.

Korzyści z geostrategii

Robert Kuraszkiewicz, prezes Rafako, ekspert w dziedzinie geostrategii i globalnych trendów energetycznych, udowadnia, że można harmonijnie łączyć różnego rodzaju doświadczenia, by osiągać biznesowe cele

Jak zaczęła się pańska przygoda z biznesem?

Może to dziwnie zabrzmi, ale moje pierwsze kroki w dziedzinie zarządzania związane są z działalnością na rzecz antykomunistycznej opozycji. Pochodzę z Gorzowa Wielkopolskiego, gdzie powstała jedna z największych w Polsce organizacji podziemnych – Ruch Młodzieży Niezależnej, do której wstąpiłem jako uczeń pierwszej klasy liceum. Wydawaliśmy nielegalne pismo, posługując się bardzo prostymi środkami. Musiałem nauczyć się bezbłędnie pisać na maszynie, żeby przygotowywać matryce białkowe do druku na powielaczu. Szybko wszedłem na poziom zarządzania organizacją. Do moich obowiązków należał rozwój struktury kolportażu, zdobywanie niezbędnych materiałów drukarskich itp. Sporo też pisałem, zdarzało się, że od razu na matrycy. Dzięki pomocy płynącej z Zachodu następował postęp technologiczny. Najpierw do druku używaliśmy ramek, potem powielaczy, a kolejny krok stanowił sitodruk. Miałem dużo szczęścia, zaliczyłem tzw. dołki, czyli krótkie pobyty w areszcie, liczne zatrzymania i przesłuchania, ale nie zostałem wyrzucony ze szkoły, jak kilkoro moich kolegów i koleżanek. Nasze pisma „Sokół” i „Szaniec” adresowane do młodzieży, przetrwały do 1989 roku. Warto podkreślić, że gorzowska opozycja młodzieżowa działała równie prężnie, jak organizacje w dużo większych ośrodkach – jak Warszawa, Wrocław i Gdańsk.

A jak później wykorzystał pan te doświadczenia?

Podczas studiów historycznych na poznańskim Uniwersytecie Adama Mickiewicza zostałem wiceprezesem samorządu uczelnianego i szefem Związku Akademickiego Młoda Polska. Na marginesie – zgadzam się z autorami książek dotyczących zarządzania, że dobry manager musi mieć kompetencje miękkie, których nie można się nauczyć z samej teorii. Można je zdobyć wcześniej, np. angażując się społecznie. Kolejnym bardzo ważnym etapem mojej kariery były dwuletnie studia w USA, na które zakwalifikowałem się w ramach programu pomocowego dla liderów przekształcającej się Polski.  East Central European Scholarship Program był finansowany przez Kongres. Ukończyłem program Financial Management by Georgetown University na University of Wisconsin La Crosse. Był to bardzo intensywny kurs – sam się z tego śmieję, ale niektóre pojęcia dotyczące rachunkowości do dziś odruchowo tłumaczę z angielskiego na polski.

Karierę managerską rozpoczął pan po powrocie z USA?

Przed wyjazdem za ocean byłem dyrektorem spółki organizującej szkolenia dla maklerów. Choć – realizując swoje pasje – wybrałem historię, to jednak już podczas studiów zacząłem interesować się ekonomią, a zwłaszcza giełdą i finansami. Punktem zbieżnym dla tych z pozoru różnych dziedzin jest geopolityka, a co za tym idzie – geostrategia. Podczas pobytu w USA miałem unikalną okazję, by odbyć kilkumiesięczną praktykę w prestiżowym Center for Strategic and International Studies w Waszyngtonie. Tam też zdobyłem fantastyczne doświadczenia, współpracując z prof. Zbigniewem Brzezińskim w Poland Action Committee. Działo się to w ciekawym okresie, poprzedzającym wejście Polski do NATO. Była to dla mnie motywacja, by profesjonalnie zająć się geostrategią. Wielka szkoda, że analizy CSIS tak rzadko są cytowane przez polskich specjalistów. Wracając do pańskiego pytania – kiedy wróciłem ze Stanów Zjednoczonych, przez kilka miesięcy pracowałem w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, ale stwierdziłem, że biznes bardziej mnie interesuje niż polityka.

Poważny życiowy zakręt…

Z dzisiejszego punktu widzenia mogę stwierdzić, że dobrze wybrałem. Trafiłem do Domu Maklerskiego BMT. Zawsze jednak szukałem czegoś więcej. W roku 2006 zająłem się problematyką odnawialnych źródeł energii. Choć od tego czasu minęły niecałe dwie dekady, to jednak w tej branży zmieniło się wszystko. Kiedy usiłowałem mówić o OZE, trafiałem na mur obojętności. Aż trudno uwierzyć w to, co mówili wówczas dzisiejsi promotorzy zielonej energii. Pomimo to zaangażowałem się w największy w naszej części Europy projekt farmy wiatrowej Margonin o mocy 120 MW składającej się z 90 wiatraków. Zostałem też prezesem Stowarzyszenia Energii Odnawialnej, które reprezentowało interesy dużych inwestorów na polskim rynku. Przez wiele lat współpracowałem z portugalskim koncernem EDPR. Dziś o OZE mówi każdy, ale proszę mi uwierzyć, że zmiana nastawienia nie dokonała się w sposób prosty i automatyczny.

Niestety, błędne decyzje na szczeblu centralnym spowolniły u nas proces transformacji energetycznej.

Gorzej – został on zatrzymany na dwa lata. Poświęciłem wiele czasu i starań, by przekonać decydentów do zmiany tej katastrofalnej polityki. Widząc, że podobnie jak wielu inwestorów i przedsiębiorców muszę poczekać na lepsze czasy dla OZE – zmieniłem branżę. Dzięki wiedzy zdobytej podczas amerykańskich studiów, w 2016 roku otrzymałem propozycję wejścia do zarządu Banku Pocztowego, który wcześniej dobrze poznałem jako członek jego rady nadzorczej. Po dwóch latach zostałem prezesem. W ciągu dwóch lat przeprowadziłem udaną restrukturyzację, stawiając na nowoczesne rozwiązania, obniżając koszty i poprawiając jakość portfela. Pomimo niewątpliwego sukcesu, okazało się, że nie mieszczę się w ramach polityki personalnej i ówczesnej – nazwijmy to – kultury biznesowej.

Czym zajął się pan po odejściu z banku?

Postanowiłem poświęcić większość czasu na pisanie książek, dzięki czemu powstała „Polska w nowym świecie”, która ukazała się w 2021 roku. Dwa lata później wydałem „Świat w cieniu wojny”. W swoich analizach opieram się na zmianach gospodarczych, które implikują późniejsze procesy polityczne. W styczniu 2022 roku, miesiąc przed atakiem wojsk rosyjskich, opublikowałem esej „Dlaczego Putin zaatakuje Ukrainę?”. Ze smutkiem stwierdzam, że nie pomyliłem się. W zeszłym roku napisałem wstęp do niezwykle ważnej pozycji: „Era sztucznej inteligencji”, której autorzy to wielki polityk – Henry A. Kissinger, znakomity technolog, przedsiębiorca i filantrop, były prezes Google – Eric Schmidt oraz dziekan MIT Schwarzman College of Computing – Daniel Huttenlocher. Osoby, które chcą zrozumieć zmiany zachodzące we współczesnym świecie, powinny koniecznie sięgnąć po tę książkę. Przygotowałem też – we współpracy z Maciejem Stańczukiem – „Raport o transformacji energetycznej”, dla Fundacji CASE, wskazując, że jesteśmy na progu rewolucji cyfrowo-energetycznej, a elektryczność za chwilę będzie dla nas równie ważna, jak powietrze. Wszystkie nowe technologie potrzebują elektryczności, na naszych oczach powstaje gospodarka nowego typu.

W ten sposób dochodzimy do kolejnego zwrotu w pańskiej karierze. Ma pan nowy cel – postawienie na nogi Rafako.

