W magazynie – Piwo w świecie otwartych innowacji

Największa niezależna polska spółka piwowarska Van Pur S.A. stawia na budowanie relacji z innowatorami. Rozpoczyna w Polsce strategiczną współpracę z Cambridge Innovation Center (CIC) oraz fundacją Venture Café – dwiema organizacjami będącymi globalnymi liderami w zakresie budowania ekosystemów innowacji. Celem partnerstwa jest zbudowanie globalnej platformy współpracy dla Van Pur S.A. ze startupami oraz uruchomienie akceleratora i think tanku dla branży FMCG (fast-moving consumer goods) oraz HoReCa. W ramach partnerstwa Van Pur S.A. stał się także partnerem w zakresie dystrybucji piwa na terenie Kampusu Innowacji uruchomionego przez CIC w Warszawie.

Cambridge Innovation Center (CIC) powstał w 1999 roku w USA jako organizacja zajmująca się budowaniem globalnej sieci tzw. kampusów innowacji. Dotychczas swoje siedziby miało tam ponad 6500 firm technologicznych, w tym działy innowacji takich gigantów, jak Microsoft, IBM, L’Oréal czy Amazon, oraz wiele tzw. jednorożców (firm wycenianych powyżej 1 miliarda dolarów), w tym Android czy HubSpot. Fundacja Venture Café jest inicjatywą CIC działającą od 2010 roku na całym świecie, której celem jest uruchomienie i koordynowanie długofalowych programów ułatwiających dostęp do ekosystemu innowacji. W 2020 roku CIC i Venture Café uruchomiło w Warszawie Kampus Innowacji zlokalizowany w samym centrum, przy ulicy Chmielnej 73, w kompleksie biurowym VARSO PLACE – najwyższym biurowcu w Unii Europejskiej. Więcej o projekcie można przeczytać na www.cic.com/warsaw oraz www.ventureCaféwarsaw.org.

– Cieszymy się, że polska firma zdecydowała się na czerpanie pomysłów również z zewnątrz organizacji, czyli weszła tym samym w świat otwartych innowacji – mówi Aureliusz Górski, współzałożyciel Kampusu Innowacji CIC oraz dyrektor wykonawczy fundacji Venture Café Warsaw. – Van Pur od lat wprowadza innowacje procesowe, a w niektórych przypadkach jest pionierem polskiego rynku, np. pełna dealkoholizacja piw. Dla nas to ważne, bo możemy powiedzieć, że gdy dajemy komuś piwo 0% to jest to prawdziwe piwo bezalkoholowe. Dodatkowo Van Pur produkuje samodzielnie puszki i etykiety, więc dla firm technologicznych to idealny partner do współpracy nad projektami innowacyjnymi.

Van Pur S.A. jest polskim, największym, niezależnym producentem piwa i napojów bezalkoholowych, obecnym na rynku od 1989 roku. Van Pur ma sześć browarów zlokalizowanych w Łomży, Rakszawie, Jędrzejowie, Zabrzu, Braniewie oraz Koszalinie. Kluczową marką spółki jest Łomża, serca klientów podbiły również Cortes, Karpackie, Brok, Kuflowe, Śląskie i Halne. Van Pur specjalizuje się także w produkcji marek własnych. Jest również jednym z czołowych eksporterów piwa za granicę. Więcej informacji o firmie na stronie: www.vanpur.com.pl.

– Innowacyjność leży w DNA firmy Van Pur, dlatego jako dynamicznie rozwijająca się polska firma chcemy wspierać młodych innowatorów w ich dążeniach do skutecznego rozwoju – podkreśla Jagoda Iwańczuk, prezes Zarządu Van Pur S.A. – Wierzymy, że nasi rodzimi przedsiębiorcy mają dużo do zaoferowania globalnemu ekosystemowi innowacji. Jednocześnie liczymy na wykorzystanie możliwości współpracy z Venture Café, która jest renomowaną organizacją w zakresie wspierania startupów. Nasza kooperacja to także doskonała możliwość zaistnienia marki ŁOMŻA w tym prestiżowym środowisku.

