Poczta Polska wspiera e-biznes

22.06.2016 Warszawa, n/z Przemyslaw Sypniewski prezes Poczta Polska fot. Piotr Waniorek/zelaznastudio.pl

Rok 2016 będzie rekordowy pod względem liczby przesyłek. Sprzyja temu rozwój rynku e-commerce i pieniądze z 500+. Firmy logistyczne, takie jak Poczta Polska, już się przygotowały do zwiększonego ruchu

Firmy wysyłają miesięcznie setki, a nawet tysiące paczek – 33 proc. przedsiębiorców nadaje do 500 przesyłek miesięcznie, a prawie co dziesiąta firma powyżej 5 tys. – wynika z badania ARC Rynek i Opinia wśród uczestników rankingu e-Gazele Biznesu, konkursu dla najszybciej rozwijających się małych i średnich firm e-commerce. A przesyłek może być znacznie więcej. Sklepy internetowe już sygnalizują  zwiększony ruch, tłumacząc go wzrostem zamożności Polaków i napływem pieniędzy z Programu 500+.

Dla każdej e-firmy…
E-handel stał się największym i najszybciej rozwijającym się rynkiem w Polsce, bardzo ważnym również dla firm logistycznych, takich jak Poczta Polska, a prawie wszystkie firmy badane przez ARC Rynek i Opinia prognozują, że rynek e-commerce w perspektywie pięciu kolejnych lat jeszcze wzrośnie. Okazało się też, że Poczta Polska jest najpopularniejszym operatorem logistycznym wśród e-Gazel. Z jej dostaw korzysta 58 proc. uczestników rankingu. Usługi są najczęściej wybierane przez najmniejsze firmy, zwłaszcza prowadzone w formie jednoosobowej działalności gospodarczej.

– Poczta Polska może zaoferować mniejszym e-firmom największą sieć dystrybucji w kraju, szybkie i zaufane usługi logistyczne oraz możliwość promocji zarówno w placówkach pocztowych, jak i w cyfrowych kanałach komunikacji. Zapewniamy dostęp do wszystkich klientów w Polsce – również tych, którzy dopiero wchodzą do e-świata – podkreśla Przemysław Sypniewski, prezes Poczty Polskiej.

Spółka dostosowuje swoje usługi do dwóch grup klientów: e-przedsiębiorców i osób, które kupują ich produkty. Tych pierwszych obsługuje głównie w rzeczywistości wirtualnej, zapewniając im pełen pakiet usług – od korzystnej umowy, przez wygodne konto i ubezpieczenie, po marketing online. Przesyłka jest już dostarczana w świecie rzeczywistym, dlatego Poczta Polska umożliwiła sklepom internetowym, platformom do e-handlu i klientom biznesowym nadawanie paczek z opcją odbioru w jednym z 7 tys. punktów.

22.06.2016 Warszawa, n/z Przemyslaw Sypniewski prezes Poczta Polska fot. Piotr Waniorek/zelaznastudio.pl

– Klienci chcą mieć jak największą możliwość wyboru dogodnych dla siebie miejsc do odbioru e-zakupów. Dlatego naszym głównym celem w segmencie e-commerce jest zapewnienie jeszcze większej wygody odbioru przesyłek. Systematycznie więc poszerzamy naszą sieć o kolejne punkty partnerskie – tłumaczy Przemysław Sypniewski.

Paczka w punkcie
Spółka, oprócz dostaw kurierskich „door to door”, umożliwiła odbiór paczek nie tylko w jednej z ponad 4,1 tys. placówek pocztowych, ale również na tysiącu stacji paliw PKN Orlen. Teraz, dzięki porozumieniu o współpracy z Ruchem, sieć poszerzyła się do 7 tys. punktów. To efekt wzrostu zainteresowania odbiorem przesyłek w punkcie odbioru o 200 proc. tylko w pierwszym kwartale tego roku. Wiele osób woli bowiem decydować o miejscu i czasie odbioru przesyłki przy okazji zakupów lub powrotu do domu.

– Z badań wynika, że adresatom zależy przede wszystkim na elastycznej formie odbioru paczek, dlatego stale rozwijamy naszą sieć, poszerzając ją o placówki partnerskie – przyznaje Przemysław Sypniewski.Zapewnia też, że to nie koniec rozwoju. Celem jest poszerzenie sieci dystrybucji do 10 tys. punktów już w przyszłym roku. Pod tym względem konkurencji nie ma. InPost dysponuje na razie 2 tys. paczkomatów, przesyłki UPS i GLS można odbierać w 1,5 tys. punktów, DHL w 1,4 tys. punktów.

Szybka przesyłka
Usługi Poczty Polskiej przyspieszają. 80 proc. przesyłek dociera do punktów odbioru następnego dnia roboczego, a maksymalny czas oczekiwania na przesyłkę trwa dwa dni robocze. Każda z nich jest ubezpieczona do wysokości 1 tys. złotych. Klient jest informowany kilkukrotnie np., wiadomościami sms-owymi – w momencie nadania przez sklep internetowy, dotarcia przesyłki do punktu oraz po trzech dniach od dotarcia przesyłki do punktu. Status przesyłki można śledzić online na stronie internetowej Poczty Polskiej. Paczki będą czekały na odbiór do siedmiu dni, a klienci zostaną poinformowani o czekającej przesyłce sms-em. Zakres usług objętych umową obejmuje najpopularniejsze usługi paczkowe Poczty Polskiej: Paczka24 i Paczka48, Pocztex Kurier48, Pocztex Ekspres24. Poczta Polska ma również swój udział w e-handlu zagranicznym.

Handel transgraniczny
– E-przedsiębiorcy nie ograniczają się dziś jedynie do rodzimego rynku. Handel transgraniczny to przyszłość polskich e-sklepów i Poczty. Perspektywa odtworzenia jedwabnego szlaku otwiera dla nas gigantyczny rynek chiński. Jako Narodowy Operator Pocztowy zamierzamy odegrać rolę głównego partnera logistycznego w tym przedsięwzięciu. Mamy nadzieję, że z polską pocztą do Chin trafią polscy przedsiębiorcy – zapowiada Przemysław Sypniewsk. Rozbudowa sieci dystrybucji to nie jedyny sposób wspierania e-biznesu przez Pocztę Polską.
– Poczta Polska buduje wspólnie z państwem platformę e-administracji. Z tej platformy już dziś korzystają nasi przedsiębiorcy – mowa o Envelo. W przyszłości będzie to miejsce, w którym e-obywatel, e-klient i e-przedsiębiorca załatwią swoje sprawy urzędowe, zrobią zakupy, zareklamują usługi. Adres wirtualny i realny będą przenikać – podsumowuje Przemysław Sypniewski.