Najpierw firma musi uporać się z ogromnym zadłużeniem. Obecnie rozmawiamy z wierzycielami i interesariuszami. Jestem przekonany, że spółka ma potencjał biznesowy, by wziąć udział w transformacji energetycznej. Nadal będą potrzebne kotły parowe, które produkuje Rafako – napędzać je mogą odnawialne źródła, a w okresie przejściowym – gaz. W tym kontekście szczególnie ważną rolę powinny pełnić elektrownie SMR-owe. Bardzo istotny jest też rozwój technologii, które uelastycznią polską energetykę węglową, bo przecież będzie ona ważna i potrzebna jeszcze co najmniej przez dekadę. Wspólnie z firmą Energotherm pracujemy nad rozwiązaniem, które ma bardzo mocno zwiększyć elastyczność bloków węglowych.

Choć zarządza pan dużą firmą, nie rezygnuje pan z działalności popularyzatorskiej i naukowej.

Od niedawna kieruję Instytutem Geostrategii i Polityki Międzynarodowej Akademii Polonijnej w Częstochowie. Jak już wspomniałem, szczególnie interesuje mnie analizowanie strategii w kontekście ekonomicznej rywalizacji państw i mocarstw. Gra potencjałów obecnie uzależniona jest od rozwoju nowych technologii. Zapóźnienie naszego kraju w różnych dziedzinach paradoksalnie otwiera nam pewne możliwości. Myślę o przeskoczeniu określonych etapów rozwoju, jak to miało miejsce w bankowości elektronicznej, a zwłaszcza mobilnej. To jest nasz niepodważalny sukces, ale też znakomita inspiracja dla innych branży. Polska energetyka zbiera tryliardy danych, z którymi nie umie nic zrobić. Stawiając na supernowoczesne technologie zarządzania siecią, możemy zaproponować wiele rozwiązań korzystnych zarówno dla operatorów sieci, jak i konsumentów. Odbiorca energii będzie mógł już niedługo samodzielnie zarządzać sposobem korzystania z energii, do czego zachęcą go zróżnicowane stawki, od wysokich do niskich, nawet do ujemnych. Może się okazać, że właściciel elektrycznego auta będzie nim jeździł za darmo. Chciałbym, żeby Instytut był liderem we wskazywaniu i opisywaniu takich trendów.

Zdaniem wielu ekspertów, panaceum na większość problemów będzie sztuczna inteligencja.

Wiele zależy od tego, jak będą projektowane algorytmy maszynowego uczenia. Planujemy wykłady poświęcone cyberbezpieczeństwu w epoce AI. Niektórzy specjaliści nie zdają sobie sprawy, co zmieni szerokie wprowadzenie sztuczniej inteligencji. Współpracuję w tej dziedzinie z Nikodemem Rybakiem, który jest kierownikiem programu AI na Queensland University of Technology, czyli jednej z najlepszych uczelni na świecie.

rozmawiał Piotr Cegłowski

Ankieta „Managera

Robert Kuraszkiewicz

Najważniejsze wartości, jakie pan wyznaje?

Wiara, patriotyzm, rodzina.

Gdyby nie istniały żadne ograniczenia, z kim chciałby pan spotkać się na długą rozmowę?

Z Romanem Dmowskim, ponieważ inspiruje mnie żelazna logika jego myślenia geopolitycznego.

Prywatne pasje.

Każdą wolną chwilę spędzam, czytając. Uwielbiam wędrówki górskie, zwłaszcza po Beskidzie Niskim i Sądeckim. Niestety, przestałem grać w piłkę. Bardzo lubię narciarstwo.

O czym najchętniej rozmawia pan pozazawodowo?

O świecie, nowych wydarzeniach, ale też o naukach ścisłych.

Książka, która ostatnio zrobiła na panu duże wrażenie?

Wojna Stalina autorstwa Seana McMeekina. To  historia II wojny światowej napisana z perspektywy polityki tyrana zarządzającego wschodnim mocarstwem, który był największym wygranym wojny, dzięki głupocie polityków amerykańskich –jak pisze autor.

Najważniejsza chwila pańskiego życia.

Zawodowo to decyzja o wyjeździe na stypendium do USA.

Zaproszenie na X edycję konferencji „Sustainable Economy Summit”, 20-21 maja, Warszawa

Wybitni eksperci ze świata nauki oraz biznesu będą toczyć dyskusje na tematy związane z niskoemisyjnym budownictwem, zieloną cyfryzacją oraz energią, podkreślając nie tylko wyzwania, ale również innowacyjne rozwiązania. Dyskusje nad odpowiedzialnym biznesem jako wyższą formą kapitalizmu oraz strategią ESG w biznesie przyniosą nowe spojrzenie na rolę firm w społeczeństwie i ich wpływ na otoczenie. Ponadto, zagadnienia związane z gospodarką o obiegu zamkniętym zostaną poddane szczegółowej analizie, ukazując potencjał tych modeli dla osiągnięcia trwałego rozwoju i efektywnego wykorzystania zasobów.

Konferencja ma na celu zaprezentowanie praktycznych rozwiązań oraz wymianę doświadczeń w dziedzinie zrównoważonej gospodarki. Wspólnie poszukiwane będą sposoby na rozwijanie biznesu w sposób zrównoważony oraz minimalizowanie wpływu działalności gospodarczej na środowisko naturalne.

“Sustainable Economy Summit” to unikatowe wydarzenie, które wyznacza nowe szlaki rozwoju uwzględniającego wartości biznesowe połączone z odpowiedzialnością za dobro planety. Pokazujemy liderów zmian i możliwości zmniejszenia negatywnego wpływu działalności biznesowej na środowisko. Wydarzenie stanowi doskonałą okazję do nawiązania kontaktów biznesowych oraz wymiany wiedzy i doświadczeń.

W konferencji uczestniczą przedstawiciele firm z wielu sektorów gospodarki, a także liczne organizacje rządowe, organizacje non-profit oraz przedstawiciele uczelni akademickich.

Zwieńczeniem konferencji będzie wieczorna gala rozdania nagród „Diamenty Sustainable Economy” podczas której nagrodzone zostaną spółki i przedsiębiorcy, którzy realizują inwestycje zgodnie z najwyższymi standardami środowiskowymi i społecznymi.

Konferencja Sustainable Economy Summit odbywa się raz do roku i w ciągu 10 lat, zdołała osiągnąć status jednego z najważniejszych wydarzeń konferencyjnych w Polsce, traktujących o tematyce zrównoważonego rozwoju oraz społecznej odpowiedzialności biznesu.

Strona internetowa wydarzenia: https://konferencjaesg.com/, link do rejestracji jest tutaj.

 

 

XX Jubileuszowy Międzynarodowy Kongres MBA

AI Powered Management – Evolution or Revolution?

17 – 19 maja 2024 r.

Międzynarodowy Kongres MBA organizowany przez Krakowską Szkołę Biznesu Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie to największe w Polsce wydarzenie integrujące środowisko studentów i absolwentów studiów MBA oraz menedżerów średniego i wyższego szczebla z różnych branż. Każdego roku bierze w nim udział ponad 200 osób. Tematem przewodnim tegorocznej jubileuszowej edycji Kongresu jest ”AI Powered Management – Evolution or Revolution?”.

Podczas wydarzenia poruszane będą aktualne zagadnienia związane ze sztuczną inteligencją (artificial intelligence), która w ostatnich latach towarzyszy nam na każdym etapie zarówno naszego życia zawodowego, jak i prywatnego. Uczestnicy Kongresu będą mieli niesamowitą okazję skonfrontować swoje poglądy na temat wykorzystania sztucznej inteligencji w zarządzaniu z praktykami, ekspertami, przedsiębiorcami oraz naukowcami. W ramach wydarzenia odbędą się dyskusje panelowe, podczas których uczestnicy będą mieli szansę wymieniać się doświadczeniami z zakresu wykorzystania narzędzi machine learning, zadawać trudne, prowokujące do dyskusji pytania i wspólnie poszukiwać na nie odpowiedzi.

