Przyszłość transportu i logistyki

32

Logistyka i transport to niezwykle szybko rozwijające się sektory gospodarki, które coraz częściej sięgają po nowoczesne technologie

Autor artykułu – Bogdan Markiewicz

Na co dzień tego nie zauważamy, ale przyszłość tej branży rozgrywa się już dzisiaj. Jeszcze wczoraj drony służyły nam do zabawy, podobnie zdalnie sterowane ciężarówki. Dzisiaj takie narzędzia testuje się pod kątem wykorzystania ich w transporcie towarów. Nie potrzeba wiele, by otworzyć umysł. I już dzisiaj przewidzieć przyszłość oraz kierunki rozwoju. Temu właśnie służyła „2017 Open Minds’ Debate”, zorganizowana przez FM Logistic w Centrum Nauki Kopernik w Warszawie 8 czerwca 2017 r. Ten międzynarodowy lider w dziedzinie logistyki kontraktowej zaprosił swoich klientów na spotkanie – dyskusję o tym, jakie możliwości dają nam już dzisiaj nowoczesne technologie i wdrażane innowacje.


Do dyskusji zaproszono praktyków na co dzień wdrażających innowacyjne technologie i badaczy. Jak się okazuje, konwój samochodów ciężarowych może być w pełni zintegrowany. Świadczą o tym pierwsze wyniki testów prowadzonych od stycznia br. w Singapurze. Polegają one na tym, że na ulicach testowane są w pełni autonomiczne ciężarówki, poruszające się w konwojach. Jak przekonywał Łukasz Bąk, Product Manager Mercedes- Benz Trucks z firmy przeprowadzającej te testy, ciężarówki prowadzone są przez specjalnie zaprojektowany system, który uwzględnia m.in. takie zdarzenia jak rozłączenie konwoju pojazdów przez np. samochody osobowe. W takiej sytuacji system pozwala na przejęcie kontroli nad pojazdami przez kierowców do czasu, gdy konwój znów nie będzie jednolity.

Autonomiczne ciężarówki będą testowane przez trzy lata. Korzyści, jakie już są znane, to: do 5 proc. mniejsze spalanie pojazdu czołowego, do 10 proc. każdego kolejnego; poprawienie płynności ruchu i mniejsze zakorkowanie tras transportu; poprawienie bezpieczeństwa: autonomiczny pojazd ciężarowy reaguje 25 razy szybciej od człowieka w przypadku hamowania pojazdu przed nim; rozwiązanie problemu braku kierowców samochodów ciężarowych, przede wszystkim w Europie. Nad autonomicznym transportem pojazdów ciężarowych, oprócz Mercedesa, pracują: Scania, Toyota, Volvo, DAF, Iveco i MAN. W 2016 r. powstała w Europie pierwsza transgraniczna inicjatywa truckplatooningowa na świecie.

Drony wykorzystywane do transportu towarów, podniebne taksówki, transport żywności na wynos, a nawet latające defibrylatory. Antoine Level, CEO w Squadrone, firmie produkującej drony, zwracał uwagę na rozwój tych maszyn, głównie pod kątem nośności i dystansu, jaki będą mogły już niedługo pokonywać. Podczas dyskusji zastanawiano się także nad tym, w jakim kierunku mogą pójść uregulowania prawne dotyczące użytkowania dronów. Najlepszym przykładem futurystyki, z jaką mamy do czynienia już dziś, jest Hyperloop, czyli połączenie pociągu z samolotem. Technologia ta ma umożliwiać przemieszczanie osób lub ładunków z bardzo dużą prędkością z wykorzystaniem magnetycznej lewitacji oraz łożysk powietrznych, co pozwoli na poruszanie się z prędkością bliską prędkości dźwięku. Kapsuła porusza się w rurze, w której ciśnienie jest tak niskie jak na wysokości 10 km. Dzięki temu zredukowany jest opór powietrza. Pojazd porusza się bez kontaktu z podłożem. Hyperloop to nie science fiction. Szybki transport towarów i ludzi jest obecnie koniecznością, przez co modele podróżowania osób i towarów stają się coraz bardziej zindywidualizowane. Dzięki Hyperloopowi możemy zyskać w ciągu dekady najbardziej pożądany w dzisiejszych czasach towar – czas.


