Usługi finansowe Apple

    Amerykańska grupa technologiczna Apple chce od jesieni oferować sprzedaż swoich produktów na raty. Użytkownicy usługi Apple Pay powinni początkowo być w stanie zapłacić w USA za zakup z góry czterech rat bez jakichkolwiek odsetek lub opłat. Apple chce współpracować z dostawcą usług płatniczych Mastercard.

    Liczni dostawcy, tacy jak Affirm, AfterPay, Klarna i PayPal, już działają na rynku płatności ratalnych. Ich sprzedaż gwałtownie wzrosła podczas pandemii. Coraz więcej sprzedawców współpracuje z operatorami płatności i daje im niewielką część przychodów z obsługi klientów, którzy winnym przypadku nie mogliby sobie pozwolić na zakup produktów. Podczas gdy niektórzy uważają, że płatności ratalne są bardziej przejrzyste niż karty kredytowe, rzecznicy konsumentów obawiają się potencjalnego nadmiernego zadłużenia kupujących. Są również zaniepokojeni wykorzystaniem danych gromadzonych przez firmy za pośrednictwem usług finansowania. Usługa płatnicza Apple jest jednak w zasięgu wzroku europejskich organów antymonopolowych.

    Tymczasem siedem lat po premierze Apple Watch klienci wciąż czekają na wprowadzenie nowej, ważnej kategorii produktów. W Dolinie Krzemowej w Kalifornii jest tajemnicą poliszynela, że Apple pracuje nad epokowym projektem, a mianowicie własnymi okularami do wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości. W jednym z ostatnich wystąpień szef Apple Tim Cook ani razu nie powiedział słów „wirtualna rzeczywistość” (VR) lub „Augmented Reality” (AR) w swoim przemówieniu na konferencji deweloperów WWDC (Worldwide Developers Conference).

    Zamiast tego na początku WWDC Cook i jego zespół zaprezentowali wiele dalszych zmian i ulepszeń, aby jeszcze bardziej ulepszyć i tak już bardzo udane produkty Apple. Amerykańska grupa ogłosiła również nowy procesor do swoich nowych komputerów Mac. Apple wprowadził na rynek swój pierwszy chip komputerowy, M1, dwa lata temu i tym samym odwrócił się od Intela, swojego głównego dostawcy w tamtym czasie.

    Historia sukcesu M1 będzie kontynuowana dzięki nowym generacjom laptopów Macbook Air i Macbook Pro z procesorem M2. Mówi się, że układ M2 oferuje więcej mocy niż pierwszy układ Apple M1 przy takim samym zużyciu energii. Jak podkreślił szef technologii Apple Johny Srouji, M2 ma o jedną czwartą więcej tranzystorów.

    W iPhonie nowy system operacyjny iOS 16 oferuje między innymi więcej opcji personalizacji ekranu blokady za pomocą tzw. widżetów dla funkcji takich jak wyświetlanie prognozy pogody. Smartfony z systemem operacyjnym Google Android od dawna potrafią wyświetlać widżety na ekranie blokady. Apple zaoferuje również programistom interfejs na żywo, za pomocą którego można np. wyświetlać w czasie rzeczywistym czas przybycia usługi przejazdu lub status gry na ekranie blokady.

    W przyszłości w aplikacji mapy można zaplanować trasy z maksymalnie 15 przystankami. Apple Watch będzie również śledzić etapy snu i przypominać użytkownikom o przyjmowaniu leków. Apple pokazał też większe ambicje w sektorze motoryzacyjnym. Chociaż nie widać tajemniczego Apple Car, firma ma duże plany dotyczące oprogramowania samochodowego CarPlay. Do tej pory służył do przenoszenia treści z iPhone-’ana ekran w aucie. Nadchodząca wersja powinna teraz oferować również dostęp do funkcji samochodu, takich jak sterowanie klimatyzacją, a także obsługiwać cały zestaw wskaźników. Pierwsze pojazdy, które z niego skorzystają, powinny zostać zaprezentowane pod koniec przyszłego roku. Wśród producentów, którzy według Apple biorą udział w projekcie, są m.in. Mercedes, Audi iPorsche, a także Ford, Renault, Nissan i Volvo.

    Dla Apple początek WWDC 2022 był również krokiem w kierunku normalności po dwóch latach pandemii. Ale grupa nie mogła się już cieszyć z powitania ponad 5000 programistów w Dolinie Krzemowej, jak to było w 2019 r. Tylko kilkuset deweloperom i kilku dziennikarzom pozwolono, po losowaniu, odwiedzić Apple Park, futurystyczną siedzibę firmy w Cupertino. Apple dotarł do mas z transmisją nagranego wydarzenia w Internecie.

    Andrzej Mroziński