Gra improwizacji

Pierwsza gra fabularna – kultowa dziś Dungeons & Dragons – została wydana w latach 70. w USA. Od tego czasu powstała niezliczona ilość edycji, dodatków oraz książek z fabułami dziejącymi się w jej świecie.

Teraz na rynek ma wejść nowy dodatek do gry, z nowymi postaciami i światami, autorstwa grupy nastolatków z Warszawy. To projekt Aydahar, nazwany kazachskim słowem oznaczającym smoka.

W grze fabularnej, czyli RPG, odgrywamy role w wybranej historii, która prowadzona jest przez Mistrza Gry. Zebrana grupa ludzi bierze udział w rozgrywce, tworząc swoje postacie i prowadząc je w wymyślonym świecie.

Początkowo Dungeons & Dragons pomyślana była jako gra towarzyska na spotkania przyjaciół, rodzaj planszówki bez planszy, z kanciastymi, charakterystycznymi kostkami i podręcznikami z gotowymi scenariuszami rozgrywek. To one nadawały rytm rozgrywce, a spisane zasady do zaaplikowania w grze pomagały poruszać się w wyimaginowanym świecie, podejmować decyzje w zależności od sytuacji, ewolucji akcji, zdobytych przez gracza umiejętności czy charakterystyki postaci, w którą uczestnik się wcielił. Akcja toczyła się na zasadzie rozmów i deklaracji uczestników rozgrywki. Nowe światy i scenariusze rozgrywek proponują miłośnikom Dungeons & Dragons Aleksandra i Bartosz Jaśkowscy, Antoni Kowalski i Jan Sikora z Warszawy. Mają od 15 do 17 lat.

– Wszystko zaczęło się wiosną zeszłego roku – opowiada Bartosz. – Zauważyłem, że powstał kickstarter zajmujący się z wielkim sukcesem tą samą dziedziną. Celujemy w społeczność, która interesuje się Dungeons & Dragons. Ma ponad 20  milionów zwolenników na całym świecie. Pomyślałem, że to niezły target i zacząłem pisać zarys projektu. Potem dołączyła do mnie siostra i koledzy. Porównując opisywanie nowych światów gry do filmu, można powiedzieć, że scenariusz filmowy jest fabułą filmu, my zaś kreujemy świat, w którym osadzony jest film – w nim to gracze tworzą scenariusze. Gra rozgrywa się w ich umysłach poprzez wspólne opowiadanie i tworzenie historii. Każda rozgrywka jest zupełnie nieprzewidywalna, przez co bardzo ekscytująca. Mistrz Gry przedstawia sytuację, np. napad bandytów na karawanę wiozącą jedwab. Gracze decydują, jak zachowają się w takiej sytuacji.

 – Tworzymy rozszerzenie do gry fabularnej Dungeons & Dragons. Gra polega na narzuconych odgórnie zasadach – tłumaczy Aleksandra. – To połączenie gry z książkami, współopowiadanie historii poprzez różne decyzje graczy. Nasze rozszerzenie pozwala grać w nowym, wykreowanym przez nas świecie inspirowanym Diuną, Imperium Osmańskim, czy Bliskim Wschodem. Stworzyliśmy unikatowy klimat tej gry. Ja zajmuję się tworzeniem ilustracji, współpracując z różnymi artystami z mediów społecznościowych.

W Polsce nie istnieje rodzimy projekt tego typu. Aby zbadać powodzenie projektu, wykorzystuje się metodę lejka, czyli stworzenie listy przedsprzedażowej, odsiewając z potencjalnie zainteresowanych użytkowników gry tych, którzy nowe rozszerzenie rzeczywiście kupią. Produkt ma być promowany w internecie na stronach związanych z grą Dungeon & Dragons dzięki stworzonym filmom przedstawiającym możliwości nowego rozszerzenia. Tego typu projekty wspierane są zwykle w modelu crowdfundingu. Osoby zainteresowane danym projektem wspierają jego powstanie. Wszystko działa na zasadzie zaufania, gdyż ludzie przekazują pieniądze na projekt, mając nadzieję, że powstanie w przyszłości i spełni ich oczekiwania.

Start nowej przygody dla miłośników Dungeons & Dragons prawdopodobnie już w grudniu.

Produkt końcowy – ponad 260-stronnicowy podręcznik do gry – będzie zawierał  historie i opisy światów, dodatkowe zasady gry (tzw. mechaniki), opisy sytuacji oraz boga