Jak osiągać sukces w pracy?

Rozmowa z Marleną Skibą, strategiem, ekspertem ds. rozwoju firm i efektywności ludzi, mentorem, autorką wydanej właśnie książki „Mistrzowie skuteczności. Problemy w pracy? Zobacz, jak możesz je rozwiązać!

W swojej książce porusza pani wiele tematów z codziennego funkcjonowania firm. 232 Epizody. Pisze pani o zyskach i obrotach, rentowności i o tym, kiedy wypada upomnieć się o swoje pieniądze, ale i o emocjach, uczciwości, niskim poczuciu własnej wartości, rozmowach o podwyżce, o wstydzie z porażek. Poruszany jest praktycznie każdy aspekt naszego życia zawodowego…

Tak, gdyż jest to książka biznesowa, ale napisana zupełnie inaczej. To opowieść o człowieku w biznesie, o jego sukcesach, porażkach i o tym, co do tych niepowodzeń doprowadziło, a co najważniejsze – jak się z nich można wydźwignąć. Książka zawiera konkretne, prawdziwe codzienne problemy, z którymi mierzą się ludzie. Chciałam, aby czytało się ją z przyjemnością. Dlatego nie jest napisana jak podręcznik do zarządzania czy ekonomii, to raczej zbiór felietonów. Przedstawiam trudne sytuacje w prosty, przejrzysty sposób.

Dla kogo jest ta książka?

Zarówno dla pracowników jak i managerów. Każdy znajdzie coś dla siebie, gdyż to 400 stron pełnych konkretnych, różnorodnych przykładów, przedstawiających wzięte z życia, trudne i konfliktowe sytuacje oraz sposoby ich rozwiązania. Książka mówi nie tylko o tym, jak przezwyciężyć problemy, ale też jak ich uniknąć. Jest dla osób, które potrzebują wsparcia, dla pracowników szeregowych, managerów, prezesów i właścicieli. Dla jednych będzie przypomnieniem, dla innych odświeżeniem informacji, a dla pozostałych całkiem nową wiedzą.

Ta książka to owoc ilu lat doświadczeń?

Ponad 20. Jestem strategiem i mentorem. Od wielu lat jestem dyrektorem zarządzającym w firmie konsultingowej, pracując dla managerów i właścicieli bardzo różnych biznesów. Obserwuję rynek, potrzeby firm i pracujących w nich ludzi. Widzę, co działa dobrze, ponieważ codziennie pracuję w multisektorowym środowisku i nadzoruję wdrażanie opracowanych przeze mnie rekomendacji. W tej książce są wyzwania małych i wielkich firm. W pewnym momencie uderzyło mnie, że niezależnie od wielkości firmy problemy są takie same. Ten sam problem istnieje w firmie malutkiej, rodzinnej, średniej czy wielkiej korporacji. Niezależnie od szkoleń, które się w nich przeprowadza.

Dużo mówi pani o uczciwości, o szacunku dla drugiego człowieka. Jak sprawić, żeby człowiek był człowiekiem dla swoich współpracowników?

Trzeba być uczciwym, kompetentnym i odpowiedzialnym. Opisuję w książce, co zrobić, aby szanować człowieka, wspierać odpowiednimi decyzjami, jasnymi komunikatami. Jeśli mówimy niejasno, na skróty, rzucamy jakieś uwagi mimochodem, możemy być pewni, że nasi współpracownicy popełnią błędy, a to spowoduje zupełnie niepotrzebną krytykę i w rezultacie frustrację.

Czym kierowała się pani, wybierając konkretne przypadki?

Część zagadnień pojawiła się w książce dlatego, że występują najczęściej. Część zaś dlatego, że są tak kuriozalne, że gdybym nie zetknęła się z nimi, nie uwierzyłabym, że mogłyby zaistnieć. Wszystkie pojawiły się w książce ze względu na to, że przynoszą negatywne skutki, a wydarzają się stale. Pokazuję je, by uświadomić ludziom, dlaczego należy je wyeliminować z życia zawodowego i jak to zrobić.

Która z tych historii jest dla pani najciekawsza, najbliższa?