Tegoroczną edycję Międzynarodowego Kongresu MBA otworzy Jarosław Królewski (Prezes/współzałożyciel Synerise oraz prezes zarządu Klubu Piłkarskiego Wisła Kraków) wystąpieniem „Why We Need Inhuman AI”.

XX Jubileuszowy Międzynarodowy Kongres MBA obejmuje 3 panele tematyczne:

  1. AI Powered Innovations in the Digital Transformation
  2. Beyond the Hype: Real-World AI for Marketing Success
  • The Strategic Issues of People Management in AI context

Międzynarodowy Kongres MBA to jednak nie tylko panele! Na uczestników czekają między innymi:

Warsztaty – nasi uczestnicy będą mieli okazję wziąć udział w części praktycznej prowadzonej przez trenerów z bogatym doświadczeniu zawodowym. Kongres stanowi świetną okazję do dalszego doskonalenia swoich umiejętności i poszerzania horyzontów dzięki zajęciom warsztatowym, w których uczestniczą reprezentanci różnych branż.

Networking & Gala Dinner – podczas Kongresu uczestnicy będą mieli możliwość wymiany myśli i doświadczeń podczas swobodnych dyskusji oraz nawiązania nowych kontaktów biznesowych. Ważnym wydarzeniem podczas pierwszego dnia będzie uroczysta Gala Dinner połączona z aukcją charytatywną. W tym roku licytowane będą między innymi dzieła sztuki oraz przedmioty o szczególnej wartości artystycznej, a zebrane środki zostaną przeznaczone na rzecz Oddziału Klinicznego Psychiatrii Dorosłych, Dzieci i Młodzieży Szpitalu Uniwersyteckiego w Krakowie.

Wyjątkowym wydarzeniem zamykającym Kongres będzie piknik rodzinny organizowany na terenie Royal Kraków Golf & Country Club w Ochmanowie, koło Krakowa. Piknik to zarówno wspaniała okazja do wzmocnienia integracji między uczestnikami Kongresu, jak i możliwość postawienia pierwszych kroków w grze w golfa. Szczególnym punktem programu jest turniej o Puchar Dyrektora KSB UEK.

Już teraz zachęcamy Państwa do rejestracji na stronie internetowej Kongresu oraz do zakupu wejściówek na Gala Dinner i Piknik rodzinny (liczba miejsc ograniczona).

Do zobaczenia 17-19 maja 2024!

https://kongresmba.uek.krakow.pl/

 

20th Jubilee International MBA Congress

AI Powered Management – ​​Evolution or Revolution?

May 17 – 19, 2024

The International MBA Congress organized by Krakow Business School at Krakow University of Economics is the largest event in Poland integrating the environment of MBA students and graduates as well as middle and senior managers from various industries. Over 200 people take part in it every year. The main theme of this year’s anniversary edition of the Congress is „AI Powered Management – Evolution or Revolution?”.

The event will discuss current issues related to the artificial intelligence, which in recent years has accompanied us at every stage of both our professional and private lives. Congress participants will have an amazing opportunity to confront their views on the use of artificial intelligence in management with practitioners, experts, entrepreneurs and scientists. The event will include panel discussions, during which participants will have the opportunity to exchange experiences in the use of machine learning tools, ask difficult, discussion-provoking questions and look for answers together.

This year’s edition of the International MBA Congress will be opened by Jarosław Królewski (CEO/Co-founder of Synerise and CEO/Owner of Wisła Kraków Football Club) with his speech „Why We Need Inhuman AI”.

The 20th Jubilee International MBA Congress includes 3 thematic panels:

  1. I. AI Powered Innovations in the Digital Transformation
  2. Beyond the Hype: Real-World AI for Marketing Success

III. The Strategic Issues of People Management in AI context

However, the International MBA Congress is not only about panels! Participants can expect, among others:

Workshops – our participants will have the opportunity to take part in the practical part conducted by trainers with extensive professional experience. The Congress is a great opportunity to further improve your skills and broaden your horizons thanks to workshops attended by representatives of various industries.

Networking & Gala Dinner – during the Congress, participants will have the opportunity to exchange thoughts and experiences during free discussions and establish new business contacts. An important event on the first day will be the Gala Dinner combined with a charity auction. This year, works of art and items of special artistic value will be auctioned, and the funds collected will be donated to the Psychiatry Clinical Department for Adults, Children, and Youth University Hospital in Krakow.

The unique event closing the Congress will be a family picnic organized at the Royal Kraków Golf & Country Club in Ochmanów, near Krakow. The picnic is both a great opportunity to strengthen integration between Congress participants and the opportunity to take the first steps in playing golf. A special point of the program is the tournament for the KSB KUE Director’s Cup.

We encourage you to register now on the Congress website and purchase tickets for the Gala Dinner and Family Picnic (limited spaces available).

See you May 17-19, 2024!

https://kongresmba.uek.krakow.pl/

Poznaj program XIV Kongresu Stolarki Polskiej

Wielkimi krokami zbliża się XIV Kongres Stolarki Polskiej. Już 23 maja w Hotelu Warszawianka w Jachrance spotkają się przedstawiciele branży i czołowi eksperci, aby wspólnie rozmawiać o najważniejszych szansach i wyzwania stojących przed reprezentowanym przez Związek POiD sektorem gospodarki. Jak wygląda program wydarzenia?

W tym roku program merytoryczny Kongresu Stolarki Polskiej tworzą cztery bloki tematyczne z udziałem najlepszych ekspertów. Po obradach w ramach bloków przyjdzie czas na wieczorną Galę Orłów Polskiej Stolarki z wręczeniem branżowych nagród. W przeddzień Kongresu, 22 maja w Hotelu Warszawianka w Jachrance odbędzie się natomiast Walne Zgromadzenie Członków Związku POiD. Już teraz warto zarejestrować swój udział w Kongresie, żeby zyskać najnowszą wiedzę i kontakty.

BLOK I: Innowacyjne strategie rozwoju przedsiębiorstw

Obrady merytoryczne Kongresu rozpocznie prelekcja prof. dr hab. Waldemara Rogowskiego, Wicedyrektora Instytutu Finansów, Korporacji i Inwestycji, Kierownika Zakładu Zarządzania Ryzykiem SGH i Głównego Analityka Grupy BIK, który „okiem i szkiełkiem analityka” zaprezentuje wpływ otoczenia makroekonomicznego na obecną i przyszłą sytuację branży budowlanej.

Prelekcja ta będzie stanowić doskonały wstęp do ponadbranżowej dyskusji panelowej prowadzonej przez Patrycjusza Wyżgę, dziennikarza, autora kanału „Didaskalia” na YouTube. Wraz z prof. dr hab. Waldemarem Rogowskim w dyskusji wezmą udział: dr hab. inż. Szymon Firląg, prof. PW, Prezes Zarządu Związku Pracodawców – Producentów Materiałów dla Budownictwa, dr Damian Kaźmierczak, Członek Zarządu i główny ekonomista Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa i Grzegorz Kiełpsz, Prezes Zarządu Polskiego Związku Firm Deweloperskich.

BLOK II: Konkurencyjność branży

Jak wzmacniać konkurencyjność polskich przedsiębiorstw i produktów z branży stolarki budowlanej na rynkach europejskich? Tej tematyki dotyczyć będzie III blok Kongresu z panelem dyskusyjnym, który poprowadzi Małgorzata Walczak-Gomuła, Prezes Zarządu ASM Research Solutions Strategy. Uczestnikami panelu będą przedstawiciele firm z branży stolarki budowlanej oraz sektorów pokrewnych: Paweł Bielak, Prezes Zarządu Vetrex , Aleksandra Kocemba, Dyrektor Sprzedaży Usług 4PL, Piotr Nadolny, Dyrektor Handlowy MS więcej niż OKNA, Wojciech Stanowski, CEO debesto.com i Maciej Wenta, Prezes Zarządu Venska.

