Idee zmieniają świat

    Już po raz szósty prestiżowy portal, ukazującego się od 1995 roku, magazynu Fast
    Company przyznał World Changing Ideas Awards. Nagradza nimi firmy i organizacje, które
    wprowadzają innowacyjne rozwiązania w dziedzinie zrównoważonego rozwoju.

    O randze przedsięwzięcia najlepiej świadczy liczba 3000 zgłoszeń z całego świata – w dziedzinie transportu, edukacji, żywienia, technologii, zdrowia i sprawiedliwości społecznej. Poniżej przytaczamy kilka przykładów wyróżnionych rozwiązań.

    W kategorii żywienia nagrodzono system, śledzący świeżość artykułów spożywczych. Dlaczego? W samych tylko Stanach Zjednoczonych w ciągu roku trafia na śmietniki 30-40 proc. żywności. Grupa studentów z Berkeley zaprojektowała system przypominający o terminach przydatności do spożycia zawartości lodówki. Na drzwiczkach chłodziarki umieszcza się niewielkie magnetyczne panele, które zmieniając kolor informują, co należy zjeść w pierwszej kolejności. Systemem steruje mobilna aplikacja, która zbiera niezbędne dane z paragonów sklepowych.

    Dla wegan, choć nie tylko, szczególnie ciekawa jest technologia zastosowana przez Perfect Day z Berkeley do produkcji fermentacji białka mlecznego, nie różniącego się w smaku z pochodzącym od krowy. Oznacza to, że wegańskie sery mogą być takie same jak naturalne. Firma promuje linię własnych produktów – od lodów po ser śmietankowy i białko w proszku. Co ciekawe, jej wolne białko serwatkowe w porównaniu z wytwarzanym w tradycyjnej mleczarni pozwala zaoszczędzić podczas produkcji 60 proc. energii i 99 proc. wody. Z kolei Impossible Pork udowodnił, że wieprzowinę można zastąpić doskonałym zamiennikiem pochodzenia roślinnego.

    W dziedzinie energetyki przełomowe znaczenie może mieć wynalazek kolumbijskiego startupu Edina, który zatrudnił przedstawicieli rdzennych mieszkańców północnej Kolumbii, aby wspólnie zaprojektować WaterLight. W tym nowatorskim urządzeniu morska woda w procesie jonizacji wytwarza energię elektryczną. Z zaledwie pół litra słonej wody można wyprodukować energię potrzebną, by… przez 45 dni ładować baterie telefonu, radioodbiornika czy też niewielkiej lampy. Z rozwiązania tego ma szansę skorzystać ponad 750 mln ludzi mieszkających na terenach z dostępem do morza.

    Belgijski deweloper Ion szukając zrównoważonych alternatyw grzewczych dla nowej dzielnicy mieszkalnej wVeurne, podjął współpracę PepsiCo. Koncern zaproponował, by wykorzystać do ogrzewania osiedla – zamiast gazu ziemnego – parę z fabryki chipsów Lay-’s. Para powstała przy gotowaniu 20 ton ziemniaków na godzinę podgrzewa wodę, co ogranicza emisję dwutlenku węgla. Projekt dotyczy 500 mieszkań i obliczony jest na 10 lat.

    Ciekawy pomysł w dziedzinie fotowoltaiki promuje GAF Energy spółka należąca do największej na świecie firmy dekarskiej. Są to małe panele, które można przybić do dachu jak zwykły gont. Biorąc pod uwagę fakt, że rynek dekarski jest 20 razy większy niż solarny, zaangażowanie tak duże firmy może przyspieszyć popularyzację energooszczędnej technologii.

    Potencjalni nabywcy domów mogą zweryfikować swoje plany pod kątem zagrożeń klimatycznych korzystając z Redfin’s ClimateCheck. Narzędzie dostępne jako open source podpowiada architektom, jak zaprojektować domy odporne na zmiany klimatu, uwzględniając lokalne warunki pogodowe. Pomaga uwzględnić w projekcie nowatorskie rozwiązania, jak np. ściany termowizyjne zaprojektowane do wychwytywania ciepła ze światła słonecznego. Podobną filozofią kierowali się twórcy BlocPower, które wykorzystuje specjalistyczne oprogramowanie do modelowania budynków, pod kątem zużycia energii.