W magazynie – ForLogistic.com – nowatorski system wynajmu magazynów

Wynajęcie magazynu na 24 godziny jeszcze do niedawna było czymś praktycznie niemożliwym. Zazwyczaj powierzchnie komercyjne wynajmuje się na okres 3, 5 lub nawet 10 lat, co w dynamicznie zmieniającym się świecie nie odpowiada oczekiwaniom rynku.

ForLogistic.com tworząc marketplace z myślą o najmie krótkoterminowym, rozwiązał ten problem. Jednak nikt z założycieli firmy nawet w najśmielszych snach nie spodziewał się, że pomysł ten pozwoli na stworzenie przedsiębiorstwa, które odniesie sukces. Które będzie nie tylko pomagać w prowadzeniu każdego biznesu z branży TSL, ale również przyczyni się do zmian na rynku lokalnym i globalnym. Na dodatek, że jest to biznes, który otwarcie i z całkowitym zaangażowaniem wspiera cele zrównoważonego rozwoju. Platforma cieszy się tak dużym zainteresowaniem, że w ciągu roku z zaledwie pomysłu stała się firmą, która obecnie rozpoczyna ekspansję na rynki europejskie.

Swoje pierwsze kroki ForLogistic.com postawił m.in. za sprawą Venture Café Foundation. To właśnie na jednym ze spotkań fundacji jeden z założycieli firmy Andrzej Rudko zaczął wprowadzać swój pomysł w życie. Pod koniec pierwszego kwartału 2020 roku ForLogistic zwyciężył w plebiscycie #ideaHACK, wygrywając m.in. zaproszenie na 3 miesiące do kampusu innowacji CIC Warsaw. Tu też rozpoczęli stałą współpracę ze światowym gigantem. Dzięki nawiązanym kontaktom i zdobytej wiedzy, w ramach wsparcia ze strony społeczności Venture Café Foundation firma pozyskała pierwsze inwestycje oraz wzbudziła zainteresowanie wśród kilkudziesięciu inwestorów.

Pierwsze urodziny firmy

– Świętowaliśmy niedawno swoje pierwsze urodziny – mówi Andrzej Rudko. – To idealna okazja, żeby spojrzeć na to, co udało się nam osiągnąć. Huczne przyjęcie odbyło się na terenie restauracji Masterminds, w przestrzeniach CIC Warsaw. Nie mogliśmy wybrać innego miejsca, w końcu to tu stawialiśmy swoje pierwsze kroki. Wprawdzie rok to niewiele; biorąc pod uwagę wszystkie czynniki, jakie zmieniły naszą codzienność przez ostatnie miesiące – nikomu nie było łatwo.

– Organizowanie prezentacji, poszukiwania inwestorów i prace nad rozbudową platformy musiały często odbywać się zdalnie – dodaje A. Rudko. – Wiele wysiłku, potknięć oraz stresu kosztował nas każdy krok, ale swój sukces zawdzięczamy ludziom – nie tylko tym, którzy uwierzyli w nasz pomysł, ale przede wszystkim zespołowi. ForLogistic to firma, którą tworzą przede wszystkim ludzie. Jak każda początkująca firma, która ma szansę osiągnąć wiele, na starcie staliśmy przed wielką niewiadomą. Nikt nie mógł nam zagwarantować, że odniesiemy sukces, który dziś możemy świętować. Stworzyliśmy zespół złożony z osobowości ambitnych, oddanych, ale przede wszystkim z profesjonalistów. Każdy z nas daje z siebie 200 proc., aby nasz pomysł stał się rzeczywistością. Są wśród nas specjaliści z różnych branż, co pozwala zapewnić możliwie najbardziej profesjonalną, a przede wszystkim elastyczną obsługę klientów. Dbamy o różnorodność oraz nie tworzymy sztucznych barier. Właśnie taką firmę tworzy #ForLogisticTeam.

Rok temu firma składała się zaledwie z trzech osób. Teraz jest to zespół 10 specjalistów, którzy na co dzień dbają o komfort klientów oraz rozwój platformy. Na czele działu sprzedaży stoi Zlatina Mikołajczyk, managerka z wieloletnim doświadczeniem na rynku nieruchomości komercyjnych, która wraz z Nadią Kolotylo, Dawidem Majką oraz Danielem Sową dbają o realizację celów biznesowych klientów. O wizerunek oraz wszystkie działania marketingowe odpowiadają Kuba Łukaszonek i Anatolii Bohoriev. Niektórzy są w #ForLogisticTeam prawie od początku, a inni dołączyli zaledwie kilka miesięcy temu, ale łączy ich jeden cel: stworzyć produkt, który będzie miał pozytywny wpływ na rynek nieruchomości komercyjnych, wyrównując szanse milionów przedsiębiorców na całym świecie.

– Każdego dnia wszyscy poszerzamy kompetencje i jesteśmy gotowi na nowe działania, z niecierpliwością spoglądamy w przyszłość i czekamy na kolejne wyzwania – komentuje dyrektor zarządzający ForLogistic Maciej Woźniak.

