Żyjmy zdrowo w zdrowym świecie

    Jerzy Owsiak, twórca Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy, dziennikarz, grafik i manager był gościem ostatniego w 2022 roku podcastu „Sustainable Brands Book”. Warto podkreślić, że już na wstępie oznajmił, iż czuje się ambasadorem celów zrównoważonego rozwoju.

    Przejawia się to m.in. w wyborze partnerów, którzy rozumieją zasady sustainability. Dla firm wspierających WOŚP postawa prospołeczna jest nie- zwykle ważna, wpisuje się w ich etos tworzenia biznesu.

    Gość podcastu przypomniał, że choć ważny jest każdy wdowi grosz, w skali makro to świat bogaty dzieli się pieniędzmi. Świat biedny wyciąga rękę, by tę pomoc otrzymać. Należy pamiętać o tym, że to ludzie biznesu pokazali, jak prowadzi się wolontariat. W amerykańskie wzory edukacyjne wpisuje się bycie wolontariuszem, młodzież zdobywa w ten sposób punkty, dzięki którym może się dostać na wymarzone studia.

    Kwestie codzienne i generalne

    Co ważne – rośnie świadomość ekologiczna, która kiedyś była postrzegana jako hippisowski wymysł. Mamy już świadomość tego, że nie możemy podcinać gałęzi, na której siedzimy. ale jeśli nadal będziemy wycinać lasy deszczowe i nie zahamujemy wymierania pszczół – możemy pożegnać z naszym światem. Taki sposób myślenia musi dotyczyć spraw generalnych i codziennych. Szczególną wrażliwość wykazują młodzi ludzie, którzy nauczyli się np. czytać etykiety i wyłapują, jakie są składniki określonych produktów i czego nie powinno w nich być.

    – Kiedy ktoś proponuje nam umieszczenie znaków WŚOP na swoich koszulkach, pytamy, czy zrobiono je z prawdziwej bawełny i jak wyglądała produkcja, ponieważ nie zgadzamy się z wykorzystaniem pracy nieletnich – powiedział Jerzy Owsiak. – Nadal nie brakuje osób, które nie przestrzegają podstawowych zasad ekologii i mówiąc obrazowo – palą byle czym. Trzeba im powtarzać: nie róbcie tego, dbajmy o matkę Ziemię. Przypomina o tym nasze finałowe hasło: żyjmy zdrowo w zdrowym świecie.

    Zrównoważony rozwój to jednak nie tylko ekologia, ale też kwestie społeczne. Firmy, które przez ostatnie 31 lat wspomagają WOŚP dobrze rozumieją na czym polega społeczna odpowiedzialność biznesu. Świetny tego przykład stanowi współpraca Fundacji z wielką światową korporacją zajmującą się przesyłkami. Od wielu lat wysyła ona na festiwal ekipy logistyczne. A wspólna praca na rzecz WOŚP znakomicie integruje jej pracowników.

    Przyjeżdżają oni z różnych regionów, zabierając ze sobą dzieci. W ciągu kilkunastu godzin dwustuosobowa ekipa pakuje kilkanaście tysięcy paczek. Ale to nie wszystko – światowa centrala regularnie wspomaga Fundację kwotą 99 tys. 999 dolarów.

    Odpowiedzialność za społeczne fundusze

    Za działalność Orkiestry odpowiada fundacja, która nie prowadzi działalności gospodarczej i zatrudnia 70 osób. Współpracuje z nią firma Złoty Melon, która musi sama musi zarobić na własną działalność. Choć na czele organizacji stoi Jerzy Owsiak, to główne decyzje podejmuje podczas poniedziałkowych spotkań grupa żartobliwie określana jako „konklawe”, a najważniejsze kwestie wypracowywane są podczas burzy mózgów. Członkowie zespołu mają silne poczucie odpowiedzialności, ponieważ decydują o tym, jak są wydawane pieniądze ze społecznej zbiórki. Formy pomocy, jakie wybiera, dotyczą nie tylko zakupu sprzętu dla szpitali. Od 20 lat finansuje naukę pierwszej pomocy, z czego skorzystały już 3 mln dzieci. Przykład WŚOP pokazuje, jak sprawnie może działać organizacja pozarządowa. Co nie zmienia faktu, że wsparcie ze strony polityków jest bardzo potrzebne.

    – Czasem pyta mnie jakiś polityk: panie Jurku, proszę mi doradzić, co mam robić. Kiedy was wspieram, słyszę, że odcinam kupony, a gdy nie biorę udziału, okazuje się, że jestem zimny jak głaz – stwierdził Jerzy Owsiak. – Odpowiadam zawsze tak samo: brać udział, ludzie w końcu to zrozumieją i docenią. Ważne jest również to, by nie rozdawać pieniędzy na prawo i na lewo. Nie wspierać inicjatyw, które się nagle pokazują i znikają. I oczywiście – żądać bardzo dokładnego rozliczenia wszystkich wydatków. To samo mówi- my naszym partnerom biznesowym – nie wchodźcie w jakąś akcję, która nagle ginie. Nieważne, ilu celebrytów angażuje się w takie przedsięwzięcia. Liczą się konkretne efekty. Słowem – organizacje pozarządowe muszą dbać o swój wizerunek. My bardzo dokładnie przyglądamy się temu, co dzieje się z kupionymi przez nas urządzeniami medycznymi. Zdarza się, że prosimy o ich zwrot, jeżeli widzimy, że są używane niezgodnie ze swoim przeznaczeniem, czyli np. wykorzystywane w sposób komercyjny.

    „ZRÓWNOWAŻONY ROZWÓJ TO JEDNAK NIE TYLKO EKOLOGIA, ALE TEŻ KWESTIE SPOŁECZNE. FIRMY, KTÓRE PRZEZ OSTATNIE 31 LAT WSPOMAGAJĄ WOŚP DOBRZE ROZUMIEJĄ, NA CZYM POLEGA SPOŁECZNA ODPOWIEDZIALNOŚĆ BIZNESU”

    Warto przypomnieć, że rozmowa została zarejestrowana tuż przed niezwykle udanym, rekordowym 31. Finałem Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy, a przeprowadzili ją Jolanta Zdrzałek, dyrektor zarządzająca SB Polska oraz Kuba Sito.