Renault wyznacza standardy

1

Dzięki ofensywie modelowej i elastycznej polityce sprzedaży Grupa Renault, w której skład wchodzi też Dacia, osiągnęła rekordowy wynik sprzedaży – w 2015 roku w Polsce sprzedała 41 433 nowe samochody, o 3633 więcej niż w roku poprzednim. W przypadku marki Renault był to wzrost o 14,9 proc., a Dacii o 1,3 proc. Udział obu marek w krajowym rynku wyniósł 10,13 proc.

Talisman – nowa klasa D

renault talisman grandtour_2

Renault zawsze należało do najważniejszych graczy w klasie D – oferowało samochody awangardowe stylistycznie, konstrukcyjnie, wyposażeniowo. Talisman nawiązuje do tej tradycji, a jednocześnie otwiera kolejny etap, proponując więcej niż to, co kojarzy się ze standardem klasy D. Talisman, zarówno jako limuz

yna, jak i Grandtour (czyli eleganckie kombi), to duży, komfortowy, bardzo nowoczesny samochód. Auto zostało zaprojektowane, podobnie jak cała nowa linia Renault, przez świetnego designera Laurensa van den Ackera, który udowodnił w praktyce słuszność starej zasady, że produkcja auta pięknego i brzydkiego kosztuje tyle samo… Najlepiej charakteryzują je dwa słowa: dynamika i prestiż. Tego rodzaju samochody chętnie wybierają przedstawiciele kadry zarządzającej, ale też rodziny, które cenią wygodę i bezpieczeństwo podróżowania.

Do tego eleganckiego, ale zarazem atletycznego nadwozia znakomicie pasuje luksusowe wnętrze, które zaprojektowano tak, by zapewniało pasażerom komfort, a jednocześnie dowodziło przynależności do awangardy stylistycznej i technologicznej. Zestaw zegarów jest cyfrowy i oferuje kierowcy możliwość konfiguracji zawartości i sposobu jej prezentacji. Sterowanie systemami pojazdu oraz multimediami odbywa się dzięki dotykowemu ekranowi na konsoli centralnej. Nowatorski system opracowany przez Renault – R-Link 2 – służy do zarządzania wieloma funkcjami, w tym multimediami, integrując jednocześnie nawigację i usługi online. Co szczególnie ważne – R-Link pozwala na personalizację samochodu za pośrednictwem Multi-Sense. Technologia ta umożliwia kontrolę silnika (w tym barwy dźwięku), automatycznej, dwusprzęgłowej skrzyni biegów EDC, twardości adaptacyjnych amortyzatorów, parametry systemu 4Control – zakres skrętu tylnej osi. Po prostu wystarczy wybrać tryb Komfort, Sport, Eko i Neutral lub Perso (czyli indywidualny). Na marginesie – 4Control, czyli system czterech kół skrętnych – to kolejne kapitalne rozwiązanie. Najprościej rzecz biorąc: podczas parkowania tylne koła skręcają w kierunku przeciwnym do skrętu przednich. Pozwala to wirtuozersko zaparkować nawet w trudno dostępnym miejscu. Z kolei w czasie normalnej jazdy koła tylne zaczynają skręcać w tym samym kierunku co koła przednie, co pozwala precyzyjnie i bezpiecznie pokonywać zakręty.

Nabywca Talismana może wybierać pomiędzy pięcioma różnymi wersjami wyposażenia, szczególnie elegancki i godny polecenia jest wariant Initiale Paris. Pod względem technicznym auto nie pozostawia nic do życzenia: zastosowano w nim najnowocześniejsze jednostki napędowe i systemy przeniesienia napędu, aktywne układy jezdne, resorowanie o zmiennej twardości. Nabywca ma do wyboru pięć silników: dwa benzynowe i trzy wysokoprężne. Auto może być wyposażone w silnik benzynowy: Energy TCe 150 lub Energy TCe 200 i w 7-biegową, automatyczną, dwusprzęgłową skrzynię biegów EDC. Do dyspozycji są też silniki wysokoprężne: Energy dCi 110 i Energy dCi 130 oraz Energy dCi 160.

Trzy razy nowy Mégane

nowe renault megane gt_1
Renault Mégane to od wielu lat jeden z najważniejszych graczy w segmencie C. Oferuje trzy podobne, ale jakże różne wersje: klasyczny sedan, rodzinny Grandtour i muskularny hatchback. Auto stanowi dobrą ilustrację strategii Renault – kolejny model powinien być o klasę lepszy. W związku z tym projektanci sięgnęli po składniki z górnej półki (m.in. wspominany wyżej system Multi-Sense). Linia nadwozia nie pozostawia wątpliwości, że auto stworzył ten sam projektant co Talismana. Nowy Mégane powstało na platformie CMF C/D (Common Module Family), wykorzystanej do zbudowania m.in. Talismana i Espace. Jest o 64 mm dłuższe i o 25 mm niższe od poprzednika. Rozstaw kół zwiększono aż o 47 mm. Pasażerowie zyskali więcej przestrzeni, a z zewnątrz auto jest bardziej masywne.