Rośnie powierzchnia magazynów

Jak podaje raport przygotowany przez firmę AXI IMMO, po oddaniu do użytku ponad 1,1 mln mkw. w I połowie br. ilość dostępnych powierzchni magazynowych w Polsce na koniec drugiego kwartału wyniosła 21,7 mln mkw. W budowie jest rekordowe 3,4 mln mkw., to aż o 96 proc. więcej niż w tym samym okresie ubiegłego roku. Rekordowy okazał się także popyt – 3,3 mln mkw. Jednak mimo spadku ilości nieużytków o 1,3 proc. r/r (do poziomu 5,4 proc.) wolnych pozostaje wciąż prawie 1,8 mln mkw. Duże firmy wynajmują tysiące, niekiedy nawet dziesiątki tysięcy metrów kwadratowych i nie interesują się wolnymi fragmentami swoich magazynów. Z kolei mniejsi przedsiębiorcy nie mają dostępu do informacji o wolnych zasobach ani możliwości krótkiego najmu – na kilka tygodni lub miesięcy, bo umowy na rynku magazynowym podpisywane są zwykle nawet na 3, 5, a nawet 10 lat.

Potrzeba krótkoterminowego najmu powierzchni użytkowych obecnie warunkuje utrzymanie płynności finansowej wielu przedsiębiorstw. Globalizacja produkcji oraz pandemia przyczyniły się do przyspieszenia rozwoju rynku e-commerce, który wymaga szczególnej elastyczności. Wiele firm wraz z rozpoczęciem działalności zaczęło się rozglądać za magazynami, w których mogłyby przechowywać swój towar. Jednocześnie pandemia i zamknięcie granic spowodowały, że wiele dużych firm zaczęło rozważać przeniesienie produkcji do Europy, aby uniezależnić się od długich dostaw ze Wschodu, które dodatkowo utrudniała sytuacja epidemiologiczna. Biorąc pod uwagę stosunkowo niskie koszty pracy i czynsze, a także dostęp do wykwalifikowanych pracowników i rozbudowanej infrastruktury, Polska stanowi atrakcyjną lokalizację. Współczesny przedsiębiorca nie ma czasu na przeglądanie setek niepasujących ogłoszeń, dlatego potrzebuje miejsca, które maksymalnie w trzech krokach umożliwi mu wynajem powierzchni komercyjnej. Na ForLogistic.com wystarczy założyć konto, wyszukać najbardziej odpowiadający wymaganiom magazyn i wynająć obiekt.

Klienci doceniają pomysł

„Dzięki platformie w ekspresowy sposób nasza firma mogła podjąć się realizacji zlecenia bez ryzyka poniesienia dodatkowych kosztów i ryzyka utraty kontraktów.” To opinia jednego z zadowolonych klientów, firmy z branży rolniczej, która potrzebowała powierzchni magazynowej na około 2000 palet, na krótki okres. Nieopłacalne było wynajęcie powierzchni na długi okres, w związku z sezonowością w biznesie. Dzięki współpracy z ForLogistic.com udało się znaleźć przestrzeń w magazynach należących do giganta branży logistycznej. Co istotne dla obu stron, platforma pozwala na automatyczne generowanie stosownych dokumentów, a to w efekcie maksymalnie zmniejsza biurokratyzację procesu najmu.

– Skupiamy się na najmie krótkoterminowym, który jest przede wszystkim skierowany do przedsiębiorców, którzy z kolei chcą przetestować nowy rynek, produkt lub wykorzystać sezonową okazję biznesową – powodów jest mnóstwo – stwierdza Maciej Woźniak.

– Zazwyczaj wynajmuję swoje hale przez telefon: ktoś dzwoni, pyta o termin, cenę i często potem nie wraca. Wystawiając nieruchomości na ForLogistic.com nie liczyłem na tak szybki odzew ze strony najemców. Nie musiałem odpowiadać na dodatkowe pytania lub negocjować. Po prostu wynająłem halę i przekazałem klucze. Zawsze mam luki między dłuższymi umowami, a biznesy sezonowe szukają miejsc do przechowania różnych towarów. Dla mnie jest to szansa na dodatkowy zysk oraz pozbycie się przerw w wynajmie – podsumowuje współpracę z ForLogistic Mirosław Herdzina, właściciel kilku magazynów na Śląsku.

Rynek staje się bardziej elastyczny oraz dynamiczny, dlatego potrzebuje coraz większej otwartości ze strony właścicieli nieruchomości. Czy w takim razie warto się obawiać, że najem krótkoterminowy jest konkurencją dla wieloletnich umów?

– Nigdy nie chcieliśmy stać się konkurencją dla deweloperów. Zależało nam na tym, aby zrodzony z potrzeby klientów i niszy na rynku pomysł, stał się rozwiązaniem problemu wielu firm. Nasz produkt jest uzupełnieniem ich działalności i ma na celu zwiększenie rentowności zarówno dla właścicieli obiektów, jak i potencjalnych najemców – komentuje Andrzej Rudko, CEO ForLogistic.