Rzetelna firma czyli pewność i zaufanie

Program Rzetelna Firma, prowadzony przez Kaczmarski Group pod patronatem Krajowego Rejestru Długów, powstał po to, by pomóc polskim przedsiębiorcom wyróżnić się na tle konkurencji oraz wzmocnić zaufanie klientów.

Udział w programie umożliwia jego uczestnikom poświadczenie rzetelności finansowej i wzmocnienie wizerunku firmy za pomocą szeregu narzędzi. Jednym z nich jest elektroniczna wizytówka Rzetelnej Firmy dostępna przez całą dobę, przez siedem dni w tygodniu. Zawiera najważniejsze informacje o firmie. Na ich podstawie konsumenci i partnerzy biznesowi mogą zorientować się, czy mają do czynienia z podmiotem, który dba o swój wizerunek, zależy mu na zaufaniu klientów i na tym, by czuli się komfortowo kupując jej produkty. Dodatkowo, system gromadzi opinie klientów, którzy oceniają przebieg transakcji.

– Chcieliśmy wyróżnić firmy zasługujące w oczach ich klientów na zaufanie i promować w naszym kraju kulturę uczciwego prowadzenia biznesu – mówi Rafał Lasota odpowiedzialny w Kaczmarski Group za rozwój programu Rzetelna Firma i jego marketing. – W trakcie certyfikacji uczestników korzystamy z danych pochodzących z ponad 50 źródeł, skupiając się na elementach finansowych. Zaczynamy rzecz jasna od weryfikacji w Krajowym Rejestrze Dłu- gów oraz na giełdzie długów Kaczmarski Inkasso. Dzięki temu od razu wiemy, czy ktoś jest zadłużony, a jest to kryterium, które dyskwalifikuje kandydata z udziału w programie. W przypadku podmiotów zarejestrowanych w KRS sprawdzamy dodatkowo, czy zgodnie z danymi zgromadzonymi w rejestrze posiadają zaległości względem urzędu skarbowego i ZUS. Weryfikujemy też, czy firmy aplikujące do programu nie figurują na liście ostrzeżeń publicznych KNF oraz listach sankcyjnych.

Co więcej, w gronie uczestników nie mogą się znaleźć podmioty działające krócej niż pół roku. Zdarza się przecież, że na rynku pojawiają się tzw. firmy-krzaki właśnie po to, by wykorzystać je w nielegalny sposób i zamknąć po kilku miesiącach działalności. Do programu mogą być zakwalifikowane tylko przed- siębiorstwa, które w świetle dostępnych danych wydają się wiarygodne, ale co najważniejsze ich certyfikacja może zostać w każdej chwili zweryfikowana przez ich klientów. Słowem – ponad 40 tys. uczestników programu Rzetelna Firma to elitarne grono

– Projekt Rzetelnej Firmy powstał w 2009 roku jako odpowiedź na potrzeby naszych klientów – przypomina Magdalena Kamińska, dyrektor departamentu sprzedaży Kaczmarski Group. – Zgłaszali się do nas klienci, którzy korzystali już z usług Krajowego Rejestru Długów. Potrzebowali jednak czegoś, co pomogłoby im wzmocnić wiarygodność swoich firm w oczach klientów, którzy również są konsumentami. Szukali odpowiedzi na pytanie, po czym jeszcze ich klienci mogą poznać, że mają do czynienia z firmą, która zasługuje na zaufanie.

Takich zapytań było coraz więcej, więc pojawiła się kwestia: jak wyróżnić firmy, które robią wszystko, by prowadzić rzetelny biznes i pomóc im budować wizerunek przedsiębiorstw zasługujących za zaufanie? Dzisiaj dzięki programowi każdy może sprawdzić, czy firma, od której chce kupić towar lub usługę ma zaświadczenie o niezaleganiu z płatnościami i jaka jest jej wiarygodność. Siłą rzeczy program wyraźnie ewoluował razem z rynkiem. Pojawiło się więcej źródeł danych o firmach, by ich obraz był pełniejszy. Najważniejszą zmianę stanowiło jednak to, że oprócz wystawianego cyklicznie certyfikatu, pojawił się bieżący opis sytuacji przedsiębiorstwa aktualizowany w czasie rzeczywistym, bezpośrednio z wielu źródeł. To wszystko pomaga wyrobić sobie bardziej całościowy i aktualny pogląd o danej firmie.

