Nowy design oficjalnego samochodu bezpieczeństwa i samochodu medycznego Formuły 1

Neues Design für Mercedes-AMG Official FIA F1 Safety Car™ und Medical Car™ / Mercedes-AMG GT R (Kraftstoffverbrauch kombiniert 12,4 l/100 km, CO2-Emissionen kombiniert 284 g/km). Mercedes-AMG C 63 S T-Modell (Kraftstoffverbrauch kombiniert 10,0 l/100 km, CO2-Emissionen kombiniert 229 g/km). New design for Mercedes-AMG Official FIA F1 Safety Car™ and Medical Car™ / Mercedes-AMG GT R (fuel consumption combined 12.4 l/100 km, CO2 emissions combined 284 g/km). Mercedes-AMG C 63 S Estate (fuel consumption combined 10.0 l/100 km, CO2 emissions combined 229 g/km).

Oficjalny samochód bezpieczeństwa – Mercedes-AMG Official Safety Car – i oficjalny samochód medyczny Mistrzostw Świata Formuły 1 FIA pokryte nowym lakierem. Intensywna czerwień nie tylko koresponduje z kolorystyką Mercedes-AMG, ale przede wszystkim odpowiada barwie firmy CrowdStrike – partnera zespołu Formuły 1 Mercedes-AMG Petronas, który od tego sezonu będzie również sponsorem oficjalnego samochodu medycznego – Official Mercedes Safety Car. Podobnie jak w latach ubiegłych, także w tym roku pojazdem bazowym dla samochodu bezpieczeństwa jest Mercedes-AMG GT R z silnikiem o mocy 585 KM, natomiast zadania samochodu medycznego spełnia Mercedes-AMG C 63 S Kombi.

„W ostatnich latach Międzynarodowa Federacja Samochodowa (FIA) uczyniła bardzo wiele dla zwiększenia bezpieczeństwa w Formule 1. Niemniej jednak wypadków nie da się całkowicie wyeliminować i właśnie w tych sytuacjach widać, jak istotna jest praca stewardów oraz niezawodność samochodu bezpieczeństwa
i samochodu medycznego. W naszym portfolio mamy dwa specjalnie dostosowane pojazdy, wypróbowane na torach wyścigowych i sprawdzone w roli samochodu bezpieczeństwa FIA i samochodu medycznego FIA – AMG GT R oraz C 63 S Kombi. Również nowy wizerunek doskonale odpowiada ich zadaniom”, stwierdza Philipp Schiemer, prezes zarządu spółki Mercedes-AMG GmbH.

Christoph Sagemüller, szef Mercedes-AMG Motorsport, dodaje: „Już od 1996 roku pojazdy Mercedes-AMG, jako oficjalne samochody bezpieczeństwa, w bezpieczny sposób prowadzą stawkę Formuły 1 po pętli toru, gdy ich interwencję wymuszą niebezpieczne zdarzenia lub złe warunki pogodowe. Dalsze przedłużenie umowy było więc dla nas oczywistością. Maksymalizacja bezpieczeństwa jest naszym najwyższym priorytetem – zarówno
w sporcie wyścigowym, jak i w naszych pojazdach drogowych. Niemniej mamy oczywiście nadzieję, że w tym sezonie oba samochody trzeba będzie wykorzystywać jak najrzadziej”.

Firma CrowdStrike jest partnerem zespołu Formuły 1 Mercedes-AMG Petronas już od 2019 roku. Wraz z rozpoczęciem tegorocznego sezonu partnerstwo z tym wiodącym na rynku dostawcą chmurowych zabezpieczeń punktów końcowych rozszerzono o zaangażowanie w samochód bezpieczeństwa Mercedes Safety Car.

Bernd Mayländer, ambasador marki AMG i instruktor AMG Driving Academy, jest od 2000 roku wyznaczonym przez FIA kierowcą oficjalnego samochodu bezpieczeństwa Mistrzostw Świata Formuły 1 FIA: „Przez te wszystkie lata moje samochody bezpieczeństwa nigdy mnie nie zawiodły. Ich wzorcowa niezawodność jest również bardzo istotnym czynnikiem bezpieczeństwa. Wciąż na nowo zachwycają mnie ich znakomite osiągi na torze wyścigowym. Cieszę się, że nadal będę jeździł samochodem bezpieczeństwa FIA, a ten sezon przyniesie mi jeszcze więcej urozmaiceń, nie tylko ze względu na zmianę koloru”.

