SIX Payment Services wprowadza terminale płatnicze na pokłady pociągów. W PKP Intercity i w Kolejach Dolnośląskich za bilet zapłacisz już kartą lub telefonem

PKP Intercity od początku roku zostało wyposażone w sumie w 1 tys. nowych mobilnych PINpadów zintegrowanych z mobilnymi urządzeniami konduktorskimi. Natomiast w Kolejach Dolnośląskich od piątku – 3 kwietnia br. – funkcjonuje 240 urządzeń. Ich funkcjonalności usprawnią obsługę pasażerów na pokładach pociągów, a w dobie epidemii koronawirusa, zapewnią bezpieczeństwo i higienę wszystkim podróżującym. Dostawcą mobilnych urządzeń płatniczych jest SIX Payment Services, należący do grupy Worldline, lidera europejskiego rynku usług płatniczych i obsługi transakcji.

Pociąg do elektronicznych płatności w PKP Intercity i w Kolejach Dolnośląskich

Polski przewoźnik kolejowy, PKP Intercity, wynajął do lutego tego roku 1 tys. nowych terminali mobilnych. Umowa pomiędzy SIX Payment Services a przewoźnikiem umożliwia poszerzenie zakresu współpracy o wynajem dodatkowych urządzeń, gdyby wymagała tego rozbudowana siatka połączeń lub zwiększona liczba składów kolejowych. Tym samym, obecnie pracownicy drużyn konduktorskich PKP Intercity korzystają już z nowych terminali, na wszystkich trasach, we wszystkich pociągach.

  • Stale rozszerzana współpraca pomiędzy PKP Intercity a SIX Payment Services, to najwyższy wyraz zaufania ze strony przewoźnika. Podjęta kilka lat temu kooperacja i dostarczone przez nas terminale płatnicze wraz z pełnym serwisem dowiodły, że to najlepsza decyzja w obszarze sprzedaży biletów na pokładach pociągów polskiego przewoźnika. Wprowadzenie płatności bezgotówkowych spotkało się z zadowoleniem ze strony pasażerów. Ze względu na większą wygodę i bezpieczeństwo obsługi tego rodzaju płatności po stronie konduktorów oraz pozytywny aspekt wizerunkowy, kolejni przewoźnicy decydują się na mobilne terminale płatnicze w swoich pociągach – podkreśla Artur Żymańczyk, Country Manager Poland w SIX Payment Services.

Natomiast Koleje Dolnośląskie wynajęły 240 mobilnych terminali płatniczych, co daje możliwość płatności kartą lub telefonem we wszystkich pociągach tego przewoźnika. Każdy z konduktorów został zaopatrzony we własne urządzenie. Terminale w pociągach dolnośląskiego przewoźnika były testowane od początku lutego br. i proces ten miał potrwać do końca kwietnia. Po trzech miesiącach sprawdzania rozwiązania planowano podjąć decyzję o wprowadzeniu go na stałe. Zdecydowano jednak o przyspieszeniu wdrożenia ze względu na epidemię koronawirusa. Płatności bezgotówkowe są bowiem dzisiaj najbardziej higieniczną, a co za tym idzie bezpieczną formą płatności.

  • Wymiana mobilnych terminali płatniczych przez polskich przewoźników kolejowych, to ważny krok w kierunku unowocześniania całego sprzętu kasowego i dostosowywanie systemu do zmian wprowadzanych w kanałach sprzedaży. Nowe urządzenia umożliwiają kontrolę biletów na kartach bezstykowych, jak również skanowanie biletów kolei ukraińskich. Funkcjonalności, jakie posiadają dostarczone przez nas terminale zdecydowanie usprawnią i przyspieszą obsługę pasażerów na pokładach pociągów. Nie bez znaczenia jest również aspekt wizerunkowy przewoźnika, który oferuje korzystanie z nowoczesnych, komfortowych metod płatniczych przy użyciu kompaktowego, bezpiecznego i szybkiego sprzętu. Już dzisiaj wiemy, że kolejne spółki kolejowe, operujące w regionach, chcą iść w ślady PKP Intercity I Kolei Dolnośląskich, decydując się na wprowadzenie terminali płatniczych na pokładach swoich pociągów – mówi Artur Żymańczyk.

