Sukces zobowiązuje

Octavia to jeden z najważniejszych modeli dla Škody. Jest najbardziej wszechstronnym samochodem w ofercie czeskiego producenta. Spełnia wymagania większości potencjalnych klientów

Najnowsza wersja po kompleksowym face liftingu – ze względu na fantastyczną relację jakości do ceny – w drodze do serc i portfeli wyraźnie wyprzedza konkurentów. Rzekłbym, że jest to auto w sam raz dla każdej rodziny: wygodne, dość duże, z porządnym bagażnikiem, dobrze wyposażone i – co równie ważne – doskonale wpisujące się w najnowsze tendencje wzornicze. Nie sposób nie wspomnieć, że na rewelacyjny design miał decydujący wpływ słowacki projektant Jozef Kabaň. Wprawdzie mówi się, że nie ma ludzi niezastąpionych, ale niedawne przejście designera do BMW to strata trudna do powetowania. Niezwykle zdolny Słowak spowodował, że pod względem wzorniczym Škoda została jednym z liderów koncernu VW. O gustach nie należy dyskutować, jednak specjaliści z branży i dziennikarze nie mogą się powstrzymać od porównywania jeszcze do niedawna bardzo konserwatywnej Škody z najjaśniej świecącymi gwiazdami rynku motoryzacyjnego. Warto przypomnieć, że Octavia to bestseller od startu modelu nowej generacji w 1996 r. Czeski producent znalazł już ponad 5 mln klientów, którzy zdecydowali się na to auto. Roczna podaż modelu trzeciej generacji osiągnęła poziom 432 tys. na całym świecie, co stanowi ponad 40 proc. całej sprzedaży Škody. Europejczycy kupili 244 935 Octavii – o 2,8 proc. więcej niż rok wcześniej. W Unii Europejskiej wersja Combi w 2015 r. była najlepiej sprzedającym się tego rodzaju samochodem. W sierpniu 2016 r. Octavia zajęła piąte miejsce wśród wszystkich aut oferowanych w Europie. Rodzina modelowa ma wielu członków: do sedana i kombi doszła uterenowiona Octavia Scout, nadzwyczaj ekonomiczna G-TEC zasilana gazem ziemnym oraz usportowiona RS.

W najnowszej wersji auto ma nowy przód z szerszą atrapą chłodnicy, który przez podział reflektorów głównych na dwa został jeszcze poszerzony, otwory wlotów powietrza charakteryzuje struktura plastra miodu. Na życzenie mogą zostać zamontowane reflektory w pełnej technice LED z funkcją adaptacyjnego oświetlenia drogi AFS. Wnętrze już na pierwszy rzut oka sprawia wrażenie większego i bardziej funkcjonalnego. Dyskretne światłowody w drzwiach podświetlają wnętrze na jeden z 10 możliwych do wybrania kolorów. Nowość stanowi infotainment (czyli wyświetlacz) nowej generacji. Pojemnościowe ekrany reagują na lekki dotyk. Kolejne plusy to: nawigacja Columbus (z ekranem o przekątnej 9,2 cala), hotspot WLAN i, na życzenie, moduł LTE do szybkiej transmisji danych. Nie zabrakło też schowka na telefon z indukcyjnym ładowaniem. Ten ostatni, tak przecież ważny element jest z niezrozumiałych względów niedostępny w znacznie droższych autach… Kolejne nowości to: wspomaganie cofania z przyczepą, predykcyjna ochrona pieszych, wykrywanie pojazdów w martwej strefie, Blind Spot Detect i asystent wyjazdu tyłem z parkingu, Rear Traffic Alert.


Paletę silników tworzą cztery TSI, cztery TDI i jeden CNG; łączą one dużą moc z małym zużyciem paliwa. Ich moc zaczyna się od 63 kW (86 KM), a kończy na 135 kW (184 KM). Szczególnie ekonomiczny napęd zapewnia benzynowy 1,4 l G-TEC o mocy 81 kW (110 KM), który jest przystosowany do zasilania gazem ziemnym. Oprócz ręcznych skrzyń biegów niemal dla wszystkich silników oferowana jest sześcio- lub siedmiostopniowa automatyczna skrzynia biegów DSG, do 1,8 TSI i 2,0 TDI Škoda oferuje też napęd 4 × 4. Ciekawym elementem wyposażenia jest opcjonalne zawieszenie adaptacyjne DCC – za jego pomocą kierowca może wybrać jedną z trzech charakterystyk pracy amortyzatorów. Na deser kilka słów o modelach RS. Są to dwie wersje silnikowe: benzynowa 2,0 TSI i wysokoprężna 2,0 TDI. Octavia RS dobrze prezentuje się dzięki nowej ostrej stylistyce z ekspresyjnym przodem, czarną atrapą chłodnicy, dużymi wlotami powietrza, spoilerami i grubymi końcówkami rur wydechowych. We wnętrzu znajdują się fotele sportowe RS z obiciami ze skóry i tkaniny (opcjonalnie z alcantary), szlachetne wstawki dekoracyjne i podświetlenie wnętrza o nastawianym kolorze światła. W Octavii RS 2,0 TSI moc silnika zwiększono do 169 kW (230 KM), prędkość maksymalna wynosi 250 km/h. Z kolei silnik 2,0 TDI o mocy 135 kW (184 KM) zadziwia oszczędnością – na 100 km zużywa średnio tylko 4,4 litra oleju napędowego.