Nowy Mercedes AMG E53 4Matic+

Mercedes AMG e53 4MATIC+

Bardziej wyrazisty design, rozbudowane opcje indywidualizacji oraz system informacyjno-rozrywkowy MBUX oraz 3-litrowy, 6-cylindrowy silnik o mocy 435 KM i momencie obrotowym 520 Nm – tak w skrócie Mercedes-AMG ulepsza swoje modele klasy biznes, czyli E 53 4MATIC+ Limuzyna i Kombi.

„Nasza odmieniona Klasa E 53 4MATIC+ została znacząco udoskonalona, zarówno z nadwoziem Limuzyna, jak i Kombi. Wizualna aktualizacja oferuje naszym klientom prawdziwą wartość dodaną, którą w imponującym stylu podkreśla nasz charakterystyczny grill AMG. Zachowaliśmy sprawdzony zespół napędowy ze zelektryfikowanym motorem o pojemności 3,0 litrów. Zmodernizowane zawieszenie oferuje teraz jeszcze większą rozpiętość między komfortem na dalekich trasach a precyzją i dynamiką prowadzenia” – powiedział Tobias Moers, prezes zarządu Mercedes-AMG GmbH.

Dwa przetłoczenia i okrągłe, podwójne końcówki układu wydechowego

Z zewnątrz Limuzynę i Kombi wyróżnia pokrywa silnika z dwoma charakterystycznymi, masywnymi wybrzuszeniami, a także duże, przedzielone dwiema listwami wloty powietrza po bokach zderzaka oraz nowy przedni spojler ze srebrnym, chromowanym wykończeniem. Aerodynamikę poprawiają prowadnice powietrza lakierowane na kolor lśniącej czerni. Z tyłu E 53 identyfikują podwójne, okrągłe elementy ozdobne rur wydechowych, dostępne z czarnym lub chromowanym wykończeniem (wysoki połysk). Ponadto Limuzyna otrzymuje nowe, dwuczęściowe tylne światła, w całości w technice LED, a Kombi – nowe wkłady lamp.

Dynamiczną prezencję podkreślają przeprojektowane 19-calowe obręcze kół z lekkich stopów, o zoptymalizowanym aerodynamicznie kształcie z pięcioma podwójnymi ramionami. Opcjonalnie dostępne są 20-calowe lekkie obręcze kół, także o aerodynamicznie zoptymalizowanym wzorze z pięcioma podwójnymi ramionami oraz z szerszym rantem, lakierowane na kolor czarny (mat) lub tytanowoszary (lśniące wykończenie). Jeszcze bardziej sportowy wygląd E 53 zyskują za sprawą pakietu AMG Night z szeregiem czarnych dodatków, w tym z opcjonalnym przyciemnionym grillem.

Wnętrze z innowacyjnym systemem informacyjno-rozrywkowym MBUX

Wnętrze nowych E 53 wita podróżujących charakterystycznym dla AMG wykończeniem i wyposażeniem, luksusowymi materiałami oraz najnowszej generacji systemem operacyjnym MBUX. Syntezę ekskluzywności i sportowej aury stanowią sportowe siedzenia, obite mieszanką czarnej skóry syntetycznej ARTICO oraz mikrofibry DINAMICA, z kontrastowymi, czerwonymi przeszyciami i emblematami AMG. Dla wszystkich dostępnych tapicerek można zamówić opcjonalnie pakiety foteli AMG Performance. Do wyboru są też czerwone pasy bezpieczeństwa i różne elementy ozdobne.

Dwa wyświetlacze – lewy odpowiada za panel wskaźników, a prawy za ekran systemu operacyjnego – łączą się pod wspólną szklaną taflą, tworząc panoramiczny kokpit. W przypadku zegarów użytkownik ma do wyboru jedną z trzech wersji graficznych interfejsu: Modern Classic, Sport oraz Supersport. Szczególne wrażenie robi ta ostatnia, z centralnym, okrągłym obrotomierzem oraz dodatkowymi informacjami w postaci wykresów umieszczonych po jego lewej i prawej stronie. Poprzez menu AMG kierowca może wywoływać różne specjalne widoki, takie jak aktualne parametry silnika, wskaźnik zmiany biegu, rozgrzewanie, miernik przeciążeń czy RACETIMER.

Opcjonalnie nowe warianty E 53 oferowane są z aplikacją AMG TRACK PACE, czyli z wirtualnym inżynierem wyścigowym. Podczas jazdy torowej aplikacja stale monitoruje ponad 80 parametrów pojazdu (np. prędkość, przyspieszenie), wyświetla czasy okrążeń oraz różnicę w stosunku do czasu odniesienia. Funkcja rozszerzonej rzeczywistości MBUX pozwala na wyświetlenie idealnej linii zapisanego toru jazdy na centralnym ekranie lub opcjonalnym wyświetlaczu head-up. Taki wirtualny instruktor pozwala systematycznie poprawiać czasy okrążeń.