Wygoda i bezpieczeństwo – zarówno dla pasażerów, jak i konduktorów

Konduktorzy otrzymali zestawy składające się z terminala, drukarki oraz PINpada. Cały sprzęt funkcjonuje w oparciu o technologię bezprzewodową – może korzystać z sieci WiFi w pociągach oraz z sieci LTE, gdyż istnieje możliwość aktywnego przełączenia pomiędzy dwoma systemami komunikacji. Terminal wyposażony jest w 4,7-calowy wyświetlacz oraz system operacyjny Android w wersji 8.1 i drukarkę. Z pozostałymi urządzeniami sprzęt może się komunikować przewodowo, w tym przez USB oraz złącze szeregowe, jak również bezprzewodowo przez WiFi i Bluetooth. Poprzez dwa ostatnie komunikuje się z PINpadem.

Kompaktowa wielkość zestawu i bezprzewodowość pozwala zmieścić go w małej podręcznej torbie, w przeciwieństwie do poprzedniego rozwiązania, gdzie PDA miało prawie 30 cm długości, ważyło prawie 1 kilogram, a PINpad przypięty był metrowym kablem. Tym samym nowe urządzenia w rękach konduktorów są lekkie, poręczne, a przy tym odporne na upadek, różnicę temperatur i wilgoć (klasa szczelności IP67), dzięki czemu są przystosowane do pracy w zmiennych warunkach. To wszystko pozytywnie wpływa na komfort pracy konduktorów.

Coraz większy trend w stronę płatności elektronicznych

Wdrażanie elektronicznych urządzeń płatniczych stało się w ostatnim czasie dynamicznie rozwijającym się trendem. Natomiast obecnie, w czasie rozprzestrzeniającego się na całym świecie koronawirusa, płatności gotówkowe są marginalizowane na rzecz płatności elektronicznych lub internetowych. Stąd też duża dynamika wdrażania terminali płatniczych w poszczególnych branżach, w tym również w branży kolejowej.

  • Dzisiaj płatności elektroniczne, to nie tylko kwestia bezpieczeństwa transferowanych środków i wygoda braku konieczności posiadania przy sobie gotówki. Obecnie płatność kartą to również bezpieczeństwo zdrowotne z uwagi na pandemię koronawirusa. A jak wiadomo, monety oraz banknoty są naturalnym nośnikiem wirusów, stąd też konieczność minimalizowania okazji do posługiwania się gotówką. PKP Intercity i Koleje Dolnośląskie wyszły na przeciw potrzebom swoich pasażerów, oferując nie tylko komfortowe podróże na pokładach swoich pociągów, ale również bezpieczeństwo i ochrona zdrowia poprzez umożliwienie płatności bezgotówkowych – dodaje Artur Żymańczyk.   

Na życzenie PKP Intercity, obsługiwane są karty: Visa, V Pay, Mastercard oraz Maestro. Bateria urządzenia zapewnia 24-godzinny czas czuwania i umożliwia ciągły wydruk o długości do 253 metrów.

Fundacja Polska Bezgotówkowa oferuje dodatkowe terminale z dofinansowaniem

Worldline Polska, bazując na doświadczeniach wdrożenia mobilnych terminali płatniczych już w kilku przedsiębiorstwach kolejowych, wychodzi na przeciw potrzebom innych przewoźników, nie tylko kolejowych. Worldline Polska chce wyposażyć innych przewoźników w terminale płatnicze, korzystając z nowych możliwości, jakie oferuje Fundacja Polska Bezgotówkowa, która ostatnio zaktualizowała swoje zasady operacyjne, a dzięki którym istnieje możliwość dofinansowania nawet do 20 terminali w ramach Programu.