Rekordowy rok

Grupa Renault i Dacia znalazła się wśród firm motoryzacyjnych o największym wzroście sprzedaży w naszym kraju w 2016 r. W ciągu 12 miesięcy zarejestrowano 51 478 nowych samochodów tych marek

Marka Renault zajmuje drugie miejsce na rynku samochodów dostawczych oraz szóste wśród osobowych. Dacia pojawiła się w pierwszej dziesiątce, zajmując dziewiąte miejsce w obu kategoriach. Warto wspomnieć, że nadzwyczaj udany, niedrogi, ale bardzo wytrzymały terenowy Duster drugi rok z rzędu pozostaje na pierwszym miejscu w segmencie SUV na rynku polskim. Wzrost odnotowany przez Grupę Renault w 2016 r. to 10 041 samochodów więcej niż w roku poprzednim. A to pozwoliło jej osiągnąć 10,8 proc. udziałów w rynku samochodów osobowych i dostawczych w Polsce. Rekordowe wzrosty najlepiej ilustrują liczby – w przypadku Renault 21 proc., a Dacii 29 proc. Co więcej, firmy te z rekordową sprzedażą trzech modeli: Captur, Kadjar i Duster są też liderem w segmencie SUV.

– Rok 2016 był dla nas bardzo udany – podkreśla Grzegorz Zalewski, dyrektor generalny Terytorium East. – W Polsce był to już kolejny rekordowy rok dla naszych marek. Dysponujemy najmłodszą flotą samochodów w Europie, nasze nowości modelowe spodobały się klientom. Był to rok bogaty w nowości Renault – pojawiły się: Talisman, Mégane, Clio, Mégane GrandCoupé. Mam nadzieję, że w 2017 r. utrzymamy wzrost sprzedaży na podobnym poziomie, a nowe modele, które zostaną teraz wprowadzane, nam w tym pomogą. Liderem sprzedaży w gamie Renault pozostaje Clio, które znalazło 7020 nabywców (hatchback + grandtour). Na drugim miejscu znalazł się flagowy model Mégane, który sprzedał się w liczbie 4593 sztuk (hatchback + grandtour). Trzecią pozycję zajmuje Captur – 3452 sprzedane auta. Te trzy modele stanowią 63 proc. całkowitej sprzedaży samochodów osobowych Renault. Również tegoroczne nowości sprzedawały się dobrze: Talisman zakończył rok z wynikiem 1822 egzemplarzy.

Dacia, która jest najszybciej rozwijającą się marką w Europie, w Polsce przebojem uplasowała się w pierwszej dziesiątce. Duster pozostaje liderem segmentu SUV na rynku polskim, będąc jednocześnie najpopularniejszym autem marki – znalazł 8308 nabywców. Ponad jedna trzecia sprzedanych Dusterów była wyposażona w napęd 4 x 4. Model ten wysoko cenią służby drogowe i leśne, dla których najważniejsze są niezawodność i zdolności terenowe. Drugim bardzo popularnym modelem marki był Sandero, który znalazł 3474 nabywców. Szczególnie ważna dla Grupy jest sprzedaż dla firm, która w ubiegłym roku wzrosła o 27 proc., a to przełożyło się na miejsce w pierwszej piątce flotowych rekordzistów. Sprzedaż do firm w 2016 r. to rekordowe 34 766 samochodów osobowych i dostawczych, co daje 10,4 proc. udziału w rynku. Na rynku samochodów dostawczych Renault zajmuje drugie miejsce w Polsce, z udziałem 14,3 proc. Obie marki Grupy Renault mają 18,2 proc. udziału w polskim rynku samochodów dostawczych. Ponadto Renault niezmiennie pozostaje liderem rynku samochodów specjalistycznych (modyfikowanych) na bazie podwozi.

– Naszym kluczem do tegorocznego sukcesu na pewno była bogata oferta produktowa najmłodszej floty samochodów w Europie – powiedział Tomasz Mróz, dyrektor sprzedaży flotowej Terytorium East. – Zapewniam wyposażenie dostosowane do potrzeb klientów instytucjonalnych. Oferujemy też atrakcyjny pakiet usług finansowych i posprzedażowych. Dysponujemy profesjonalną siecią obsługi dla tej specyficznej i wymagającej grupy odbiorców. Mamy także pełną ofertę samochodów dostawczych i modyfikowanych. W dziedzinie sprzedaży samochodów osobowych do firm obie marki – Renault i Dacia – mają 9-procentowy udział w rynku. W ramach kontraktów na dostawy flotowe w roku 2016 Renault Polska sprzedało 3732 samochody. Największy kontrakt to blisko 380 samochodów dla firmy Orange. Pozostałe to m.in. 340 dla firmy Sanofi, 260 dla NetWorks, 250 dla Netii i 230 dla Polpharmy.

W kanale sprzedaży do firm najbardziej popularnymi modelami okazały się w 2016 r. Master oraz Clio i Mégane z wyposażeniem odpowiadającym standardom aut służbowych, czyli z klimatyzacją, zestawem głośnomówiącym i nawigacją. Najczęściej klienci wybierali silniki 2.3 dCi 170 KM w przypadku samochodów dostawczych, a w osobowych – 1.5 dCi 110 KM. Z gamy Dacii klienci flotowi najchętniej decydowali się na model Duster z silnikiem 1.6 SCe 115 KM oraz Dokker Van 1.6 SCe 100 KM. Rynek samochodów dostawczych w Polsce wzrósł o 12 proc. Marki Renault i Dacia zwiększyły swój udział, sprzedając łącznie 10 907 tego rodzaju aut. Renault zajmuje drugą pozycję w tym segmencie rynku, z udziałem 14,3 proc. (8575 sztuk). Szczególnie ważny jest Master, zajmujący drugie miejsce, a gama tego modelu charakteryzuje się tym, że jest tworzona na miarę i obejmuje ponad 150 wersji: cztery długości, trzy wysokości, cztery klasy ładowności, a także wersje: furgon, furgon brygadowy, podwozie z kabiną, podwozie z podwójną kabiną, platforma z kabiną, wywrotki, kontenery…

Dacia pobiła rekord w rejestracji samochodów dostawczych, było to 2332 sztuk. Należy dodać, że Renault od 1998 r. utrzymuje w Europie pozycję lidera w segmencie lekkich samochodów dostawczych. Od 2009 r. Grupa niezmiennie pozostaje liderem rynku samochodów zabudowanych na bazie podwozi. W zeszłym roku powstało 5880 tego rodzaju aut Renault i Dacii. Ważny argument prosprzedażowy stanowi serwisowa Sieć PRO+, mająca 20 wyspecjalizowanych punktów dysponujących m.in. parkiem modyfikowanych samochodów pokazowych oraz specjalnym programem obsługowym kierowanym do przedsiębiorców.