W magazynie – Lektura obowiązkowa dla managerów – OPEN INNOVATION PLAYBOOK

W trakcie pracy nad budową Kampusu Innowacji CIC spotykałem się z pracownikami działów innowacji różnych firm i zauważyłem, że istnieje spora luka w wiedzy pracowników na kluczowych stanowiskach o tym, jakie są możliwości wykorzystania zewnętrznych podmiotów do generowania innowacji dla organizacji.

Autor: Aureliusz Górski

Wiele osób znało pojęcie startup, hackathon, inkubacja, akceleracja oraz korporacyjny fundusz inwestycyjny, ale często okazywało się, że jest to wiedza bardzo powierzchowna i teoretyczna. Wiele osób bało się też przyznać, że nie rozumieją tego, co to jest dokładnie. A prezes powinien to wiedzieć. Takie podejście często hamuje rozwój innowacji w strukturach, a tak naprawdę nie ma się czego wstydzić. Tej wiedzy nigdzie nie było jeszcze ustrukturyzowanej, tym bardziej na uniwersytetach.

Na tym etapie zadałem sobie pytanie, ile ja sam wiem na ten temat i okazało się, że może dodałbym do tego jeszcze 5 kwestii. Pomyślałem, że dobrze byłoby móc zobaczyć, ile ich jest, zrozumieć to i pomóc korporacjom odnaleźć się w tym świecie. Dzięki temu na pewno będziemy w stanie generować więcej innowacji jako społeczeństwo.

Zacząłem więc szukać literatury i raportów, które mogłyby pokazać pełne spektrum tego, co powinna i co może robić korporacja w obszarze otwartych innowacji i z przykrością stwierdziłem, że czegoś takiego nie ma. Postanowiłem to zmienić. Zaprosiliśmy wtedy do współpracy m.in. Łukasza Cieślę i Marcina Szymańskiego, z którymi przez kilka miesięcy przeprowadziliśmy cały proces tworzenia dokumentu, którego celem było zdiagnozowanie co duże organizacje już robiły i co działa.

Wyszło nam, że tych aktywności jest aż 36. Zaczęliśmy je definiować, szukać przykładów do pokazania celów, jakie poszczególne działania mogą realizować, jakimi czynnikami możemy mierzyć sukces działań, jakie zasoby są potrzebne, aby zrealizować to działanie, kto jest interesariuszem, jaki jest potrzebny czas na wdrożenie, jak wygląda proces i na jakim poziomie rozwoju powinna być organizacja by wdrożenie miało sens.

Powstał olbrzymi arkusz kalkulacyjny, który pozwolił nam na stworzenie prostej ankiety, w której za pomocą kilku pytań byliśmy w stanie wyfiltrować to jak menu w restauracji, gdzie kelner pyta, jakie mamy preferencje i pomaga wybrać 2-3 dania, z których dokonujemy ostatecznego wyboru. Stworzyliśmy coś, o czym marzyłaby każda firma konsultingowa.

Wtedy postanowiłem zrobić coś znacznie lepszego niż zarobić na tym dużo pieniędzy. Postanowiłem, że jako Fundacja Venture Café Warsaw udostępnimy to jako darmowe rozwiązanie, z którego może skorzystać każdy manager, by zainspirować się do projektowania działań na kolejny rok. To był rok 2020. Cały materiał postanowiliśmy przedstawić w bardziej atrakcyjnej wizualnie formie, wydrukowaliśmy 50 kopii i daliśmy je zaprzyjaźnionym managerom. Wielu z nich nie mogło uwierzyć, że takie rzeczy można dostać za darmo. Nie do końca, poprosiliśmy ich by wykorzystali materiał w pracy nad strategią na kolejny rok i wrócili z feedbackiem. Wielu z nich, pomimo pandemii, zaczęło odważnie myśleć o włączeniu zewnętrznego środowiska w proces generowania innowacji dla swojej firmy. Część pomimo ograniczeń zaczęła już pierwsze projekty. Przydał się do tego Kampus Innowacji CIC, który stworzyliśmy jako platformę do testowania działań. Tak narodziły się 3 huby branżowe, hackathon i kilkanaście wydarzeń.

Udało nam się udoskonalić kilka rzeczy i dziś jesteśmy gotowi, by materiał dotarł do każdego. Powstała podstrona, na której można pobrać pełną wersję dokumentu w języku angielskim www.venturecafewarsaw.org/openinnovationplaybook. Mamy nadzieję, że raport dotrze na każdy kontynent i pomoże promować nasz polski ekosystem innowacji.

Dla firm i organizacji działających w lokalnym ekosystemie innowacji przygotowaliśmy coś jeszcze. Na naszych cotygodniowych wydarzeniach Thursday Gathering, które odbywają się w Kampusie Innowacji przy ul. Chmielnej, organizujemy specjalny cykl warsztatów, gdzie operatorzy programów mogą podzielić się doświadczeniami, tak by pracownicy dużych organizacji mogli wyobrazić sobie na praktycznych przykładach, jak może działać jeden z 36 modułów oraz organizowane są spotkania ze startupami, które opowiadają o swoich doświadczeniach w pracy z korporacjami.

Dla najbardziej ambitnych przygotowaliśmy całą ścieżkę edukacyjną w ramach naszego klubu dla liderów ekosystemu innowacji TrendHouse.org, gdzie co miesiąc odbywają się szkolenia prowadzone przez współautorów Playbooka.

Więcej na www.venturecafewarsaw.org/openinnovationplaybook oraz www.trendhouse.org