Emocjonalnie z tradycją czy racjonalnie z rozsądkiem? Wielkanocne wybory Polaków.

Przed nami kolejne święta wielkanocne z pandemią w tle. Tym razem oprócz sytuacji epidemiologiczne ta ekonomiczna może zdecydowanie zmienić wybory konsumentów. Jaki Polacy mają stosunek do Wielkanocy i w jaki sposób tegoroczna sytuacja gospodarcza wpłynie na świąteczne wydatki?

Wielkanoc inna niż wcześniej

Wielkanoc dla wielu jest najważniejszym świętem w kalendarzu. Kojarzy się nie tylko ze swoją podniosłością, ale także ze spotkaniami przy rodzinnym stole. Czy jednak na przestrzeni ostatnich lat dostrzegamy znaczącą zmianę w sposobie celebracji? Już w 2010 roku raporty CBOS mówiły wyłącznie o 46 proc. Polaków, którzy postrzegają Wielkanoc jako Święto religijne. Równolegle 62 proc. badanych traktowało celebrację jako przede wszystkim zwyczaj rodzinny. Z kolei w 2016 roku analitycy CBOS mówili o 70 proc. Polaków, którzy traktowali Wielkanoc, jako Święto rodzinne, a 46 proc. utożsamiało ją jako przeżycie religijne. Mianem “miłej tradycji” okazję określało 42 proc. badanych, a dla 13 proc. respondentów Wielkanoc była pretekstem do wypoczynku.

Według najnowszych badań CBOS 67 proc. ankietowanych utożsamia Wielkanoc przede wszystkim z okazją rodzinną, a 51 proc. z doświadczeniem religijnym. Co ciekawe 8 proc. respondentów wskazywało, iż Święta są dobrym przyczynkiem do przerwy od pracy – czy podobne głosy pojawiają się także wśród przedstawicieli biznesu?

Wielkanoc wśród przedsiębiorców i konsumentów

Eksperci BZK Alco przyznają, że obserwowane przede wszystkim wzrosty cen produktów spożywczych mogą wpływać na wybory konsumentów przed zbliżającymi się świętami. Z perspektywy branży alkoholowej warto zwrócić także uwagę na zmiany w ustawie o akcyzie, która w perspektywie najbliższych lat gradacyjnie będzie się przekładać na skoki kosztów w segmencie trunków wysokoprocentowych. Eksperci potwierdzają również, że to poważne wyzwanie nie tylko dla konsumentów, ale również samych producentów.

Wielkanoc z tłem

W ciągu ostatnich dwóch lat Polacy obchodzili Wielkanoc z pandemią w tle. Tegoroczne święta będą najpewniej o wiele spokojniejsze, jeśli chodzi o sytuację epidemiologiczną, jednak znaczącym problemem staje się sytuacja na Wschodzie oraz galopująca inflacja. Ta z kolei już wcześniej odbijała się na portfelach zarówno konsumentów, jak i przedsiębiorców. Wiele przedsiębiorstw stara się jednak odnaleźć w obecnej sytuacji balans, którego potrzebują także konsumenci.

Firma BZK Alco odpowiadając na potrzeby konsumentów stawia w centrum uwagi jakość oferowanych produktów. Wielkanoc to czas wartościowych spotkań, które wymagają także odpowiedniej oprawy. Warto zwrócić uwagę m.in. na oferowane przez producenta propozycje takie jak wódka Wokulski w wersji „bio”. Dobrą propozycją będą także nieco lżejsze alkohole, które również doskonale sprawdzą się podczas rodzinnych rozmów. Dla tych, którzy szukają smakowych propozycji świetnie sprawdzi się linia „SHE”, czyli m.in. likiery o smaku granatu, opuncji figowej, kawy z pomarańczą czy słonego karmelu. Nieco bardziej tradycyjne nuty gwarantuje z kolei “Dzika Kaczka” w wydaniu likierowym – cytrynę, pigwę i wiśnię.

Rozsądek nad emocjami

Wydawałoby się że przywykliśmy już do panujących niespokojnych czasów. Niemniej rzeczywistość stawia przed nami kolejne wyzwania. Te dla konsumentów, ale także producentów wielu branż. Galopująca inflacja i zmiany cen produktów decydują o wyborach konsumentów i ofercie producentów. Planując swoje wydatki warto wybierać te produkty, których producenci kierują się przede wszystkim jakością, której oczekujemy.

Zmiany zwyczajów, a także wyzwania roku 2022 najpewniej nie przekreślą mocy Wielkanocy i rodzinnych spotkań. W tym roku jednak wybory konsumentów będą jednak jeszcze bardziej zdywersyfikowane przez m.in. szalejącą inflację.