BLOK III: Transformacja energetyczna i zielone przemiany

Branża budownictwa, a więc także sektor stolarki budowlanej stoją obecnie w obliczu transformacji energetycznej. Podczas III bloku tematycznego omówione zostaną związane z tym zmiany i wyzwania. Wprowadzenia do dyskusji dokona arch. Kamil Wiśniewski, Dyrektor Akademii Zdrowego Budownictwa i Polskiego Instytutu Budownictwa Pasywnego. Następnie odbędzie się panel dyskusyjny, którego uczestnicy porozmawiają o obowiązku raportowania ESG, efektywności energetycznej budynków, roli stolarki okiennej w transformacji energetycznej, dostosowaniu produktów do nowych wymagań oraz o tym, jak wykorzystać potencjał termomodernizacji.

Dyskusję poprowadzi Karolina Matysiak-Rakoczy, redaktor portalu domszytynamiare.pl, a w rolach panelistów, oprócz arch. Kamila Wiśniewskiego, wystąpią również: Anna Bączyk, Koordynator ds. ESG i Rozwoju Produktu Dom Development, Michał Kowalczyk, właściciel firmy Kowalczyk Fabryka Okien i Maciej Mańko, Marketing Manager Saint-Gobain Glassolutions.

BLOK IV: Najważniejsze trendy marketingowe

Bardzo interesująco zapowiada się również IV blok tematyczny Kongresu poświęcony trendom marketingowym. Realizowany on będzie w formule debaty ekspertów z branży budowlanej, z której dowiemy się jakie są najważniejsze trendy marketingowe w 2024 roku oraz jak je skutecznie wykorzystać, żeby na co dzień sprzedawać więcej i lepiej. Uczestnikami debaty będą: Joanna K. Cypryańska, właścicielka firmy ABR, Dagmara Plata-Alf, Przewodnicząca Rady Marketingu i Transformacji Cyfrowej, wykładowca w Katedrze Marketingu Akademii Leona Koźmińskiego w Warszawie,  Alicja Rzeczkowska, Eastern Europe Communication Manager Somfy, Jacek Wach, Dyrektor Marketingu PAGEN i Dominika Zajączkowska, Dyrektor Zarządzająca EVVA Polska.

Gala Orłów Polskiej Stolarki

Zwieńczenie XIV Kongresu Stolarki Polskiej stanowić będzie uroczysta wieczorna Gala. Podczas Gali nastąpi wręczenie branżowych nagród, w tym Honorowego Członkostwa Związku POiD oraz okolicznościowych wyróżnień dla firm członkowskich Związku i Partnerów kampanii „TERMOMODERNIZACJA+DOBRY MONTAŻ”. Gala będzie też doskonałą okazją do integracji środowiska i wspólnej zabawy przy muzyce na żywo.

Walne Zgromadzenie Członków Związku POiD

W dniu 22 maja, w przeddzień Kongresu, w Hotelu Warszawianka odbędzie się Walne Zgromadzenie Członków Związku POiD. Przedstawiciele firm członkowskich porozmawiają o najważniejszych obszarach funkcjonowania organizacji , podsumują jej działalność w ostatnim czasie i omówią dalsze, kluczowe kierunki aktywności.

Serdecznie zapraszamy na XIV Kongres Stolarki Polskiej: 23 maja 2024 roku w Hotelu Warszawianka**** w Jachrance.

Rejestracja na Kongres: https://kongres.poid.eu/rejestracja/

Program XIV Kongresu Stolarki Polskiej: https://kongres.poid.eu/harmonogram-xiv/

Prelegenci XIV Kongresu Stolarki Polskiej: https://kongres.poid.eu/prelegenci-xiv-kongresu-stolarki-polskiej/

Spotkajmy się na Kongresie Stolarki Polskiej!

***

Partner Strategiczny XIV Kongresu Stolarki Polskiej: PROCURAL

Firma PROCURAL jest producentem nowoczesnych systemów aluminiowych dla budownictwa, stosowanych w konstrukcjach okien, drzwi, fasad, ogrodów zimowych, osłon przeciwsłonecznych, jak również w wyspecjalizowanych rozwiązaniach różnego typu. Innowacyjne rozwiązania systemowe zastosowane w budynkach o różnorodnym przeznaczeniu spełniają rygorystyczne wymogi energooszczędności, komfortu oraz bezpieczeństwa.

Produkty firmy PROCURAL tworzą krajobraz nowoczesnej architektury Europy oraz wielu krajów całego świata. Współpracujemy z inwestorami, architektami i producentami ślusarki aluminiowej oraz służymy pomocą indywidualnym inwestorom i generalnym wykonawcom. Wysoko wykwalifikowana kadra pracownicza jest do dyspozycji na każdym etapie współpracy. Począwszy od projektu ­służąc wsparciem technicznym, przez obsługę handlową przy realizacji obiektu, kończąc na terminowej dostawie zamówionego towaru, za co odpowiada nowoczesne centrum logistyczne.

Dzięki kilkudziesięcioletniemu doświadczeniu, firma wypracowała silną pozycję na rynku i znajduje się w gronie największych dostawców systemów aluminiowych na świecie.

www.procural-group.com

Partnerzy Główni: MyPricer by ELCIA, FAKRO, GLASSOLUTIONS, GRUPA MTP, WIŚNIOWSKI
Partnerzy Wspierający: AIB, FIMTEC-POLSKA, SOUDAL, TEKNOS
Patroni Honorowi: Business Centre Club, Krajowa Izba Gospodarcza, Ministerstwo Rozwoju i Technologii, Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej
Patronat Merytoryczny nad Kongresem objęły: Akademia Leona Koźmińskiego, Akademia Zdrowego Budownictwa, ASM Research Solutions Strategy, EPPA – The European Trade Association of PVC Window System Suppliers, Instytut Techniki Budowlanej, Porozumienie Branżowe na Rzecz Efektywności Energetycznej, Polski Instytut Budownictwa Pasywnego, Polska Izba Budownictwa, Polski Związek Firm Deweloperskich, Polski Związek Pracodawców Budownictwa, Związek Pracodawców-Producentów Materiałów dla Budownictwa

Patronami Medialnymi są: Architektura Murator, Bramy21.pl, Budnet.pl, Budowa.org, Budownictwo.org, Budowlanematerialy.eu, Budownictwo.co, Budownictwob2b.pl, Budujemy Dom, Builder, Dom Idealny, Dom z ogrodem, Domszytynamiare.eu, Drzwi21.pl, E-izolacje.pl, Ekobudowanie.pl, Ekspert Budowlany, E-okna.pl, Europejskafirma.pl, Forum Branżowe, Gazeta Przemysłu Drzewnego, Globenergia.pl, Inwestycje.plus, Izolacje, Ładny Dom, Ladnydom.pl, Manager Report, Materiały Budowlane, Monter Stolarki, Murator, Muratorplus.pl, MyCompany Polska, Nasz Dekarz, Obud.pl, Okna21.pl, Kwartalnik OKNO, Oknonet.pl, Oknoserwis.pl, pasywny-budynek.pl, Przegląd Budowlany, Qbusiness.pl, RBT Magazyn, RegioDom.pl, Stolarkabudowlana.eu, Stolarstwo.org, Świat Aluminium, Świat Szkła, Teraz-srodowisko.pl, Termomodernizacja.pl, Wybudujemy.com.pl

Za kontakty z mediami odpowiada:
Melania Wojas
Tel. (22) 781 40 51
Tel. kom. 537 336 447
mail: melania.wojas@aveex.com

Jak dowieźć nierealny projekt IT do końca

Na rynku dostępnych jest wiele książek poświęconych zarzadzaniu projektami IT. Niestety, pomimo ogromnej ilości merytorycznej wiedzy, rzadko kiedy przygotowują one kierownika projektu do pracy w rzeczywistym środowisku biznesowym. Bariery te udało się pokonać z sukcesem Marcinowi Dąbrowskiemu, autorowi książki „10 zasad dowożenia projektów nierealnych”

 

Tylko niewielka liczba projektów IT idzie lekko, a pokonywanie większości napotykanych problemów nie wymaga wysiłku. Tylko czasami zdarza się, że projekty, które prowadzone są wzorowo i dostarczają określone efekty, z różnych przyczyn trzeba zatrzymać. I przeciwnie, są też takie, które się przeciągają, generują problemy, stres, dostarczają tylko część zakresu, a jednak okazuje się, że klienci postrzegają je jako sukces. Najwięcej jest jednak takich, które mimo aplikowania przeróżnych metodyk zarządzania idą jak po grudzie, a wiele z nich kończy się porażką. I to są właśnie te projekty nierealne, które zgodnie ze zdrowym rozsądkiem nie mogą się udać, więc być może w ogóle nie powinno się ich rozpoczynać.