W zależności od tego, z czym mierzymy się w danej sytuacji, każda z nich będzie ciekawa, bo opisuje niezwykle różnorodne sploty zdarzeń, trudów i radości. Dlatego też bardzo cenne jest to, że w książce „Mistrzowie skuteczności” będziemy mogli odnaleźć bardzo wiele historii odzwierciedlających naszą rzeczywistość, ponieważ odpowiada ona na pytania, które sobie zadajemy codziennie:

1. Dlaczego mi się coś nie udaje?

2. Skąd mam tyle problemów w pracy?

3. Dlaczego nie mogę się dogadać z szefem?

4. Czemu ciągle ktoś na mnie warczy?

5. Dlaczego ponoszę tyle porażek?

6. Skąd tyle złych emocji w pracy?

7. Dlaczego jestem przepracowany/a?

Często przywołuje pani staropolskie przysłowia…

Zauważyłam, że w moich nagraniach na YouTubie często przywołuję zarówno przysłowia, jak i porzekadła, gdyż bywają piękną puentą, podsumowującą obszerne zagadnienia w kilku słowach. Zdecydowałam więc, że to świetny pomysł, aby wykorzystać je także w książce.

Dlaczego warto sięgnąć po tę książkę?

Czytając ją, niejeden pracownik pomyśli: „Te dwie spółki zerwały negocjacje nagle i w epizodzie X widzę, co do tego doprowadziło. A u mnie w firmie jest identyczna sytuacja, być może dokładnie taka sama, dlatego mój kontrahent nagle przestał ze mną rozmawiać. Wiem już, co mam zrobić, aby to zmienić”.

Niejeden prezes, czytając kolejny epizod, pomyśli: „Co? To dlatego ci wszyscy pracownicy składali wypowiedzenia? U nas mamy identyczne problemy, to z tego powodu nie chcą u nas pracować?”.

I niejedna pani manager pomyśli: „Ciągle nie mam na nic czasu, tak jak ta Zosia z epizodu Y, i dopiero teraz to do mnie dotarło”.

Zatem każdy epizod to otwieranie oczu na fakty, konkrety, możliwości zmian. Bo jeśli dowiem się, dlaczego coś mi się nie udaje, to łatwiej będzie mi to zmienić, niż ciągle się zastanawiać, co to spowodowało, i nadal tkwić w niekorzystnej sytuacji.

Jak więc zostać mistrzem skuteczności?

Chociażby unikając błędów, które inni już popełnili. Ja opowiedziałam o 232, ale oczywiście jest ich dużo, dużo więcej. Każdy z nas może być mistrzem skuteczności, potrzebujemy tego bardzo na co dzień, aby być skutecznym, efektywnym, zadowolonym z wyników. Warto sięgnąć po książkę „Mistrzowie skuteczności” i tam znaleźć odpowiedź na to pytanie. n

rozmawiała Barbara Grabowska

Marlena Skiba

Strateg, ekspert ds. rozwoju firm i efektywności ludzi, mentor. Jest absolwentką MBA na University of Minnesota i Carlsson School of Management oraz SGH i Uniwersytetu Jana Kochanowskiego. Jest praktykiem. Przez ponad 13 lat pracowała w korporacjach (m.in. Epstein Engineering Export, Xerox, Tele 2),

a od wielu lat pracuje dla korporacji oraz dla mniejszych firm i firm rodzinnych, pomagając im skutecznie się rozwijać. Na co dzień pracuje z managerami z różnych branż i nadzoruje wdrażanie zmian. Codziennie więc widzi, co działa lepiej i dlaczego – i tą wiedzą dzieli się z czytelnikami w książce „Mistrzowie skuteczności. Problemy w pracy? Zobacz, jak możesz je rozwiązać”.

Ankieta „Managera

Marlena Skiba

Najważniejsze wartości, jakie pani wyznaje?

Być człowiekiem. Uczciwym człowiekiem. A potem profesjonalizm, odpowiedzialność i oczywiście głęboka wiara w Boga.

Pani prywatne pasje?

Uwielbiam podróże, kocham poznawać nowe miejsca, ludzi. Wszystko, co nowe, jest dla mnie ekscytujące.

O czym najchętniej dyskutuje pani pozazawodowo?

O wszystkim. Ponieważ kocham życie i mam rozległe zainteresowania, czasami śmieję się, że mam wyjątkowo pojemne komórki na „lubienie”, to o życiu, o muzyce, o teatrze, o rozwoju, o pasjach, o wyzwaniach codziennych, o przyjaźni, o tym, co dla człowieka jest ważne.

Książka, którą chciałaby pani polecić czytelnikom?

Dzisiaj akurat moją. Z czystym sumieniem. Gorąco polecam.