Trusted Economy Forum 2023: w sporcie i biznesie najważniejsze jest zaufanie

Gościem specjalnym konferencji będzie Szymon Marciniak, polski sędzia piłkarski, który w minionym roku został uznany za najlepszego arbitra świata.  Podczas swojego wystąpienia opowie o tym, co łączy sport i biznes, a także wytłumaczy, dlaczego sędzia musi działać na krawędzi i nie powinien unikać trudnych decyzji

Dobry sędzia podobnie jak dobry manager musi posiadać zestaw określonych cech. Umiejętność podejmowania właściwych decyzji często nie wystarczy. W przypadku przedstawiciela biznesu ważne jest odpowiednie zarządzanie zespołem i organizacją, z kolei arbiter musi panować nad zawodnikami i sztabami szkoleniowymi, tak aby emocje nie brały góry, a spotkanie nie wymknęło się spod kontroli. Zbyt zachowawcza postawa jest równie niewskazana co brawura. To sprawia, że zarówno w sporcie, jak i biznesie trzeba nieustannie balansować na krawędzi i znaleźć złoty środek między przestrzeganiem ogólnie przyjętych reguł a chęcią zdobycia przewagi nad konkurencją.

„Najlepsi sędziowie piłkarscy to ci, którzy nie boją się ryzyka i pozwalają na grę na krawędzi faulu, ale jednak zgodnie z przepisami. Zbyt częste chwytanie za gwizdek powoduje, że widowisko przestaje być atrakcyjne. Sędzia musi wiedzieć, kiedy powinien interweniować, która sytuacja jest istotna z perspektywy przebiegu meczu, bo może wpłynąć na jego wynik albo stanowi zagrożenie dla zdrowia zawodnika. Tego nie ma w żadnych podręcznikach, instrukcjach ani wytycznych. Niezbędne jest wyczucie, które zdobywa się poprzez doświadczenie” – tłumaczy Szymon Marciniak.

Zaufanie wsparte technologią

Jak wspomina Szymon Marciniak, praca arbitra bardzo zmieniła się na przestrzeni lat. Stopniowo wprowadza się nowe technologie, które ułatwiają mu pracę i powalają wyeliminować błędy, a także podejmować lepsze decyzje. Kiedyś uważano, że kamera ustawiona na linii bramkowej pozwala jednoznacznie stwierdzić, czy padł gol. Tymczasem okazało się, że bramkarz może położyć się na piłce i wtedy sytuacja jest dyskusyjna. To było bodźcem do wprowadzenia fotokomórek i czujnika wbudowanego w piłkę. Inny przykład stanowi system powiadomień zainstalowany w chorągiewce sędziego liniowego. On również okazał się niewystarczający, dlatego dziś normą jest, że cały zespół arbitrów jest wyposażony w zestaw słuchawkowy, aby móc się ze sobą komunikować.

„Kiedyś powtarzano, że błędy sędziego są elementem gry, jednak od kilku lat organizacje piłkarskie dążą do tego, aby je eliminować. Oczywiście, mówimy tu o niezamierzonych błędach. Należy pamiętać, że niewłaściwe decyzje często są wynikiem ograniczonej widoczności, gdy np. jeden z zawodników wbiegnie przed arbitra. Technologia stanowi dla nas istotne wsparcie, gdyż pozwala właściwie interpretować sporne sytuacje. Rozwiązania takie jak goal-line technology czy VAR znacznie ułatwiają pracę sędziów” – mówi Szymon Marciniak.

Również w biznesie technologia odgrywa kluczową rolę w procesie budowania zaufania. Przykład stanowi identyfikacja elektroniczna, która pozwala jednoznacznie określić tożsamość osoby, z którą zawierana jest transakcja w formie cyfrowej. Proces ten można przeprowadzić onsite, gdzie np. przedstawiciel banku czy firmy ubezpieczeniowej dokonuje weryfikacji tożsamości. Z kolei metoda online zakłada, że proces ten odbywa się za pomocą środków komunikacji elektronicznej lub metod bankowych oraz hybrydowej. Identyfikacja elektroniczna powinna być zintegrowana z platformą zarządzania dokumentami elektronicznymi oraz zdefiniowanymi wcześniej procesami biznesowymi. Inny ważnym elementem ekosystemu usług zaufania są e-Doręczenia, które umożliwiają przesyłanie listów poleconych za potwierdzeniem odbioru w postaci cyfrowej. Co ważne, cała korespondencja dostępna jest w jednym miejscu wraz z dowodami nadania, realizacji i doręczenia.

Trusted Economy Forum

To jedna z największych w Polsce konferencji poświęconych transformacji cyfrowej, usługom zaufania i cyberbezpieczeństwu. Wydarzenie rozpocznie debata, w której wezmą udział zaproszeni goście reprezentujący najważniejsze obszary gospodarki cyfrowej i e-commerce: Adam Góral, Prezes Zarządu Asseco Poland; Gertruda Uścińska, Prezes ZUS; Aleksandra Sroka-Krzyżak, Head of Strategy and Chief of Staff Allegro; Szymon Wałach, wiceprezes Zarządu ds. Digitalu i Strategii, inPost; Błażej Szczecki, wiceprezes Zarządu Bank Pekao. Uczestnicy konferencji będą mogli wybrać jedną z dwóch ścieżek tematycznych: technologiczno-biznesową i ekspercką. Uczestnicy TEF dowiedzą się, jak biznes może wykorzystać technologię do stawienia czoła obecnym wyzwaniom gospodarczym, optymalizacji procesów oraz poprawy doświadczeń klienta; w jaki sposób technologia ułatwia zapewnienie zgodności z regulacjami oraz poznają najnowsze trendy z obszaru cyberbezpieczeństwa.

Rejestracja i więcej informacji na temat wydarzenia, które odbędzie się 23 maja 2023 r. w Warszawie: www.trustedeconomyforum.com