AI zagrożeniem dla miejsc pracy?

    33 proc. europejskich firm zainwestowało już w AI. 20 proc. ich pracowników obawia się jednak jej wpływu na pracę

    A w szczególności, że sztuczna inteligencja może zastąpić ich w większości zawodowych zadań. Firma SD Worx, specjalizująca się w dostawie rozwiązań HR, przeprowadziła badanie dotyczące wykorzystywania sztucznej inteligencji w miejscu pracy wśród ponad 5 tys. firm i 18 tys. pracowników w 18 europejskich krajach. Wynika z niego, że chociaż wdrożeń AI jest coraz więcej, to europejscy dyrektorzy ds. HR nie postrzegają sztucznej inteligencji za istotne wyzwanie w 2024 roku.

    Począwszy od życia prywatnego, a skończywszy na miejscu pracy: zastosowanie sztucznej inteligencji dostrzegamy niemal wszędzie, a europejskie firmy są tego świadome. Co trzecia europejska firma zainwestowała już w AI w miejscu pracy. Dotyczy to w szczególności Polski (42 proc.), Rumunii (40 proc.) i Włoch (36 proc.). Firmy w Finlandii (25 proc.) przypisują sztucznej inteligencji mniejsze znaczenie.

    Warto zauważyć, że europejskie firmy nie uważają, że integracja sztucznej inteligencji z działaniami HR jest poważnym wyzwaniem. Tylko 8 proc. ankietowanych dyrektorów ds. HR umieściło ją wśród pięciu najważniejszych wyzwań HR w tym roku. Znacznie ważniejsze są dla nich dobre samopoczucie członków zespołu (37 proc.), rekrutacja (34 proc.), utrzymanie pracowników (33 proc.) i elastyczne formy pracy przyjęte przez organizację (27 proc.).

    Spośród wszystkich badanych firm te działające we Francji (12 proc.), Niemczech, Rumunii i Szwecji (po 11 proc.) dostrzegają największe problemy związane z integracją AI z działaniami HR. Warto również zauważyć, że duże organizacje postrzegają proces integracji rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji z dotychczasowymi systemami jako duże wyzwanie.

    Zagrożenie dla pracy?

    Choć większość firm nie postrzega sztucznej inteligencji jako poważnego wyzwania, to pracownicy postrzegają ją inaczej. Jeden na pięciu ankietowanych obawia się, że generatywna sztuczna inteligencja i inne rodzaje AI przejmą znaczną liczbę jego zadań. Odsetek ten wzrósł do 35 proc. wśród pracowników, którzy już pracują z generatywną AI i innymi jej rodzajami. Badanie SD Worx pokazuje również, że obecnie jeden na sześciu pracowników regularnie wykorzystuje sztuczną inteligencję w swojej pracy. Siedmiu na dziesięciu (73 proc.) pracowników korzystających ze sztucznej inteligencji uważa tę technologię za cenną w swojej pracy oraz twierdzi, że dzięki niej czuje się znacznie bardziej produktywnie.Jednocześnie spośród ankietowanych dyrektorów ds. HR tylko 29 proc. spodziewa się, że AI sprawi, że niektóre stanowiska pracy i specjalizacje staną się zbędne.

    – Mówiąc o sztucznej inteligencji, warto mieć na uwadze, że tak naprawdę jest z nami od dawna – to każde rozwiązanie, które sprawia, że urządzenia mogą wspomóc nas w codziennej pracy. Wspomóc, ale nie zastąpić, bo AI – czy to w postaci chatbota, generatora obrazów czy narzędzia opartego na analityce predykcyjnej – sama niczego nie tworzy, a jedynie bazuje na wprowadzanych do niej danych. Dlatego zamiast obawiać się sztucznej inteligencji, lepiej inwestować w wiedzę i umiejętności pozwalające na wykorzystanie potencjału AI w naszej codziennej pracy – powiedziała Paulina Zasempa, People Country Lead SD Worx Poland.

    Kadry i płace

    Jakie funkcje, możliwości i cechy są niezbędne w oprogramowaniu płacowym? Pośród 15 odpowiedzi, których udzielili dyrektorzy ds. HR, sztuczna inteligencja znalazła się na samym końcu. Jedynie 22 proc. z nich wskazuje, że technologia AI jest wykorzystywana w ich procesie płacowym. Ale to właśnie firmy z Polski (33 proc.) po raz kolejny znalazły się w czołówce gotowości i otwartości na wykorzystywanie AI w pracy działów kadr i płac.

    W ramach procesu płacowego sztuczna inteligencja jest najczęściej wykorzystywana do monitorowania przepisów i, w razie potrzeby, do wprowadzania korekt, na przykład w przypadku zmian legislacyjnych (39 proc.), a następnie do stałej walidacji danych (34 proc.), klasyfikacji pracowników i innych danych (34 proc.) oraz wykrywania i korygowania odchyleń (33 proc.).

    – Sztuczna inteligencja może stworzyć znaczącą wartość, wpływając na zwiększoną wydajność, szybszą obsługę klienta lub generować wartościowe informacje, które skutecznie wykorzysta manager ds. HR – powiedział Tom Saeys, COO w SD Worx. – Osiągnięcie właściwej równowagi między technologią, taką jak sztuczna inteligencja, a wsparciem człowieka jest niezbędne. Zachęcamy naszych klientów i współpracowników do przyglądania się innowacjom i ich adaptacji. Jesteśmy przekonani, że nie odbędzie się to kosztem miejsc pracy, a wręcz przeciwnie – stworzone zostaną dodatkowe stanowiska. Niemniej zjawisko to wymaga zarówno od firm, jak i pracowników innego podejścia – ciągłego rozwoju zawodowego i procesu uczenia się przez całe życie, tak by w pełni mogli oni wykorzystać swój potencjał.

    Wojciech Gryciuk

     

    O to, w czym może wesprzeć sektor produkcyjny sztuczna inteligencja, pytamy Ireneusza Borowskiego, Country Managera na Polskę w Dassault Systèmes:

    – Sektor produkcyjny przekształcały kolejno maszyny, komputeryzacja, a następnie automatyzacja. Teraz sztuczna inteligencja odgrywa istotną rolę w transformacji branży.

    Generatywna sztuczna inteligencja, którą można określić jako dziedzinę sztucznej inteligencji, oferuje szeroki zakres zastosowań. Od skracania czasu wprowadzania produktów na rynek, przez wzmacnianie innowacyjności dzięki wykorzystaniu technologii wirtualnego bliźniaka, po wirtualne mapowanie poszczególnych etapów łańcuchów dostaw, umożliwianie konserwacji predykcyjnej i usprawnianie procesu decyzyjnego.

    Rozwiązania Dassault Systèmes umożliwiają firmom wykorzystanie pełnego potencjału ich najcenniejszego zasobu korporacyjnego, czyli różnego rodzaju danych. Zaawansowana analityka wykorzystująca sztuczną inteligencję przyspiesza transformację biznesową, przekształcając dane w przydatne informacje, dzięki czemu pozwalają one na wzmocnienie innowacyjności i konkurencyjności firm. Wirtualne bliźniaki produktu, fabryki czy procesów, tworzone za pomocą  rozwiązań dostępnych na platformie 3DEXPERIENCE i wykorzystujące rzeczywiste dane kontekstowe, zapewniają holistyczne podejście do optymalizacji biznesowej, umożliwiając wszystkim zainteresowanym stronom uczenie się i podejmowanie bardziej świadomych decyzji w złożonych środowiskach.