Nowomowa, nowomoda zatem krótko i na temat o postępie w komunikacji

    Dzisiejszy Marketing 360 stopni jest mniej nachalny, bardziej skrojony na miarę nawet najmniejszej grupy odbiorców i opiera się na zaangażowaniu klienta już w proces tworzenia i promocji produktu. Robi to poprzez wiele dostępnych kanałów komunikacji, które nawet nie śniły się Filipowi Kotlerowi, gdy tworzył biblię marketingu.

    Rozmawiając z potencjalnymi klientami, szczególnie tymi niekorporacyjnymi często słyszę od nich pytania czym w zasadzie różni się tradycyjny marketing od modnego dziś marketingu 360 stopni lub copywritng od content marketingu. Niektórzy nawet sugerują, że jest to najzwyczajniej nowo mowa, której stosowanie ma podkreślić, że agencje takie jak Media Forum są zawsze na czasie z trendami. Zawsze tłumaczę każdemu zainteresowanemu, że tak jak zmienia się technologia, tak też zmienia się komunikacja – ta powszechna i ta biznesowa.  Rośnie liczba dostępnych kanałów komunikacji oraz narzędzi, zmienia się też sposób nadawania oraz forma odbioru. Nic nie stoi w miejscu zatem sposoby perswazji do zakupu produktu, skorzystania usługi lub wyboru jakiegoś wzorca również ewoluują. I tak znany nam kiedyś marketing klasyczny skupiał się głównie na promocji produktu lub usługi za pomocą narzędzi marketingowych takich jak reklama, PR, sprzedaż bezpośrednia, czy też działania promocyjne i miał za zadanie sprzedawać nawołując krótkim acz dosadnym call to action „kup teraz!”. Dzisiejszy Marketing 360 stopni jest mniej nachalny, bardziej skrojony na miarę nawet najmniejszej grupy odbiorców i opiera się na zaangażowaniu klienta już w proces tworzenia i promocji produktu. Robi to poprzez wiele dostępnych kanałów komunikacji, które nawet nie śniły się Filipowi Kotlerowi gdy tworzył biblię marketingu. Kanały takie, jak media społecznościowe, platformy e-commerce, czy YouTube, blogi, czy fora dyskusyjne dają fenomenalne możliwości stworzenia spójnego i kompleksowego doświadczenia dla klienta, które obejmuje nie tylko sam produkt, ale również jego opakowanie, dystrybucję i obsługę posprzedażową. Mnogość tych kanałów gwarantuje optymalne dotarcie do każdego konsumenta, do jakiego marka pragnie dotrzeć. Tak samo jest z copywritingiem vs content marketingiem. Jeden jest narzędziem marketingu klasycznego, służącym promocji produktu lub usługi przez reklamę, PR, materiały sprzedaży bezpośredniej, a drugi jest narzędziem, które polega na tworzeniu i dostarczaniu wartościowych treści, takich jak artykuły, strona internetowa, media społecznościowe, newslettery, aplikacje mobilne, blogi, filmy, infografiki, media społecznościowe itp., Treści te są dostosowywane do potrzeb i zainteresowań odbiorców i służą głównie do budowania sympatii i lojalności wobec marki. Content marketing może być skutecznym narzędziem PR i marketingu 360 stopni, ponieważ i tu pozwala na komunikowanie się z odbiorcami w sposób naturalny i nienachalny. Dzięki temu, że treści są przygotowywane z myślą o konkretnych grupach docelowych, są one bardziej angażujące i spójne z przekazem marki. Narzędzie to jest szczególnie skuteczne w połączeniu z formami marketingu klasycznego, takimi jak reklama, promocja czy public relations. Warto jednak pamiętać, że content marketing wymaga ciągłego dostarczania wartościowych treści i ciągłego dostosowywania się do potrzeb odbiorców. Celem nadrzędnym jest zaangażowanie odbiorców poprzez dostarczanie im wartościowych treści i nienachalne promowanie produktów czy usług.

    Zmienia się nasz świat, zmienia się nasze postrzeganie togo co ważne a co nie, bo wraz z postępem zmieniają się nasze potrzeby, a wraz z nimi trendy w komunikacji tego wszystkiego. Dobra agencja, to taka która entuzjastycznie reaguje na rzeczywistość rynku, dynamicznie dostosowując się do trendów. Dlatego Media Forum od lat buduje swój prężny zespół, w oparciu o ekspertów, którzy są zawsze na czasie i kreatywnością wyprzedzają mainstream.

    Autor:

    Katarzyna Jarczewska, współzałożycielka agencji Media Forum.