Na piątkę z plusem

Zawsze, gdy niemiecki producent wprowadza na rynek nowy model serii 5,mświat wstrzymuje oddech. BMW przyzwyczaiło nas, że każda nowa „piątka” jest bardziej spektakularna, zaskakująca i zaawansowana technicznie. Czy siódma już generacja bawarskiej limuzyny sprosta rosnącym oczekiwaniom i zaskoczy nas swoją wyjątkowością?

W lutym 2017 r. świat pozna nowe BMW serii 5. Producent nie omieszkał zastosować w nowym modelu swoich najnowszych osiągnięć technicznych. Prezes zarządu BMW AG Harald Krüger tak przedstawia nowy model: „Siódma generacja BMW serii 5 idzie w kierunku przyszłości, jaką wyznaczyliśmy przez naszą strategię NUMBER ONE > NEXT. Pozycja lidera technologicznego, niezwykle emocjonujące produkty i cyfryzacja są istotnymi czynnikami naszego sukcesu. Rozszerzenie oferty w wyższych klasach jest odpowiedzią na oczekiwania wielu klientów. Jestem pewien, że nowe BMW serii 5 nie tylko wyznaczy nowe standardy technologiczne, lecz także wzbudzi emocje i zachwyci. Ten samochód jest i będzie nadal synonimem biznesowej limuzyny”. Nowa „piątka” konsekwentnie realizuje koncepcję BMW Efficient Lightweight. Zastosowanie w produkcji jeszcze większej ilości aluminium oraz wysoko wytrzymałych stali pozwoliło zmniejszyć masę pojazdu nawet o 100 kg w stosunku do poprzedniej generacji. Rekordem w klasie jest współczynnik oporu powietrza karoserii wynoszący 0,22.

Liczne systemy wspomagające w nowym BMW serii 5 oferują kierowcy maksymalne wsparcie – nie tylko w krytycznych sytuacjach, lecz także w chwilach odprężenia. Jazdę w korku albo na monotonnych odcinkach autostradowych przejmie teraz auto, wykorzystując wszystkie pokładowe systemy nawigujące. Samochód wyposażony jest standardowo w kamerę stereoskopową, która w połączeniu z czujnikami radarowymi i ultradźwiękowymi nadzoruje otoczenie pojazdu. Nowością w BMW serii 5 jest, oprócz asystenta wymijania i ostrzegania przed pojazdami nadjeżdżającymi z boku, asystent zmiany pasa ruchu i asystent toru jazdy. Ten ostatni nadzoruje pasy ruchu oraz sytuację obok pojazdu i poprzez stosowne korekty aktywnie pomaga kierowcy uniknąć kolizji. Rozszerzone funkcje aktywnego tempomatu (Active Cruise Control) i asystenta kierowania oraz toru jazdy obejmują przejmowanie ograniczeń prędkości oferowane przez układ Intelligent Speed Assist, przy czym kierowca może wprowadzić korektę ustawień w zakresie 15 km/h. Samochód może na życzenie kierowcy przejąć dodawanie gazu, hamowanie oraz kierowanie i wszystko to do prędkości 210 km/h!

Wnętrze to czysty high-tech. W najwyższej opcji funkcje nawigacji, telefonu, rozrywki i pojazdu wyświetlane są na ekranie o przekątnej ponad 10 cali. Obsługa odbywa się zależnie od preferencji kierowcy – za pośrednictwem kontrolera iDrive, poleceń głosowych, gestów lub dotykania przycisków na ekranie. Kolorowy wyświetlacz BMW Head-Up najnowszej generacji ma w porównaniu z poprzednią wersją o 70 proc. większą powierzchnię projekcji i wskazuje znaki drogowe, listy telefoniczne, stacje radiowe, tytuły utworów, wskazówki nawigacyjne i ostrzeżenia systemów wspomagających kierowcę. Większa przestrzeń na nogi z tyłu i fotele z funkcją masażu zapewniają maksymalny komfort jazdy, podobnie jak innowacyjne sterowanie fotelem za pomocą czujników dotykowych i czterostrefowa klimatyzacja z jonizacją oraz delikatnym perfumowaniem powietrza.

O skuteczną izolację pasażerów od otoczenia zewnętrznego dbają: specjalne zabezpieczenie silnika (SYNTAK), akustyczna przednia szyba i akustyczna podsufitka. Światła wykonane są standardowo w technologii LED. Opcjonalnie oferowane są diodowe reflektory adaptacyjne ze zmiennym rozkładem światła. Asystent świateł drogowych BMW Selective Beam zapewni w nocy skuteczną widzialność do 500 m. Bogatą ofertę BMW ConnectedDrive uzupełniają usługi, które zapewniają podróżującym jeszcze większy komfort i oszczędność czasu. Asystent parkowania rozpozna wolne miejsce i automatycznie zaparkuje pojazd. Usługa Microsoft Exchange umożliwi użytkownikom Microsoft Office 365 po raz pierwszy synchronizację poczty elektronicznej, kalendarzy i kontaktów oraz ich edycję w pojeździe. Funkcja Remote 3D View pokazuje kierowcy na smartfonie trójwymiarowy obraz otoczenia pojazdu, dając mu kontrolę nad nim również na odległość.

Wszystkie jednostki napędowe należą do nowej, modułowej serii silników BMW EfficientDynamics. Nowy czterocylindrowy silnik rzędowy o pojemności 2 l w BMW 530i oferuje maksymalny moment obrotowy 350 Nm i maksymalną moc 252 KM. BMW 530i przyspiesza od 0 do 100 km/h w 6,2 s, a jego prędkość maksymalna to 250 km/h. 540i to sześciocylindrowy silnik rzędowy o pojemności 3 l, oferujący moc 340 KM i moment obrotowy 450 Nm. Mimo większej mocy i dynamiki jazdy średnie zużycie paliwa ma wynosić tylko 6,5 l/100 km. W połączeniu z napędem xDrive BMW 540i przyspieszać będzie do setki w 4,8 s. Dla wielbicieli diesli rozwiązania są dwa. BMW 520d z czterocylindrowym silnikiem wysokoprężnym osiąga moc 190 KM i maksymalny moment obrotowy 400 Nm. Przyspieszenie wersji ze skrzynią Steptronic to 7,6 s, a prędkość maksymalna wynosi 237 km/h. Jeśli to za mało, to model 530d oferuje bardziej sportowe wrażenia. Moc 265 KM i moment obrotowy 620 Nm pozwolą poczuć się na drodze o wiele swobodniej. Przyspieszenie do setki to 5,7 s, a prędkość maksymalną ograniczono elektronicznie do 250 km/h. W marcu 2017 r. w ofercie pojawią się dwa kolejne nowe napędy. BMW 530e Performance z napędem hybrydowym plug-in. Połączenie napędu elektrycznego BMW eDrive z czterocylindrowym silnikiem benzynowym dało ekstremalnie niską emisję CO2 wynoszącą zaledwie 46 g/km i zużycie paliwa na poziomie 2,0 l/100 km. Moc systemowa wynosi 252 KM. Najwyższe osiągi spośród wszystkich nowych BMW serii 5 oferować będzie BMW M550i xDrive z silnikiem V8 o mocy 462 KM i momencie obrotowym 650 Nm. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h w tym modelu zająć ma równe 4 s.