare Services, Medicover.
Rozmawiał: Adam Dariusz Maciejewski
Dziś Medicover to duża, rozpoznawalna firma obecna w 14 krajach na świecie z przychodami ok. 1,4 mld euro w 2021. A jak wyglądały początki?
Sięgają 1993 roku, kiedy szwedzki przedsiębiorca, właściciel firmy świadczącej usługi medyczne w Kenii (Africa Air Rescue) Bengt Beckmann założył ABC MEDICOVER. Można powiedzieć, że firma powstała…z potrzeby serca. Beckmann stwierdził, że w Polsce brakuje prywatnej opieki medycznej w standardzie Premium, a do takiego wniosku doprowadziła go historia jego żony, Marii Sapiehy, której ojciec – Polak doświadczał braku adekwatnej opieki w trakcie choroby. Niebawem do nowo powstałego biznesu dołączył przyjaciel rodziny, Jonas af Jochnick (założyciel Oriflame), jak i Fredrik Rågmark (obecnie CEO Medicover). Pierwsze biuro i centrum medyczne powstały w Warszawie w 1995 roku. Wówczas załoga liczyła 70 osób, a warto wspomnieć, że aż 10 z nich nadal pracuje w Medicover. W ciągu pierwszych czterech lat otworzyliśmy swoje centra w sześciu kolejnych miastach Polski, a także pozyskaliśmy pierwszego ogólnopolskiego klienta. Reszta to historia, łącznie prawie 28-letnia, o której można by mówić wiele. W tym czasie Medicover rozwinął dwie dywizje – Healthcare Services (w tym: centra medyczne, szerokoprofilowe szpitale, apteki, kliniki leczenia niepłodności, centra stomatologiczne, salony optyczne, centra zdrowia psychicznego, a także kluby fitness i siłownie) oraz Diagnostic Services (w tym: laboratoria i punkty pobrań krwi). Powiem więc ogólnie, że dziś, będąc znacznie bardziej rozwiniętym organizmem, nadal jesteśmy na drodze rozwoju. Medicover zatrudnia blisko 39 tysięcy pracowników w 14 krajach świata, w których prowadzimy działalność operacyjną, zapewniając dostęp do szerokiego portfolio usług z zakresu zdrowia i wellbeingu. Nasze największe rynki to: Polska, Niemcy, Rumunia i Indie, siedziba Medicover mieści się w Sztokholmie, a od 2017 roku jesteśmy notowani na tamtejszej giełdzie Nasdaq Stockholm.
Imponująca i ciekawa historia rozwoju o której wie pewnie niewielka część waszych klientów. Notowanie na giełdzie to potwierdzenie stabilności oraz transparentności biznesu. Raporty giełdowe publikujecie na stronie internetowej. Jako osoba blisko związana z rynkiem giełdowym, a jednocześnie zainteresowana rozwojem prywatnej służby zdrowia, jestem ich regularnym czytelnikiem. Tym bardziej, że może to być również ciekawy cel inwestycyjny. Sądząc po waszej wycenie giełdowej – ok. 1 mld USD przy wskaźniku C/Z powyżej 36 – jesteście spółką bardzo dobrze ocenianą przez inwestorów i wciąż wysoce perspektywiczną. W tym kontekście szczególnie interesująca wydaje się Wasza silna ekspansja w już – od roku 2022 – najbardziej zaludnionym kraju świata, czyli w Indiach.
Indie są drugim co do wielkości rynkiem dla dywizji Healthcare Services, gdzie zatrudniamy ponad 7 200 pracowników. Działalność w tym wyjątkowym kraju rozpoczęliśmy w 2016 roku od usług leczenia niepłodności, ponieważ jest to rynek o ogromnym zapotrzebowaniu w tym segmencie. Równolegle, chcemy oferować ten sam standard opieki zdrowotnej, co na rynkach zachodnich – inwestujemy więc w szpitale wielospecjalistyczne. Zaczynaliśmy tam od dziewięciu szpitali w 2017 roku, a obecnie prowadzimy ich ponad 20 (z czego dwa to specjalistyczne centra onkologiczne), a także dwa centra radiologiczne i 19 klinik leczenia niepłodności w Delhi i Hyderabadzie. Medicover nadal zwiększa swoją obecność w stanach Andra Pradesh, Maharashtrai Telangana. W ciągu roku dołączyło do nas pięć szpitali. Nasze całkowite indyjskie portfolio liczy obecnie ponad 40 wysokiej klasy placówek medycznych (świadczących usługi szpitalne i usługi leczenia niepłodności). A ponieważ Indie to kraj, który „nigdy nie śpi”, plany rozbudowy tej sieci są ambitne.