W sezonie 2021 Bernd Mayländer poprowadzi stawkę Formuły 1 na zmianę w różnych pojazdach – po raz pierwszy od 1996 r. Mercedes-AMG podzieli się wymagającymi zadaniami samochodu bezpieczeństwa FIA
i samochodu medycznego FIA z innym producentem samochodów – z brytyjską marką aut sportowych Aston Martin, z którą łączy go szeroka współpraca techniczna, obejmująca m.in. ośmiocylindrowe silniki bi-turbo
z Affalterbach. To właśnie Aston Martin wkroczy jako pierwszy do akcji podczas otwarcia sezonu Formuły 1 – 28 marca na Gulf Air Bahrain Grand Prix 2021. Samochody bezpieczeństwa Mercedes-AMG wystartują natomiast 18 kwietnia, w drugiej rundzie Mistrzostw Świata Formuły 1 FIA we włoskiej Imoli.

Pod względem technicznym Mercedes-AMG GT R pozostaje od ubiegłego roku niezmieniony i rozwija moc 430 kW (585 KM). Podstawą jego nadzwyczajnej dynamiki jazdy są 4,0-litrowy silnik V8 bi-turbo, umieszczony z przodu za osią przednią w układzie transaxle, zaawansowany konstrukcyjnie układ jezdny, dopracowana aerodynamika z aktywnymi elementami oraz inteligentna, lekka konstrukcja nadwozia. Wyposażenie dodatkowe obejmuje pakiet AMG Track z systemem ochrony kapotażowej oraz wysokowydajny ceramiczny kompozytowy układ hamulcowy. Wszystko to stwarza modelowi AMG GT R doskonałe warunki do wykonywania trudnych zadań w najwyższej klasie sportu motorowego. Wymogi Międzynarodowej Federacji Samochodowej wobec oficjalnego samochodu bezpieczeństwa są wysokie – musi on być w stanie utrzymać określony minimalny poziom prędkości, który ochroni opony i hamulce bolidów Formuły 1 przed nadmiernym wystudzeniem, a ich silniki przed przegrzaniem.

Obok samochodu bezpieczeństwa w stałej gotowości do szybkiej pomocy w nagłych przypadkach jest Mercedes-AMG C 63 S Kombi – jako oficjalny samochód medyczny Mistrzostw Świata Formuły 1 FIA, prowadzony przez południowoafrykańskiego kierowcę Alana van der Merwe. Samochód medyczny FIA w rundzie startowej podąża za stawką Formuły 1, ponieważ w tej krytycznej fazie wyścigów bolidy jadą niezwykle blisko siebie. W ten sposób w razie wypadku lekarze mogą błyskawicznie dotrzeć na miejsce zdarzenia i natychmiast rozpocząć udzielanie pierwszej pomocy medycznej. Pod względem technicznym samochód medyczny jest odpowiednikiem modelu seryjnego z silnikiem o mocy 375 kW (510 KM), który do zadań na torze wyścigowym również wyposażono w wysokowydajny ceramiczny kompozytowy układ hamulcowy. Cztery pojedyncze wyścigowe fotele kubełkowe z 4-punktowymi pasami bezpieczeństwa zapewniają doskonałe oparcie i bezpieczeństwo zarówno kierowcy, jak i zespołowi lekarzy.

 

Oba samochody bezpieczeństwa wyposażono we wnętrzu w dwa dodatkowe monitory. Na jednym widoczny jest obraz telewizyjny z transmisji wyścigu. Drugi monitor pokazuje grafikę z aktualną pozycją na torze poszczególnych aut wyścigowych. Ponadto oba samochody bezpieczeństwa wyposażone są w specjalnie skonstruowane przez AMG belki dachowe z włókna węglowego, w których umieszczono obowiązkowe światła błyskowe.

Podczas wyścigu oficjalny samochód medyczny i oficjalny samochód bezpieczeństwa Mistrzostw Świata Formuły 1 FIA stoją w gotowości obok siebie w alei serwisowej.

Oficjalne samochody bezpieczeństwa Mistrzostw Świata Formuły 1 FIA marki Mercedes-AMG:

1996 C 36 AMG (W 202)
1997-1999 CLK 55 AMG (C 208)
2000 CL 55 AMG (C 215)
2001-2002 SL 55 AMG (R 230)
2003 CLK 55 AMG (C 209)
2004-2005 SLK 55 AMG (R 171)
2006-2007 CLK 63 AMG (C 209)
2008-2009 SL 63 AMG (R 230)
2010-2012 SLS AMG (C 197)
2012 (GP Niemiec)-2014 SLS AMG GT (C 197)
2015-2018 Mercedes-AMG GT S (C 190)
2019-2021 Mercedes-AMG GT R (C 190)

 

Oficjalne samochody medyczne Mistrzostw Świata Formuły 1 FIA marki Mercedes-AMG:

1996 C 36 AMG (W 202)
1997 C 36 AMG (W 202); E 60 AMG (W 210)
1998-2000 C 55 AMG Kombi (S 202)
2001-2003 C 32 AMG Kombi (S 203)
2004-2007 C 55 AMG Kombi (S 203)
2008-2014 C 63 AMG Kombi (S 204)
2015-2021 Mercedes-AMG C 63 S Kombi (S 205)