Taka rewolucja transportowa może mieć początek w Polsce. I to dzięki m.in. Łukaszowi Mielczarkowskiemu i Pawłowi Radziszewskiemu, członkom Hyper Poland University Team, którzy prezentowali swój projekt uczestnikom debaty. Szybkie przemieszczanie się towarów i usług będzie możliwe na większe odległości. Z kolei w miastach ważniejsze jest tworzenie systemów automatycznego transportu zbiorowego osób, i to takich systemów, które wykazują cechy zarówno transportu indywidualnego, jak i transportu publicznego. Pojazdy PRT (personal rapid transit) zabierają na pokład od trzech do pięciu osób i poruszają się po wyznaczonych estakadach, umieszczonych zazwyczaj nad ziemią na wysokości od 5 do 7 m. Charakterystyczną cechą tego transportu jest funkcja „point to point” lub „door to door”, która oznacza, że przejazd odbywa się do przystanku docelowego bez zatrzymywania na przystankach pośrednich. Realizacja zadania transportowego przewozu osób odbywa się całkowicie automatycznie. Po wybraniu przez pasażera przystanku docelowego pojazd sam wyznacza optymalną trasę przejazdu, unika kolizji z innymi pojazdami oraz reaguje na sytuacje awaryjne. Transport przyszłości pojawi się w Polsce już w ciągu najbliższych pięciu lat, co więcej, będzie to transport nie tylko publiczny, lecz także towarów – przekonywał prof. Włodzimierz Choromański, kierownik projektu rzeszowskiego PRT.

Podczas „2017 Open Minds’ Debate” nie mogło zabraknąć prezentacji prof. Piotra Płoszajskiego z warszawskiej Szkoły Głównej Handlowej na temat ciekawych przykładów zastosowania Big Data, data miningu do przewidywania przyszłych zdarzeń lub zarządzania. Przeanalizowane dane, czyli informacje, pozwalają na wnioskowanie na temat różnych obszarów działalności organizacji – w tym logistyki – od działań operacyjnych aż do strategicznych. Nigdy wcześniej w historii nie było tak dużych możliwości, by analitycznie w szybki i stosunkowo prosty sposób opisać rzeczywistość, bazując na dużych zbiorach danych w większej skali niż przedsiębiorstwa czy regionu.

 To, że przyszłość dzieje się już dzisiaj, najlepiej pokazują konkretne przykłady i wdrożone technologie. Już dzisiaj bowiem po wielu europejskich miastach poruszają się w pełni ekologiczne ciężarówki. Projekt Citylogin, bo o nim mowa, to odpowiedź na coraz częściej pojawiające się ograniczenia w poruszaniu się pojazdów po ścisłych centrach miast. FM Logistic z powodzeniem wdrożył w Rzymie, Paryżu, Mediolanie, Madrycie, Moskwie, a ostatnio także w Warszawie system dostarczania towarów z wykorzystaniem ekologicznej floty pojazdów.

Ograniczenia emisji szkodliwych substancji, a także hałasu udało się osiągnąć nie tylko dzięki pojazdom hybrydowym i elektrycznym, lecz także dzięki zastosowaniu systemów planowania i realizacji tras dostaw towarów do poszczególnych punktów sprzedaży w centrach miast. Dzięki temu największymi beneficjentami projektu stali się zarówno mieszkańcy, jak i turyści odwiedzający ww. metropolie. Piotr Sukiennik, prezes zarządu FM Logistic, wskazywał także na wiele zalet automatycznych systemów wdrażanych na terenie centrów logistycznych. Pozwalają one nie tylko na ograniczenie strat towarowych, lecz także na odciążenie pracowników od najtrudniejszych i najbardziej uciążliwych prac. Innowacje, poszukiwanie nowoczesnych, futurystycznych technologii zdaniem szefa polskiego oddziału FM Logistic to dzisiaj naturalna droga do rozwoju firm transportowych i logistycznych.

fot.: Materiały prasowe