Skupiacie się na zdrowiu i wellbeingu – jak definiujecie te pojęcia?
Nasz wpływ na klientów określamy następująco: „Pomagamy Ci w utrzymaniu zdrowia i dobrego samopoczucia, abyś mógł cieszyć się życiem”. Dlatego w naszym portfolio znajdują się usługi z zakresu profilaktyki i opieki ambulatoryjnej, specjalistycznej opieki zdrowotnej, innowacyjne usługi stomatologiczne, zaawansowane procedury in vitro, ale i rozwiązania z zakresu wellness, w tym szeroka oferta sportowa i dietetyczna. Oferujemy ponadto pakiety sportowo-rekreacyjne oraz nowoczesny, intuicyjny system do budowania zaangażowania pracowników – Medicover Benefits. W naszym podejściu stawiamy na coś, co określiłbym mianem lifestyle managementu. Zdrowie nie jest wąskim obszarem, sprowadzonym wyłącznie do medycyny. To cały styl życia w zdrowiu. Takie podejście, w którym zdrowie jest częścią wellbeingu, wyznajemy i chcemy promować względem naszego otoczenia.
Medicover i sport chyba wciąż dla wielu pozostaje nieoczywistym połączeniem, prawda?
Świadomość Polaków na temat wpływu sportu i aktywności fizycznej na zdrowie jest coraz większa i coraz częściej oczekują oni wysokiej jakości usług z tego zakresu. Śledzimy ten trend od lat i konsekwentnie budujemy swoją pozycję w świecie sportu, począwszy od akwizycji operatora pakietów sportowych dla firm OK System w 2018 roku, a skończywszy na przejęciach blisko stu klubów fitness i siłowni w ciągu tylko ubiegłego roku. W 2021 roku, w miejsce marki OK System, powołaliśmy markę Medicover Sport, która dziś oferuje pracownikom objętym programem benefitowym dostęp do 4400 obiektów sportowych i rekreacyjnych, w tym do wielu należących do nas klubów i siłowni. Na przestrzeni ostatnich kilkunastu miesięcy do portfolio Medicover dołączyło wiele nowoczesnych obiektów działających pod markami: Just GYM, Holmes Place, FITARENA, Quanfit, Fit Forma, Calypso Fitness Club (na zasadzie franczyzy), McFIT. Można więc mówić o naszym spektakularnym wejściu do świata sportu. I to nie jest nasze ostatnie słowo!
Medicover dużo inwestuje, nie tylko w nowe dla siebie obszary. Równolegle rozwijacie też swoje stricte healthcare’owe portfolio.
Nasza strategia rozwoju jest dwutorowa – zakłada rozwój organiczny, jak i rozwój poprzez wspomniane akwizycje. I rzeczywiście, jakkolwiek wychodzimy poza tradycyjnie pojmowane ramy „healthcare”, to nadal inwestujemy w nasze usługi ambulatoryjne czy szpitalne. Otwieramy nowe, wielospecjalistyczne centra medyczne w dużych miastach Polski – ostatnio w Gdyni, Warszawie i Krakowie. Aktualnie mamy zakontraktowaną dalszą obecność lub pojawienie się z ofertą centrum medycznego w wielu prestiżowych, biznesowych lokalizacjach w całym kraju.
W ramach rozwoju usług szpitalnych w ciągu ostatniego roku dokonaliśmy szeregu inwestycji, które pozwalają wzmacniać pozycję firmy i tym samym podnosić poziom opieki zdrowotnej. Były to przejęcia szczecińskiego Domu Lekarskiego – sieci centrów medycznych i dwóch oddziałów szpitalnych, warszawskiej kliniki CM MML, jednej z nielicznych klinik w kraju i Europie, która specjalizuje się w pełnoprofilowej diagnostyce i leczeniu schorzeń w obrębie głowy i szyi oraz górnych dróg oddechowych. Podpisaliśmy również umowę przejęcia Grupy CDT Medicus – prywatnego dostawcy usług medycznych z okręgu legnicko-głogowskiego – co było jedną z największych inwestycji w historii Medicover. Dzięki niej portfolio naszej firmy poszerzyło się o wysokiej klasy centra medyczne – dwa szpitale i kilkanaście poradni specjalistycznych. Innym, perspektywicznym projektem jest pozyskanie jednego z największych w Polsce podmiotów świadczących usługi medyczne i badania kliniczne – Nasz Lekarz.