Nowa kierownica AMG Performance w standardzie

Świeże wzornictwo i harmonijnie zintegrowane przyciski sprawiają, że nowa kierownica AMG Performance współtworzy jeszcze ściślejsze połączenie człowieka z maszyną. Trzy zaokrąglone, podwójne ramiona łączą stabilność z lekkością, a obręcz kierownicy jest typowa dla świata wyścigów. Nabywca ma do wyboru obszycie ze skóry, mikrofibry DINAMICA lub połączenie skóry i mikrofibry – na życzenie z funkcją ogrzewania. W kole kierownicy znajduje się mata z czujnikiem pojemnościowym, który rozpoznaje, czy kierowca trzyma swoje dłonie na wieńcu. Jeśli system wykryje, że przez pewien czas tego nie robi, uruchamia szereg ostrzeżeń, a w razie konieczności aktywuje Asystenta awaryjnego hamowania (Emergency Brake Assist).

Za pomocą metalowych manetek zmiany biegów, umieszczonych po lewej i prawej stronie za obręczą kierownicy, przekładnia AMG SPEEDSHIFT TCT 9G może być obsługiwana ręcznie. Zmodernizowane łopatki zostały ergonomicznie dostosowane do kształtu nowej kierownicy AMG Performance – są nieco większe niż poprzednio i umieszczono je niżej.

Rzędowy 6-cylindrowy silnik z rozrusznikiem-alternatorem EQ Boost

Rzędowa 6-cylindrowa jednostka o pojemności 3,0 litrów pod maską E 53 zapewnia wyśmienite osiągi i charakteryzuje się inteligentną elektryfikacją. Rozrusznik-alternator EQ Boost łączy rozrusznik i alternator w jedną mocną jednostkę elektryczną, umieszczoną pomiędzy silnikiem spalinowym
a przekładnią. Działa ona nie tylko jako alternator, ale realizuje też funkcje hybrydowe, takie jak „boost” (zastrzyk siły napędowej – do 16 kW mocy i 250 Nm momentu obrotowego), rekuperacja, zmiana punktu obciążenia, tryb „żeglowania” oraz praktycznie niedostrzegalne ponowne uruchomienie silnika w ramach działania funkcji start/stop.

Ta innowacja, a także inteligentne doładowanie za pomocą turbosprężarki oraz dodatkowej sprężarki elektrycznej, mają wspólny cel: podniesienie typowych dla AMG osiągów i dynamiki jazdy przy jednoczesnym zmniejszeniu zużycia paliwa i ograniczeniu emisji spalin. Rozrusznik-alternator zapewnia wsparcie podczas ruszania, a dodatkowa elektryczna sprężarka bezzwłocznie wytwarza wysokie ciśnienie doładowania dla szybszego zwiększenia momentu obrotowego na potrzeby przyspieszania – aż do chwili „rozkręcenia się” dużej turbosprężarki, zasilanej strumieniem spalin. W rezultacie 3,0-litrowy silnik odznacza się niezwykle spontaniczną reakcją i zapewnia bardzo dynamiczną reakcję bez zjawiska tzw. turbodziury. Dodatkową zaletą jest wysoka kultura pracy 6-cylindrowej „rzędówki”.

Prędkość maksymalna 270 km/h, większe hamulce

Pakiet kierowcy AMG pozwala na zwiększenie elektronicznie ograniczonej prędkości maksymalnej nowych wariantów E 53 do 270 km/h (standard: 250 km/h). Wysokowydajny układ hamulcowy został oczywiście przystosowany do mocy i osiągów pojazdu: przednia oś ma nawiercane, wentylowane tarcze o wymiarach 370 x 36 mm, z 4-tłoczkowymi zaciskami stałymi i napisem „AMG”, a tylną wyposażono w wentylowane tarcze 360 x 26 mm z pływającymi zaciskami 1-tłoczkowmi.

Krótkie czasy zmiany biegów, wysoka efektywność: przekładnia AMG SPEEDSHIFT TCT 9G

Trzylitrowy silnik R6 jest sprzężony z przekładnią AMG SPEEDSHIFT TCT 9G, która imponuje wyjątkowo krótkimi czasami zmiany biegów, szybką reakcją na polecenia wydawane manetkami, funkcją podwójnego wysprzęglenia i możliwością wielokrotnych redukcji. Niezależnie od tego, czy kierowca korzysta z trybu automatycznego, czy sam wybiera przełożenia za pomocą łopatek przy kierownicy, zmiany biegów w górę lub w dół odbywają się natychmiast. Przekładnia odpowiada bardzo responsywnie, zwłaszcza w programie jazdy Sport+ i w trybie ręcznym, a w zależności od wybranego trybu pozwala zarówno na dynamiczne przyspieszenia, jak i wspiera oszczędny styl jazdy.