W przypadku tego samochodu nowatorski design harmonijnie łączy się z funkcjonalnością: duże, szeroko otwierane drzwi, wysoka kabina o imponującej szerokości i mnóstwo przemyślnych rozwiązań podnoszących komfort. Kokpit i wykończenie poszczególnych elementów nawiązuje do segmentu Premium. Podobnie jak w innych nowych modelach Renault także tu w tym centrum dowodzenia znajdują się cyfrowy, konfigurowalny zestaw zegarów nad kierownicą oraz wielki, funkcjonalny, centralny wyświetlacz systemu multimedialnego R-Link 2, który działa podobnie jak tablet. Do tego znakomitego obrazu świetnie pasują komfortowe fotele, dobrze trzymające podczas dynamicznej jazdy po zakrętach. Dopełnieniem praktycznych cech nowego Mégane jest największy bagażnik w segmencie. Do dyspozycji kierowcy jest cała paleta innowacyjnych systemów wspomagających prowadzenie i bezpieczeństwo, a wśród nich wyświetlacz przezierny Head-up, który pokazuje najważniejsze parametry jazdy w polu widzenia kierowcy. Zespół systemów ADAS, dostępnych i włączanych poprzez system multimedialny R-LINK 2, obejmuje następujące funkcje: aktywny tempomat, system kontroli pasa ruchu, system wspomagania nagłego hamowania, system informujący o zbliżaniu się do przeszkody, system ostrzegania o nadmiernej prędkości, funkcja rozpoznawania znaków drogowych i system kontroli martwego pola.

Dużo emocji budzi sportowa wersja GT. Poza zawieszeniem przygotowanym przez specjalistów z działu Renault Sport i niepodważalnymi wizualnymi atutami jako pierwszy model w tej klasie dysponuje układem 4Control. Mégane GT to jednak także cechy realnie wpływające na dynamikę jazdy, takie jak tryb startowy Launch Control i Multi Change Down, pozwalający na błyskawiczne redukcje przełożeń.

Innowacyjny Espace

SELECTION REVEAL DU 25 SEPTEMBRE 2014
W przypadku Renault Espace można wymienić wiele opisujących go określeń: nowatorski, zaskakujący innowacyjnymi rozwiązaniami, przestrzenny, rodzinny itd. Przede wszystkim jest to jednak znakomite auto, które w dodatku cechuje nadzwyczaj rozsądna relacja jakości do ceny. Espace to symbol możliwości twórczych i kompetencji konstrukcyjnych Renault – nikt przed tą francuską marką nie odważył się, nikt nie miał dość wiedzy, by stworzyć od zera tego rodzaju innowacyjne auto, łączące cechy ogromnego kombi, luksusowej limuzyny i busa, a przy tym osadzone na podwoziu całkowicie osobowym, zaprojektowanym od zera tak, aby zapewnić najwyższy komfort podróży. Piąte już wcielenie Espace to wzorcowy przykład idei nowoczesnego crossovera, który przekracza granice ponad podziałami segmentowymi, łącząc w sobie zalety reprezentantów poszczególnych klas.

Najnowszy Espace zachował wszystkie najważniejsze cechy poprzedników, takie jak funkcjonalność, przestronność, komfort przestrzenny i akustyczny, znakomite resorowanie. Wszystko to jednak przemyślano jeszcze raz, skonfrontowano z najnowszymi rozwiązaniami technicznymi i technologicznymi, przetworzono i po raz kolejny Renault zaprezentowało samochód wyprzedzający swój czas. Auto dostosowuje się do oczekiwań kierowcy w przeróżnych sytuacjach. Mogą nim np. pojechać na długie wakacje cztery osoby dorosłe i troje dzieci, zabierając parę walizek i nie narzekając na brak miejsca. Konstruktorzy przewidzieli możliwość różnych konfiguracji automatycznie składanych foteli. Dodatkowo jazdę uprzyjemniają ogromna przeszklona połać dachu oraz możliwość głębokiego otwarcia szyberdachu. Kiedy zachodzi taka potrzeba, luksusowy crossover można w ciągu kilku sekund zmienić – za pomocą specjalnych przycisków automatycznie składających fotele – w praktyczną bagażówkę o ładowności, jakiej nie powstydziłby się dostawczak. Z punktu widzenia kierowcy Espace jest autem skłaniającym do ciągłych eksperymentów.

System Multi-Sense daje kierowcy do dyspozycji pięć trybów zmieniających sposób prowadzenia auta. Może też spersonalizować swoje preferencje. Warto jednak zmienić tryby, np. Sport znakomicie sprawdza się w ruchu miejskim i na zatłoczonych wąskich drogach, a Komfort na autostradach, tym bardziej że od razu uruchamia masaż… Warto wspomnieć, że kiedy włącza się poszczególne tryby, automatycznie zmieniają się kolor podświetlania wnętrza, grafika ekranu szybkościomierza oraz centralnego tabletu. Tryb Eko, który zachęca kierowcę do oszczędnej jazdy, nagradza za osiągnięcia w tej dziedzinie, a nawet udziela porad. Podobnie jak w przypadku Talismana i tu najatrakcyjniej prezentuje się wersja Initiale Paris. Jest nie tylko niezwykle bogato wyposażona, lecz także zamontowano w niej dynamiczny i wydajny, nowoczesny silnik benzynowy 1,6 o mocy 200 KM. Dzięki turbinie silnik ten szybko osiąga moc umożliwiającą szybki start i dynamiczne wyprzedzanie. Także w przypadku Espace świetnie sprawdza się 4Control, w Initiale Paris można skorzystać z pomocy automatycznego asystenta parkowania, który po dotknięciu odpowiedniej zakładki na środkowym wyświetlaczu sam parkuje. I w dodatku robi to wyjątkowo szybko.