Medicover posiada również sieć 36 nowoczesnych salonów optycznych, działających w największych miastach Polski pod markami – Medicover Optyk i Lynx Optique, z których drugą przejęliśmy w tym roku.
Wróćmy do ekspansji zagranicznej. Czym, poza Indiami, możecie się ostatnio pochwalić z tego obszaru?
W ubiegłym roku dywizja Healthcare Services, Medicover rozpoczęła działalność z zakresu leczenia niepłodności na nowych dla nas rynkach – w Danii i Norwegii. Oba rynki są dla nas bardzo perspektywiczne i z ekscytacją patrzymy na nasz rozwój w tych krajach. W 2022 roku pojawiliśmy się również w Niemczech za sprawą inwestycji w obszarze usług stomatologicznych. Medicover Stomatologia podpisała umowę, na bazie której zainwestuje w 100 proc. udziałów MeinDentist, niemieckiej sieci znanych w Berlinie i Poczdamie klinik stomatologicznych. Traktujemy to jako ważny krok w stronę międzynarodowej ekspansji i budowania europejskiej marki Medicover Stomatologia. Ta marka rośnie dynamicznie od lat i jest wiodącym podmiotem konsolidującym rynek usług dentystycznych w Polsce.
Konsolidacja i standaryzacja w obszarze stomatologii to chyba coś, czego dotychczas w Polsce brakowało?
Aktualnie w rodzinie Medicover Stomatologia mamy blisko 90 centrów stomatologicznych w Polsce i Niemczech. W 2021 roku podjęliśmy decyzję, by każde nowo otwierane centrum funkcjonowało w koncepcie „Rytuału Uśmiechu”, łączącym wysoką jakość leczenia, wyjątkowy design miejsca z nowym standardem obsługi pacjenta. Zgodnie z założeniami, które postawiliśmy sobie na 2021 rok, liczba naszych gabinetów przekroczyła 300. Równolegle, obok otwierania centrów stomatologicznych pod marką Medicover Stomatologia, dokonujemy akwizycji lokalnych liderów z rynku dentystycznego. Dzięki temu do naszego portfolio dołączyły takie kliniki, jak: Impladent – warszawski lider implantologii, Poliklinika Stomatologiczna „Pod Szyndzielnią” w Bielsku-Białej wraz z kliniką Ortodoncja Becker w Bielsku-Białej i Katowicach, którzy są jednymi z najbardziej rozpoznawalnych i cenionych klinik stomatologicznych na rynku. W ofercie klinik pacjenci znajdą usługi z zakresu nowoczesnej diagnostyki, ortodoncji, w tym leczenia Invisalign, chirurgii, implantologii i stomatologii estetyczne. Innym przykładem jest klinika Ortho Esthetica – jedna z wiodących na rynku podwarszawskich klinik stomatologicznych, lider leczenia ortodontycznego w regionie. Nasza ostatnia krajowa inwestycja to przejęcie opolskiego lidera – Ambasady Uśmiechu. To pierwsze nasze centrum stomatologiczne w tym regionie. Jedna z publikacji prasowych mówiła o tym, że „Medicoverowi uśmiechają się zęby” i pozostaje mi tylko powiedzieć, że z uśmiechem patrzymy na przyszłość tego biznesu.
Taka optymistyczna perspektywa faktycznie może wywołać uśmiech i lepsze samopoczucie. Może coś jeszcze ciekawego ma pan w zanadrzu ?
Oczywiście – zdrowie psychiczne. Jest to dla nas jeden z fundamentów szeroko pojętego zdrowia i wellbeingu. Dlatego efektywnie rozwijamy się w tym obszarze. Wpływa na to również fakt, że od kilku lat obserwujemy rosnące potrzeby naszych pacjentów w ramach opieki psychologiczno-psychiatrycznej, sytuację na polskim rynku świadczeń zdrowotnych z zakresu psychologii i psychiatrii oraz rosnącą, niestety, liczbę osób cierpiących na zaburzenia psychiczne.
