Polacy akceptują pobieranie opłat za reklamówki

Agencja badawcza Nielsen oraz PAYBACK przeprowadzili badanie dotyczące tego, w jaki sposób Polacy postrzegają pobieranie opłat za reklamówki. Ankieta wykazała, że ponad połowa konsumentów twierdzi, iż płatność za tzw. foliówki jest uzasadniona. 

Na zakupy z własną torbą

6 na 10 polskich konsumentów uważa, że pobieranie opłaty za reklamówki jest uzasadnione. Rzadziej zgadzają się z tym mężczyźni oraz osoby do 25 roku życia. Akceptacja odpłatności za reklamówki foliowe może wynikać z faktu, iż Polacy bardzo chętnie dokonują zakupów z wykorzystaniem własnych toreb. 73% ankietowanych przyznało, że idąc do sklepu zabierają ze sobą torbę wielokrotnego użytku. Dodatkowo 10% badanych wskazało, że zakupy pakują do torebki, albo plecaka. – W najmłodszej grupie badanych, 18-25, bardzo popularna formą pakowania zakupów jest własny plecak lub torebka – aż 25% osób w ten sposób dostarcza zakupy do swojego domu. W grupie powyżej 46 lat jest to zaledwie 6%. Wynika to zapewne z wielkości koszyka zakupowego będącego efektem innej misji zakupowej w tych dwóch grupach. W młodszej grupie wiekowej obserwujemy niższe wartości koszyków, gdyż zakupy w większości są robione na potrzeby jednoosobowego gospodarstwa domowego. W grupach powyżej 35 roku życia dominują zakupy rodzinne, charakteryzujące się dużym wolumenem produktów – wyjaśnia Dawid Ledziński, New Business Director z PAYBACK.

Nowe prawo – nowe przyzwyczajenia

Wprowadzenie odpłatności za reklamówki jednorazowe doprowadziło do zmiany przyzwyczajeń 29% konsumentów – zaczęli oni zabierać ze sobą na zakupy torbę wielokrotnego użytku, a wcześniej tego nie robili.  12% konsumentów nie brało i nadal nie bierze ze sobą torby wielokrotnego użytku na zakupy. Najmniej nowy przepis dotknął mieszkańców dużych miast, gdyż już wcześniej 64% z nich korzystało z torem wielokrotnego użycia.

Konsument nie dostrzega różnicy w cenach za foliówki

Połowa konsumentów jest świadoma, że ceny reklamówek różnią się pomiędzy sklepami, ale nie są w stanie powiedzieć ile dokładnie kosztują. Nic dziwnego, gdyż dla 81% konsumentów cena reklamówki nie ma znaczenia, jeśli jej potrzebują, to ją kupują – komentuje Małgorzata Głos, Client Business Partner z Nielsena. Dodatkowo warto nadmienić, że najmniej świadomi są z kolei najmłodsi konsumenci (do 25 lat) – 23% z nich nie wiedziało o tym, że ceny reklamówek są różne w różnych sklepach.

Czy zmiana wpływa na środowisko?

Tylko niespełna 1/3 konsumentów jest zdania, że zmiana daje natychmiastowe korzyści dla środowiska, a dzięki niej produkowane jest mniej śmieci. Co piąty konsument jest przeciwnego zdania – uważa, że zmiana w ogóle nie ma wpływu na stan środowiska, gdyż mało, kto używa toreb wielokrotnego użytku. Opinie konsumentów nie różnią się w tym temacie pod kątem miejsca zamieszkania, wieku, czy płci – dodaje Małgorzata Głos.

Magdalena Sosna