Nowa ŠKODA OCTAVIA dostępna z czterema rodzajami napędów

Nowa ŠKODA OCTAVIA  dostępna będzie na rynku polskim z aż czterema różnymi rodzajami napędów. Poza udoskonalonymi silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi bestseller ŠKODY jest drugim autem tej marki oferowanym w wersji hybrydowej typu plug-in oraz pierwszym z technologią miękkiej hybrydy e-TEC. Co więcej, po raz pierwszy z silnikiem elektrycznym dostępna jest usportowiona OCTAVIA RS iV.

Nowa OCTAVIA jest drugim modelem, po flagowej ŠKODZIE SUPERB, dostępnym z hybrydowym napędem typu plug-in – i to w dwóch wariantach mocy. W najmocniejszym wariancie usportowionej RS iV, silnik benzynowy 1.4 TSI 110 kW (150 KM) i silnik elektryczny 85 kW zapewniają łączną moc 180 kW (245 KM) i maksymalny moment obrotowy 400 Nm. OCTAVIA iV natomiast, w wersji wyposażenia Ambition i Style, dysponuje łączną mocą 150 kW (204 KM) oraz momentem obrotowym 350 Nm. Sześciobiegowa skrzynia DSG obsługiwana elektronicznie w technologii shift-by-wire zapewnia płynność i dynamikę jazdy.

– W ŠKODZIE OCTAVIA czwartej generacji oferujemy najszerszy wybór układów napędowych w historii wszystkich modeli marki. Wiele różnych wariantów napędów sprawia, że każdy kierowca znajdzie opcję dopasowaną do swoich preferencji. Warianty iV mogą bezemisyjnie pokonać do 60 km w cyklu WLTP. Ponadto stale dopracowujemy nasze silniki spalinowe. Stały się one jeszcze bardziej wydajne, a emisje tlenków azotu w nowej generacji silników diesla EVO zostały przez nas zmniejszone o około 80% dzięki zastosowaniu technologii twin dosing – komentuje Christian Strube, członek zarządu ŠKODA AUTO ds. rozwoju technicznego.

Do 60 km w trybie elektrycznym

Oba warianty ŠKODY OCTAVIA iV, oprócz tradycyjnego akumulatora rozruchowego 12 V umieszczonego w bagażniku, są wyposażone w wysokonapięciowe akumulatory litowo-jonowe o pojemności 37 Ah (13 kWh). Dzięki temu samochody mogą przejechać do 60 km w cyklu WLTP przy wykorzystaniu wyłącznie energii elektrycznej. Średnia emisja CO2 wynosi zaledwie około 30 g/km. Oznacza to, że model ten już teraz spełnia wymagania przyszłej normy emisyjnej Euro-6d.

Akumulator hybrydowych wariantów ŠKODY OCTAVIA iV typu plug-in można w wygodny sposób ładować w domu, używając konwencjonalnego domowego gniazdka elektrycznego 230 V lub ładowarki ściennej o mocy do 11 kW. Samochodowe gniazdo ładowania jest ukryte pod klapką z przodu auta po stronie kierowcy, która otwiera się po naciśnięciu przycisku w panelu drzwi.

Premiera technologii miękkiej hybrydy

W modelach OCTAVIA iV e-TEC, ŠKODA będzie ponadto po raz pierwszy wykorzystywała technologię miękkiej hybrydy. Przy wyposażeniu w 7-biegową skrzynię DSG, zarówno trzycylindrowy silnik 1.0 TSI o mocy 81 kW (110 KM), jak i czterocylindrowy silnik 1.5 TSI o mocy 110 kW (150 KM) wykorzystują rozrusznik z napędem pasowym na napięciu 48 V oraz akumulator litowo-jonowy dostarczający prąd o napięciu 48 V. Akumulator o pojemności 0,6 kWh znajduje się pod przednim siedzeniem pasażera i jest ładowany wyłącznie energią odzyskiwaną z hamowania. Może również zasilać akumulator rozruchowy 12 V za pomocą przetwornika prądu stałego. Przede wszystkim jednak technologia miękkiej hybrydy w razie potrzeby dostarcza do silnika energię o mocy nawet do 50 Nm, umożliwiając ŠKODZIE OCTAVIA iV e-TEC przemieszczanie się na wyłączonym silniku. Technologia miękkiej hybrydy powoduje też, że włączanie i wyłączanie silnika jest szybsze, łagodniejsze i generuje mniej drgań. Pozwala to zmniejszyć zużycie paliwa o 0,4 l na 100 km, ograniczając tym samym emisję CO2.

OCTAVIA z technologią miękkiej hybrydy jest łatwo rozpoznawalna dzięki emblematowi e-TEC umieszczonemu na pokrywie bagażnika.

Udoskonalone silniki wysokoprężne i benzynowe generacji EVO

Trzy silniki wysokoprężne dostępne w nowym modelu OCTAVIA to jednostki najnowszej generacji EVO, które już teraz spełniają wymagania przyszłej normy emisyjnej Euro-6d. Zaawansowany układ oczyszczania spalin SCR zmniejsza emisję tlenków azotu (NOx) nawet o 80% w procesie twin dosing, polegającym na wtryskiwaniu AdBlue® przed dwoma szeregowo ustawionymi katalizatorami. Nowa jednostka napędowa 2.0 TDI dostępna jest w kilku wariantach mocy: 85 kW (115 KM), 110 kW (150 KM) lub 147 kW (200 KM) i zużywa nawet o 0,4 l oleju napędowego na 100 km mniej w porównaniu do poprzednich generacji silników, między innymi dzięki usprawnionemu mechanizmowi korbowemu oraz turbosprężarce ze zmienną geometrią turbiny.

Sprawność silników benzynowych EVO poprawiono poprzez natryskiwanie plazmowe specjalnego materiału na ścianki cylindrów. Ciśnienie wtrysku w tych silnikach wynosi nawet do 350 barów. Trzycylindrowy silnik 1.0 TSI o mocy 81 kW (110 KM) jest wyposażony w turbosprężarkę o zmiennej geometrii turbiny i pracuje w sprawnym cyklu Millera. W czterocylindrowej jednostce 1.5 TSI o mocy 110 kW (150 KM) system aktywnego zarządzania pracą cylindrów zmniejsza zużycie paliwa, automatycznie odłączając dwa cylindry przy małym obciążeniu. Cztery cylindry silnika 2.0 TSI generują moc 140 kW (190 KM). Podobnie jak najwyższy wariant silnika wysokoprężnego, jednostka ta będzie dostępna również z siedmiobiegową skrzynią DSG i napędem na obie osie.

Nowa OCTAVIA wyposażona jest również w najnowszą generację manualnej skrzyni biegów MQ281, która w porównaniu z poprzednią skrzynią MQ250 zmniejsza emisję CO2 o 1,4 g/km w cyklu WLTP dla silnika 1.5 TSI o mocy 110 kW. Wartość ta dla silnika 2.0 TDI o mocy 110 kW w porównaniu ze skrzynią MQ250 jest niższa o 2,4 g/km.