Najdroższe ulice świata

Causeway Bay w Hongkongu, Nowojorska Piąta Aleja, New Bond Street w Londynie, mediolańska Via Montenapoleone oraz Pola Elizejskie to czołówka najdroższych ulic świata 2018. Liderami wśród polskich adresów pozostają Nowy Świat, Floriańska oraz Marszałkowska – wynika z najnowszego raportu firmy Cushman & Wakefield „Main Streets Across the World”.

Trzydziesta edycja rankingu najdroższych ulic handlowych świata zestawia w tym roku 446 (451 w 2017 roku) najdroższych adresów z 65 krajów świata. Kluczowe dla zestawienia są dane na temat wysokości czynszów za najlepsze powierzchnie handlowe.

Na skutek znacznych obniżek stawek czynszowych w Nowym Jorku (z 3000 USD do średnio 2250 USD za stopę kwadratową rocznie) Górna Piąta Aleja, liderka zestawienia z ubiegłego roku, spadła na drugą lokatę, ustępując miejsca Causeway Bay w Hongkongu, gdzie zresztą czynsze także uległy obniżeniu (do 2671 USD/st. kw./rok). Na trzeciej pozycji, podobnie jak w minionym roku, New Bond Street, której względnie stabilny poziom czynszów (1744 USD/st. kw./rok) zapewnił jednocześnie pierwsze miejsca na liście najdroższych ulic handlowych Europy. Świadczy to o tym, że marki luksusowe i z górnej półki nadal uważają stolicę Wielkiej Brytanii za kluczową lokalizację handlową.

Ulice Nowego Jorku

W pierwszej dziesiątce najdroższych ulic handlowych znalazły się także Pola Elizejskie na 4. miejscu (1519 USD/st. kw./rok) oraz Via Montenapoleone w Mediolanie na 5. pozycji (1466 USD/st. kw./rok). Szóste miejsce w rankingu – z czynszami na średnim poziomie 1219 USD/st. kw./rok – zajęła tokijska Ginza, która jest jednocześnie najwyżej sklasyfikowaną ulicą w Azji po Hongkongu. Wśród lokalizacji na drugim końcu zestawienia – z czynszami w przedziale 20-30 USD/st. kw./rok – znalazły się głównie ulice na rynkach wschodzących w Afryce i Ameryce Łacińskiej.

W pierwszym wydaniu raportu Main Streets Across the World w 1988 roku najdroższą ulicą handlową świata była nowojorska East 57th Street z czynszem wynoszącym 425 USD/st. kw./rok. Od tego czasu na pierwszym miejscu dominowały ulice Nowego Jorku albo Hongkongu – poza nimi sukces ten odniosła tylko tokijska Ginza.

W Europie najniższe czynsze za powierzchnie przy głównych ulicach handlowych obowiązują w Kownie, na Litwie, gdzie wynoszą 19 USD/st. kw./rok. Największy wzrost czynszów rok do roku o 30,4% do 98 USD/st. kw./rok odnotowano w Porto, przy Rua de Santa Catarina w dzielnicy Baixa, a największy spadek w Stambule, przy Bagdat Caddesi: -24% do 178 USD/st. kw./rok. Najdroższą ulicą handlową w regionie jest londyńska New Bond Street.

UZ raportu wynika, że zarówno popyt, jak i czynsze w głównych lokalizacjach Londynu utrzymały się na wysokim poziomie. W pierwszej dziesiątce miast europejskich znalazły się cztery miasta we Włoszech (Mediolan, Rzym, Wenecja i Florencja), a 10. pozycję zajęła najdroższa lokalizacja w Niemczech – ulice Kaufinger/Neuhauser w Monachium.

Dla lokalnej społeczności

W USA szereg dużych domów towarowych ogranicza zajmowaną powierzchnię i tworzy sklepy adresowane do lokalnej społeczności, koncentrując się w większym stopniu na obsłudze klienta niż na sprzedaży towarów. Sektor gastronomiczny nadal się rozwija, aczkolwiek najbardziej w segmencie oferty „zdrowej, fast i casual”. Amerykańskie sieci handlowe należą do najbardziej innowacyjnych w świecie a czołowe firmy kształtują przyszłe oblicze handlu wprowadzając koncepty, w których sprzedaż towarów na lokalnym rynku napędzają wyłącznie użytkownicy aplikacji. Za kilka lat wiele innowacji wprowadzanych obecnie przez te firmy stanie się standardem w handlu.

Największy wzrost czynszów w regionie odnotowano przy Alameda Lorena w São Paulo: +62,5% (52 USD/st. kw./rok), a największy spadek przy Chevy Chase w Waszyngtonie: -33,3% (50 USD/st. kw./rok).
Centrum doznań

Za dynamiczny rozwój rynku w Chinach nadal odpowiada koncepcja „New Retail”, czyli łączenia kanałów online i offline, technologii big data, logistyki i złożonego łańcucha dostaw. Zmieniła się rola sklepów stacjonarnych, których zadaniem nie jest już tylko obsługa klientów i sprzedaż towarów – pełnią funkcję zintegrowanych platform. Służą one między innymi do promocji marek, są centrami doznań dla klientów oraz centrami dystrybucji, zwłaszcza w segmencie świeżych produktów spożywczych.

W ciągu minionego roku rynek handlowy w Hongkongu odnotował ożywienie, głównie dzięki ponownemu napływowi turystów z Chin kontynentalnych. Coraz lepsze dane dotyczące liczby turystów oraz sprzedaży detalicznej, zwłaszcza w kategorii zegarków i biżuterii, zachęcają marki luksusowe do powrotu na ten rynek, pod warunkiem że pojawią się odpowiednie możliwości ekspansji w atrakcyjnych lokalizacjach.

Causeway Bay ponownie została liderem globalnych rankingów, a najbardziej przystępne czynsze w regionie na poziomie 15 USD/st. kw./rok oferuje Ambattur (MTH Road) w Ćennaj, w Indiach. Największy wzrost odnotowano w Makati (Metro Manila), Century City, Filipiny, gdzie czynsze wzrosły o 69,3% do 63 USD/st. kw./rok.

Źródło: Cushman & Wakefield