POLAK WSZECH CZASÓW

10

NIEKTÓRE Z PROJEKTÓW BIZNESOWYCH, ZWŁASZCZA W DZIEDZINIE MEDIÓW, ROZWIJAJĄ SIĘ W TEMPIE, KTÓRE W INNYCH BRANŻACH JEST NIEWYOBRAŻALNE. ZNAKOMITĄ TEGO ILUSTRACJĘ STANOWI „POLAK WSZECH CZASÓW”.

Czterech młodych managerów postanowiło zainwestować w opcję na program telewizyjny, który odniósł ogromny sukces w 28. krajach. Zaryzykowali znaczną kwotę w przekonaniu, że tak ciekawa inicjatywa skazana jest na sukces. Kierowali się intuicją, choć nie tylko. Kilka lat temu założyli Zespół Produkcyjny „Oko i ucho”, co pozwoliło im zdobyć niezbędne w tej branży doświadczenie. Warto wyjaśnić, że opcja, którą pozyskali, oznacza możliwość wyprodukowania programu, z czym nierozerwalnie łączy się konieczność zdobycia partnera – czyli stacji telewizyjnej, która z kolei musi zapłacić za licencję. W praktyce koszty te pokrywają wpływy od sponsorów. Z pozoru wydaje się to proste – trzeba jednak umieć wyszukać program, który ma szansę na powszechną oglądalność, co oznacza miliony widzów… – W 2008 roku byliśmy na Ukrainie – opowiada Piotr Apel, dziennikarz, jeden ze wspólników. – Siedząc w restauracji zwróciliśmy uwagę na program telewizyjny, który przykuwał uwagę wszystkich gości.

Był to finał programu „Wielcy Ukraińcy” na licencji BBC. Pomimo bariery językowej, stwierdziliśmy, że to znakomity pomysł, który warto przenieść do Polski. – Podobnie, jak większość innych świetnych formatów telewizyjnych, także i ten program wykreowali Brytyjczycy – dodaje Paweł Wilski, zajmujący się w ZP „Oko i Ucho” strategią finansową. – Oznaczało to również, że nie jest tani. Decyzję o zakupie opcji odjęliśmy w ub. roku, a wszystkie formalności udało nam się załatwić w ciągu kilku miesięcy. W sumie okazało się to prostsze niż wstępnie zakładaliśmy. BBC bardzo poważnie potraktowało naszą ofertę. Pierwsze spotkanie miało miejsce w Londynie, kolejne w naszym warszawskim studiu. Brytyjczycy zadeklarowali wszechstronną pomoc. Szczególnie cenne były rozmowy z producentem, który nadzorował realizację 30. edycji programu – 28. narodowych i dwóch specjalnych: katalońskiej i walijskiej. Dzięki temu w polskiej wersji będzie można uniknąć błędów, które popełnili poprzednicy. A dotyczyły one przede wszystkim formy wyboru kandydata do tytułu bohatera narodowego wszechczasów.

– Najważniejszym pytaniem, które musieliśmy sobie zadać było, czy poradzimy sobie z tak poważnym przedsięwzięciem – stwierdza P. Wilski. – Wcześniej realizowaliśmy już duże projekty, jak np. kampania społeczna „Ojczysty, dodaj do ulubionych”, w ramach której musieliśmy przygotować dwa spoty telewizyjne, trzy radiowe i duże widowisko. Wyprodukowaliśmy też film „Wszystko płynie”, fabularyzowany dokument, w którego promocję zaangażowała się Agora.

Nasz kolejny film fabularny to „Zimorodek”, na podstawie powieści Kazimierza Orłosia, stanowiący koprodukcję francuskopolską. W przypadku „Polaka Wszech Czasów”, klucz do sukcesu stanowi jednak nie tyle doświadczenie, co raczej kreatywność i umiejętność szybkiego zamieniania pomysłów w fakty. „Polak Wszech Czasów” to więcej niż program telewizyjny – popularyzuje on wiedzę o wielkich Polakach. Przez managerów został założony portal www.polakwszechczasow. pl. Partnerami przedsięwzięcia zostały: Narodowe Centrum Kultury, Biblioteka Narodowa, Narodowe Archiwum Cyfrowe, Ośrodek Karta, PWN, a wśród mediów – nasza redakcja i Inwestycje.pl.