Lista problemów, z którymi można się zderzyć, prowadząc projekt nierealny, jest długa. Zdaniem autora książki, najczęściej spotykane i najbardziej brzemienne w skutkach to: powtarzające się chronicznie opóźnienia, puchnący zakres prac, straty finansowe na projekcie, brak zasobów, brak kompetencji dziedzinowych, nieokreślony cel projektu, nieprzychylne nastawienie, ciągła presja na „więcej i lepiej”, unikanie podejmowania decyzji, zaskakujące zachowania, naliczanie kar, groźba zatrzymania projektu czy nawet zerwania kontraktu.

Realizując projekt nierealny, trzeba zwykle pracować na bazie harmonogramu, którego obiektywnie nie da się dotrzymać. Bardzo często trzeba się też mierzyć z problemem rozrastającego się zakresu. Gdy krok po kroku rozpakowuje się kolejne funkcjonalności systemu i za każdym razem okazuje się, że rozumienie zakresu było zbyt uproszczone, że dostarczyć trzeba o wiele więcej, i że prace będą kosztować znacznie więcej, a nikt tego nie przewidział. W oczywisty sposób irytuje to kierownictwo firmy, które postanawia zredukować zespół i ograniczyć środki finansowe. To z kolei prowadzi do sprzężenia zwrotnego, jeszcze większych opóźnień, eskalacji klienta i w konsekwencji dalszego pogorszenia warunków pracy zespołu. Jakby tego było mało, cel takiego projektu często fluktuuje, bo klient zmienia priorytety, w wyniku czego praca staje się nieefektywna. Do tego wszystkiego klient, pomimo złej sytuacji projektowej, jeszcze naciska, aby dostarczać więcej za mniej i dodawać nowe funkcjonalności, których nie było w umowie. A gdy chce się to poddać dyskusji, okazuje się, że po drugiej stronie nie ma partnera. W takim projekcie bardzo często sytuacja eskaluje do takiego stopnia, że klient posuwa się do gróźb naliczania kar, czasem nawet je aplikując, a nawet taki projekt zatrzymuje i ostatecznie zrywa kontrakt.

 

Cechy projektu nierealnego

Jakie cechy projektu nierealnego powodują powstawanie wymienionych wcześniej problemów? Lista jest obszerna, ale autor książki za najważniejsze z nich uważa te przedstawione poniżej.

  • Nierealny harmonogram

Nie jest on skutkiem błędów zespołu projektowego czy też obiektywnych problemów, jakie mogły się pojawić w projekcie w trakcie prac. Taki harmonogram jest niejako „dziedziczony” z umową. Po prostu ktoś w firmie zdecydował, że zgadza się na takie, a nie inne warunki komercyjne, a następnie podpisał kontrakt na owych warunkach. To zaś w konsekwencji nie pozwala na realizację projektu na czas.

  • Źle zdefiniowany zakres projektu

Kończy się to zwykle koniecznością wykonania większej pracy, niż początkowo zaplanowano. Skala tego zjawiska zależna jest od wielu czynników, m.in. od nastawienia klienta oraz tego, jak bardzo w danym momencie rezultaty projektu odbiegają od jego oczekiwań.

Jednakowoż dostawcy również czynią pewne założenia odnośnie do zakresu i kosztu prac. Bardzo często okazuje się, że ich wyceny nie są trafione. Powody tego są również różnorakie, np. braki funkcjonalne produktu, który sprzedają, brak wystarczającej wiedzy dziedzinowej, źle przeprowadzona analiza przedsprzedażowa itd.

  • Źle finansowo sprzedany projekt

Projekt dobrze sprzedany ma szansę zakończyć się powodzeniem. Projekt źle sprzedany na pewno zakończy się stratami finansowymi. A dzieje się to wtedy, gdy kosztuje on dużo więcej, niż się spodziewano; więcej, niż obiektywnie powinien kosztować dobrze zwymiarowany projekt tej klasy. Skutki tego są zwykle opłakane. Brak zasobów, kompetencji, niski priorytet w organizacji, zabieranie ludzi do innych projektów, opóźnienia, eskalacje klienta itd.

  • Źle sprecyzowany cel biznesowy projektu

Pomimo podpisanej umowy, klient nie do końca przemyślał to, co właściwie chce osiągnąć. Konsekwencje tego bywają tragiczne. Nawet poprawnie realizowany projekt, w którym dostarczane są oczekiwane rezultaty, może być kompletnie przeorganizowany czy wręcz zatrzymany. Przychodzi dzień, kiedy klient informuje, że zmieniły mu się priorytety i zakres, o harmonogramie nie wspomniawszy. Co więcej, takie sytuacje mogą powtarzać się w ramach jednego projektu wielokrotnie.

  • Brak dobrych relacji biznesowych z klientem

Mało kto o tym wspomina, ale zdarzają się projekty sprzedane wbrew pewnym ważnym osobom lub grupom osób po stronie klienta. To jedna z najgorszych sytuacji, w której może się znaleźć zespół i kierownik projektu. Skutkuje to niejako „wrogimi” działaniami czy nawet swego rodzaju strajkiem włoskim po stronie klienta. Rozbijanie dyskusji, podważanie ustaleń, przekładanie spotkań, ciągła krytyka, wyszukiwanie problemów. A na koniec fiasko niezależnie od wybranej metodyki zarządczej.

  • Źle skonstruowana umowa

Prowadzenie projektu w oparciu o źle przygotowany kontrakt jest bardzo trudne. Zwłaszcza kiedy zaniedbane zostały zapisy dotyczące kontroli zakresu, a także procedur postępowania w przypadku opóźnień oraz naliczania kar. W takiej sytuacji klient może na bieżąco dodawać sobie nowe wymagania oraz zmieniać kryteria odbioru, a druga strona nie ma możliwości jakiegokolwiek manewru.

Źle skonstruowana umowa od początku ustawia dostawcę oraz kierownika projektu w defensywie. W skrajnych przypadkach dostawcy są zmuszani do realizacji nierentownych projektów, których nie są w stanie formalnie wypowiedzieć.

  • Niedopasowanie dostawcy i klienta

Różnice w organizacji pracy, mentalności, procesach zarządczych, sposobie podejmowania decyzji, podejściu do rozwiązywania problemów — wszystko to prowadzi do napięć, eskalacji, opóźnień w realizacji prac. Jeśli dostawca wszystkie swoje projekty realizuje w metodykach zwinnych, to trudno mu będzie współpracować z klientem, który ma bardzo formalne podejście do podejmowania decyzji oraz przeprowadzania jakichkolwiek zmian. Który wszystko musi planować z wyprzedzeniem, a znaczące decyzje procesuje hierarchicznie miesiącami.

  • Nieprzygotowanie klienta do realizacji projektu

Często klient nie jest gotowy do prowadzenia projektu. Brakuje mu specjalistów dziedzinowych, liderów czy osób odpowiedzialnych za poszczególne obszary. Nie jest w stanie dostarczyć artefaktów, których wymaga dostawca. Nie ma wystarczającej wiedzy na temat swoich własnych systemów wewnętrznych, które trzeba zastąpić lub z którymi trzeba się integrować. Nie przewidział, jak jego struktura organizacyjna wpłynie na możliwość podejmowania koniecznych decyzji. A w takim środowisku pracy prowadzić projekt jest bardzo trudno.