Niewątpliwą wartość udziału w programie stanowi również to, że ułatwia on pozyskiwanie nowych kontrahentów i współpracę z konsumentami. Większości transakcji dokonujemy dziś przez Internet, szukając najlepszych ofert. Kupujący zapominają często, że naj- tańsza opcja nie zawsze idzie w parze z jakością i rzetelnością przedsiębiorcy. Uczestnicy programu umieszczają więc przy ofertach w sklepach internetowych czy na swoich stronach specjalne banery prowadzące do bazy Rzetelnej Firmy, dzięki czemu każdy może sprawdzić wiarygodność sprzedawcy. Niektóre firmy korzystają z możliwości umiesz- czenia adresów swoich stron www w internetowym katalogu rzetelnych firm lub nawet założenia osobnej strony w domenie rzetelnafirma.pl. Stosują też stopki elektroniczne w e-mailach oraz cyfrowe pieczątki. Z kolei sklepy stacjonarne eksponują naklejki z QR kodem kierującym do elektronicznej wizytówki. Logotypy Rzetelnej Firmy można też zobaczyć w wielu innych miejscach, np. na samochodach przedsiębiorstw transportowych i taksówkach z różnych korporacji.

– W ten sposób firmy wysyłają do swoich klientów wyraźny sygnał: jesteśmy wiarygodnym partnerem i mamy na to dowody, sprawdźcie nas. To wszystko poprawia ich postrzeganie na rynku – podkreśla Magdalena Kamińska.

Z badań przeprowadzonych w lipcu 2023 r. przez agencję badawczą TGM Research wśród konsumentów wyni- ka, że 96% z nich wybrałoby ofertę od podmiotu posiadającego certyfikat Rzetelnej Firmy, nawet jeśli na rynku pojawiłaby się taka sama oferta firmy nie będącej uczestnikiem programu. Niemal identycznie odpowiadają na to pytanie przedstawiciele kadry zarządzającej małych i średnich przedsiębiorstw. To z pewnością stanowi o sile programu. – Trzeba jednak pamiętać, że niektórzy przedsiębiorcy przeżywają problemy, za które nie byli odpowiedzialni. Do dziś nie potrafią uporać się z kłopotami wywołanymi przez pandemię. Zgłaszają się do nas prosząc o pomoc. Pytają, co mogą zrobić, by odzyskać dobre imię. Takich rozmów prowadzimy tysiące. Są też tacy, którzy odzyskali stabilność finansową i chcą znów pokazać, że są rzetelni. Potrzebują programu, ponieważ dzięki niemu łatwiej jest im pokazać, że odbudowali swoją pozycję rynkową – dodaje Magdalena Kamińska.

– Jeśli spełnią wszystkie warunki uczestnictwa, mają szansę odzyskać zaufanie rynku i zdobyć nowych klientów. Posiadając certyfikat programu Rzetelna Firma, zyskują kolejne narzędzia promocji swoje firmy – tłumaczy Rafał Lasota. Choć program zorganizowany jest w bardzo przemyślany sposób, nie jest, niestety, panaceum na wszystkie problemy związane z realizacją należności. Jedną z najpoważniejszych bolączek polskiej gospodarki są wydłużone, czasem do granic absurdu, terminy płatności. Powszechna zgoda na ich regulowanie wiele tygodni czy nawet miesięcy po terminie to bolączka krajowego rynku. Wymaga to rozwiązań o charakterze systemowym. Uczestnicy programu Rzetelna Firma pokazują jednak, że w biznesie można działać inaczej – uczciwie wobec swoich kontrahentów i klientów, jednocześnie z korzyścią dla siebie.

Raz w roku organizowana jest gala programu Rzetelna Firma, podczas której nagradzani i prezentowani są najsolidniejsi z rzetelnych. Niektóre firmy współpracują z programem od dziesięciu lub więcej lat i są laureatami diamentowych wyróżnień. Tegoroczna, trzynasta już gala odbędzie się 19 października w Warszawie.

Rozmawiał Piotr Cegłowski