Zmiana charakterystyki za dotknięciem palca: AMG DYNAMIC SELECT

Korzystając z pięciu trybów jazdy DYNAMIC SELECT (Slippery, Comfort, Sport, Sport+ i Individual), można jednym ruchem dłoni zmienić charakterystykę nowych reprezentantów serii 53 – od efektywnej i komfortowej aż do bardzo sportowej. Tryby modyfikują kluczowe parametry pojazdu, takie jak reakcja silnika czy praca skrzyni biegów, zawieszenia oraz układu kierowniczego. Z trybami jazdy zintegrowano kontrolę dynamiki pojazdu AMG DYNAMIC z trzema poziomami do wyboru (Basic, Advanced, Pro); każdy z nich wpływa np. na strategię działania ESP® lub napędu 4×4.

Niezależne zawieszenie AMG RIDE CONTROL+

Większa zwinność, neutralne prowadzenie w zakrętach i większa przyczepność – to wszystko zasługa pneumatycznego zawieszenia AMG RIDE CONTROL+ opracowanego w Affalterbach. Wielokomorowe zawieszenie pneumatyczne ze szczególnie sportowym zestrojeniem sprężyn/amortyzatorów i płynną regulacją tłumienia ADS+ (Adaptive Damping System) łączy wyjątkową dynamikę jazdy z wysokim komfortem. Twardsza charakterystyka sprężyn, na przykład podczas pokonywania zakrętów
i hamowania, skutecznie zmniejsza przechyły nadwozia.

Amortyzacja każdego koła jest dostosowywana do aktualnej sytuacji na drodze i stanu nawierzchni. Odbywa się to szybko i precyzyjnie, przy użyciu dwóch oddzielnych zaworów w amortyzatorach – jednym dla sił odbicia, drugim dla sił ugięcia. Kierowca ma do wyboru trzy różne tryby tłumienia (Comfort, Sport, Sport+).

Napęd na wszystkie koła AMG Performance 4MATIC+

W pełni aktywny napęd na obie osie AMG Performance 4MATIC+ łączy optymalną przyczepność i przyjemność z dynamicznej jazdy oraz wysoki poziom bezpieczeństwa jazdy w każdych warunkach: na suchej i mokrej nawierzchni oraz na śniegu. Przejście z napędu tylnej osi do napędu wszystkich czterech kół i odwrotnie odbywa się płynnie, ponieważ inteligentne sterowanie napędem zostało zintegrowane z ogólną konstrukcją samochodu.

Pakiet AMG Dynamic Plus

Z myślą o zapewnieniu jeszcze bardziej emocjonujących wrażeń z jazdy
w nowych wariantach E 53 debiutuje opcjonalny pakiet AMG Dynamic Plus, łączący techniczne i wizualne dodatki wyposażenia zarezerwowane dotąd dla wersji 8-cylindrowych. Najważniejsze z nich to program jazdy RACE z trybem Drift, kierownica AMG Performance obszyta mikrofibrą DINAMICA lub skórą z przyciskami do szybkiej zmiany programu i funkcji dynamiki jazdy, oraz polakierowane na czerwono zaciski hamulcowe, które optycznie podkreślają sportowy charakter samochodu.

Dane techniczne w skrócie:

  Mercedes-AMG E 53 4MATIC+ Limuzyna Mercedes-AMG E 53 4MATIC+ Kombi
Silnik 3.0 R6 z turbosprężarką oraz dodatkowym, elektrycznym kompresorem 3.0 R6 z turbosprężarką oraz dodatkowym, elektrycznym kompresorem
Pojemność skokowa 2999 ccm 2999 ccm
Moc maks. 320 kW (435 KM) przy 6100 obr./min
+ dod. 16 kW (22 KM) z EQ Boost
320 kW (435 KM) przy 6100 obr./min
+ dod. 16 kW (22 KM) z EQ Boost
Maks. moment obr. 520 Nm przy 1800-5800 obr./min
+ dod. 250 Nm z EQ Boost
520 Nm przy 1800-5800 obr./min
+ dod. 250 Nm z EQ Boost
Układ napędowy w pełni aktywny napęd 4×4
AMG Performance 4MATIC+
w pełni aktywny napęd 4×4
AMG Performance 4MATIC+
Przekładnia AMG SPEEDSHIFT TCT 9G AMG SPEEDSHIFT TCT 9G
Zużycie paliwa w cyklu łączonym 8,5-8,8 l/100 km* 8,7-9,0 l/100 km*
Emisje CO2 w cyklu łączonym 194-200 g/km 200-207 g/km
Przyspieszenie 0-100 km/h 4,5 s 4,6 s
Prędkość maksymalna 250 km/h** 250 km/h**

* podane wartości zostały określone zgodnie z zalecaną metodą pomiarową. Są to „wartości CO2 NEDC” zgodnie z art. 2 nr 1 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2017/1153; dane zużycia paliwa obliczono w oparciu o te wartości;
** ograniczona elektronicznie, z pakietem kierowcy AMG – 270 km/h