  • Niestabilne środowisko biznesowe

Prowadzenie projektu ma wtedy zwykle niedeterministyczny przebieg, w dużej mierze niezależny od tego, czy realizuje się go poprawnie i wywiązuje dokładnie z zapisów umowy. Jeśli przykładowo klient dokona przejęcia firmy, która już posiada nowoczesny system IT pokrywający się funkcjonalnie z wdrażanym, to z dużym prawdopodobieństwem skutkiem będzie zatrzymanie projektu. To samo może się zdarzyć w przypadku przygotowań do sprzedaży firmy.

Podsumowanie

Praca przy projekcie nierealnym jest bardzo wymagająca, a często toksyczna dla obu stron. To ekstremalnie trudny układ, który generuje problemy nietrywialne, na które nie ma prostych odpowiedzi. Żeby jednak dowiedzieć się, jak sobie z nimi radzić, trzeba sięgnąć po książkę. Polecam!

 

Wojciech Gryciuk

 

 

10 zasad… to lektura obowiązkowa dla osób odpowiedzialnych za rezultaty złożonych i skomplikowanych projektów. Z kolei dla osób decyzyjnych wskazane zostały mechanizmy wpływające na efektywność realizacji zmian w organizacjach. (…) Na rodzimym rynku próżno szukać książki o złożonych projektach IT, która stawia na pragmatyzm, dyscyplinę wykonawczą oraz przypomina, iż najważniejszym celem jest rozwiązywanie problemów i „dowiezienie projektu” dla klienta

 

Sławomir Soszyński, Wiceprezes Zarządu,

CIO, ING Bank Śląski

Badanie Dassault Systemès i Cite Research

AI, cyberbezpieczeństwo i cyfrowe platformy wzmacniają konkurencyjność mniejszych firm. To główne wnioski z badania CITE Research przeprowadzonego na zlecenie Dassault Systemès wśród 1 tys. pracowników sektora technologicznego w USA, UK, Francji, Niemczech i Włoszech

Ankieta prezentuje nie tylko główne trendy w zakresie sztucznej inteligencji i transformacji cyfrowej, ale także wskazuje na związane z nimi luki kompetencyjne. Umiejętne ich wypełnienie pozwala startupom oraz firmom sektora SMB prześcignąć większe organizacje posiadające bardziej ugruntowane procesy oraz struktury korporacyjne.

Respondenci zostali zapytani m.in. o to, jak postrzegają narzędzia sztucznej inteligencji w miejscu pracy, o obawy związane z kwestiami cyberbezpieczeństwa, konsekwencje braku umiejętności w zakresie IT i cyberbezpieczeństwa, a także o poziom transformacji cyfrowej firm, w których pracują. Oto kluczowe wnioski wypływające z raportu:

➜ sztuczna inteligencja radykalnie zmieni przemysł i społeczeństwo, ale ze względu na niewykorzystane możliwości i początkowe niezrozumienie pełnych korzyści płynących z AI, to startupy oraz małe i średnie firmy zyskają przewagę, wykorzystując kluczowe możliwości obliczeniowe;

➜ 84 proc. firm zezwala na używanie sztucznej inteligencji, a 68 proc. korzystało już z chatbotów, ale to inne, ważniejsze funkcje, takie jak projektowanie wspomagane maszynowo, integracje i uczenie maszynowe mogą znacząco zwiększyć wydajność użytkowników;

➜ 64 proc. respondentów zgadza się, że coraz trudniej jest znaleźć pracowników posiadających umiejętności niezbędne do konkurowania na rynku. 73 proc. ankietowanych jest zaniepokojonych kwestiami cyberbezpieczeństwa, ale tylko 40 proc. badanych firm posiada pracowników wyposażonych w umiejętności pozwalające zaadresować ten obszar;

➜ wśród konsekwencji braku umiejętności w zakresie cyberbezpieczeństwa badanie wymienia: wyższe koszty produktów i usług, kwestie bezpieczeństwa, wolniejszy czas wprowadzania produktów na rynek i niższe przychody. Ujawnia to obszary, w których mniejsze firmy mogą poprawić swoje działanie dzięki zestawom odpowiednich kompetencji;

➜ 87 proc. organizacji widzi przestrzeń do rozwoju procesów cyfrowej transformacji. Ponad jedna trzecia dużych firm postrzega koszty wdrożenia i konieczność zdobycia umiejętności zarządzania transformacją cyfrową jako bariery w jej przeprowadzeniu, co daje szansę mniejszym firmom na zdobycie kluczowych możliwości poprzez wykorzystanie platform cyfrowych.

– Chcieliśmy zbadać tematy, które aktualnie wpływają na naszą społeczność SOLIDWORKS i 3DEXPERIENCE Works. Trendy wyłaniające się z tej ankiety podkreślają wyjątkowe korzyści, na jakie mogą liczyć mniejsze firmy, jeśli postawią na zwinność, innowacyjność i współpracę – powiedział Gian Paolo Bassi, Senior Vice President, 3DEXPERIENCE Works, Dassault Systèmes. – Nasze aplikacje SOLIDWORKS, będące częścią portfolio 3DEXPERIENCE Works na platformie 3DEXPERIENCE, umożliwiają społeczności wykorzystanie mocy wirtualnych bliźniaków do osiągnięcia tych korzyści i odniesienia sukcesu we wszystkich aspektach ich działalności.

Wyniki badania znajdują swoje odzwierciedlenie w dyskusjach, warsztatach i kontaktach nawiązywanych podczas czterodniowego 3DEXPERIENCE World, corocznego wydarzenia Dassault Systèmes dedykowanego społeczności 3DEXPERIENCE Works i SOLIDWORKS, które odbyło się w Dallas (1-14 lutego 2024).

 

 

Ireneusz Borowski

Country Manager na Polskę Dassault Systèmes

 

Dlaczego firmy powinny inwestować w nowoczesne technologie?

Inteligentne technologie cyfrowe, takie jak Internet Rzeczy (IoT), sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe, mają potencjał, aby zmienić model naszej pracy i prowadzenia biznesu, a także interakcji firm z klientami i otoczeniem zewnętrznym. Choć wdrażanie technologii cyfrowych w Polsce przyspieszyło w ostatnich latach, wciąż jeszcze dynamika wchodzenia rodzimego biznesu na ścieżkę Przemysłu 4.0 jest zbyt mała.

Firmy w Polsce z większym dystansem niż na dojrzałych rynkach podchodzą do koniecznych inwestycji, związanych z wdrażaniem zaawansowanych technologii. Wiele osób stygmatyzuje choćby sztuczną inteligencję, zapominając, że sama w sobie nie jest celem, ale narzędziem, które pozwoli nam na usprawnienie i przyspieszenie wielu procesów – począwszy od branży produkcyjnej, poprzez opiekę zdrowotną , edukację, aż po transport.

Wyzwaniem jest również fakt, że coraz trudniej znaleźć na rynku pracowników posiadających umiejętności w zakresie obsługi zaawansowanych technologii. Badanie przeprowadzone w Polsce przez PMR na zlecenie Dassault Systèmes pokazało, że podczas gdy ponad 60 proc. badanych firm planuje rozszerzyć wykorzystanie platform cyfrowych w najbliższych latach, organizacje już dziś doświadczają luki w umiejętnościach – jeden na pięciu pracowników ma trudności z nauką systemów wykorzystywanych w firmach.

