Apple, Google i Amazon najcenniejszymi markami na świecie

Apple, Google i Amazon to trzy najbardziej wartościowe marki 2018 roku według rankingu opublikowanego przez Interbrand. Łączna całkowita wartość najcenniejszych 100 marek świata Top 100 przekracza próg 2 bilionów dolarów, co stanowi wzrost o 7,7 proc. w porównaniu z rokiem 2017.

W porównaniu z poprzednim rokiem na najniższym miejscu podium Amazon zastąpił Microsoft, a Facebook – który w ub.r. odnotował najwyższy wzrost – teraz notuje spadek wartości. Wśród debiutantów na liście są Spotify i Subaru.

Interbrand podkreśla, że na wartość konkretnej marki mają wpływ trzy najważniejsze czynniki: kondycja finansowa, znaczenie marki dla wyborów dokonywanych przez konsumentów, a także jej zdolność do kształtowania cen na rynku. Kryteria te są zgodne z metodologią stosowaną przez Międzynarodową Organizację Standaryzacji.

Microsoft i Facebook tracą

W porównaniu z ub.r. miejsce lidera rankingu pozostało bez zmian – zajął je koncern Apple, którego wartość finansowa wzrosła o 16 proc. do kwoty 214,5 mld dol. Na 2. miejscu znalazł się, podobnie jak rok wcześniej Google (ponad 155,5 mld dol., wzrost o 10 proc.).

Zmiana nastąpiła natomiast na 3. miejscu podium – obecnie należy ono do firmy Amazon (w ub.r. na pozycji 5) wycenianej na 100,8 mld dol., która zepchnęła na 4. miejsce Microsoft.

Amazon jest w tegorocznym rankingu marką, która zanotowała największy (56 proc.) wzrost wartości. Poza nią wysoką dynamikę wzrostu miały w porównaniu z rokiem ub. marki: Netflix, Gucci, Salesforce.com i Louis Vuitton.

Facebook, który w ub.r. był marką o najwyższym wzroście wartości (48 proc.), w tym roku notuje spadek o 9 proc., do 45,2 mld dolarów (zmiana pozycji w rankingu z 8 na 9).

Marki, których wartość spadła w porównaniu z rokiem 2017 to również m.in. H&M (-18 proc.), IKEA (-5 proc.), IBM (-8 proc.), Coca-Cola (- 5 proc.).

  • Dziesięć lat po światowym kryzysie finansowym, najszybciej rosnące marki to te, które intuicyjnie rozumieją swoich klientów i podejmują odważne ruchy – powiedział Charles Trevail, globalny dyrektor generalny Interbrand.

Moda na luksus

W bieżącym Top 100 Interbrand pojawiły się dwie nowe firmy – to Spotify, (92. miejsce )i Subaru (100. pozycja, 4,2 mld dol.). Do zestawienia Top100 wróciły marki: Chanel ( 23. pozycja, 20 mld dol.), Hennessy (98.pozycja, 4,7 mld doal.) i Nintendo (99. pozycja, blisko 5 mld dol.).

Ponad połowa najcenniejszych globalnych marek pochodzi z pięciu sektorów  motoryzacja, technologie, usługi finansowe, luksus  i FMCG. Luksus to nowy topowy sektor w ujęciu procentowym (42 proc.), który zastąpił handel detaliczny.

Źródło: https://www.interbrand.com/newsroom/interbrand-releases-2018-best-global-brands-report/