– Najbardziej mnie cieszy, że wsparło nas aż wielu wybitnych przedstawicieli świata sztuki i nauki – mówi Piotr Marynowski, prawnik z dziesięcioletnim stażem w zarządzaniu – Spotkania te utwierdziły mnie w przekonaniu, że „Polak Wszech Czasów” to projekt, który wyzwoli wiele pozytywnych emocji już na etapie zgłaszania kandydatur. Jerzy Zelnik w niezwykle sugestywny sposób przywołał postać Cypriana Kamila Norwida. Z kolei Krzysztof Hołowczyc przypomniał Jerzego Szajnowicza-Iwanowa, który w walce z hitlerowcami wykazał talent godny… Jamesa Bonda.

Nie sposób wymienić wszystkich bohaterów nominowanych do zaszczytnego tytułu. Co kilka dni na naszym portalu prezentujemy kolejne rekomendacje. Ekipa z „Oka i Ucha” kręci krótkie fi lmy, w których powszechnie znani Polacy mówią o wielkich przodkach. Takich materiałów powstało już kilkadziesiąt. Format BBC zakłada, że po etapie wstępnym ogłaszany jest plebiscyt i z grona wszystkich zgłoszonych postaci wybieranych jest stu kandydatów. O 10. najwyżej ocenionych przez społeczność powstaną filmy biograficzne z udziałem gwiazd-ambasadorów postaci historycznych. Przez cały okres emisji można będzie głosować na wybrane postacie. W wielkim finale ambasadorzy stoczą ostatnią bitwę na argumenty, a my poznamy wyniki ogólnonarodowego głosowania na „Polaka Wszech Czasów”.

– Biorąc pod uwagę bardzo pozytywne reakcje ze strony mediów, mam nadzieję, że w przyszłości będziemy mogli pójść krok dalej i przypomnimy wielkich Polaków zasłużonych w różnych dziedzinach – podsumowuje czwarty ze wspólników, Piotr Kornobis, producent, a zarazem prezes firmy..

– Może więc wybierzemy sportowca lub muzyka wszechczasów. Albo ulubioną polską postać fikcyjną. Nasza redakcja zdecydowała się wesprzeć ten niebanalny projekt, ponieważ chcielibyśmy, żeby w gronie kandydatów do tytułu „Polaka Wszech Czasów” znaleźli się nie tylko wielcy twórcy lub wodzowie, ale też ludzie, którzy tworzyli polską gospodarkę. Wspólnie z naszym partnerem – portalem Inwestycje.pl – na stronach www. manager.inwestycje.pl ogłosiliśmy konkurs, w którym internauci mogą wskazać najciekawszych i najważniejszych przedsiębiorców i ekonomistów.

Co lubi Paweł Wilski?

ZEGARKI – IWC Portuguese
PIÓRA – Montblanc
UBRANIA – casual
WYPOCZYNEK – Zakopane, Rogów na Mazowszu
KUCHNIA – europejska i japońska. Sam przygotowuje sushi
HOBBY – żeglarstwo, koszykówka

Co lubi Piotr Apel?

KUCHNIA – rosyjska
RESTAURACJA – „Babuszka” w Warszawie
WYPOCZYNEK – jeździ do Lwowa kilkanaście razy w roku
SAMOCHÓD – VW
HOBBY – turystyka, szczególnie interesują go kraje za wschodnią granicą Polski

Co lubi Piotr Kornobis?

UBRANIA – projekty Zosi Chylak i Marceliny Jarnuszkiewicz
WYPOCZYNEK – „polska wieś”.
KUCHNIA – ryby pod każdą postacią
RESTAURACJA – „Da Aldo” w Warszawie
HOBBY – podróże i muzyka. Od lat jest wokalistą w zespole „Wanna Otchłani”

Co lubi Piotr Marynowski?

ZEGARKI – Rolex
PIÓRA – Montblanc
UBRANIA – Zegna
WYPOCZYNEK – Włochy
KUCHNIA – polska, włoska
RESTAURACJA – „Prowansja” w Warszawie
SAMOCHÓD – Lexus
HOBBY – tenis, piłka nożna