Dodatkowo część ankietowanych firm uznało, że z uwagi na przestarzałe systemy i oprogramowanie wykorzystywane w przedsiębiorstwie, kandydaci mogą zrezygnować z podjęcia pracy, a pracownicy odejść z firmy. Duży wpływ ma na to kultura organizacyjna, bo obecnie to nie firma wybiera pracownika, tylko pracownik firmę. A ten szuka zatrudnienia w firmie innowacyjnej, która dysponuje odpowiednim środowiskiem do kreatywnej pracy i oferuje możliwości rozwoju. q

AI wsparciem dla ESG

    UE chce osiągnąć zerową emisyjność do 2050 roku, ale nie uda się to bez przekierowania kapitału w stronę ESG. Związana z tym dyrektywa, która weszła w życie w 2023 r. w ograniczonym zakresie, obejmie wszystkie kraje członkowskie już w 2025 r., a to skutecznie wymusi stosowanie strategicznego podejścia do zrównoważonego rozwoju. Może w tym pomóc sztuczna inteligencja

    Z globalnego badania KPMG wynika, że chociaż 64 proc. firm na świecie (36 proc. w Polsce) chce dostosować swoją strategię do niepewnego otoczenia w ciągu najbliższych trzech lat, to aż 75 proc. uważa, że ich obecne postępy w zakresie ESG nie są wystarczające. Jednocześnie blisko połowa uważa, że wymogi dotyczące zrównoważonego rozwoju są nazbyt wygórowane i nie sposób się wszystkimi zająć. Optymistyczne jest natomiast to, że 69 proc. respondentów ogółem (i aż 76 proc. z Polski) w pełni wdrożyło praktyki społeczne, środowiskowe i ładu korporacyjnego w swej działalności, koncentrując się na tworzeniu wartości, chociaż na zwrot z tej inwestycji trzeba będzie poczekać kilka lat. Co ważne, 70 proc. w obu kategoriach postrzega AI jako główny priorytet inwestycyjny, chociaż będący jednocześnie jednym z największych wyzwań dla ich organizacji.

    Skala wdrożeń opartych na AI, jak wynika z badań firmy McKinsey, wzrosła w ciągu ostatnich pięciu lat dwukrotnie, a przełomowy okazał się rok 2023, co miało związek z rosnącą popularnością ChatGPT. W ponad połowie badanych firm AI jest już wykorzystywana do obsługi przynajmniej jednego zadania i to z pozytywnym skutkiem. Ponieważ ma ogromy wpływ zarówno na poprawę efektywności biznesowej, jak i na redukcję kosztów, nie powinno dziwić, że ponad 67 proc. badanych spodziewa się, że ich wydatki na AI będą rosły.

    Zaawansowane technologie w połączeniu z AI umożliwiają transformację całych gałęzi przemysłu w stronę bardziej efektywnych i ekologicznych rozwiązań. Jednym z nich jest sektor energetyczny, gdzie inteligentne systemy zarządzania energią mogą dynamicznie regulować jej zużycie, a tym samym doprowadzić do znaczących oszczędności. W przypadku transportu AI może pomóc w optymalizacji tras logistycznych, co pozwala na redukcję zużycia paliwa i emisji. Z kolei w branży spożywczej AI przyczynia się do zmniejszenia marnotrawstwa. Dzięki niej można bowiem skuteczniej przewidywać popyt na określone produkty, co pozwala uniknąć nadmiaru, który często kończy jako odpad. Wreszcie w przemyśle, dzięki minimalizacji za pomocą AI generowania odpadów i obniżeniu zużycia energii i wody w procesach produkcyjnych, można zmniejszyć ich negatywny wpływ na środowisko, m.in. dzięki monitorowaniu poziomu emisji szkodliwych substancji do atmosfery. A sektor finansowy może wykorzystywać AI na przykład do analizy ryzyka kredytowego w kontekście standardów zrównoważonego rozwoju.

    Raportowanie ESG

    Wykorzystanie AI rośnie również w obszarze raportowania ESG, które wymaga analizy ogromnej ilości danych ze źródeł danych, zarówno wewnętrznych, jak i zewnętrznych. AI może przyspieszyć ten proces, identyfikując istotne trendy, a nawet automatyzując proces tworzenia samych raportów. Za jej pomocą można bowiem automatycznie gromadzić dane od dostawców, monitorować informacje o emisji CO₂ lub zużyciu wody przez firmę, a następnie skompilować te dane w celu przedstawienia ich w raporcie. AI idealnie nadaje się też do tworzenia bardziej szczegółowych i precyzyjnych prognoz w zakresie ESG, co pozwala firmom lepiej zrozumieć i komunikować potencjalne skutki ich działań. Modele AI mogą również przewidzieć, jak zmiany w strategii firmy wpłyną na jej ślad węglowy lub na dobrostan pracowników na podstawie historycznych danych i trendów.

    Zagrożenia

    Stosowanie AI wiąże się jednak także z wyzwaniami. Jednym z nich jest fakt, że rozwiązania oparte na AI zużywają dużo energii, generując nadmierny ślad węglowy. Zwłaszcza zaawansowane modele językowe, które korzystają z technologii Machine Learning potrzebują znacznych zasobów obliczeniowych dostępnych w centrach danych. Według Boston Consulting Group, w 2023 roku centra danych odpowiadały za 2,5 proc. konsumpcji energii elektrycznej w USA, a do 2030 r. ich udział ma wzrosnąć do 7,5 proc. i może to być trend globalny.

    To właśnie tego obszaru dotyczy Energy Efficiency Directive (EED) niedawno przyjęta przez UE. Zobowiązuje ona państwa członkowskie do dostosowania swojego prawa do zapisanych tam wytycznych do października 2025 r. Zmiany dotkną wielu branż, w tym sektor przetwarzania danych. Dyrektywa EED zawiera szereg zaleceń dla rynku teleinformatycznego, który odpowiada za 5-9 proc. globalnego zużycia energii i ponad 2 proc. emisji gazów cieplarnianych. W tej sytuacji nie ulega wątpliwości, że utrzymanie infrastruktury IT pod rozwiązania związane z AI będzie wymagało zupełnie nowego podejścia do tematu.

    Drugim wyzwaniem związanym ze stosowaniem AI jest spadek zatrudnienia w branżach, które zostaną przez nią zastąpione. Klarna, jedna z największych na świecie firm oferujących oryginalny system płatności elektronicznych, od niedawna używa wspieranego przez OpenAI wirtualnego asystenta, który wykonuje pracę 700 konsultantów. A to dopiero początek. To tego dochodzi drugi aspekt, jakim jest zniesienie większości ograniczeń kulturowo-językowych i to, że outsourcing usług wsparty AI będzie jeszcze mniej zależny od kraju, w którym jest wykonywany. Może to spowodować odpływ takich firm do krajów z niższymi kosztami pracy, a to już wyzwanie w skali gospodarki.

    Skutki

    O ESG mówi się coraz więcej, ale nadal brak powszechnej wiedzy, że nie chodzi tylko o sam czynnik „eko”, ale o dużo szersze podejście. Niestety, dla wielu firm to nadal zbiór deklaracji, a nie prawdziwe obowiązki i wyzwania, których niedopełnienie niesie ze sobą nie tylko negatywne skutki środowiskowe, ale również biznesowe.

    Może na przykład skutkować wycofywaniem się partnerów biznesowych czy inwestorów, choćby dlatego, że wielkie korporacje, które działają we współpracy z podwykonawcami, już dziś podlegają obowiązkowi raportowania, więc mają swoje wymagania. Naciskają na regularne audytowanie kwestii ESG i domagają się przekazywania wybranych danych. W szczególności takie działania mogą już teraz dotyczyć podwykonawców z branży logistycznej czy spożywczej.

    Co ważne, rośnie też świadomość samych klientów, którzy coraz skrupulatniej obserwują działania firm i je oceniają. Potwierdzają to badania, z których wynika, że nawet 75 proc. europejskich konsumentów przestanie kupować produkty marek, które w nienależyty sposób traktują środowisko naturalne i swoich pracowników. Z kolei 65 proc. milenialsów, zanim kupi produkt sprawdza, co firma robi w ramach ESG. Nawet, jeśli nie wie, co to znaczy.

