Wrażliwe dane, duże ryzyko

Incydenty naruszenia ochrony danych mogą okazać się dotkliwe zarówno dla finansów firmy, jak i dla jej reputacji czy prywatności klientów. Mogą uderzyć również w pracowników. W samym tylko 2017 r. zwolnieni zostali ludzie pracujący w różnych działach i na różnych stanowiskach: od dyrektorów generalnych po szeregowych pracowników, którzy przyczynili się do ujawnienia danych klientów.

Wyniki najnowszego wspólnego raportu Kaspersky Lab oraz B2B dowodzą, że w minionym roku niemal co trzeci incydent naruszenia ochrony danych zakończył się zwolnieniem kogoś z pracy. W przypadku 29% małych i średnich firm i 27% przedsiębiorstw utrata pracy dotknęła pracowników wyższego szczebla spoza działu IT. Okazuje się zatem, że ataki wycelowane w bezpieczeństwo firmowych danych dotykają nie tylko samą firmę i jej klientów, ale również pracowników.

Z badania wynika również, że w zeszłym roku co najmniej jednego incydentu naruszenia bezpieczeństwa danych doświadczyło 42% firm na całym świecie, przy czym w dwóch piątych takich przypadków ucierpiały dane osobowe klientów (41% małych i średnich firm oraz 40% przedsiębiorstw). Jeśli chodzi o pracowników, którzy w pewnym stopniu ponosili odpowiedzialność za takie incydenty, nie zawsze byli w stanie zachować swoją pracę – dotyczyło to nawet osób z kadry kierowniczej.

Groźne dla każdego

Przekrój pracowników, którzy zostali zwolnieni na skutek incydentu naruszenia bezpieczeństwa danych, pokazuje, że tego rodzaju incydent może mieć implikacje dla każdego, a w samym tylko 2017 r. zwolnieni zostali ludzie pracujący w różnych działach i na różnych stanowiskach: od dyrektorów generalnych po szeregowych pracowników, którzy przyczynili się do ujawnienia danych klientów.

Naturalnie, w przypadku firm nie oznacza to jedynie utraty części personelu: 45% małych i średnich firm oraz 47% przedsiębiorstw musiało wypłacić odszkodowanie poszkodowanym klientom, ponad jedna trzecia — odpowiednio 35% i 38% — miała problemy ze zdobyciem nowych klientów, a ponad jedna czwarta małych i średnich firm (27%) i przedsiębiorstw (31%) musiała zapłacić kary i grzywny.

Dane nieobjęte kontrolą zwiększają ryzyko

We współczesnym biznesie przechowywanie wrażliwych danych osobowych jest praktycznie nieuniknione. Z przytoczonego raportu wynika, że 88% firm gromadzi i przechowuje dane osobowe swoich klientów, a 86% gromadzi i przechowuje dane osobowe pracowników. Co więcej, w dzisiejszym coraz bardziej złożonym środowisku nowe regulacje takie jak RODO oznaczają, że przechowywanie informacji osobowych wiąże się również z ryzykiem naruszenia przepisów.

Ryzyko to jest dość poważne, biorąc pod uwagę realia przechowywania danych przez firmy: około 20% wrażliwych danych klienta i firmy jest przechowywanych poza siecią firmową, tzn. w chmurze publicznej, na prywatnych urządzeniach pracowników wykorzystywanych do celów związanych z pracą oraz w ramach modelu „oprogramowanie jako usługa” (ang. Software as a Service, SaaS). W efekcie kontrolowanie przepływu danych oraz zapewnienie im bezpieczeństwa stanowi wyzwanie dla firm.

Polityka prywatności

Z raportu wynika, że 88% firm stosuje jakąś formę polityki ochrony danych i zapewnienia zgodność z przepisami. Jednak sama polityka prywatności nie daje gwarancji właściwego postępowania z danymi.

Niezbędne są rozwiązania bezpieczeństwa, które mogą chronić dane w całej infrastrukturze – w tym w chmurze, na urządzeniach, w aplikacjach itp. Należy również zwiększyć świadomość cyberbezpieczeństwa wśród personelu IT i nie tylko, ponieważ coraz więcej podmiotów ma teraz do czynienia z danymi i tym samym musi wiedzieć, jak je zabezpieczyć.

Incydent naruszenia bezpieczeństwa danych bez wątpienia szkodzi firmie jako całości, jednak jego skutki mogą zaważyć również na życiu prywatnym – zarówno klientów, jak i pracowników. A zatem cyberbezpieczeństwo posiada implikacje w realnym życiu i jest sprawą dotyczącą każdego z nas. Zważywszy na obecne przemieszczanie się danych za pośrednictwem urządzeń oraz chmury oraz wprowadzenie w życie przepisów takich jak RODO, firmy powinny przywiązywać jeszcze większe znaczenie do swoich strategii ochrony danych – powiedział Dmitrij Aleszin, wicedyrektor działu marketingu produktu, Kaspersky Lab.

Źródło: Kaspersky Lab