GPW i ekspansja zagraniczna

Jesteście jedną ze starszych firm tej branży na rynku.
Firmę założyłem w 1993 roku w Katowicach jako hurtownię z częściami zamiennymi do samochodów. Przez pierwsze sześć lat działaliśmy w magazynie o wielkości zaledwie 200 mkw. Po 15 latach działalności mogliśmy się pochwalić 16 filiami oraz eksportem do Czech, na Słowację i Ukrainę. Od tego czasu możemy mówić, że firma weszła w najbardziej dynamiczny okres rozwoju w swojej historii. Dzisiaj łączna powierzchnia magazynowa spółki, uwzględniając filie, przekracza 50 tys. mkw., a planowane są kolejne inwestycje.

3
Firm w tym segmencie jest sporo. Co wyróżnia was spośród konkurencji?
Staramy się wsłuchiwać w oczekiwania i potrzeby naszych klientów. Dlatego w tej chwili największy nacisk kładziemy na dostępność części „od ręki”. Dla mechaników najważniejsze jest, czy szukana przez nich część jest dostępna od zaraz, czy będą na nią musieli czekać. Szeroka dostępność naszej oferty jest możliwa z kilku względów. Przede wszystkim mamy duże zaplecze magazynowe oraz nowoczesne systemy informatyczne. Gwarantują one, że dany produkt zostanie dostarczony klientowi w ciągu od kilkudziesięciu minut do kilku godzin, a w przypadku towaru dostępnego z centrali – następnego dnia rano. Cały czas inwestujemy oraz udoskonalamy systemy informatyczne i zarządzania, a także powiększamy dostępność towaru. To pozwala na stały rozwój oraz stawianie sobie nowych, coraz ambitniejszych celów.

W tej branży logistyka jest podstawą skutecznego działania i końcowego sukcesu.
Proszę sobie wyobrazić mechanika X, który naprawia auto w warsztacie Y. Po wstępnej diagnostyce wie on, że musi wymienić daną część, której akurat nie ma u siebie w warsztacie. Co robi? Sprawdza jej dostępność w filii jednego z dystrybutorów. W przypadku, gdy tego konkretnego produktu nie znajdzie u danego dystrybutora, nie będzie się długo zastanawiać i poszuka go u innego. Chcemy, by wszystkie potrzebne mu produkty do pracy znalazł w jednym miejscu – w naszym oddziale. Nie dość, że dokona zakupu u nas, to jeszcze na przyszłość w razie potrzeby staniemy się jego pierwszym wyborem.

Co zaważyło na podjęciu decyzji o debiucie pańskiej firmy na GPW?
Decyzja o debiucie na giełdzie była dla nas naturalnym krokiem. Na przestrzeni ostatnich lat, patrząc na tempo rozwoju oraz jego skalę, coraz bardziej zdawaliśmy sobie sprawę, że będzie to nasz następny ruch. Dobrze wiemy, po co debiutowaliśmy na giełdzie, i mamy wobec tego jasno określone oczekiwania i cele, jakie chcemy zrealizować. Jednym z nich jest ekspansja na rynki krajów sąsiedzkich, stąd też decyzja o rozwoju sieci logistycznej. Dodatkowo chcieliśmy również pokazać, że Auto Partner to godny zaufania partner biznesowy, natomiast renoma GPW ma w umacnianiu tego wizerunku dodatkowo pomóc.

Czy rynek części samochodowych w Polsce ma tendencje wzrostowe?
Rynek części zamiennych w Polsce rok do roku rośnie, co jest spowodowane kilkoma czynnikami. Po pierwsze, zwiększa się średnia liczba aut przypadających na gospodarstwo domowe. Pojazdy te potrzebują nie tylko okresowych przeglądów, lecz także napraw. Ponadto rynek części się powiększa, dzisiaj niemal każda część czy akcesorium mają po kilka zamienników.

Tworzą państwo również własną sieć warsztatów samochodowych. W 2015 roku rozpoczęliśmy projekt zrzeszający sieć niezależnych warsztatów pod szyldem Maxserwis. Nasze cele to rozwój, ciągłe poszerzanie wiedzy mechaników i inwestowanie w najnowsze narzędzia oraz ukierunkowanie na zadowolenie klientów. Członkowie sieci mają dostęp do najświeższej wiedzy i najnowocześniejszych rozwiązań z zakresu naprawy pojazdów. Obecnie pod szyldem Maxserwis działa kilkanaście warsztatów, a w planach jest stworzenie sieci obejmującej kilkaset punktów na terenie całego kraju.

Poza Polską firma działa również na rynkach zagranicznych.
Owszem, jesteśmy obecni w Niemczech, Czechach, Austrii, na Słowacji, Z branżą motoryzacyjną związany jest od 1993 roku, w którym założył spółkę Auto Partner. Jest głównym akcjonariuszem firmy. Od początku istnienia spółki odpowiedzialny za jej rozwój, relacje z kluczowymi dostawcami i partnerami biznesowymi Aleksander Górecki Łotwie, Litwie oraz Ukrainie. Jednym z głównych założeń, jakie spowodowało decyzję o debiucie na giełdzie, była również ekspansja zagraniczna.

Jakie ma pan plany na przyszłość po debiucie na GPW?
Jestem przekonany, że firma za 10 lat wciąż będzie znajdować się na drodze rozwoju. Zakładamy dalsze inwestycje w logistykę firmy poprzez m.in. rozbudowę i usprawnianie sieci dystrybucji. W przyszłości stworzone zostaną własne oddziały i regionalne centra logistyczno-magazynowe, które będą wykorzystywane również w działalności zagranicznej. Uruchomione zostaną filie na terenie Łotwy i Czech, w których obecnie działamy. W przeciągu kilku następnych lat powiększy się również liczba Maxserwisów oraz prowadzone będą działania mające na celu podnoszenie poziomu wiedzy pracowników warsztatów.

Co lubi Aleksander Górecki?

fot. Dariusz Iwanski www.iwanski.com.pl tel. 0048 601 362 305 foto.iwanski@yahoo.com

Wypoczynek zdecydowanie aktywny
Kuchnia śródziemnomorska z dobrym winem
Samochód wygodny mercedes
Hobby golf