    Wojciech Gryciuk

    Cook Story by Samsung w nowej odsłonie – teraz jeszcze bardziej smart

    25 kwietnia br. ponownie swoje przestrzenie otworzyło Cook Story by Samsung, unikatowy punkt na kulinarnej mapie Warszawy. W Cook Story można wziąć udział w warsztatach kulinarnych, jak również poznać z bliska najnowocześniejsze technologie w urządzeniach AGD Samsung. Dlaczego jeszcze warto odwiedzić to miejsce?

    Cook Story by Samsung powstało w 2017 r. jako miejsce inspiracji dla wszystkich adeptów sztuki kulinarnej. Od momentu otwarcia zorganizowano tu ponad 1000 warsztatów, w których wzięło udział ponad 20 tys. osób. Uczestnicy spotkań doskonalili tutaj swoje umiejętności kulinarne i odkrywali tajniki mniej i bardziej egzotycznych kuchni.

    Cook Story by Samsung to jednak nie tylko szkoła gotowania. Przewidziano tu również specjalny showroom, wyposażony w najnowocześniejszy sprzęt AGD, pozwalający przyjrzeć się z bliska innowacjom w urządzeniach codziennego użytku, takich jak piekarniki, lodówki czy płyty indukcyjne.

    Więcej niż showroom

    Z początkiem kwietnia br. zakończył się gruntowny remont Cook Story by Samsung. Oprócz renowacji i odświeżenia wnętrz zmianie uległa też zawartość showroomu, w którym teraz wystawiona została pełna oferta urządzeń do zabudowy Samsung, w tym najnowsze linie wzornicze.

    W showroomie prezentowane są wybrane urządzenia Samsung; m.in. piekarniki Samsung Dual Cook, które umożliwiają przygotowanie dwóch różnych potraw jednocześnie, bez ryzyka przenikania się zapachów, jak też lodówki z technologią Twin Cooling Plus, gwarantującej, że jedzenie zachowuje świeżość przez dłuższy czas poprzez zmianę temperatury i wilgotności w chłodziarce z wykorzystaniem niezależnych parowników i obiegów powietrza. Wystawę uzupełniają płyty indukcyjne Samsung z otwartą przestrzenia Flex Zone, która może pomieścić jednocześnie kilka naczyń oraz zmywarki z technologią Water Jet Clean.

     Goście showroomu będą mogli poprosić profesjonalnych doradców o opinię, a ci opowiedzą o rozwiązaniach smart do domu i wyjaśnią benefity wynikające z połączenia urządzeń AGD z aplikacją SmartThings. Konsultanci pomogą także wybrać odpowiednie rozwiązania do danej kuchni. Jest również możliwość kupna urządzeń z dogodnym terminem dostawy.

    Partnerem shworoomu jest marka Paradyż. Prezentowane urządzenia oraz blat w części warsztatowej został wyposażony w spieki Partnera. Spieki kwarcowe TRI-D to nowa kategoria produktów Ceramiki Paradyż zachwycających nieszablonowym designem. Jest to produkt niezwykle praktyczny, odporny na różnego rodzaju negatywne czynniki, takie jak: zarysowania, przebarwienia, wysokie temperatury czy oddziaływanie chemii. Jest zarazem bezpieczny dla żywności.

     Nowe otwarcie

    Cook Story by Samsung w nowej odsłonie można podziwiać od 25 kwietnia, kiedy to w przestrzeniach tego wyjątkowego miejsca odbyło się specjalne wydarzenie celebrujące re-launch studia. Spotkanie poprowadził uznany kucharz Piotr Kucharski.

    W nowym showroomie Cook Story od teraz na żywo można podziwiać unikatowe wzornictwo wybranych urządzeń marki Samsung z wariantami kolorystycznymi Bespoke, łącznie z dedykowanymi do studiów kuchennych modelami Infinite Line. W części poświęconej inteligentnym rozwiązaniom do domu można poznać benefity wynikające z wykorzystywania aplikacji mobilnej SmartThings oraz asystenta gotowania SmartThings Food, jak również funkcje oszczędzania energii i zarządzania nią z zużyciem trybu AI Energy Mode oraz bezpieczeństwo użytkowania, oparte na zdalnym monitoringu pracy i diagnostyce urządzeń.

    – Pracując w kuchni na co dzień widzę, jak nowoczesne technologie rewolucjonizują nasze kuchenne doświadczenia. Dzięki innowacyjnym rozwiązaniom w inteligentnych urządzeniach kuchennych możemy podnieść nasze umiejętności kulinarno-artystyczne na zupełnie nowy poziom – powiedział Piotr Kucharski. – Choć tradycja i umiejętność rządzą kuchnią od wieków, nowoczesne technologie dają nam możliwość sięgać po nowe smaki i doznania. To emocjonujący czas dla wszystkich pasjonatów kulinariów, gdyż granice możliwości kuchni stają się coraz bardziej płynne, a eksploracja nowych kulinarnych terytoriów staje łatwiejsza niż kiedykolwiek wcześniej, a co najważniejsze – jest dostępna dla każdego.

    W odnowionym studiu Cook Story by Samsung nadal będą odbywać się warsztaty kulinarne. Nad poczynaniami uczestników warsztatów będą czuwać wykwalifikowani, uznani szefowie kuchni, bloggerzy i influencerzy kulinarni, gotowi podzielić się wskazówkami i podpowiedziami oraz sztuczkami przydatnymi w przygotowaniu najróżniejszych potraw. Na chętnych czekają wydarzenia poświęcone określonej kuchni, grupie odbiorców, produktom sezonowym bądź też preferencjom żywieniowym (np. warsztaty wegańskie). Stanowiska do pracy w warsztatowej części Cook Story wyposażone zostały w najnowsze urządzenia kuchenne, umożliwiające wygodne i sprawne przygotowanie nawet najbardziej wyszukanych dań.

    Cook Story by Samsung mieści się w Warszawie przy ulicy Klimczaka 1, w budynku Royal Wilanów. Szczegółowe informacje o wydarzeniach i warsztatach organizowanych w przestrzeniach Cook Story by Samsung można znaleźć na stronie internetowej www.cookstory.pl.

    Wojciech Gryciuk

     

    Ważne Informacje

    Zaproszenie na X edycję konferencji „Sustainable Economy Summit”, 20-21 maja, Warszawa

    Wybitni eksperci ze świata nauki oraz biznesu będą toczyć dyskusje na tematy związane z niskoemisyjnym budownictwem, zieloną cyfryzacją oraz energią, podkreślając nie tylko wyzwania,...

    Cook Story by Samsung w nowej odsłonie – teraz jeszcze bardziej smart

    25 kwietnia br. ponownie swoje przestrzenie otworzyło Cook Story by Samsung, unikatowy punkt na kulinarnej mapie Warszawy. W Cook Story można wziąć udział w...

    Inteligentne Excellence Line i więcej telewizorów OLED

    W 2024 r. Samsung wprowadzi do sprzedaży 21 nowych modeli telewizorów z ekranami o przekątnych od 43 do 98 cali. Tegoroczna, szeroka i różnorodna...
    Factory of the Future Lab

    Dassault Systèmes prezentuje koncepcję Przemysłu 4.0 na żywo razem z Bosch Rexroth Polska

    Polski oddział Bosch Rexroth, jednego z największych na świecie dostawców technologii napędów i sterowania, wykorzystuje platformę 3DEXPERIENCE firmy Dassault Systèmes do zarządzania procesami produkcyjnymi...

    Platforma 3DEXPERIENCE od Dassault Systèmes wspiera startupy i pozwala na szybkie wprowadzanie produktów na...

    Każdy startup zaczyna się od pomysłu, który może zrewolucjonizować branżę i na nowo zdefiniować doświadczenia użytkowników. To zadanie może się wydawać proste, jednak jego...

    Cisco redefiniuje bezpieczeństwo centrów danych i chmury w erze AI

    W odpowiedzi na rosnące wymagania, jakie przed infrastrukturą IT stawia rewolucja AI, Cisco zaprezentowało zupełnie nowe podejście do ochrony centrów danych i chmur obliczeniowych....