W wyniku partnerstwa organizacje zamierzają wspólnie realizować kilka działań na rzecz wzmacniania ekosystemu innowacji w Polsce. Pierwszą z nich jest program Thursday Gathering.

W kilkunastu miastach na świecie w każdy czwartek organizowane są wydarzenia w formule business mixerów pod nazwą Venture Café Thursday Gathering (m.in. Sydney, Boston, Miami, Filadelfia, Tokio czy Rotterdam). Wydarzenie w 2019 roku trafiło do Polski i szybko zyskało status głównego punkt spotkań dla branży. Spotkania są darmowe i kierowane zarówno do innowatorów, jak i osób, które wchodzą dopiero do świata innowacji. Dzięki temu stanowią ważny element procesu wymiany wiedzy w mieście oraz dostarczają platformę do współpracy.

Każde wydarzenie w Warszawie przyciąga kilkaset osób, z których zwykle 50 proc. stanowią nowe osoby, a 50 proc. osoby powracające. Rocznie jest to kilkanaście tysięcy osób, które robią pierwszy krok do świata innowacji. Na charakterystycznych identyfikatorach z nazwiskami uczestnicy zbierają numerki pokazujące na ilu wydarzeniach byli. Pomaga to zarówno w identyfikacji osób nowych, jak i pokazuje status doświadczenia w ekosystemie. Tworzy się prawdziwa społeczność, a osoby, które są pierwszy raz otrzymują wsparcie od bardziej doświadczonych kolegów i koleżanek. Uczy to nawiązywania kontaktów i budowania relacji. Po pewnym czasie uczestnicy wydarzeń zaczynają wykorzystywać te znajomości do współpracy.

– Na każdym wydarzeniu serwujemy darmowe napoje, m.in. piwo – opowiada Ewa Geresz, dyrektor programowa w fundacji Venture Café Warsaw. – Piwo jest dla nas bardzo ważnym elementem, gdyż pomaga budować atmosferę do rozmów. Robi to świetnie zarówno piwo 0%, jak i piwo z procentami. Nie chodzi tu w ogóle o alkohol, ale o fakt, że zwykłe piwo pijemy ze znajomymi. To pozwala nam budować atmosferę, w której możliwa jest współpraca. Bez tego nie ma innowacji. ŁOMŻA to bardzo dobre piwo, z którego korzystaliśmy już przed zawarciem partnerstwa. Po poznaniu osób kierującymi firmą Van Pur – producentem – poczuliśmy, że możemy zrobić coś dobrego dla ekosystemu innowacji.

Unikatowość tego działania podkreśla to, że program każdego z wydarzeń jest tworzony przy współpracy z najbardziej aktywnymi graczami lokalnego ekosystemu innowacji. Według statystyk z lat 2019-2020, grupę uczestników w 27 proc. stanowiły startupy, 14 proc. przedstawiciele korporacji, 7 proc. inwestorzy, 6 proc. pracownicy sektora publicznego, a 4 proc. pracownicy naukowi. Przypomina to interdyscyplinarne targi z kilkudziesięcioma aktywnościami w formie warsztatów, wykładów, debat. Cześć aktywności odbywa się również w języku angielskim dzięki współpracy z mieszkającymi tu ekspatami.

– Bardzo spodobała nam się formuła spotkań Thursday Gathering, w której w swobodnej atmosferze można nawiązywać relacje i rozmawiać o ważnych tematach – podsumowuje Jacek Borek, manager marki Łomża. – Dzięki temu każdy może zwiększać swoje kompetencje w obszarze innowacji w swoim tempie. Cieszymy się, że może się to dziać w trakcie degustowania piwa Łomża. W najbliższych miesiącach planujemy kolejne aktywności, które pozwolą na bliższą współpracę pomiędzy startupami a Van Pur.

By doświadczyć tego na własnej skórze wystarczy przyjść w każdy czwartek między godziną 17 a 22 do Kampusu Innowacji przy ulicy Chmielnej 73. Szczegółowy program wydarzeń znajduje się na stronie www.VentureCaféWarsaw.org.