Dlatego w grudniu 2021 roku powołaliśmy markę Mind Health, pod którą rozwijamy naszą sieć centrów zdrowia psychicznego w całej Polsce. Aktualnie jest to 8 centrów w dużych miastach. W tym obszarze równolegle stawiamy na akwizycje. W kwietniu tego roku do naszego portfolio dołączyło m.in. pięć nowoczesnych centrów terapii wraz z pierwszym w Polsce kompleksowym prywatnym szpitalem psychiatrycznym, działających wówczas pod uznaną marką Allenort. Dokonując tej konsolidacji liczymy na efekt synergii i na wzmocnienie naszej pozycji w świecie mental health. Chcemy być przygotowani do tego, by odpowiedzialnie i kompleksowo móc leczyć chorych w każdym wieku i poprawiać stan zdrowia psychicznego pacjentów w Polsce.
Problemy z obszarze zdrowia psychicznego to poważne wyzwanie dzisiejszych czasów.
A mówiąc o wyzwaniach, trudno nie zapytać o ogólną kondycję prywatnego sektora ochrony zdrowia w Polsce. Jakie z tych systemowych wyzwań dotyka Medicover najbardziej?
Dotyczą nas te same wyzwania, co pozostałych graczy na rynku prywatnej opieki zdrowotnej. Pojawienie się nowej, bardzo zakaźnej jednostki chorobowej COVID-19, rosnące braki w zakresie dostępności kadry medycznej, wysoka inflacja, jak i wzrost zapotrzebowania na zaawansowane badania diagnostyczne po pandemii to czynniki, które determinują dostępność usług, jak i kondycję całego sektora ochrony zdrowia. Mimo tych wszystkich wyzwań, w Medicover dążymy do zachowania najwyższego standardu świadczonych usług. Udrażniamy system poprzez rozwiązania z zakresu e-zdrowia, np. poprzez telemedycynę (teleporady, czaty z lekarzami). Docelowo chcemy również zwiększać rolę pielęgniarek i pielęgniarzy. W ostatnich miesiącach wdrożyliśmy usługi pielęgniarki specjalistycznej, gdzie personel medyczny ma znacznie szerszy zakres obowiązków, np. przeprowadza badanie, wystawia skierowanie na podstawowe badania lub szybkie testy diagnostyczne. Wdrażamy rozwiązania typu Medicover Express, dedykowane pacjentom z infekcjami sezonowymi i umożliwiające szybką dostępność do lekarza internisty. Ponadto w sezonach infekcyjnych modyfikujemy godziny funkcjonowania wybranych centrów medycznych, aby sprostać zwiększonym potrzebom naszych pacjentów.
A jak sami pacjenci postrzegają jakość i dostępność usług w Medicover?
Patrząc na wskaźniki badań satysfakcji pacjentów, widzimy, że jakość i dostępność w centrach Medicover znacznie się poprawiła. Oferujemy więcej usług, lepszą dostępność, szereg rozwiązań
z zakresu e-zdrowia oraz więcej nowoczesnej i zaawansowanej diagnostyki.
Realizujecie holistyczne podejście do opieki zdrowotnej. A jak z waszym podejściem do zrównoważonego rozwoju świata, którego człowiek jest elementem?
Podejście Medicover bezpośrednio przyczynia się do realizacji trzech Celów Zrównoważonego Rozwoju ONZ (SDGs) określanych jako: #3 Dobre zdrowie i dobrobyt, #8 Godna praca i wzrost gospodarczy, #4 Wysokiej jakości edukacja, Przyczyniamy się również do realizacji dwóch celów wspierających: #13 Działania w dziedzinie klimatu, #16 Pokój, sprawiedliwość i silne instytucje.
Wszystkie szczegóły można znaleźć w naszym Raporcie Rocznym 2021.
Na koniec pytanie o przyszłość. W którym kierunku będzie podążała grupa Medicover?
Każdy rok przynosi coraz nowsze wyzwania i szanse. Działając w duchu naszego hasła przewodniego: „Wszystko dla Twojego zdrowia”, chcemy tak kompleksowo, jak tylko się da, adresować potrzeby pacjentów w obszarze szeroko pojmowanego zdrowia. Dotychczasowe rezultaty i dynamika, które osiągnęliśmy, pokazują, że jesteśmy na właściwej ścieżce.
Co lubi John Stubbington?
Ulubiony sport: piłka nożna
Podróż marzeń: Zambia, jej wodospady i dzika przyroda
Ulubiona grupa muzyczna: The Stone Roses z Manchesteru
Prywatne, nie korporacyjne, motto: codziennie staraj się być lepszym chociaż o 0,1%
RAMKA
Raporty giełdowe Healthcare Services, Medicover można je znaleźć na globalnej witrynie korporacyjnej pod adresem https://www.medicover.com/financial-information/reports-and-presentations.